• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

goal-zero-yeti-400-solar

yoeri

Prepper
iemand ervaring met de producten van goal zero?

zo'n yeti 400 lijkt e wel iets voor op de camping, maar hoe goed kan het ding tegen verblijf in een tent.
die omvormers van blackendecker van den brico zijn al zeker niet bruikbaar , gaan al stuk als je ze opzet
 

Myronprps

Prepper goeroe
Ik heb de adventure kit heet het geloof ik van goal zero en geweldige kwaliteit. Met een volle lading kan ik 4x mijn telefoon van 0-100% opladen en is afhankelijk van het weer binnen een paar uur vol dus helemaal top.

De yeti zal denk ik zeker niet tegenvallen.
 

Ray

SHTF Expert
Zelf heb ik ook zo'n klein setje, het Nomad 7 paneeltje en guide 10 plus, die heeft al veel vocht en ellende overleeft. Het paneel kan zelfs in de regen blijven liggen.
Volgens mij is al dat spul juist gemaakt voor de buitenlucht.
 

yoeri

Prepper
ben al wat youtube revieuws aan het bekijken
valt wel mee blijkbaar , alleen de type baterij vinden ze telkens iets minder
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Het is denk ik al vaker gezegd, maar Goal Zero is dure zooi met slechte specificaties in een mooi gelikt jasje.

Wanneer je naar de specificaties kijkt is het oneerbiedig gezegd niet meer dan een 33 ampère loodzuur accu met een 120 watt omvormertje en wat aansluitingen die men voor je heeft gemaakt. Ter vergelijking mijn auto heeft al een 70 of 90 ampère accu en mijn omvormertje van een paar tientjes die al jaren zijn werk doet levert 300 watt met 600 watt piek. Een loodzuur accu mag je maar voor de helft verbruiken om geen schade of verkorte levensduur te ondervinden. 4-500 cyclussen en dan is het wel gedaan. Je hoeft echt geen Einstein te zijn om voor minder dan de helft van het geld een dubbel zo goed systeem samen te stellen.

Dit is allemaal leuk om net je mobieltje op te kunnen laden of een klein lampje te laten branden. TV kijken zoals gesuggereerd is al haast niet mogelijk. Een TV die ongeveer 50 watt verbruikt bij 230V verbruikt dus van je 12V batterij 4,1 ampere. Dus kun je TV kijken voor een uur of 4 en dan is het op en moet je 26-52 uur je paneeltjes eraan hangen in de volle zon.

Stel liever zelf iets samen met eventuele hulp van wat techneuten op het forum.

Charge Times
  • Wall Charger (72W): 5 hours
  • Car Charger (30W): 13 hours
  • Boulder 30 Solar Panel: 26-52 Hours


Battery Details
  • Cell Type: AGM Lead-Acid
  • Peak Capacity: 396Wh (12V, 33Ah)
  • Lifecycles: hundreds of cycles ???????????????????
  • Shelf-life: Keep plugged in, or charge every 3-6 months
  • Internal Battery Dimensions: 7.7in L x 5.1in W x 7.1in H
  • Fuses: none
  • Management system: Charging and low-battery protection built-in
Ports
  • USB port (output): 5V, up to 2.1A (10W max), regulated
  • 6mm port (output, 6mm, green, hexagon): 12V, up to 10A (120W max)
  • 12V car port (output): 12V, up to 10A (120W max)
  • AC inverter Int (output, 50Hz, pure sine wave): 220V, 1.4A (300W continuous, 600W surge max)
  • Power Pole Chaining port: 12V, up to 33A (400W max)
  • charging port (input, 8mm, blue, circle):14-29V, up to 10A (120W max)
General
  • Product SKU: 61209
  • Chainable: Yes
  • Weight: 29 lbs (13.2 kg)
  • Dimensions: 10.25 x 8 x 8 in (26 x 20.3 x 20.3 cm)
  • Operating usage temp.: 32-104 F (0-40 C)
  • Certs: CE, FCC, ROHS
  • Warranty 6 months
  • User Guide: Download PDF
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Het is denk ik al vaker gezegd, maar Goal Zero is dure zooi met slechte specificaties in een mooi gelikt jasje.

Wanneer je naar de specificaties kijkt is het oneerbiedig gezegd niet meer dan een 33 ampère loodzuur accu met een 120 watt omvormertje en wat aansluitingen die men voor je heeft gemaakt. Ter vergelijking mijn auto heeft al een 70 of 90 ampère accu en mijn omvormertje van een paar tientjes die al jaren zijn werk doet levert 300 watt met 600 watt piek. Een loodzuur accu mag je maar voor de helft verbruiken om geen schade of verkorte levensduur te ondervinden. 4-500 cyclussen en dan is het wel gedaan. Je hoeft echt geen Einstein te zijn om voor minder dan de helft van het geld een dubbel zo goed systeem samen te stellen.

