• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote winterbanden topic.

petroman

SHTF Expert
Ik zou zeggen: oefen eens met het vervangen van een wiel als het droog en zonnig is.
Daarna in wat minder weer.
In het donker, in de regen.
Stop losse bouten meteen in je zak dan blijven ze schoon en raak je ze niet kwijt.

Zorg dat je weet wat je aan het doen bent en hoe je de bouten weer aandraait en met name de volgorde: kruislings. Vast is vast, als de wagen weer op de grond staat: nog een keer natrekken en tel het aantal x dat je dat doet. Gewoon om er zeker van te zijn dat je er geen vergeet vast te zetten.

Er zijn verschillende vormen van kragen op de bouten. Zorg dat je dezelfde vorm hebt bij je 2e set velgen.
Een schuine, conische kraag zorgt ervoor dat je velg zich cetreert rondom de bouten, daarom eerst handvast draaien zodat de velg op z'n plek zit.

Allerbelangrijkste is misschien wel controleer je reserve wiel regelmatig.
Aan een halflege reserveband heb je ook niets.

O ja: koop zo'n uittrekbare (verlengbare) moersleutel bij de action. Die bij je gereedschapset is vaak te kort om de bouten los dan wel vast te draaien.

Houd altijd je omgeving in de gaten, je zal niet de eerste zijn die op de vluchtstrook aangereden wordt.
 

Niels

Mankinds only hope
Nou ja, ik ben het wel met velen eens hier dat we eigenlijk allemaal op winterbanden moeten rijden, en dat het veel veiliger is.
Ik heb deze auto van mijn oma gekocht met B-merk zomerbanden, en ik kan heel duidelijk merken dat vooral bij koud en nat weer de grip ver te zoeken is.
Met koud bedoel ik onder een graad of 5 zeg maar.
Laatst reed ik weg bij een niet nader te noemen prepper en een auto voor me trapte vol op de rem voor een voetganger die een pak wc papier liet vallen.
Mijn wielen blokkeerden meteen, en de remvertraging in de slip was gewoon bagger.
Ik heb de auto voor me zeg maar net geen kusje gegeven, maar dit was wel een typisch geval waar ik met winterbanden geen problemen had gehad.

Nu is het wel zo dat ik mijn rijstijl behoorlijk aanpas na het feit dat ik zomerbanden rijd.
Maar goed, uiteindelijk rijd ik wel 50, en als er een voetganger oversteekt ineens of een kind, dan moet ik evengoed van 50 naar 0 remmen.
Hoe beter je contact met de weg hoe beter de remvertraging er vanuit gaande dat je remmen goed zijn natuurlijk.

Dus ze staan op mijn verlanglijstje.
 

Ray

SHTF Expert
Jaarlijks wissel ik twee keer, met het krikje en sleutel van het standaard setje. Voorkomt verrassingen als je het toch eens onderweg moet doen en je niet je hydraulische krik en momentsleutel bij je hebt.

Wat erg fijn is aan M+S (Modder en Sneeuw) banden, is dat het profiel niet volloopt met sneeuw of modder. Je herkent ook meteen of een auto winterbanden heeft als je erachter rijdt, die gooien de sneeuw of modder uit het profiel in een mooi boogje achter de auto. Auto's op zomerbanden hebben dan het profiel helemaal vol en zie je het profiel in 't wit.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Onder alles wat wielen heeft hebben we winterbanden. Alles behalve de auto heeft spijkerbanden, dit vooral omdat het niet nodig is waar wij wonen en omdat je er extra belasting over betaald.

In nl reed ik altijd op all weather banden met een sneeuwvlok er op, zekee in de kluiten polder erg fijn. Vooral bij lagere temperaturen werd ik erg blij van die bandjes, iets met remweg. :D
 

petroman

SHTF Expert
Mijn wielen blokkeerden meteen, en de remvertraging in de slip was gewoon bagger.

