• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Gezonde voeding

joepmeloen

Prepper goeroe
Dacht ik ook, tot we zelf gingen bakken. Geen moeie handjes, gewoon een broodbakmaschientje bij de Welkoop gehaal en een zak koolhydraatarm meel. Meel in de machine, water erbij, druk op de knop en drie uur later heb je een heerlijk brood. Je kijkt nooit meer om naar brood uit de winkel. We gebruiken hem twee keer in de week en dat nu al voor een maandje of vijf.
Bekijk bijlage 25133

Joep wijsheid voor op een tegeltje;
"
Je kan beter 2 sneetjes brood met 10 plakken kaas eten dan 10 sneetjes brood met 5 plakken kaas.
"


Over de hunzas volgen mijn vriend chat gtp.

"De Hunza's zijn een bevolkingsgroep die voornamelijk in het Hunza-dal in Pakistan en de aangrenzende regio's in India wonen. Ze staan bekend om hun opvallend goede gezondheid en lange levensduur, wat heeft geleid tot interesse in hun dieet en levensstijl.

Het traditionele Hunza-dieet omvat doorgaans voedingsmiddelen zoals:

1. Granen: Ze consumeren veel volkoren granen zoals tarwe, gerst en haver.

2. Groenten: Groenten zijn een belangrijk onderdeel van hun dieet en omvatten onder andere bladgroenten, wortels, aardappelen en bonen.

3. Fruit: Fruit, vooral abrikozen, is een belangrijk voedingsmiddel in het Hunza-dieet. Ze drogen vaak abrikozen voor bewaring.

4. Noten en zaden: Noten zoals amandelen, walnoten en zonnebloempitten worden veel gegeten en dragen bij aan hun inname van gezonde vetten.

5. Zuivel: Geitenmelk en -kaas zijn belangrijke zuivelproducten in hun dieet.

6. Honing: Ze gebruiken natuurlijke honing als zoetstof.

7. Weinig vlees: Het Hunza-dieet bevat over het algemeen weinig vlees, met name rood vlees. Ze krijgen eiwitten voornamelijk uit plantaardige bronnen.

8. Minimale bewerkte voedingsmiddelen: Het dieet van de Hunza's is overwegend gebaseerd op verse, onbewerkte voedingsmiddelen.

Het is belangrijk op te merken dat de levensstijl en het dieet van de Hunza's in de loop der jaren is veranderd en beïnvloed door modernisering. Hoewel ze nog steeds als een gezonde bevolkingsgroep worden beschouwd, is het belangrijk om te begrijpen dat hun traditionele dieet niet per se de enige reden is voor hun gezondheid en levensduur; genetische factoren en levensstijl spelen ook een rol."
 

Vitor

Survivor
Tegenwoordig is toch bijna onmogelijk verbouwd voedsel te vermijden? Zelfs die mooie BIO zegeltjes betekenen enkel dat het gespoten wordt met middelen toegenstaan voor biologisch teelt.
Ik ben van mening dat voedsel die je zelf volledig onder controle hebt een goede toevoeging is aan je dieet. Het kan zover gaan als een gestructureerd moestuin waar je kilo's groenten elke jaar van oogst maar ook zo simpel als een paar potjes op balkon met wat bessen en kruiden die je elke dag gebruikt.
Dan weet je zeker dat wat je binnenkrijgt de beste stoffen bevat, ook is het maar een klein percentage van je dieet, elke beetje helpt :)

Essentie van mijn dieet is minder koolhydraten en meer vet en eiwitten.
Ik heb hier ook goeie ervaring mee, beperken van koolhydraten en gerafineerde suikers heeft bij mij wonderen gedaan
 

Hermanusb

Diehard Prepper
@joepmeloen
jou Lijst je komt in de buurt van wat ik schreef.
minder koolhydraten.
meer vezels
voldoende zuivel en vlees voor eiwitten en vetten.

en gewoon minder suikers, hoewel honing uiteraard natuurlijk is wel veel suikers bevatten.
maar ook veel goede stoffen waardoor honing in beperkte mate niks mis mee is.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Dacht ik ook, tot we zelf gingen bakken. Geen moeie handjes, gewoon een broodbakmaschientje bij de Welkoop gehaal en een zak koolhydraatarm meel. Meel in de machine, water erbij, druk op de knop en drie uur later heb je een heerlijk brood. Je kijkt nooit meer om naar brood uit de winkel. We gebruiken hem twee keer in de week en dat nu al voor een maandje of vijf.
Bekijk bijlage 25133
@Roel

Als ik over een paar jaar niet meer hoef te werken zal ik eens een poging wagen,
voor nu blijf ik lekker elke dag 4 plakjes roggebrood eten.

voor mij het lekkerste en tevens gezonde broodsoort
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Tegenwoordig is toch bijna onmogelijk verbouwd voedsel te vermijden? Zelfs die mooie BIO zegeltjes betekenen enkel dat het gespoten wordt met middelen toegenstaan voor biologisch teelt.
Ik ben van mening dat voedsel die je zelf volledig onder controle hebt een goede toevoeging is aan je dieet. Het kan zover gaan als een gestructureerd moestuin waar je kilo's groenten elke jaar van oogst maar ook zo simpel als een paar potjes op balkon met wat bessen en kruiden die je elke dag gebruikt.
Dan weet je zeker dat wat je binnenkrijgt de beste stoffen bevat, ook is het maar een klein percentage van je dieet, elke beetje helpt :)


Ik heb hier ook goeie ervaring mee, beperken van koolhydraten en gerafineerde suikers heeft bij mij wonderen gedaan

@Vitor
de benaming biologisch neem ik niet serieus.
 

