• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

gietijzeren pan seasoning in een combi magnetron

paulus404

Prepper
ik zie op YouTube clips om je gietijzeren pannen te seasonnen/ bakken in de oven..
ik heb 2 skillets en een 3p dutchoven. ik heb een combi magnetron die in de grill stand de benodigde 450 gr. haalt.. de hete lucht gaat maar tot 250 gr.
kan ik de grillstand van mijn combi magnetron gebruiken om de pannen een uur te bakken of sloop ik dan de oven?
wie heeft dit al eens gedaan in zijn combi? ik wilde lijnzaadolie gebruiken..
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

petroman

SHTF Expert
Geen idee wat je met seizoenen bedoelt maar ik denk dat je "gezond verstand" aanrade om twijfels te hebben aan de voorgenomen actie.
Vandaar de vraag.

Ik heb geen gietijzeren pannen noch "nederlandse oven".
Maar mijn verstand meld dat een combi magnetron geen oven is. En dat inbranden van lijnzaadolie iets is wat je buiten wilt doen ivm rookontwikkeling, dampen en walmen.

Foto's van het proces zijn natuurlijk wel welkom.
 
F

frans81

Gast
" In Combi " stand zegt het al !
Dus in Combi met het Microwave gedeelte .
Gaan Metalen wel samen met Magnetron functie ??
Ik dacht van niet ?!
Begint het dan niet te knetteren ?
En al zou het gaan idd " Die rookontwikkeling van de lijnzaad pfff .
Mocht je vrijgezel zijn probeer het gewoon !
Ben je getrouwd en heb je een keukenprinses dan denk ik dat je na die bevinding Vrijgezel bent haha .
 

paulus404

Prepper
ik ga jullie advies ter harte nemen. ik denk dat ik het niet binnen moet doen inderdaad... buiten op de barbeque dan maar.. zijn ook clips op YouTube van te vinden.. er zijn zowieso veel tegenstrijdige methodes.. maar komt toch wel op hetzelfde neer... schoonmaken, inoliën, inbakken en herhalen..
 

paulus404

Prepper
door het inbakken openen in het gietijzer de porien en de olie vult die op.. door de hoge temperatuur kristaliseert de olie en je creert zo een anti aanbaklaag in je pan..de initiële inbranding na nieuwaanschaf is ff een karweitje maar dan heb je ook wat... zie youtube en Google
 
J

J.J

Gast
door het inbakken openen in het gietijzer de porien en de olie vult die op.. door de hoge temperatuur kristaliseert de olie en je creert zo een anti aanbaklaag in je pan..de initiële inbranding na nieuwaanschaf is ff een karweitje maar dan heb je ook wat... zie youtube en Google
Een korte beschrijving van de vakman.

Onderhoud Dutch Oven

Het gietijzeren kookgerei van Valhal Outdoor is perfect voor het koken in open vuur. Het gietijzer kan tegen hoge temperaturen zonder te beschadigen. Het kookgerei is behandeld met sojaolie om roesten te voorkomen. Voor het eerste gebruik maak je de pan schoon en smeer je de pan opnieuw in met olie. De coating maken we bij voorkeur met plantaardige olie zoals zonnebloem- of arachideolie olie. Verwarm de pan vervolgens langzaam. Doordat de poriën van gietijzer open gaan staan als het heet is trekt de olie in het ijzer en sluit zo het poreuze gietijzer af. Dit voorkomt roesten en aanbranden. Geen paniek wanneer je wat roest op je gietijzer krijgt. Je kan het herstellen met een metalen borstel en vervolgens weer insmeren met olie en verwarmen. Laat een gietijzeren pan nooit snel afkoelen. Zet de pan bijvoorbeeld niet onder de koude kraan. Reinig de pan niet in de vaatwasser en ruim de pan nooit nat op. Bewaar en behandel de gietijzeren Valhal producten op de juiste manier, en je hebt er je leven lang plezier van.
https://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-valhal-outdoor-dutch-oven-3-liter-met-pootjes.htm
 

Roel

Mankinds only hope
Lijnolie is eetbaar, gekookte lijnolie kun je beter op de stelen van je tuingereedschap smeren.... ;)
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Geen paniek wanneer je wat roest op je gietijzer krijgt. Je kan het herstellen met een metalen borstel en vervolgens weer insmeren met olie en verwarmen.
J.J gaf een zo handige link waar dat in staat.

Na gebruik,schoonmaken en goed drogen en evt licht invetten met keukenpapiertje en arachideolie doe ik(geen olijfolie,dat wordt ranzig), en nooit de deksel op de pan als je de pan opbergt.
 

wildemossel

Diehard Prepper
Gewoon lekker buiten inbakken met lijnzaadolie. Heb ik ook gedaan met mn bbq-smoker, en dat werkt perfect. Je moet t wel +/- 1 x per jaar herhalen. (afhankelijk hoe intens je m gebruikt). :)
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik heb de grote DO en denk dat ik deze eerst goed schoonmaak met van die stalen schuursponsje.

Daarna goed drogen en nalopen met een doek. Vervolgens zal ik hem opnieuw inbranden, langzaam verhit op een gasvuurtje met olijfolie.

Hopenlijk komt hij dan terug in zijn oude staat.
 
J

J.J

Gast
Ik heb de grote DO en denk dat ik deze eerst goed schoonmaak met van die stalen schuursponsje.

Daarna goed drogen en nalopen met een doek. Vervolgens zal ik hem opnieuw inbranden, langzaam verhit op een gasvuurtje met olijfolie.

Hopenlijk komt hij dan terug in zijn oude staat.
@Harry Nack als je het echt goed wilt doen moet je de pan zandstalen, zeg maar tot diep in de poriën,
en dan de pan behandelen zo als ik al heb aangegeven.

Zie: een korte beschrijving van de vakman.
Onderhoud Dutch Oven.
https://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-valhal-outdoor-dutch-oven-3-liter-met-pootjes.htm
 
Bovenaan