• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote Toiletpapier-Topic

Dreutel

Prepper goeroe
Het US-patent uit 1891 voor toilet papier toegekend aan Seth Wheeler:

1820143238159418


Historic Photographs - Berichten | Facebook

Edit: Waarom kan ik alleen nog maar plaatjes via een url invoeren? Dit lukt blijkbaar ook niet. Ik zou de foto zo kunnen uploaden als het kon.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Dit onderwerp maar even 'afgeveegd' ... ;)

Duurder en dunner? Tekort aan pulp raakt mogelijk ons wc-papier​


https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/ned...er-schaars-impact-oekraine-oorlog-duur-dunner

Het wordt mogelijk steeds moeilijker om wc-papier te produceren.
Onder meer omdat Rusland een verbod heeft ingesteld op de uitvoer van berkenhout - wat wordt gebruikt om toiletpapier te maken.
Hierdoor wordt het papier schaars, maar ook duurder en dunner.
 
F

frans81

Gast
De vraag nu is !

Hebben we WC- papier werkelijk nodig ?
Wordt het niet eens tijd voor een alternatief !
Of is daar alweer een oorlog voor nodig. Zo simpel man.
Aanpassen. We hebben bomen nodig om de kont en K.t te vegen. En met drinkwater spoelen we het toetje weg.
Wat waren ..zijn mensen ook alweer !?

Voel je niet aangesproken want ik doe vrolijk mee haha en pufpuf. Pfff
 

Mayo

Last (wo)man standing
De vraag nu is !

Hebben we WC- papier werkelijk nodig ?
Wordt het niet eens tijd voor een alternatief !
Of is daar alweer een oorlog voor nodig. Zo simpel man.
Aanpassen. We hebben bomen nodig om de kont en K.t te vegen. En met drinkwater spoelen we het toetje weg.
Wat waren ..zijn mensen ook alweer !?

Voel je niet aangesproken want ik doe vrolijk mee haha en pufpuf. Pfff

Toevallig heb ik er na het lezen van het artikel - op het toilet - over zitten denken.. :)
Voor het af/droogvegen na een plasje zou makkelijke een stukje in-stukken-geknipte handdoek gebruikt kunnen worden.
Opruimen in een prullenbakje met deksel en regelmatig met de was meedraaien 👍

Voor de 'grote boodschap' zou ik wel graag papier willen blijven gebruiken: aan 'luier-emmers' heb ik geen fijne herinneringen! 🤢

Al met al zou bovenstaande toch meer dan de helft van het wc-papier uitsparen
 

Roel

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Ik ben maar wat blij dat wij jarenlang, al tientallen, een "ruime" voorraad wc papier hebben liggen.
Dat is ooit ontstaan door de sneeuwwinter van '79. We waren meer dan een week niet in staat om bij een winkel te komen en de voorraad papier slonk alarmerend snel. Niet dat wij opeens meer gingen poepen, maar we hadden een hele tijd gestrande mensen bij ons inwonen die nu eenmaal ook aan hetzelfde euvel leden als wij... Shit happens hè?
Dus zo gauw als verantwoord was in de auto gesprongen, brood gehaald én... wc papier.
En vanaf die tijd een ruime voorraad papier in voorraad.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Toevallig heb ik er na het lezen van het artikel - op het toilet - over zitten denken.. :)
Voor het af/droogvegen na een plasje zou makkelijke een stukje in-stukken-geknipte handdoek gebruikt kunnen worden.
Opruimen in een prullenbakje met deksel en regelmatig met de was meedraaien 👍

Voor de 'grote boodschap' zou ik wel graag papier willen blijven gebruiken: aan 'luier-emmers' heb ik geen fijne herinneringen! 🤢

Al met al zou bovenstaande toch meer dan de helft van het wc-papier uitsparen
Maia bedacht dat een paar jaar geleden ook en maakte toiletdoekjes.
Leuk blog!

https://wegnaarzelfvoorziening.blogspot.com/search?q=wasbaar+toiletpapier
 

PBear

Mankinds only hope
De vraag nu is !

Hebben we WC- papier werkelijk nodig ?
Wordt het niet eens tijd voor een alternatief !
Of is daar alweer een oorlog voor nodig. Zo simpel man.
Aanpassen. We hebben bomen nodig om de kont en K.t te vegen. En met drinkwater spoelen we het toetje weg.
Wat waren ..zijn mensen ook alweer !?

Voel je niet aangesproken want ik doe vrolijk mee haha en pufpuf. Pfff

Toen ik in Sri Lanka was, ging het prima met een met water gevulde colafles boven een sta-toilet gehurkt. Vegen met de linkerhand volgens traditie en nadien die hand goed afspoelen.
Daarom nooit met de linkerhand iemand een hand geven, dat is niet respectvol.
Maar hier in de Filipijnen hebben we wel toiletpapier, weliswaar de goedkoopste soort, maar toch een luxe...
 

will

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Toen ik in Sri Lanka was, ging het prima met een met water gevulde colafles boven een sta-toilet gehurkt. Vegen met de linkerhand volgens traditie en nadien die hand goed afspoelen.
Daarom nooit met de linkerhand iemand een hand geven, dat is niet respectvol.
Maar hier in de Filipijnen hebben we wel toiletpapier, weliswaar de goedkoopste soort, maar toch een luxe...

toilet.jpg





Zo iets als deze gebruiken wij hier in Nederland.

