• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het "budget prep topic"

R

Ronin K.

Gast
Hoe vaak heb ik mensen al niet geadviseerd om eerst één blik te kopen, en te proeven? En pas daarna (als het product in de smaak valt) groot in te slaan. Een pallet vol kopen, is groot inslaan.

:)

Ik beredeneer soms juist andersom, als ik het niet lekker vind, eet ik het ook echt alleen als SHTF is, en anders blijft het mooi in de doos. Andersom eet ik (bijv. Bill tong/ beef jerky) al op voor er uberhaubt een vuiltje aan de lucht is..
 

Dreutel

Prepper goeroe
Ik beredeneer soms juist andersom, als ik het niet lekker vind, eet ik het ook echt alleen als SHTF is, en anders blijft het mooi in de doos. Andersom eet ik (bijv. Bill tong/ beef jerky) al op voor er uberhaubt een vuiltje aan de lucht is..

Wat er hier het meeste door heen gaat uit de voorraad, zijn doperwten, kidney beans, en dergelijke. Toch weet ik de voorraad steeds weer op tijd aan te vullen. Beef jerky komt hier niet in de voorraad, want hoewel het lang houdbaar is, verdwijnt het steeds op miraculeuze wijze. :)

Voor noodgevallen heb ik inderdaad minder smakelijk vlees uit blik op voorraad, zoals spam, knakworst, corned beef. en dergelijke. De enige proteïnen uit blik of pot die mij smaken, zijn tonijn uit blik, bruine bonen en capucijners.
 

Erny

Last (wo)man standing
Met die nieuwerwetse blikken heb ik weleens meegemaakt dat het lipje om het blik te openen afbrak. Maar het voordeel van die nieuwe blikken is dan wel dat je geen blikopener nodig hebt. Met een grote schroevendraaier en een paar tikjes met een hamer lukt het ook!
Ja, dat gebeurt hier ook met enige regelmaat en gezien ik dan in de keuken sta, en mn schroevendraaiers en hamer daar niet liggen, draai ik het betreffende blikje gewoon om en maak de onderkant open met een blikopener (die gewoon in de keukenla ligt). ;)
 

Dreutel

Prepper goeroe
Ja, dat gebeurt hier ook met enige regelmaat en gezien ik dan in de keuken sta, en mn schroevendraaiers en hamer daar niet liggen, draai ik het betreffende blikje gewoon om en maak de onderkant open met een blikopener (die gewoon in de keukenla ligt). ;)

Tsja, ik heb een gereedschapskist in de keuken staan, altijd makkelijk. :)
 
D

Deleted member 1159

Gast
Tsja, ik heb een gereedschapskist in de keuken staan, altijd makkelijk. :)

Haha, heel herkenbaar. Van de 2 lades die ik in de keuken heb, is er 1 ook eigenlijk een gereedschap lade. De vrouw zeurt er wel om, elke keer neem ik weer dingen mee naar de schuur. Maar binnen no time, ligt het toch wel vol met gereedschap :D
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Tsja, ik heb een gereedschapskist in de keuken staan, altijd makkelijk. :)
Haha, heel herkenbaar. Van de 2 lades die ik in de keuken heb, is er 1 ook eigenlijk een gereedschap lade. De vrouw zeurt er wel om, elke keer neem ik weer dingen mee naar de schuur. Maar binnen no time, ligt het toch wel vol met gereedschap :D

Toevallig, hier ook: platte + kruiskop + waterpomp tang + telefoontang + klauwhamer.
 

drent

Diehard Prepper
Ik beredeneer soms juist andersom, als ik het niet lekker vind, eet ik het ook echt alleen als SHTF is, en anders blijft het mooi in de doos. Andersom eet ik (bijv. Bill tong/ beef jerky) al op voor er uberhaubt een vuiltje aan de lucht is..
Dieet omgooien in een stresssituatie is ronduit onverstandig. Juist dan wil je iets bekends/normaals als houvast, maar ook omdat je dan zeker niet met buikpijn/diarree, enz. wil zitten.
 

IceQ

Prepper
Ik zie nu alleen ook graag eens wat goeie en praktische tips wat betreft de budget preppers.
Wij als jong gezin knopen eigenlijk alle eindjes aan elkaar maar doen er wel alles aan om ons met weinig geld voor te bereiden op ellendige tijden..zie nu in Duitsland rukken de Amerikanen op.
In Limburg worden op het moment ruim 1600 Amerikaanse voertuigen en helikopters geplaatst..waarbij 4000 militairen horen.

Kortom alle tips zijn welkom qua proppen.
Wat heb je bvb ECHT hard nodig en wat gaat lang mee..voeding etc...En waar kun je voor budget prijzen jezelf toch enigszins voorbereiden?
 
