• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

goal-zero-yeti-400-solar

Ray

SHTF Expert
Ik merk in dit draadje dat de definitie van mobiel nogal varieert. Een starthulp vind ik niet bepaald mobiel vergeleken met een klein zonnepaneeltje met oplaadbare AA's of powerbank voor in de rugzak.
Vind het toch lastig om iets zelf te bouwen met waterdichte zonnepaneeltjes en laadcontroller wat m'n guide 10 plus setje zou kunnen vervangen. Initieel was de guide 10 bedoeld voor het laden van batterijen voor zaklampjes en navigatie, inmiddels is daar een tabletje en e-sigs bij gekomen. 't Gaat nog met de Nomad 7 watt paneel en guide 10 plus, maar er moet echt niet meer bij komen.
 

yoeri

Prepper
@Arie
is inderdaad een feit, maar de goal zero heeft dan blijkbaar toch enige belangrijke nadelen ( zoals die batterij die gebruikt word)
ik knutsel al wel eens graag , moet dan toch eerst me eens bijlezen in deze technologie :)

die lcd in de link had ik gezien maar dan heb je enkel de laadvermogen, niet hetgeen verbruikt word op die moment.
vind ik wel een handig iets om te weten, hoeveel gebruik ik effectief .

is iets wat op de goal zero dan weer zit , een gadget ik weet het maar lijkt me wel iets hebben
 

Arie

Diehard Prepper
De 75/15 heeft een load aansluiting.
Als je daar alles op aansluit heb je op je display wel degelijk het laad vermogen en het verbruikte vermogen.
Ik snap dat de accu van goal zero niet groot is.
Maar het is een compromie tussen mobiel en gebruik.
Ja een lithuim accu is lichter en vaak wat groter kwa vermogen maar daar is de prijs ook naar.
En een agm accu zoals een goal zero is klein maar op zicht niet slecht.
Caravans en schepen hebben heel vaak agm of gel accu's alleen dan flink wat groter.
Daarom typte ik al. Ga eens voelen wat accu's wegen dan snap je mischien ook beter de keuze van goal zero voor hun accu.
En kwa omvormer van de goal zero is deze niet heel hoog kwa vermogen maar ik denk dat dat ook niet de insteek is van hun power pack.
Maar je laptop op laden of je foto camera gaat daar prima mee.
Wil je meer met 230v doen kan je inderdaad beter zelf iets knutselen.
 

yoeri

Prepper
@Arie

230 is inderdaad de bedoeling voor een deel de bedoeling.
wat zou je van batterij gebruiken voor zo een systeem?

autoaccu of toch iets anders?

die load kan ik dus wss wel gebruiken om de raspberry toegang tot de nodige data te geven :)
is dan wel het gebruikt vermogen van alles incl de omvormer ( wat wss zelfs beter is )


word dus weer eens een beetje j-knnutselwerk
 

Arie

Diehard Prepper
Om vermogen te meten moet je een shunt gebruiken. Wil je de ingaande en uitgaande vermogen meten moet je dus 2 meet shunts hebben.
Als hobbie zeg ik doen.
Een auto accu is er om heel kort heel veel stroom te afgeven.
Een agm deep cycle accu of een gel deep cycle accu is er voor om een langere tijd hogere stroom aftegeven.
En mag door de dikke platen ook dieper ontladen worden.
Het beste is om een lithium accu te nemen.
Ik zelf zou voor een agm of gel gaan.
Omdat ik persoonlijk het prijs verschil erg groot vind en je er duurdere laders voor nodig heb om deze thuis of in de auto te kunnen laden.
En heb je en lithium accu die met een gewone lader geladen kan worden zit er vaak elektronica in om alles te regelen en jawel de prijs gaat dan weer omhoog.
 

Arie

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Ja hoor prima accu.
Hij weegt 25kilo.
Zorg er dan wel voor dat je accubak en omvormer niet over kill worden.
Dat telt allemaal door in het gewicht.
Ik begrijp dat je het leuk vind om zelf je meet spulletjes te maken.
Ik zelf heb het daar niet zo op maar goed ieder zijn keus.

