• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

grondwater winning

Hallo,
Ik ben nieuw hier. Mijn naam is Paul en ik ben sinds een jaar prepper. Probeer me voor te bereiden op langdurig verstoken te zijn van eerste levensbehoefte.
heb een tijd lang water in flessen gekocht en liet dat rouleren. Nadeel is dat het duur is, je er veel van moet hebben en ik het normaal niet gebruik.
toen heb ik een alternatief gezocht en dat is gelukt.
Voor water hoef ik niet meer ver weg. Heb achter in mijn tuin een bron gemaakt door een filter omstort met fijn grind in de bodem aan te brengen. Grondwater is relatief zuiver en kun je gewoon drinken zonder het eerst te desinfecteren. Behalve wanneer er een verontreiniging in het grondwater zit waar je de bron wilt plaatsen. Heb er een handbediende pomp op geplaatst. Water is geen probleem meer. Smaakt alleen wat anders dan uit de kraan. Maar ja wanneer daar niets meer uit komt is dit een goede oplossing.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Paul Meertens , ik ben zeker niet deskundig op dit gebied (eerder een leek ) ,maar u spreekt van grondwater en van een bron maken .Mijns inzien zijn
grondwater en bronwater toch twee aparte dingen .Tevens water zo oppompen en zo drinken lijkt mij ook niet wijs want zelfs bronwater
wat van grotere diepte wordt opgepompt kan zaken als ijzer bevatten en dat is toch ook niet zo gezond .|Als u van plan bent om dat
water te drinken dan lijkt me het wijs dat u het toch laten onderzoeken (of er zelf tests voor zijn weet ik niet ) .Als grondwater maar ook bronwater
van ondiepe diepte komt kan het toch bacterieen bevatten ik weet niet welke diepten veilig zijn noch wat de diepte van u( ik neem aan ) bron
zijn . Voorzichtigheid lijkt me toch een goede zaak want mooi helder zegt helemaal niets wat betreft drinkbaarheid .
gr will
 

Flos

SHTF Expert
In vlaanderen heeft ongeveer de helft van de landelijke huizen een eigen bron. Deze zijn al gauw 40m en meer diep.
Oude huizen hebben een waterput deze is rond de 7m diep omdat een handpomp maar tot 7m water kan op trekken.
dat is volgens mij het verschil tussen bronwater en grondwater.
 

markske

Diehard Prepper
In vlaanderen heeft ongeveer de helft van de landelijke huizen een eigen bron. Deze zijn al gauw 40m en meer diep.
Oude huizen hebben een waterput deze is rond de 7m diep omdat een handpomp maar tot 7m water kan op trekken.
dat is volgens mij het verschil tussen bronwater en grondwater.
Bronwater is een beschermde term en zegt niets over waar het water vandaan komt, evenals de term mineraalwater.
Het zegt enkel iets over de mineralen en hun hoeveelheid dat het specifiek bevat.

Water uit een natuurlijk vanzelf ontspringende bron is.... water.
Water dat je oppompt uit een put kan grondwater zijn (oppervlakte water) als je opzuigt, of uit een geboorde of geslagen
put (dieper dan 10 meter) wordt soms ook water uit een bron genoemd, maar is beter 'putwater' genoemd.
Komt het water uit een opvangput voor regenwater, noemt men het soms putwater, maar het is regenwater.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos
J

J.J

Gast
Ik denk hier bij ook aan de insecticiden, zware metalen en restanten van medicatie, en andere verontreinigingen.
Er bestaan trouwens zeer goed water filter, voor 100.000 liter,,,, dan nog filteren actieve kool er na dan kom je ver,
maar, insecticiden, zware metalen en restanten van medicatie die zijn er volgens mij er niet uit te halen.

Inderdaad een drinkwater geschiktheid test laten doen, in zo'n geval dat je veel en regelmatig uit je water voorziening haalt.

Ander is het als je op pad bent en een goede waterfilter gaat gebruiken, dan kan je niet eerst een test laten doen,
maar voorzichtigheid is ook dan geboden.
 
Bovenaan