Dit is allemaal leuk om net je mobieltje op te kunnen laden of een klein lampje te laten branden. TV kijken zoals gesuggereerd is al haast niet mogelijk. Een TV die ongeveer 50 watt verbruikt bij 230V verbruikt dus van je 12V batterij 4,1 ampere. Dus kun je TV kijken voor een uur of 4 en dan is het op en moet je 26-52 uur je paneeltjes eraan hangen in de volle zon.

Stel liever zelf iets samen met eventuele hulp van wat techneuten op het forum.

Charge Times
  • Wall Charger (72W): 5 hours
  • Car Charger (30W): 13 hours
  • Boulder 30 Solar Panel: 26-52 Hours


Battery Details
  • Cell Type: AGM Lead-Acid
  • Peak Capacity: 396Wh (12V, 33Ah)
  • Lifecycles: hundreds of cycles ???????????????????
  • Shelf-life: Keep plugged in, or charge every 3-6 months
  • Internal Battery Dimensions: 7.7in L x 5.1in W x 7.1in H
  • Fuses: none
  • Management system: Charging and low-battery protection built-in
Ports
  • USB port (output): 5V, up to 2.1A (10W max), regulated
  • 6mm port (output, 6mm, green, hexagon): 12V, up to 10A (120W max)
  • 12V car port (output): 12V, up to 10A (120W max)
  • AC inverter Int (output, 50Hz, pure sine wave): 220V, 1.4A (300W continuous, 600W surge max)
  • Power Pole Chaining port: 12V, up to 33A (400W max)
  • charging port (input, 8mm, blue, circle):14-29V, up to 10A (120W max)
General
  • Product SKU: 61209
  • Chainable: Yes
  • Weight: 29 lbs (13.2 kg)
  • Dimensions: 10.25 x 8 x 8 in (26 x 20.3 x 20.3 cm)
  • Operating usage temp.: 32-104 F (0-40 C)
  • Certs: CE, FCC, ROHS
  • Warranty 6 months
  • User Guide: Download PDF

Tuurlijk is zelf bouwen beter, maar niet iedereen heeft daar de middelen of tijd voor, de aanbiedingen die de afgelopen twee weken voorbij kwamen hebben Goal Zero zeer betaalbaar gemaakt en is het verschil tussen zelf bouwen en een kant en klare oplossing nihil.

Je moet ook van te voren goed uitrekenen hoeveel capaciteit je nodig hebt en waarvoor je het gaat gebruiken (zoals met alles).

Misschien kan je een lijst met producten en prijzen samenstellen (vergelijkbare capaciteit met Yeti 400) zodat onze mede Preppers zelf kunnen beslissen welke kant ze op willen.

Jouw ervaring en expertise is welkom.
 

Niels

Mankinds only hope
Heey, hallo,

Ik ben nieuw hier, en wil niet zeggen wat goed is, of niet goed over dit product,
maar ik wil wel aangeven dat een DC-AC omvormer niet direct overal geschikt voor is.
Ik weet niet wat voor omvormer er in zit, en wat voor AC spanning deze maakt.
Van de netbeheerder krijg je een (nagenoeg) perfecte sinus, ut de omvormers
komt vaak een blokspanning waar sommige apperatuur moeilijker mee overweg kan.
Ook moet je rekening houden dat apparaten met motoren er in vaak een behoorlijke
aanloopstroom hebben wat een paar keer de nominale stroom kan zijn.
Het kan dus zijn dat je apparaat met motor niet wil draaien, tenzij je hem op weg helpt.

*** Als iemand dit ding gaar reviewen, ik heb een oscilloscoop te leen om de AC spanning te bekijken.
(ben zelf ook wel benieuwd).
 

Arie

Diehard Prepper
Als het goed is staat er in de beschrijving dat er geen 230v motoren op aangesloten mogen worden en het zou een gemodificeerde sinus moeten zijn.
Hoe ze zelf er dan bij komen in de reclame dat er een koelkast op kan is mij een raadsel.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Als het goed is staat er in de beschrijving dat er geen 230v motoren op aangesloten mogen worden en het zou een gemodificeerde sinus moeten zijn.
Hoe ze zelf er dan bij komen in de reclame dat er een koelkast op kan is mij een raadsel.
Simpel, een 12 volt koelkast op basis van een peltier element. Zit alleen maar een motortje in om een ventilator te laten draaien.
 