J

J.J

Gast
Om ook aan geld te komen kun je overbodige spullen verkopen op marktplaats alleen houden wat je weer zou kopen, dat is een mooie uitgangspunt, verder kun je vaak kijken op MP naar gratis spulletjes die je dan weer kunt verkopen, alleen als je een bijstandsuitkering moet je erg voorzichtig wezenlijk er wordt mee gekeken wat men verkoopt en dan kun je problemen krijgen maar of dat echt zo'n vaart loopt weet ik niet.
Verder als je handig bent kun je daar ook wat geld mee verdienen.
En zo als ik in het begin schreef goed uit kijken waar je wat aan uit geeft en op energie kun je ook nog al wat uit sparen.
Hoe je leeft dus.
Maar ik lees een jong gezin doe het allemaal niet te extreem je gezin een goed fundament geven is het belangrijkste vooral in het geven van liefde en complimentje's en leuke dingen doen, het hoeft niet altijd geld te kosten.
Heb je nog vragen stel ze gerust.

Zo ik probeer nog wat te slapen.:wave:
 

The mad engineer

Diehard Prepper
@IceQ, je bent niet de enige.
qua voorraad: houd de aanbiedingen in de winkel in de gaten. Woon je in de buurt van Duitsland? Dan ga daar eens winkelen bij de Aldi en Lidl.

Maak zoveel mogelijk zelf uit basisproducten (dus geen kant en klaar). Is nog gezonder ook!
Spullen: wacht aanbiedingen af, kies indien mogelijk voor restposten van bekende merken. Verwacht niet teveel van goedkoop chinees spul, zeker niet als je leven er vanaf kan hangen (waterfilters bv).

Er zijn meerdere topics over, dus maar eerst:
Zorg voor water. Geen water, geen leven. Dus een waterfilter aanschaffen. Kan al voor een paar tientjes bij een outdoor zaak of anwb.
Zorg voor eten, gebruik basisdingen. Goedkoop en lang houdbaar. Een tht datum geeft wel een indicatie. En sla blikken in (1+1 gratis bv) ;)

De rest komt er na. Kijk bv op crisis.nl voor de meest elementaire zaken. Je hoeft niet perse super voorbereid te zijn, zolang je maar beter voorbereid bent dan je omgeving ;)
 

Ray

SHTF Expert
Ik zie nu alleen ook graag eens wat goeie en praktische tips wat betreft de budget preppers.
Wij als jong gezin knopen eigenlijk alle eindjes aan elkaar maar doen er wel alles aan om ons met weinig geld voor te bereiden op ellendige tijden..zie nu in Duitsland rukken de Amerikanen op.
In Limburg worden op het moment ruim 1600 Amerikaanse voertuigen en helikopters geplaatst..waarbij 4000 militairen horen.

Kortom alle tips zijn welkom qua proppen.
Wat heb je bvb ECHT hard nodig en wat gaat lang mee..voeding etc...En waar kun je voor budget prijzen jezelf toch enigszins voorbereiden?

Zelf moet ik het ook doen van weinig en mijn prepvoorraad bestaat uit producten die ik normaal ook gebruik. Ik prep dus maar heel weinig specifieke prepzaken als bv. gevriesdroogd eten, ik heb alleen wat van dat spul voor kampeertripjes.

Als bv. het toiletpapier in de aanbieding is bij de Lidl (het spul wat ik normaal gebruik) dan koop ik meteen een aantal pakken. Koffie in de aanbieding, pasta, rijst, soep in blik, bepaalde groenten in pot, inslaan en rouleren. Op die manier gebruik ik veel spullen altijd tegen aanbiedingsprijs en dat bespaart dus ook nog in je uitgaven. Nu scheelt het bv. maar weinig per jaar, dat toiletpapier uit de aanbieding, misschien maar een euro of vijftien, maar als je dit met meer dingen doet kan het toch aardig oplopen.

Twee jaar terug was bv. de erwtensoep (een lekkere variant) zwaar in de aanbieding, 75 cent per blik. Ik heb meteen 40 blikken gekocht. De THT van dat spul is een jaar of twee (maar veel langer houdbaar) en als ik per jaar 20 blikken opeet is het voor het verstrijken van de THT alweer op. Jaartje terug was de spaghetti twee voor de prijs van één, hoppa, veertig pakjes ingeslagen, dat spul is ook jaren houdbaar.

Gisteren nog 6 tubes Elmex tandpasta gekocht, voor tien euro. Normaal ben je bijna het dubbele kwijt. Ik heb nu meteen voor de komende twee(?) jaar tandpasta op voorraad. :)

Ik schat dat ik op deze manier zo'n 400 euro per jaar bespaar op mijn dagelijkse boodschappen en dat geld is dan weer beschikbaar voor specifieke prepzaken als een waterfilter, jerrycans voor water, kooktoestelletje, ledlampjes, klein zonnepaneeltje e.d. Voordeel is ook dat je geen extra geld kwijt bent voor opslagmethodes om je eten tien jaar houdbaar te maken.