Zo iets als deze gebruiken wij.

Gtz.

Will

where-to-buy-hand-bidet-online-1.jpg
 

PBear

Mankinds only hope
Bekijk bijlage 23223







Zo iets als deze gebruiken wij.

Gtz.

Will

Bekijk bijlage 23224

Ja, da's pure luxe! Die zie ik in de Filipijnen in hotels en duurdere huizen. In ons huisje hebben een gewoon spoeltoilet... maar nog geen wateraansluiting. Het is nog even behelpen met een emmer regenwater en een dipper, zowel voor het douchen als om het toilet door te spoelen. Waterbesparend, dat wel. Met 2 a 3 liter water douchen en met het spoelwater van de wasmachine het toilet doorspoelen.

Wel een beetje behelpen bij het handen wassen, want je moet de dipper met 1 hand vasthouden, terwijl je de andere hand wast.
 

will

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Ja, da's pure luxe! Die zie ik in de Filipijnen in hotels en duurdere huizen. In ons huisje hebben een gewoon spoeltoilet... maar nog geen wateraansluiting. Het is nog even behelpen met een emmer regenwater en een dipper, zowel voor het douchen als om het toilet door te spoelen. Waterbesparend, dat wel. Met 2 a 3 liter water douchen en met het spoelwater van de wasmachine het toilet doorspoelen.

Wel een beetje behelpen bij het handen wassen, want je moet de dipper met 1 hand vasthouden, terwijl je de andere hand wast.
Aanvulling:

*Zo iets als deze gebruiken wij hier in Nederland.

Will:

Ja, dat is een beetje behelpen maar is goed te doen.

Ik heb er in ieder geval geen problemen mee.

Groet.
 

Roel

Mankinds only hope
@PBear,
Toen ik in Sri Lanka was, ging het prima met een met water gevulde colafles boven een sta-toilet gehurkt. Vegen met de linkerhand volgens traditie en nadien die hand goed afspoelen.
Daarom nooit met de linkerhand iemand een hand geven, dat is niet respectvol.
Maar hier in de Filipijnen hebben we wel toiletpapier, weliswaar de goedkoopste soort, maar toch een luxe...
Hopelijk niet van het soort waar Urbanus zich vroeger mee moest kuisen, dat was van restjes overgebleven linoleum van de fabriek waar zijn vader werkte.... :lol:
 

phtvs

Sysop
Admin
@phtvs. Huh? Wat was dat dan voor papier? Schoenendozen? :)

Nee niks bijzonders, maar de riolering in Luxemburg is gewoon 10 keer niks. Het deel waar de pot op staat is net zo groot (diameter) als in Nederland, maar ergens onder de vloer word de afvoerbuis kleiner tot het formaat gootsteen afvoerbuis. Daar past amper een drol doorheen. Toen wij daar kwamen wisten we dat niet. Na 3 keer de ontstoppingsdienst te laten komen kregen we een boete omdat de oorzaak van de verstopping wc-papier was. Het blijkt gebruikelijk dat in die omgeving wc-papier in een afvalemmer gedaan word.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Ja hoor, zeker weer net nu ik aan de laatste rol bezig ben gaat men weer massaal hamsteren vanwege te verwachten tekorten? Lekkere timing heb ik toch. :lol:
Toch maar ff lidl'en tussen de buien door.

Wij gaan speciaal naar Duistland op daar bij de Lidl sterkere wc papier te kopen die je het is nog de ouderwetse grijze papier wat we vroeger ook in NL hadden, dat is veel sterker en het verkruimeld niet amper.
Het is de Floralys Toiletpapier let op in de groene verpakking. vanmiddag die ik de foto er bij. 15-10
In NL hebben we het zelfde verpakking ((maar de papier hier is niet het zelfde)).

Wij kopen dan aardig wat pakken en kunnen een hele tijd voor uit, binnen kort gaat we een nog grotere partij op halen.
Of we kopen een dikke zware rol keuken papier die afscheuren in de linkte dubbel vouwen een paar druppeltjes baby verzorgen de olie er op na gebruik een stukje op het eind omvouwen dat stukje gebruiken weer omvouw zo gebruik je steeds kleine stukjes.
Haha aan het eind heb je brandschoon lekker geurig reetje.
Vochtig baby doekjes van de ACTION hebben we ook altijd bij de hand.

De betere grote XXL zwaardere compacte Keuken papier kan je ook testen door het samen te knijpen van de kartonnen binnen rol knijpen samen bij de buiten kant tussen duim en wijsvinger, maar je merkt het ook met een aan het gewicht.
De blauwe keuken papier van de ACTION is ook heel goed.

Na het plassen droog ik ook altijd.
De ondergoed blijft net zo schoon als de hemd.
Ook in het campertje zijn de verzorging producten altijd aanwezig.
 
Bovenaan