Als je vol in de ankers gaat blokkeren je wielen altijd. Tenzij je auto uitgerust is met ABS.
Pompend remmen is altijd beter.
Daarnaast heb ik mijn twijfels over de remweg in het algemeen.
Schone diepe groeven op je banden geven meer grip (als de wagen beweegt) maar diezelfde groeven hebben geen contact met de weg dus doen niet mee aan je remweg lengte.
Wat meespeelt is dat de rubber van winterbanden zachter, soepeler blijft dus ook meer grip geeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Niels

Mankinds only hope
Als je vol in de ankers gaat blokkeren je wielen altijd. Tenzij je auto uitgerust is met ABS.
Pompend remmen is altijd beter.
Daarnaast heb ik mijn twijfels over de remweg in het algemeen.
Schone diepe groeven op je banden geven meer grip (als de wagen beweegt) maar diezelfde groeven hebben geen contact met de weg dus doen niet mee aan je remweg lengte.
Wat meespeelt is dat de rubber van winterbanden zachter, soepeler blijft dus ook meer grip geeft.
Nouw, over banden en remmer heb ik ervaring...
Ik heb er alles behalve verstand van qua studie enzo, maar ervaring heb ik wel.
Ik heb een aantal jaar geleden best veel op het circuit gereden met de motor, maar als de weg schoon is, geen water, dan laat dat profiel maar weg!
Hoe meer rubber aan de weg, hoe beter, de groeven zorgen op alvast echt niet voor grip, ze voeren alleen water en shit af.
Remmen is voor een groot deel ook afhankelijk van je remmen zelf. Als je kleine remmen hebt is hel heel lastig om hard te remmen zonderde de wielen te laten blokkeren.
Met mijn motor kon ik zo hard remmen dat ik mijn achterwiel alleen nog maar over het alvast liet stuiteren.
Nu waren die remmen echt optimaal, hele grote dubbele schijven, goede klauwen, mar speciale carbon remblokken, en een hele dure rempomop.
Het klinkt gek, maar dan voel je alles wat die motor doet, mede roor de stalen remleidingen, dan voel je in je remhendel de blokken tegen de remschijf.
Dit is ook de reden dat op het circuit weinig ABS word gebruikt, je kan gewoon harder remmen zonder ABS, alleen in een normale burgerbak is dat vrijwel onmogelijk.
Mijn auto heeft overigens geen ABS, lekker ouderwets. Ik rijd undercover in een oude oma bak.
 

Ray

SHTF Expert
Als je vol in de ankers gaat blokkeren je wielen altijd. Tenzij je auto uitgerust is met ABS.
Pompend remmen is altijd beter.
Daarnaast heb ik mijn twijfels over de remweg in het algemeen.
Schone diepe groeven op je banden geven meer grip (als de wagen beweegt) maar diezelfde groeven hebben geen contact met de weg dus doen niet mee aan je remweg lengte.
Wat meespeelt is dat de rubber van winterbanden zachter, soepeler blijft dus ook meer grip geeft.

Als sinds 2004 wordt er geen Europese of Aziatische auto meer verkocht zonder en terecht. Sinds 2010 is het zelfs verplicht om toegelaten te worden op de weg, dus zelfs de Amerikaanse import vanaf dat jaar is voorzien.

Voordeel van winterbanden is idd het zachtere rubber, bij lage temperaturen sta je er eerder mee stil (<7), maar bij 20 graden glij je er weer op door. Terug naar zomerbanden wisselen stellen veel mensen uit, wat winterbanden dan een dure hobby maakt want ze slijten ruim twee keer zo snel in de zomer dan een zomerband.
 

JiJi mind

Senior Prepper
Pompend remmen is altijd beter.

Dat dacht ik ook .... tot mijn 1e verkeersveiligheidstraining.
Eerste wat je daar te horen kreeg: Nooit pompend remmen!

Bij ABS zorgt het systeem en neerwaartse druk ervoor dat je maximale grip hebt. Ga je pompen dan heb je minder grip en dus een langere remweg.

Bij geen ABS zorgt pompend remmen voor het blokkeren en deblokkeren van je reminrichting. Sturen bij een blokkering (geen grip) is volkomen zinloos en merk je daarom ook haast niet.
Een kleine stuurbeweging tijdens de blokkering zorgt er wel al voor dat je van de weg schiet (je stuurrichting volgt) zodra je weer grip krijgt (de blokkering weer loslaat).
Nooit pompend remmen dus.

