• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

gietijzeren pan seasoning in een combi magnetron

Roel

Mankinds only hope
@Flos , uiteraard wil ik komen proeven.... alhoewel... je mag het ook opsturen op mijn kosten, we liggen wat ver uit elkaar...:)
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos
D

Deleted member 101

Gast
Ik heb ooit een D.O gekocht via het oude forum. Maar er zitten veel spikkels van ijzer op de bodem, durf niet te gebruiken. Het zijn een soort braampjes denk van ijzer gieten.
Wie weet wat ik moet doen, afschuren of blijft het zitten bij gebruik.
 
J

J.J

Gast
Ik heb ooit een D.O gekocht via het oude forum. Maar er zitten veel spikkels van ijzer op de bodem, durf niet te gebruiken. Het zijn een soort braampjes denk van ijzer gieten.
Wie weet wat ik moet doen, afschuren of blijft het zitten bij gebruik.
Dag beste @Tom je kan vast wel duidelijke foto's in maken makrostand doe dat en zet hier bij.
Als het een goed foto is kan er een goed advies worden gegeven, ik heb al een idee maar wacht daar nog even mee.
 
D

Deleted member 101

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
WP_20180130_19_04_12_Rich.jpg WP_20180130_19_03_41_Rich.jpg
Dag beste @Tom je kan vast wel duidelijke foto's in maken makrostand doe dat en zet hier bij.
Als het een goed foto is kan er een goed advies worden gegeven, ik heb al een idee maar wacht daar nog even mee.
WP_20180130_19_03_41_Rich.jpg WP_20180130_19_05_20_Rich.jpg WP_20180130_19_03_49_Rich.jpg
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
WP_20180130_19_05_20_Rich.jpg
Beste @Tom
Ik heb ook geprobeerd het te vergroten maar het is toch niet goed te onderscheiden.
Als je een dremel heb zou ik het glad polijsten (alleen als het scherp aan voelt als je er stevig met je vinger overheen wrijft) en dan zo al ik al eerder heb beschreven weer met de juiste olie laten inbranden, dan moet het goed zijn.
Ja bramen zie ik ook niet, want bramen zijn scherp en kunnen los laten, dat weet maar al tegoed als geschoolde metaal bewerker met veel praktijk ervaring.
Dus geen bramen geen zorgen.:thumbsup:
 

wildemossel

Diehard Prepper
Ik heb ooit een D.O gekocht via het oude forum. Maar er zitten veel spikkels van ijzer op de bodem, durf niet te gebruiken. Het zijn een soort braampjes denk van ijzer gieten.
Wie weet wat ik moet doen, afschuren of blijft het zitten bij gebruik.

Zo ziet een normale gietijzeren pan er uit. Heel normaal, niks aan de hand en ook ongevaarlijk. Gewoon gebruiken :) Let wel op, niet laten vallen, gietijzer buigt niet maar breekt. :(
 

petroman

SHTF Expert
Bij het gietproces heb je een gladde wand. Soort gladde sinasappelhuid.
Glad wil dus niet zeggen spiegelglad. Maar in ieder geval geen bramen, zoals JJ al zeer goed, melde.
Alleen op de plek waar de twee mallen, als die er zijn, elkaar raken kan je een naad krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
D

Deleted member 101

Gast
Ja, was al bang dat ik een mislukte gebakken pan had gekocht.
Nu eens kijken welk gerecht er in kan. Heb wel een Franse eend van 2,5 kilo in de vriezer liggen. Maar eens proberen.
Kan ik deze eend ook gewoon aanbakken in de D.O. of alleen koken.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Een korte beschrijving van de vakman.

Onderhoud Dutch Oven

Het gietijzeren kookgerei van Valhal Outdoor is perfect voor het koken in open vuur. Het gietijzer kan tegen hoge temperaturen zonder te beschadigen. Het kookgerei is behandeld met sojaolie om roesten te voorkomen. Voor het eerste gebruik maak je de pan schoon en smeer je de pan opnieuw in met olie. De coating maken we bij voorkeur met plantaardige olie zoals zonnebloem- of arachideolie olie. Verwarm de pan vervolgens langzaam. Doordat de poriën van gietijzer open gaan staan als het heet is trekt de olie in het ijzer en sluit zo het poreuze gietijzer af. Dit voorkomt roesten en aanbranden. Geen paniek wanneer je wat roest op je gietijzer krijgt. Je kan het herstellen met een metalen borstel en vervolgens weer insmeren met olie en verwarmen. Laat een gietijzeren pan nooit snel afkoelen. Zet de pan bijvoorbeeld niet onder de koude kraan. Reinig de pan niet in de vaatwasser en ruim de pan nooit nat op. Bewaar en behandel de gietijzeren Valhal producten op de juiste manier, en je hebt er je leven lang plezier van.
https://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-valhal-outdoor-dutch-oven-3-liter-met-pootjes.htm

Roest kan je ook goed weg halen met een rauwe aardappel en bakpoeder, laat wat minder snel krassen achter en je hebt er minder zooi van :)
 
Bovenaan