• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Harderwijkse vrouw zorgt voor overlast met nieuwe bijen-hobby

Nomad

Diehard Prepper
Ik woon aan de rand van een dorpskern. En ik heb ooit een bij de gemeente een aanvraag gedaan om bijen te houden maar dat werd afgekeurd...
...Als ik een bijen volk op de kop kan tikken hou ik die zonder aan vragen...
bij ons staan achter een muur naast de basisschool 20 kasten. en op het schoolplein is geen bij te zien. onwetendheid en vooroordelen regeren over normaal verstand
Ik heb geen verstand van bijen. Maar als er iemand kennelijk bijen houdt en niet weet wat hij daarmee doet dan is het niet oké om dat in een woonwijk te doen...
...Maar goed, ik zou er niet van gediend zijn als mijn onderburen een bijen kast hadden staan. Met dien verstande dat het voor mijn zoon gevaarlijk kan zijn, dan wil je dat allemaal zo min mogelijk in de buurt...
...Bijen steken niet zomaar...
...Als je zoon niet allergisch is, is een prik van een bij vervelend. Maar meer ook niet. Soms is het goed dat kinderen ervaren dat iets pijn kan doen. Dan doen ze het niet nog een keer...

Inmiddels heb ik meerdere bijenstallen bezocht en direct rond de kasten vind je inderdaad weinig bijen.
Ze vliegen immers uit. Bij mijn weten vliegen ze uit in een gebied met een radius van maximaal 5km.

Het is bijzonder vervelend als iemand allergisch is voor bijen. Helaas is het ondoenlijk om iemand inde buurt te vragen om geen bijen te houden, of uit de buurt van een bijenstal te gaan wonen. Bijen vliegen tot 5km uit. Om geheel buiten imker-bereik te zijn moet je dus alle imkers binnen een straal van 10 kilometer vermijden. Dat is een oppervlakte van ruim 78km2. Daarnaast heb je nog te maken met natuurlijk voorkomende bijen.
Dat is ondoenlijk.

Voorlichting en educatie is in dit geval het belangrijkst. Weet wat je moet doen als je gestoken wordt en wat de gevaren er van zijn (epi-pen).
Zoals eerder aangehaald werd weten veel mensen het verschil niet tussen een bij en een wesp. Soms weten ze niet eens een hommel te herkennen.
Wil je echt geen bijen in de tuin, maak deze dan bij-onvriendelijk. Geen bloemetjes in de tuin en geen zoetigheid eten in de tuin.
Klinkt misschien vergezocht, maar van mensen die geen katten in de tuin willen wordt hetzelfde verlangd.

Ik heb nergens gevonden dat het verplicht is om een korf aan te geven of aan te vragen bij de gemeente. Dus als je er verstand van hebt, lekker neerzetten die kast.

Het is zo jammer dat bijen zo'n slechte naam hebben. Ze zijn zo belangrijk voor ons. Zonder bijen moeten we onze gewassen met de hand bestuiven, dat kunnen we zelf nog niet half zo goed.
Er is een initiatief dat de kwaliteit van de bij wil metend door deelnemers aardbeien plantjes te laten poten. Aan de vorm en het gewicht van de aardbei kan je zien hoe de bijen populatie in staat is om te bestuiven. Goed bestoven vruchten zijn gelijkmatiger van vorm en zwaarder. Helaas kan ik dit initiatief niet terug vinden.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
bijen zijn helmaal gek op zoet. maar alleen necktar van bloemen en niets anders. al zet je honderd zoete taarten in je tuin
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

petroman

SHTF Expert
Ik heb weinig verstand van bijen. Ik weet dat ze in kasten wonen, kunnen steken en dat ze honing produceren.
En ik kan ze onderscheiden van wespen, hommels en dazen.

Artikel gaat over iemand in een satd als Harderwijk die GEEN kasten heeft staan !
Althands dat is niet uit het artikel te halen. Hobby is honing slaan. In neem dat maar aan dat je raten elders kan krijgen en thuis de honing er uit slaat.

Verder weet ik dat imkers graag honing hebben met een bepaalde kwaliteit. Ze zetten de kasten dan op een plek waar ze heide, vruchtbomen of andere soorten honing kunnen verwachten. In een woonwijk neerztten is ook voor de imkers niet verstandig om die reden.
 

Nomad

Diehard Prepper
bijen zijn helmaal gek op zoet. maar alleen necktar van bloemen en niets anders. al zet je honderd zoete taarten in je tuin

Klopt helemaal, daar had ik wat meer over moeten schrijven.
Wespen doen dat het namelijk wel. Voor mensen die het onderscheid niet kunnen maken is echter alles een bij. :(
Vandaar mijn advies, heen zoetigheid eten in de tuin.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
in een woonwijkvinden ze meer bloemen dan in een graanveld. zelfs kasten op daken van hotels en flats in grote steden hebben een grote opbrengst.
 