Mijn advies is je stoel zo af te stellen dat je stuitje tegen de stoel zit (dus rechtop en niet onderuit hangen).
Hierdoor voel je de auto veel sneller aan en kun je veel sneller corrigeren/ingrijpen als de auto in de slip raakt.
 

petroman

SHTF Expert
Eerste wat je daar te horen kreeg: Nooit pompend remmen!

Klopt mijn verhaal is op dat punt dubbel.
Dus nog een keer> geen abs vol in de ankers > je glijd door > pompend remmen
met ABS> vol in de remmen> ABS zorgt voor pompend remmen (niet blokkeren) van je wielen

Nog iets over ABS> zoek een rechte droge weg uit zonder bomen, geef vol gas en rem eens vol > de eerste keer shrik je je het lazerus over het geluid dat ABS maakt.
Dat blijkt een reden te zijn waarom soms men ook met ABS beroerd remt. men schrikt van het geluid en reactie van wagen en remt weer minder zodat ABS niet meer werkt.
 

imker

Survivor
Onder mijn werkauto heb ik BF Goodrich All Terrain banden, die hebben meteen het winter logo voor Duitsland, echt een perfecte 50-50 band. Dus 50 procent on-road en 50 procent off-road het gehele jaar door. Verschil met echte wegbanden is dat ze 0,5 kilometer minder ver komen met een liter gasolie. Onder mijn luxe auto heb ik een dubbele set velgen met zomerbanden en winterbanden, beide van Michelin. Ik zweer bij beide merken door ervaring, voor mij nooit meer iets anders.

Groeten. imker.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Hier ook de BF Goodrich All Terrain onder de 4x4 bedrijfswagen, fantastische banden. Hopelijk blijven ze deze succesvolle banden nog lang produceren. Wanneer de Hummers van de Dodge versleten zijn zou ik ze graag vervangen door BF.
 

Bert353

Prepper
Een BF Goodrich AT is een hele harde band, en heeft een M+S markering, niet de nieuwe berg met sneeuwvlokjes markering. dus als je met deze band Dld ingaat in de winter, en daar waar een winterband verplicht is sta je fout.

De BFG AT gaat heel veel Km's mee (door de harde rubbermix) en kan om diezelfde reden geen winterband zijn (in de zin van de moderne berg met sneeuwvlokjes markering.) ze slipt zelfs al vlug met regen.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Nieuwe wetgeving zorgt voor wat verwarring,ik post even de regels van Duitsland op een rij.

Welke winterbanden in Duitsland verplicht?
Er zijn vier soorten banden waar je in Duitsland op mag rijden met jouw auto, motor of camper bij winterse omstandigheden:

  • Winterbanden met sneeuwvloksymbool
  • M + S Winterbanden aangeschaft voor 1 januari 2018. M + S banden die aangeschaft zijn na deze datum en niet zijn voorzien van het sneeuwvloksymbool voldoen niet meer aan de wetgeving.
  • All Seasonbanden met een sneeuwvloksymbool

Er is nog een overgangsfase. Als je kunt aantonen dat je banden met een M+S logo voor 1 januari 2018 gekocht zijn, dan mag je er nog tot 30 september 2024 mee blijven rijden. Je controleert dit op de DOT-code op de band. De laatste vier cijfers staan voor de productiedatum (weeknummer en laatste twee cijfers van het productiejaar). Als je na 1 januari 2018 winterbanden hebt gekocht, dan moet er een sneeuwvloksymbool op staan. Alleen dan is het volgens de Duitse wet een winterband. link
 

Ray

SHTF Expert
Gelukkig gaat de techniek verder en is inmiddels de all season band volwassen geworden. Je kunt dus nu net zo goed kiezen voor een all season band, erg handig ook in de zomermaanden bij nat weer of dat enkele natte grasveldje wat bedwongen moet worden tijdens een vakantie.

