• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het experiment van de maand.

Ik wil even terug komen op het experiment van de maand oktober.
Het stukje vlees dat oorspronkelijk 1464gr woog heeft niet 3 weken maar 5 weken in mijn koude keuken gehangen.
Bijna elke dag heb ik het gewogen in het begin verloor het tot 30gr per dag.
Later is het gewicht verlies afgenomen.
Na ongeveer 3 weken kwam er groene kleur door de neteldoek wat mij aan schimmel deed denken.
Maar het rook allesbehalve slecht.
Vandaag vond ik even wat tijd. Dus ik haalde het van de haak en woog het voor de laatste maal.
Het heeft bijna 1/3 van zijn gewicht verloren.
Dus heb ik het uitgepakt. De vele kruiden om het vlees hebben het vocht opgenomen en zijn wat gaan schimmelen.
Met een mesje wat af geschraapt en met de kaasdoek schoon geveegd heb ik een mooi stuk vlees over.
Nu moet het verdikt komen hoe zou het er van binnen uit zie.
Heb ik een mooi stuk droog vlees of is het iets wat zelf mijn kat niet zou lusten.
Wel ik moet @martin echt teleurstellen.
Het vlees is mooi rood gebleven droog tot in de kern maar niet uitgedroogd.
En wat zeker is de smaak is voortreffelijk.
20251130_152705.jpg
Het stukje vlees na de opknap beurt.
20251130_152818.jpg
Ik heb het midden door gesneden en een paar hele dunne plakjes af gesneden.
En het is verdomd lekker.
Experiment geslaagd.

Na dit grote succes zal je het vast veel vaker doen.
Wat zijn je plannen verder.
Ga je het de volgende keer groten deels alles het zelfde doen???
Of ga je het nog op een andere manier proberen, met een ander deel vlees van het varken.
Of van schaap, geit, kip, kalkoen, vis of stukken wild vlees???.

Maak je ook nauwkeurige verslagen bij van de werkwijze, foto's, kruiden.
Of ga je nog probeer achter wat geheimen van slagers te komen die verschillende specialiteiten zelf hebben ontwikkeld??.

Ik kan mij voorstellen dat bvb in Frankrijk op het platte land wel wat van die inventieve slagertjes zitten die dingen uitproberen, en er in slagen prima overheerlijke producten ontwikkelen.
Vroeger gingen kunstenaars wel kleine dorpjes die vrijwel onbewoond waren opkopen om dan daar een heel ander leven op te bouwen, en daar zou beste wel een inventief slagertje ((bakkertje)) bij passen.

Heb je er nu een nieuwe hobby bij, En ga je verder in dit vak???:thumbup::bbq:
Geniet maar fijn van je leven, en doe wat goed voor jullie is, en bekijk goed over dat stuk leven wat je nog voor je hebt, hoe je dat wilt invullen.

Want de jaren vliegen voorbij, en er zullen vast gezondheidsproblemen op je pad komen, met een vooruitziende blik kan je die misschien wel preventief reduceren, de intelligentie bezit ja al.

We zien met grote belangstelling je ontwikkelingen,
best heel interessant en verkwikkend.:thnx::thumbup::wave:

@JJ&A ik zal dat waarschijnlijk nog wel eens maken maar ik ga er zeker geen handel van maken.
Ik weet nu hoe het moet en met zorg gedaan lukt het ook.
Wat ik ook weet is als je dit in de zomer zou maken je met een heel ander verhaal komt te zitten.
Voor mij is het enkel om mijn ervaring op te bouwen en te weten hoe het moet als de nood aan de man komt.

Laatst bewerkt:
Ik zit er al een poosje mee in mijn hoofd, heb zelfs al eens een prototype gemaakt maar dat was een mislukking.
De aziatische hoornaars.
Ik beschrijf ze al van de eerste dag dat ik die krengen leren kennen heb als de ondergang van de Europese mensheid.
Daarom wil ik er wat aandoen. Nu slapen die rot beesten. Maar als ze in de vroeg lente ontwaken wil ik ze bestrijden met alles wat in mijn mogelijkheden is.
18 nesten in minder dan een km van mijn bijenkasten.
9 zelf verdelgd en 9 laten verdelgen.
3 volkeren hebben ze mij dit seizoen al gekost.
Daarom ga ik harpen bouwen. Harpen ( omdat het een kader is met draden tussen gespannen) om de rotte AH te verschalken.
Met wat imker vrienden hebben we wat testen gedaan. Een beetje afgekeken van wat er in de handel bestaat. Maar die zijn schijte duur.
Een houten kader met 25 rvs draden tussen die spannen als gitaar ( of harpen ) snaren waar minmaal 1000volt spanning op zit. 2000v is nog beter.
De 1000v halen we uit een elektronische vlieg meppen.
Dus dat is mijn volgende experiment.