Arie

Diehard Prepper
Ik zit net effe te zoeken.
Bij de inverter op de sherpa staat gemodificeerde sinus en geen motoren aansluiten.
Bij de yeti 400 staat pure sinus.
En alleen een vermogens beperking.
Dan is het omvormertje van de yeti 400 zo slecht nog niet.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Heey, hallo,

Ik ben nieuw hier, en wil niet zeggen wat goed is, of niet goed over dit product,
maar ik wil wel aangeven dat een DC-AC omvormer niet direct overal geschikt voor is.
Ik weet niet wat voor omvormer er in zit, en wat voor AC spanning deze maakt.
Van de netbeheerder krijg je een (nagenoeg) perfecte sinus, ut de omvormers
komt vaak een blokspanning waar sommige apperatuur moeilijker mee overweg kan.
Ook moet je rekening houden dat apparaten met motoren er in vaak een behoorlijke
aanloopstroom hebben wat een paar keer de nominale stroom kan zijn.
Het kan dus zijn dat je apparaat met motor niet wil draaien, tenzij je hem op weg helpt.

*** Als iemand dit ding gaar reviewen, ik heb een oscilloscoop te leen om de AC spanning te bekijken.
(ben zelf ook wel benieuwd).

De review zal gebaseerd zijn uit het oogpunt van een gebruiker, meten zal ik niet doen.
Alleen oplaadtijd, stabiliteit, capaciteit met het gebruik waar ik 'm voor nodig heb (dus puur voor mijn situatie).
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
De redenen waarom de prijzen dalen is dat het verouderde technologie is en mogelijk moeten ze van oude voorraad af en komt er een upgrade of nieuw model.

Als ik zelf zou bouwen zou ik proberen als basis een lithium accu te nemen, zoals door Lewieke van het oude forum voorgesteld (fietsaccu). Deze kun je veel verder ontladen, ze verliezen nauwelijks lading en gaan minstens dubbel zo lang mee. Ook zou ik dan voor 24v (of misschien zelfs hoger kiezen\wat voordelig voor handen is). Hiermee verdubbel je in feite ook je capaciteit in ampères, maar je laadt ook 2x sneller op. Dus geen 5 uur om je accu bij te laden, maar de helft van de tijd.

Zuivere sinus is altijd beter dan gemodificeerde sinus als zijn de laatste omvormers tegenwoordig goed stabiel. Een ijskast aan de goal zero of andere gemotoriseerde apparaten is af te raden door de geringe accucapaciteit maar ook hebben deze apparaten vaak piekstrook. Als je dan maar een omvormer hebt die 120 watt aan kan dan zit je hier al snel over heen. Als je voor 24v kiest dan heb je ook een omvormer nodig die dit aan kan, maar dat kunnen de meesten al die ook 12v omvormen (automatisch gedetecteerd). De prijzen zijn afhankelijk van of je voor zuivere of gemodificeerde sinus kiest EN het wattage. Ik kocht voor een vriend voor 30€ laatst een 12\24V naar 230V omvormer voor 30€ met een vermogen van 600 watt (nieuw). Zijn ijskast draait hier gewoon op.

De meeste zonnepanelen leveren 30v spanning dus kunnen die 24v ook makkelijk aan. Anders 2x 12v panelen schakelen zodat je 24v krijgt. De goal zero kan ook 29v aan al staat er niet dat er een mppt laadcontroller in zit. (charging port (input, 8mm, blue, circle):14-29V, up to 10A (120W max)). Ik zou dus een mppt laadcontroller plaatsen tussen de panelen en de accu. Ten eerste omdat je dan je accu beter beschermd en ten tweede omdat alle stroom uit de panelen ook wordt omgezet naar lading. Voorbeeld: de panelen leveren bijvoorbeeld 20 volt, maar er komt dan maar 12v in je accu terecht (8 volt gaat verloren door de goal zero lader). Een mppt bepaald naar aanleiding van de spanning van je panelen wat het meest gunstige voltage is om de accu's te laden.

Ik zal eens proberen uit te zoeken om een zelfbouw systeem samen te stellen voor dezelfde prijs wat mensen betalen voor goal zero.

Mensen die uitsluitend hun telefoons of laptops willen laden en een beetje licht of tv raad ik aan te kijken naar een jumpstarter\pech hulp van redelijke kwaliteit. Hiermee kun je voor een fractie van de prijs hetzelfde doen als met een goal zero. Het laden kan ook via auto, 230v of je zonnepanelen.
 