Martine301

Elementary prepper
Misschien handig om toe te voegen. Ik woon midden in de stad. Met achtertuintje die rondom bebouwd zijn door woningen en appartementen erbovenop. Zonder toegang van buitenaf dus. Als iemand hier van de 10 tuintjes een bijenkast neer zou zetten zou ik daar als bewoner daarboven zeker een probleem van maken.

En ja ik weet het verschil tussen een bij en een wesp. En nee zijn allergie is niet verzonnen. Hij reageert heel heftig op iedere beet/prik van welk beestje dan ook. Het lijkt iets minder te worden maar op basis van de ervaringen die wij hebben ga ik ervanuit dat een bij of een wesp of wat voor beestje dat groter/heftiger dan een mug is, dodelijk kan zijn.

Een imker hoort niet thuis in dit soort gebieden. Geen problemen mee als je in een ander type dorp woont of op het platteland. Maar niet in de grote stad waar alles hutje mutje op elkaar staat.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:

petroman

SHTF Expert
Jammer dat er niet goed genoeg gelezen wordt maar meteen stellingen ingenomen worden en in loopgraven gedoken wordt.

Als martine aangeeft dat ze in een stad woont. Dus veel mensen naast en op elkaar. Dan vind ik het jammer dat er dan gereageerd wordt met kijk op internet, hier heb je een paar DORPJES waar het wel kan.
En ja ik heb de korfen zien staan in hartje Londen boven op een hoog gebouw.
Maar ook dat is iets anders dan op het binnenterrein achter vijfhoog in een stad.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
mischien heb je gelijk, maar waar het hart vol van is.....
Mischien heeft Martine gelijk, maar om het gelijk te verwerpen? Ik kan alleen aanraden om eens bij een imker tegaan kijken. Laat je door hem vertellen hoe geweldig hij zijn hobby vindt, je hoeft het niet over te nemen maar het kweekt mischien wel wat meer begrip.
Doch ik geef je ook gelijk en het moet geen loopgraaf oorlog worden. De links waren bedoeld om te laten zien dat het in de grote stad wel degenlijk kan. Zogaar met grotere opbrengst dan buiten de stad. Waarbij op een dak het beter is dan in de ombouwde tuin zoals Martine omschrijft.

En mocht je ooit in de buurt van een kast komen, bekijk het als een kanon, ernaast, erop, er over, maar NOOIT ervoor.
 

Ray

SHTF Expert
Misschien handig om toe te voegen. Ik woon midden in de stad. Met achtertuintje die rondom bebouwd zijn door woningen en appartementen erbovenop. Zonder toegang van buitenaf dus. Als iemand hier van de 10 tuintjes een bijenkast neer zou zetten zou ik daar als bewoner daarboven zeker een probleem van maken.

En ja ik weet het verschil tussen een bij en een wesp. En nee zijn allergie is niet verzonnen. Hij reageert heel heftig op iedere beet/prik van welk beestje dan ook. Het lijkt iets minder te worden maar op basis van de ervaringen die wij hebben ga ik ervanuit dat een bij of een wesp of wat voor beestje dat groter/heftiger dan een mug is, dodelijk kan zijn.

Een imker hoort niet thuis in dit soort gebieden. Geen problemen mee als je in een ander type dorp woont of op het platteland. Maar niet in de grote stad waar alles hutje mutje op elkaar staat.
Goede kans dat het beter wordt naarmate hij ouder wordt, dat is vrij gebruikelijk. Daarvoor is het wel nodig om weerstand op te bouwen en dat gaat niet door elk beestje te vermijden. Ook zit er groot verschil tussen de diverse insectenbeten, een mug, teek, daas, of horzel hebben weer heel andere stofjes bij zich dan een bij of wesp.

Bij allergie voor bijensteken (anafylactische shock) is het raadzaam een epipen aan te vragen bij je huisarts, nu ja, die zal je al wel hebben als het dodelijk voor je kind is neem ik aan.

In Nederland is het houden/plaatsen van bijenkasten niet landelijk geregeld. Wel hebben diverse gemeentes het opgenomen in hun APV (Algemene Plaatselijke Verordening). Daar zal je dus even moeten zoeken wat de regels in jouw gemeente zijn.

