Een moderne houtkachel heeft een rendement van 80-85%. als je houtkachel slechts een rendement heeft van 50% dan is die aan vervanging toe. kachels met een rendement van minder dan 75% mogen zelfs niet meer verkocht worden.
@netuyas , ik vermoed dat
@buzz de mussenstaart-verwarmende open haarden bedoelt. Tot voor kort waren die toch wel redelijk "in" bij lieden die zich in hun duurbetaalde krot, in een kasteeltje wanen.
Haha, ik zit er ergens tussenin, kennelijk, want heb zo'n 25 jaar geleden een gas(!)gestookt Pelgrim "open nephout haardje" geïnstalleerd dat ik zo'n 5x heb laten branden, tot de afvoergas-tranen me langs de wangen liepen en ik het zat was. Had ik een open pijp geïnstalleerd waardoor men houtblokken brandend naar buiten werpt, dan had dat ook idioot-, maar toch nog wel zinvoller en zeker gezonder geweest.
Tegen dat ding was geen rookgasventilator opgewassen. Over "het pijp-eind onder de dak-nok" heb ik het dan even niet want dan wordt het ongemakkelijk.
Er gaat niets boven leedvermaak, dus was dit toch weer even leuk, voor de nu grinnikenden...?
Met de nadruk op "even"
.
Echt jammer, dat ik toen het geld niet uitgaf aan de gesloten houthaard die ik er nu wel graag bij had gehad. Ik ging dus door een diep dal, maar heb misschien daardoor de m.i. "enig juiste beslissing genomen".
Alle moeizaam door jullie opgewekte energie, en dan allereerst het verlies-deel, maar ook het deel dat jullie stulpjes kortdurend verwarmt, pomp ik schielijk door jullie muren heen naar buiten en binnen de mijne. Ik doe dat, door buitenshuis de temperatuur te verlagen. Jullie warmte ontsnapt dan sneller (warmteverlies evenredig aan het temperatuursverschil) in mijn richting. En ook die warmte pomp ik hier dus vrolijk bij mij naar binnen.
Hier geen vochtig hout, niks met kleiner moeten hakken of stapels drogend hout, geen schoorsteen vegen of schroeiplekken en as, maar ... airco's!
Dat neemt niet weg, dat ik graag alsnog dat nutteloze gas-prul zou vervangen door een houthaard. Niet omdat het echt nodig is, want de airco's houden het met jullie warmte prima op temperatuur voor een prikkie, maar voor de gezelligheid en "het oerige", en meer "backup".
Mij hoort niemand klagen over houtrook. De buren stoken zo, en ik gun het ze. Ik ben zo'n rare die het lekker vind ruiken, als in een land waar nog echt dichtbij de natuur wordt geleefd, in plaats van aan allerlei gekunstelde infuusjes.
Onveranderd on-topic, de moraal van dit verhaal: vochtig hout brandt niet best, maar nog altijd beter dan gasgestookt nephout, en het ruikt evengoed verrukkelijk!
Beter nog even laten drogen, maar uiteindelijk evengoed ... lekker de fik erin!