Dit is een bluetooth module voor die zelfde victron lader.
Kan je gewoon op je telefoon of tablet alles is de gaten houden.

https://www.marinediscounter.nl/ve-direct-bluetooth-le-dongle.html?gclid=CP7r4qKC4s0CFRITGwodhlMLNw

Youtube fimpje voor een idee.
 

yoeri

Prepper
@Arie

bedankt voor het filmpje :)

lijkt erop dat je zo al het meeste zou kunnen uitlezen :)
is ook al handig, miss is een schermpje dan niet nodig
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Jammer dat de prepshop niet veel goal zero op voorraad heeft, anders kocht je nu met 40% korting .... en dan gaat het ineens leuk worden voor de portemonnee.

kortingscode: SUMMERTIME40
 

petroman

SHTF Expert
Ik merk in dit draadje dat de definitie van mobiel nogal varieert.

Misschien toch topic splitsen ?
Goalzero is bedoeld om batterijen te laden (even plat).
Wil je autoaccu's etc. gaan laden en naar 220v gaan dan heb je iets andere installatie nodig.
 

Ray

SHTF Expert
Misschien toch topic splitsen ?
Goalzero is bedoeld om batterijen te laden (even plat).
Wil je autoaccu's etc. gaan laden en naar 220v gaan dan heb je iets andere installatie nodig.

GZ heeft meerdere producten, kleine draagbare setjes en grotere sets als de yeti 400 waar dit topic over gaat.
Inmiddels is alles vanaf 7 watt zonnepaneeltje tot en met het laden van hele accubanken aan bod gekomen. Erg lastig die drie pagina's uit elkaar te trekken.
 

yoeri

Prepper
net terug van een kamp weekend zonder gsm :)
aardig wat berichten gemist zie ik

ik ga inderdaad eens een zelfbouw proberen maar blijf die goalzero toch wel een interessant ding vinden.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Probeer iets te verzamelen wat uitbreid baar is, dus voor meerdere doeleinden geschikt. Dus koop een zo zwaar mogelijke accu qua capaciteit, zorg dat je in de toekomst bijv. extra panelen kunt toevoegen, neem je laadcontroller groter dan in eerste instantie nodig.

Afgelopen week kocht ik een mppt laadcontroller van Victron 50A voor 100€ op MP. Ik verwacht hem maandag geleverd. Ik zocht naar 40A maar die 50A kwam op mijn pad. Dat betekent dat het systeem in de toekomst nog verder is uit te breiden met extra panelen.
 

yoeri

Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
net even op mp gekeken , behalve de eerder in het topic al vermelde victron niets nieuw :)

die is ondertussen ook al besteld , leek me wel een handig en betrouwbaar merk
nu nog eens kijken naar de te kiezen omvormer :)

die moet me 220 en usb geven

deze lijkt me wel iets
http://www.conrad.be/ce/nl/product/...-USB-aansluiting-Geaarde-stekkerdoos?ref=list

wel weinig uitleg bij bij conrad

op de DE site wat meer info gevonden
is een gemodificeerde sinus omvormer, zal het dus niet worden :(

moet een zuivere sinus omvormer zijn

zie wel net dat victron er ook heeft :)
en zuivere sinus ook

die kunnen ook gekoppeld worden aan elkaar dus uitbreidbaar

twijfel nog tussen deze

http://www.omvormer-omvormers.nl/contents/nl/p260_zuivere_sinus_omvormer_ES_600_Watt_12V-230V.html

en dan deze van victron
https://www.offgridtec.com/victron-phoenix-inverter-12-500-230v-ve-direct.html
 

yoeri

Prepper
voor usb kan dat wel handig zijn.
kastje moet toch maar van binnen de wagen in en van de wagen de tent in

we zijn toch altijd minstens met twee

zijn die betrouwbaar? alliexpress
 
Bovenaan