Vitor

Survivor
Honing moet je dus ook opletten kwam ik een tijdje geleden achter... als het "niet-EU" op de verpakking staat is de kans groot dat er suiker siroop in zit.
De wetgeving in andere landen voor de % echte honing die erin zit blijkt heel anders dan de Europese norm te zijn, beste blijft van de lokale imker ;)
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Daar komt onze honing ook vandaag.
niet goedkoop maar wel echt goede honing.

we gebruiken wel minder dan vroeger, ondanks dat het goede honing is
 

petroman

SHTF Expert
Leuk, maar zorg dat je niet onder de "rook" van Tata of Chemours woont, stelletje misdadigers dat het zijn.
En dat je je eigen zaad gebruikt (ja ja ik weet het, klinkt wat vreemd)
Als je zaad koopt ben je al de l*l. Er is weinig niet gemodificeerd.
En wat doe je dan met de grond? mest er op van nooit behandelde dieren?
 

Vitor

Survivor
maar zorg dat je niet onder de "rook" van Tata of Chemours woont
Dat is idd moelijk, luchtkwaliteit heb je niet zo makkelijk in de handen

En wat doe je dan met de grond? mest er op van nooit behandelde dieren?
Klopt, eigen kippjes en konijnen + GFT afval zorgen voor een mooie composthoop

Zaad probeer ik elk jaar wat planten te laten staan en de zaden ervan te bewaren (al ben ik niet heel gestructureerd hierin).
Als ik ze haal, is het meestal bij Vreeken's in Dordrecht, goeie kwaliteit
 

Hermanusb

Diehard Prepper
vraag me af of we ergens in NL wel goede grond hebben voor een moestuin?
de vervuiling is wijd verspreid.

denk dat je voor een goede moestuin beter kunt verkassen naar een land met minder luchtvervuiling en minder boeren/industrie
 

JJ&A

Diehard Prepper
Dacht ik ook, tot we zelf gingen bakken. Geen moeie handjes, gewoon een broodbakmaschientje bij de Welkoop gehaal en een zak koolhydraatarm meel. Meel in de machine, water erbij, druk op de knop en drie uur later heb je een heerlijk brood. Je kijkt nooit meer om naar brood uit de winkel. We gebruiken hem twee keer in de week en dat nu al voor een maandje of vijf.
Bekijk bijlage 25133

Beste @Roel

Kan je er meer over vertellen hoe je het allemaal doet, wat je er allemaal door heen kan doen, waar je de broodbakmachientje het beste kan kopen, waar je het beste de koolhydraad arme meel vandaan kan halen.

Doe je ook wel noten of andere dingen door het meel om te varieren.
En doe je er ook dingen door heen om het brood nog voedzamer te maken.
Ik zou er geloof ik ook goede gedroogde kruiden er door heen doen, je kan het zo gezondmogelijk maken dat is ook preppen op je gezondheid.

Wij gebruiken heel af en toe een tostiapparaat en hebben een enkele inductiekookplaat dat is alles wat we aan apparatuur hebben, maar willen wel overgehaald worden om brood zelf te bakken als dat een stuk gezonder is en ook nog voordeling.
 

Flos

SHTF Expert
@JJ&A ik heb jaren brood gebakken op de traditionele wijze. In een bakblik in de oven.
Om een of andere reden ben ik daar mee gestopt.
Maar zit al een tijdje te denken om die draad weer op te nemen. Met een vaste bak dag in de week.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Vanaf medio augustus ben ik bezig met afvallen.
Met ongeveer 7 kilo in ruim 7 weken heb ik het tempo er aardig in zitten.
Het tempo vlakt weliswaar iets af maar met zo'n 10 kilo gewichtsafname in 11 weken tijd ben ik prima tevreden.

Omdat er 10 kilo minder mee te zeulen zijn komt je "rustverbruik" aan energie lager te liggen. Dus als je nog steeds 1000 kCal wil besparen om af te vallen moet de dagelijkse inname nog verder naar beneden, en daar heb ik niet zo veel zin in.
Mijn dagelijkse inname ligt nu tussen 1600 en 1900 kcal en daar voel ik me nog behoorlijk goed bij. Het moet ook geen uithongeren worden.
Ik gebruik dagelijks een multivitamine bruistablet, extra kalium en magnesium als aanvulling.
Op de eetmeter app hou ik in de gaten hoe het met de diverse bouw- en voedingsstoffen zit.
Vezels, natrium en kalium vergen nog de meeste extra aandacht.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Het tempo vlakt weliswaar iets af maar met zo'n 10 kilo gewichtsafname in 11 weken tijd ben ik prima tevreden.

Ik heb het te bond gemaakt binnen enkele weken ook 10 kilo afgevallen, kreeg een waas voor ogen, volgens mijn vrouw prate ik een gegeven momend met een zacht stemmetje, kreeg klachten met het lopen,tja ik wilde van de lichte vorm van kanker af komen, het ging me niet eens om het afvallen.

Een gegeven momend greep mijn vrouw in en liet met weer beter eten, ik zie er niet meer heel mager uit in mijn gezicht, een paar buren maakten zich ook al zorgen.

Nu moet ik kijken wat ik zelf nog kan doen, het Keto dieet deed ik wat te extreem, in combinatie met de Mebendazol 2x2 100 mg, al een paar weken 1x1.
Koolhydraten en suiker kreeg ik maar heel minimaal hooftzakelijk groenten en af en toe een makreel, wel meer water gedronken, en een glas jus met veel citroen.
 
Bovenaan