Het grappige is, ik was vroeger allergisch voor bijensteken en m'n vader was imker. :rolleyes:
Als kind eens in m'n ooglid gestoken en het resultaat was een zwelling van m'n hele gezicht waardoor ik twee weken lang blind was. Daarna ben ik er overheen gegroeid (of gestoken) en was ik heel lang nagenoeg immuun voor bijensteken, het bultje trok binnen het uur weg. Hoe het nu zit, ik heb geen idee, al 25 jaar niet door een bij of wesp gestoken en resultaten uit 't verleden bieden geen garantie voor de toekomst. :)
 

drent

Diehard Prepper
@drent ik weet dat er een Amerikaanse honingbij bestaat dat onze bijen verdringt. Maar die komt hier maar heel zelden voor. Toch.
Aziatische hoornaar bedoel je waarschijnlijk. Dat is de grote broer van onze hoornaar en o.a. problematisch voor honingbijen aangezien het insecteneters zijn en ingang bijenkast een mooie plek is om op eten te wachten.
Amerikanen hebben idd probleem n.a.v. oud fokexperiment in zuid-Amerika met de afrikaanse honingbij (die inderdaad een rothumeur heeft als je ze stoort), maar die hebben we niet in Europa.
 

Nomad

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Raycoupe zei:
...Goede kans dat het beter wordt naarmate hij ouder wordt, dat is vrij gebruikelijk...
...Bij allergie voor bijensteken (anafylactische shock) is het raadzaam een epipen aan te vragen bij je huisarts...
...In Nederland is het houden/plaatsen van bijenkasten niet landelijk geregeld. Wel hebben diverse gemeentes het opgenomen in hun APV...

Dat de reactie op een bijensteek minder kan worden met de jaren kan ik beamen.
Toen ik 3 á 4 was ben ik door een bij op mijn hand gestoken. Toen werd mijn hand net een boksbal.
In de jaren erna ben ik nog een paar keer gestoken, er is nu geen sprake meer van zwelling. De prik doet nog steeds zeer, maar dat hoort zo :fluit:

@Martine301 Als het vermoeden bestaat dat een kind mogelijk komt te overleiden na een bijensteek, dan lijkt het mij prioriteit hebben om te kijken of dat ook echt zo is.
Bijen uit de weg gaan op een vermoeden dat er een allergie is, is niet voldoende. Direct naar de huisarts. Als het kind dodelijk allergisch is moet het ten alle tijde een epipen bij zich hebben. Daar kan je geen risico mee nemen.

Ik ben verhuisd en heb het apv er nog niet op nageslagen. Ga ik zo maar even doen, ben benieuwd!
 

Flos

SHTF Expert
Allergisch zwelling enz. dat ligt een beetje aan de aard van de persoon. Het zelfde is bv. met brandnetels.
Ik weet nog dat we weddigschappen af sloten toen we klein waren .
Om het verst rollen in een brandnetel veld enkel met jou zwembroek aan.
En wie het niet deed was een watje.
Je kan het jou niet voorstellen hoe we thuis kwamen.
Moesten we dat nu voorstellen sluiten ze je op in de catacomben van onderland. En dit voor de rest van jou dagen.
Gaan we nu weer ontopic.
 

Richard434

Prepper goeroe
Zou het minder worden van de reactie niet iets te maken hebben met de hoeveelheid "gif" per kilo lichaamsgewicht/liter bloed? ;)
 

Niels

Mankinds only hope
Allergisch zwelling enz. dat ligt een beetje aan de aard van de persoon. Het zelfde is bv. met brandnetels.
Ik weet nog dat we weddigschappen af sloten toen we klein waren .
Om het verst rollen in een brandnetel veld enkel met jou zwembroek aan.
En wie het niet deed was een watje.
Je kan het jou niet voorstellen hoe we thuis kwamen.
Moesten we dat nu voorstellen sluiten ze je op in de catacomben van onderland. En dit voor de rest van jou dagen.
Gaan we nu weer ontopic.
Haha, dat dacht ik dus precies ook.
Het zal allemaal best, maar ik geloof er ook niet direct allemaal zo in. Als mij als kind een bij/wesp stak deed dat pijn zogenaamd, en zogen we de angel er uit.
Nu voel ik het nog, en het Is niet fijn, zeker niet als ergens in je motorpak vliegt!
Maar ach, even tanden op elkaar,en door.
Dus wij zijn het aardig eens. Het is maar hoeveel poeha je er van maakt.
Misschien zijn er best mensen die zo allergisch zijn dat ze schuim op de mond krijgen er van of weet ik veel wat voor hart aandoeningen, maar paniek schaar ik daar niet onder.

Zou het minder worden van de reactie niet iets te maken hebben met de hoeveelheid "gif" per kilo lichaamsgewicht/liter bloed? ;)
Dat zeg ik ook altijd tegen mijn kameraden met bier drinken (ik ben niet zo groot, kameraden wel).
 
Bovenaan