Staat er het sneeuwvlok symbool op dan is het ook in de landen waar dat verplicht is, een goedgekeurde band voor winterse omstandigheden. Dat is dus niet bij alle all season banden het geval, daar moet je dus even op letten wil je er ook mee naar het buitenland.

Makkelijker kunnen we het niet maken, geen twee verschillende sets banden voor je auto meer en ook bij zomers nat weer een sterk verbeterde grip. Enige nadeel t.o.v. een zomerband is de iets hogere slijtage, maar dat nadeel weegt (financieel) niet op tegen het in bezit hebben en wisselen van zomer- en winterbanden.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator


Het Britse blad TyreReviews is er voor het eerst in geslaagd alle bandensoorten onder exact gelijke omstandigheden te testen in een laboratorium. Conclusie? Winterbanden presteren over het algemeen slechter dan zomer- en all seasonbanden, behalve op sneeuw. link
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
En laat sneeuw nu de reden zijn dat je winterbanden onder je auto hebt.
 

Ray

SHTF Expert
Niet bepaald @logan1202, het rubber wordt harder naarmate het kouder wordt. Dus winterbanden hebben een zachter type rubber, dat is de reden ze te monteren als het standaard overdag kouder is dan een graad of zeven. Daarnaast hebben ze ook kerven naast het profiel, zodat het rubber kan bewegen en sneeuw(of modder) weer uit de groeven valt. Winterbanden die we hier gebruiken, zijn gemaakt voor koude temperaturen, veel water en blad op de weg en wellicht eens sneeuw. ;) Wilde je echt in sneeuw en blubber vooruit komen, monteerden de slimmeriken M + S bandjes, met echt diepe groeven en kerven. Redelijk op asfalt maar nooit in de top tien, maar veel beter in sneeuw en modder dan de meeste winterbanden.

Elke winterband is echter een compromis, want meestal rijdt hij over een schoon wegdek en dan zijn die diepe groeven en kerven een nadeel, op droog wegdek wil je zelfs helemaal geen groeven of kerven in je band.

Nu worden zowel rubbercomponenten als de opbouw van de band met de tijd steeds meer verbeterd en valt de balans nu anders uit dan een paar jaar geleden.

Wil je zomers op warm asfalt met maximale snelheid rotondes en afritten nemen, zal de zomerband beter zijn dan de allseason band, maar als 'normale' bestuurder, wil ik vooral maximale grip als het asfalt niet mooi erbij ligt, nat, vervuild of koud is en dan wordt het inmiddels de allseasons band. Grappig, want vijf jaar geleden was de allseason band vlees noch vis.

Ik heb een maandje terug m'n (vijf jaar oude) banden van zomer naar winter verwisseld en merkte meteen dat ik meer grip had. Dat komt puur door het zachtere rubber bij deze temperaturen, geeneens het type profiel verschil. Het zijn Mud + Snow banden, dus behoorlijk grover profiel dan veel andere winterbanden, wat op normaal asfalt nadelig zou moeten werken. Puur omdat het zachter rubber is, heb ik meer grip. Probleem bij zacht rubber is dat het minder stabiel is bij extreme belasting, remmen op droog asfalt als je 130 rijdt, op hoge snelheden door bochten jagen met warme banden, dat soort werk doen ze slecht en ze slijten dan vreselijk hard en ongelijk.

In echte sneeuw, bv noordelijk scandinavie, daar hebben ze nog weer andere winterbanden onder de auto's. Die gaan een paar stappen verder dan de sneeuwvlok gemerkte, of de M+S banden waarmee je aan Duitse en Oostenrijkse wetgeving voldoet. Lijken meer op banden die onder legervoertuigen zitten, met van die blokken op de band ipv profiel. Handig voor veel grip, maar niet voor snelheid en grote zijdelingse krachten. Voor als veilig van A naar B komen belangrijker is, dan zo snel mogelijk.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Dus wel, Ik heb winterbanden om met sneeuw meer grip te hebben. Bij droog koud weer is een zomerband net zo goed en op ijs is geen enkele normale band goed.
 
Bovenaan