Dit vergt voor de kleine beurs natuurlijk wel een beetje financiële discipline, door wat geld achter de hand te houden kan ik gebruik maken van dergelijke aanbiedingen. Je moet een beetje investeren om te kunnen besparen, maar het mes snijdt zo wel leuk aan twee kanten. :)
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
@IceQ Waterfilter, dat is het belangrijkste...en daarna wat hierboven al staat.
Rouleer je etenswaren, koop wat je gebruikt en gebruik wat je koopt, alleen met altijd een voorraad ervan dus.
Maak wasmiddel en brood zelf. Brood is zelfs als je een bakmachine gebruikt goedkoper dan winkelbrood, én lekkerder.Wasmiddel en schoonmaakmiddelen in de winkel daarbij betaal je vooral voor het merk.Maak het zelf. Koop droge peulvruchten ipv in blik. Kook met echte ingrediënten als kruiden en groenten ipv pakjes en zakjes. Koop kruiden bij de toko en stel je eigen mixen samen(er staan recepten op deze site en anders vraag je ernaar) Probeer een vierkantemetertuin, leuk project met je kinderen ook, leer zo de beginselen van moestuinieren en zelfvoorzienend zijn.
Leer jezelf vaardigheden. Mes slijpen, klussen, koken, daarmee kan je leuke ruiltjes doen.
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Wat wij ook doen, is boodschappen voor anderen halen. Die leveren we 1x per maand af. De week erop halen we alweer nieuwe. Zo hebben we een maandvooraad extra in huis, zonder dat het af gaat van ons eigen budget. Vaak ook een flinke hoeveelheid alcohol voor familie (zelf drinken we niet of nauwelijks). Dus "gratis" voorraad en ruilmiddelen mocht het nodig zijn.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Niet echt budget maar een goede aanbieding, want je hebt het gewoon nodig :).

https://www.highwaterfilters.com/co...24-sawyer-mini-water-filter-multicolor-4-pack

4× mini sawyer water filter voor: ongerekend inc verzenden naar NL: €95,-

Losse mini voor als 4 niet genoeg is:
Kost ong $18 usd excl goedkoopste verzendkosten van $ 34 usd.
@joepmeloen Mooi, en inderdaad prima filters. Ik heb er indertijd al eens twee losse Sawyer mini filters gekocht in USA, en dat was inclusief verzendkosten ongeveer €47. Voor zover ik mij herinner, glipte dat toen zonder BTW of inklaringskosten o.i.d. door de douane. Maar bij bestellingen vanuit USA van rond de €100 heb ik ook al eens flink moeten bijbetalen, en is misschien een risico...
Ik heb in september vorig jaar ook nog 'n set van 4 gekocht, maar dan via www.amazon.de. en was toen:
upload_2017-1-13_18-5-56.png
Is daar nu kennelijk €113,45 maar dan geen risico op bijbetalen, en binnen een dag of 3 in huis.
upload_2017-1-13_18-7-50.png
Ik realiseer mij dat dit ook niet echt "budget" is, maar is per stuk wel behoorlijk goedkoper dan elders, en is dan al gauw iets om misschien met z'n vieren te kopen...
 

joepmeloen

Prepper goeroe
@joepmeloen Mooi, en inderdaad prima filters. Ik heb er indertijd al eens twee losse Sawyer mini filters gekocht in USA, en dat was inclusief verzendkosten ongeveer €47. Voor zover ik mij herinner, glipte dat toen zonder BTW of inklaringskosten o.i.d. door de douane. Maar bij bestellingen vanuit USA van rond de €100 heb ik ook al eens flink moeten bijbetalen, en is misschien een risico...
Ik heb in september vorig jaar ook nog 'n set van 4 gekocht, maar dan via www.amazon.de. en was toen:
Bekijk bijlage 5380
Is daar nu kennelijk €113,45 maar dan geen risico op bijbetalen, en binnen een dag of 3 in huis.
Bekijk bijlage 5381
Ik realiseer mij dat dit ook niet echt "budget" is, maar is per stuk wel behoorlijk goedkoper dan elders, en is dan al gauw iets om misschien met z'n vieren te kopen...

Oei :) een veel betere prijs, top!
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Was vandaag ff bij de ikea, en zag daar best interessante budget prep gear.

Toilettas, prima geschikt als budget EDC tas; http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70294551/
Led-lamp handgedreven (soort knijpkat) incl accu; http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30190857/
fleeceplaid, redelijk compact en vooral goedkoop; http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90304889/

Doe er je voordeel mee :)

Ikea heeft wel goed spul en nooit moeilijk met retouren of schade endergelijk. Met de gratis family pas mag je gratis koffie / thee nemen en kortingen op producten, garantie bij schade voor, tijdens en na vervoeren etc, je levert wel wat privacy in...

Leuke urban bob rugtas met wieltjes, 40l, max 20kg, (de tas zelf is vrij zwaar 3,25kg) €50,-
http://m.ikea.com/nl/nl/catalog/products/art/50217766/

Poncho € 10,-
http://m.ikea.com/nl/nl/catalog/products/art/50330499/
 
Bovenaan