Ik zit er al een poosje mee in mijn hoofd, heb zelfs al eens een prototype gemaakt maar dat was een mislukking.
De aziatische hoornaars.
Ik beschrijf ze al van de eerste dag dat ik die krengen leren kennen heb als de ondergang van de Europese mensheid.
Daarom wil ik er wat aandoen. Nu slapen die rot beesten. Maar als ze in de vroeg lente ontwaken wil ik ze bestrijden met alles wat in mijn mogelijkheden is.
18 nesten in minder dan een km van mijn bijenkasten.
9 zelf verdelgd en 9 laten verdelgen.
3 volkeren hebben ze mij dit seizoen al gekost.
Daarom ga ik harpen bouwen. Harpen ( omdat het een kader is met draden tussen gespannen) om de rotte AH te verschalken.
Met wat imker vrienden hebben we wat testen gedaan. Een beetje afgekeken van wat er in de handel bestaat. Maar die zijn schijte duur.
Een houten kader met 25 rvs draden tussen die spannen als gitaar ( of harpen ) snaren waar minmaal 1000volt spanning op zit. 2000v is nog beter.
De 1000v halen we uit een elektronische vlieg meppen.
Dus dat is mijn volgende experiment.

Ik ben benieuwd hoe die "harpen" gaan werken. Is het de bedoeling ze om de bijenkast heen te bouwen, met zodanige afstand tussen de "snaren", dat de bijen veilig kunnen passeren, maar de grotere hoornaars geëlektrocuteerd worden door een vonk die overslaat tussen de snaren als ze die proberen te passeren?

Temu en AliExpress verkopen goedkope hoogspannings units, die op een laagspanning van tussen 6 en 12 Volt gelijkspanning werken en tot 800 KV produceren. 3 stuks voor minder dan 10 Euro

https://share.temu.com/HHrWHU8og9B

(Mijn prijskaartje is in Poolse zlotys)

De harpen komen vooraan de bijen kasten te staan. Haaks op de voorkant van de kasten.
A H vliegen voor de kasten met hun rug naar de kasten toe.en vliegen van links naar rechts en omgekeerd.
Wachtend op een bij die de kast in wilt. Volgeladen met stuifmeel of nectar zijn de bijen moe gevlogen en een gemakkelijke prooi voor de AH.
Een bij vliegt recht op de kast af .
Dus als men tussen elke bijen kast een harp plaatst heeft men het meest effect.
De draden worden op 20mm van elkaar gespannen daar kan een bij tussen maar geen hoornaar.
Er worden ook aan de draden zwarte bolletjes bevestigd als lok middel.

Oja heb daar eens gekeken op jouw site maar ik zie daar de bomen door het bos niet.

De harpen komen vooraan de bijen kasten te staan. Haaks op de voorkant van de kasten.
A H vliegen voor de kasten met hun rug naar de kasten toe.en vliegen van links naar rechts en omgekeerd.
Wachtend op een bij die de kast in wilt. Volgeladen met stuifmeel of nectar zijn de bijen moe gevlogen en een gemakkelijke prooi voor de AH.
Een bij vliegt recht op de kast af .
Dus als men tussen elke bijen kast een harp plaatst heeft men het meest effect.
De draden worden op 20mm van elkaar gespannen daar kan een bij tussen maar geen hoornaar.
Er worden ook aan de draden zwarte bolletjes bevestigd als lok middel.

Oja heb daar eens gekeken op jouw site maar ik zie daar de bomen door het bos niet.

Oeps! Helaas in Engels. Maar je kan er een eigen account openen en dan kiezen voor NL taal en Euri in plaats van zloty.

Terug
Bovenaan