Arie

Diehard Prepper
Een lithium accu is wel aardig aan de prijs.
En een agm accu mag ook iets dieper als een gewone lood accu ontladen worden.
Je kan zeker goedkoper als een goal zero met meer capasiteit maar als je de accu's vergroot neemt de mobiliteit wel weer af.
En met lithium accu's zal het gewicht wel omlaag gaan maar de prijs flink omhoog.
Als je alle kabels en boutje moertjes energie meters en laders mee neemt in de prijs dat een goal zero met zijn mooie jasje het prijs technies zo slecht niet doet.
Maar ik ben benieuwd naar je samenstelling.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Harry Nack, ik kijk uit naar je zelfbouwsysteem :)

Even uit de losse pols gekeken dus over prijzen niet verder onderhandeld. Ik zal 2 systemen bedenken uit de losse pols waarvan een low budget die minstens gelijkwaardig is als de goal zero.

High performance systeem:

Accu 24 volt niet te zwaar qua gewicht. ik zag een Lithium caravan mover voor 369€ de sterkste en beste momenteel op de markt en 6,5 kg. Kan een caravan van 1600kg 4 uur achter elkaar in beweging houden. Lithium 20Ah bij 24V (dus ongeveer 2x beter als de Yeti door 80-90% ontladen mogelijk, 1500-2000 cycly, lichter in gewicht en sneller laden). Dit is het duurste van de set maar wel de belangrijkste.

MPPT laadcontroller die maximaal 20Ah bij 24V in 1 uur kan laden. Er kan dus maximaal 520 watt aan zonnepanelen worden aangesloten, beetje overkill maar de prijs is slechts 49,50€.

Omvormer 24V naar 230V gekozen voor zuivere sinus (beste) en 300 watt continue met 600 watt piek vermogen. Er zit een 230v stopcontact op en een usb uitgang vanwaar je weer verder kunt doorbouwen. 75€

Dan heb je nog een kistje nodig en wat aansluitmaterialen (denk aan 230v lader\auto lader), laten we voor het gemak nog eens 75€ rekenen om het een beetje mooi aan te sluiten en in te bouwen. Dan kom ik op ongeveer 568,50€ voor een systeem minstens 2-3x beter dan de yeti en ook de levensduur. Bovendien als er iets kapot gaat, kun je makkelijk het onderdeel vervangen.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Low buget systeem:

2x 12V accu's 40Ah gekoppeld tot 24v onderhoudsvrij 96€

MPPT laadcontroller die maximaal 20Ah bij 24V in 1 uur kan laden. Er kan dus maximaal 520 watt aan zonnepanelen worden aangesloten, beetje overkill maar de prijs is slechts 49,50€. Zelfde dus als boven.

Voor de omvormer kunnen we ook dezelfde kiezen, gezien de prijs. dus 75€.

ook voor het aansluitwerk reken ik even 75€.

Het verschil zit hem dus in de accu met het vorige systeem, maar deze is 7Ah meer dan Goal Zero EN door 24V nog eens de dubbele capaciteit. Lichter kan ook natuurlijk maar het zwakste van de goal zero is de accu en de beperkte omvormer.

Kom ik voor de low buget versie op 295,50€.

We kunnen discussiëren over keuzes, maar je zou als uitgangspunt je verbruik moeten nemen en de levensduur van je systeem. Dan kun je van alles samenstellen naar igen behoefte i.p.v. een beperkt duur systeem te kopen.
 

Arie

Diehard Prepper
Ik ben wel benieuwd welke mppt lader je gekozen hebt en of deze ook geschikt is voor lithium accu's invbm andere laad spanningen.
En ook naar de omvormer.
Of dat het een omvormer is met de nul en aarde aan elkaar.
Dat heb je bijvoorbeeld nodig om een cv ketel er op aan te kunnen sluiten.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik heb een mppt lader gekozen van MP van Chinese makelaardij dat wel. Maar ik heb bij 2 kennissen deze lader al in een wat zwaardere versie goed zijn werk zien doen. Die 20Ah wordt nooit gehaald dus draait het op minimale kracht. Je kunt bij het configureren aangeven door parameters te veranderen welk type accu je wilt laden. Bij die kennissen draait het op semi traktie en die hebben een tikje nodig (dus stel je een wat hogere laadstroom in).

Je kunt ook voor Victron blue solar gaan die 15A kan laden op 24V. Die stonden te koop op MP voor 100-120€ (bieden), de verkoper ging proberen er nog een paar voor die prijs in te kopen.

Ik heb verder niet gekeken naar een ultieme configuratie, want die haal je bijna toch nooit met een draagbaar systeem. Dan heb je erg veel panelen nodig. De panelen van Goal Zero zijn 13w of 30w en dat is erg mager. Ik zou dus iets zoeken waarmee je minimaal 90w kunt krijgen, liefst nog wat meer.
 
Bovenaan