• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het leven op het platteland vroeger nu en in de toekomst.

Ray

SHTF Expert
@Jabo Je kunt een ander land binnen de EU opzoeken waar het leven minder gecompliceerd is, inclusief belastingen. Ik ken mensen die in Hongarije een huis met 5000 m2 grond op het platteland hebben gekocht en dat hoeft niet meer dan 5 duizend te kosten voor een echte opknapper en voor 20k eentje waar alles al geregeld is, inclusief nieuw dak, moderne badkamer/keuken, etc. Elektra en water kosten daar geen drol, internet is 20mb/s voor 20 euro zo ongeveer en als je wat geld verdient is dat tot 10.000 euro per jaar belastingvrij. Met 400 per maand heb je daar al een goed salaris, het leven is er niet duur. Wel ga je terug in de tijd, het aanhouden van een ziektekostenverzekering zoals wij gewend zijn is het overwegen waard zodat je bij ernstiger aandoeningen in een ziekenhuis in een buurland zoals bv. Oostenrijk of Duitsland terecht kunt. Behalve Hongarije (toch een beetje saai land) zijn dergelijke opties er ook in andere voormalig Oostblok landen. Mijn voorkeur zou uitgaan naar Roemenië, vanwege de geweldige natuur, nog goedkopere boerderijtjes en een taal die te leren valt. Want met Engels of Duits ga je het in die landen meestal niet redden.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Wat is er saai aan Hongarije???? Verklaar dat is een beetje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Alleen in het zuiden, rond Pecs, wat in de lage bergen en in het noorden tegen Slowakije aan heb je iets van significante natuur en bos. De rest zijn allemaal houtproductie kapbosjes. Overige oppervlakte wordt sterk gedomineerd door enorme akkers, net als hier in Drenthe maar dan tien keer zo groot met bijbehorende sproeihelikopters en landbouwtreinen. En dan heb je nog het Balaton meer en Budapest als je van steden houdt, maar daar ben ik niet van.

Ik woon al in Drenthe en als ik tussen de mega akkers wil wonen met hier en daar een plukje bos, zit ik al op m'n plek. :) Alleen jammer dat je hier 7 keer zoveel geld nodig bent dan in Hongarije om arm genoemd te worden. :lol:
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Voor de ergens naar toe verhuist moet je er wel eerst een paar keer geweest zijn, en dan niet alleen in de zomer als alles groen is en lekker warm.
Maar daar is al een hoop over geschreven in een andere topik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Precies @logan1202 Ik ben er zeven keer zo'n 10 dagen op rij geweest, in alle seizoenen, het was een interessante optie om te verkennen. Ik heb daar veel van geleerd, hoe hard het leven zo zelfvoorzienend kan zijn en hoe het in zo'n land werkt. Je ziet daar in de dorpen echt nog dat er vaak een of een paar mensen zijn die het voor het zeggen hebben, de overgebleven twee rijke boeren zeg maar. Ook best veel schrijnende armoede, zuiplappen en kettinghonden (arme beesten).
 

Jabo

Elementary prepper
Ray,
Ik erken dat er nog mogelijkheden zijn in de eu alleen het vergt allemaal een andere taal leren en daar ben ik te oud voor ik heb er ook het lef niet voor om in mn eentje daar naar toe te gaan.
Ik heb best wel de nodige docs gezien waarin mensen zijn die die stap wel gemaakt hebben alleen heb ik zelden iemand gezien die dat in zn eentje heeft gedaan.
Ik weet wel dat ze er zijn en heb alleen of met zn tweeen veel respect voor.
Ik moet het daarom doen met dit land en zn inwoners.
 
Bovenaan