• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hantavirussen

TheQuickFox

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Door de recente uitbraak van het Amerikaanse hantavirus onder vakantiegangers van het cruiseschip MV Hondius is er nieuwe aandacht voor dit virus.

Hantavirussen worden meestal overgedragen via uitwerpselen, urine of speeksel van besmette knaagdieren, zoals muizen en ratten. Besmetting ontstaat vooral wanneer opgedroogde virusdeeltjes via stof worden ingeademd. Er zijn twee groepen hantavirussen: De Oude-Wereld-hantavirussen (Europa/Azië) die o.a. nierschade kan veroorzaken en een Nieuwe-Wereld-hantavirussen (Noord- en Zuid-Amerika) die longschade kan veroorzaken. De Amerikaanse variant heeft een hoger sterftepercentage als gevolg.

Bij de uitbraak op de Hondius gaat het vermoedelijk om het Andes-virus, een zeldzame Amerikaanse hantavirusvariant waarbij beperkte mens-op-mensoverdracht mogelijk lijkt. Daarbij gaat het waarschijnlijk om nauw en langdurig contact. Gezondheidsautoriteiten schatten het risico op grootschalige verspreiding momenteel laag in.

Maar het nieuws deed me denken aan een uitzending van met programma "Medical Detectives" (Forensic Files) die ik in 1999 zag bij Discovery Channel. Hier laten ze zien hoe de medische detectives met behulp van de kennis van traditionele Navajo genezers op het spoor komen van een mysterieuze "moordenaar":

Zij wisten te vertellen dat als er zich een bijzonder natte winter voordeed, dat de dennenbomen een grote hoeveelheid dennenappels produceerden, waarna de muizenpopulatie explodeerde en jonge Navajo indianen stierven.

Omdat ik geïnteresseerd ben in medische onderwerpen en dectivewerk naar medische gevaren is mij die uitzending altijd bijgebleven.

Laatst bewerkt:
Recente video's over de hantavirus besmetting (Andes variant) op de Hondius:

MedCram: How Hantavirus kills

Roger Seheult, MD of MedCram legt uit hoe het hantavirus dodelijk is. (Kan zijn)

Dr. John Campbell: Hantavirus risk

John Campbell legt uit waarom er geen pandemie komt van het hantavirus.

Disclaimer: Dit zijn videos van YouTubers met medische kennis en niet van gezondheidsautoriteiten. Ben altijd kritisch met het consumeren van medische content op het internet en raadpleeg officiële bronnen als je door de overheid goedgekeurde informatie wenst en raadpleeg een dokter als je medische problemen hebt of medisch advies zoekt.

Terug
Bovenaan