• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het noodpakket - de inhoud

Pti1337

Prepper
Het noodpakket, een initiatief van Jorg Megens Commerce, gevestigd in 's-Hertogenbosch, bied consumenten een kant en klaar noodpakket aan.

Het pakket is samengesteld op basis van minimale benodigdheden in geval van een calamiteit op basis van de adviezen van het Rijk.
Mij valt direct op dat de gigantische menselijke behoefte aan schoon (drink)water niet als zodanig benadrukt wordt maar dat terzijde.

Het pakket wordt in de variaties budget-, standaard- en compleet aangeboden en bij laatstgenoemde krijg je tijdelijk een "gratis" LED hoofdlamp van Varta. We weten allemaal hoe fijn het is je handen vrij te hebben bij sommige handelingen in het duister dus wat mij betreft een zeer waardevolle toevoeging.
Ik wil hier vooral het complete pakket bespreken.

Vragen/punten van discussie zijn bijvoorbeeld;
-Wat vind jij van de inhoud, zoals de merken en kwaliteit ervan, is de set echt compleet volgens jou?
-Zou je mensen een dergelijk pakket aanbevelen om op het minste voorbereid te zijn, zoals een stroomstoring van enkele dagen.
-Is zelf samen stellen voordeligere? Weegt het op tegen het moderne kant-en-klaar gemak?

Inhoud compleet pakket;
  • Zonne multi oplader en powerbar (2.000 mAh)
  • Laderkabel met o.a. micro-USB en iPhone connector
  • AM/FM Oplaadbare en draagbare Noodradio met Zaklamp
  • Geavanceerd Zwitsers Zakmes met 11 functies (o.a. schroevendraaier, blikopener, mes)
  • Uitgebreide EHBO kit in etui met 35 artikelen (incl. paracetamol)
  • Emergency kaarsen (5 stuks)
  • Waterproof lucifers
  • Karabijnhaken (2 stuks, 6mm)
  • Touw 10mm (10m)
  • Desinfecterende handgel (60ml)
  • Ducttape
  • Naaisetje met o.a. schaartje, naalden en draad
  • Waarschuwingsfluitje
  • Noodinstructiekaart
  • Telefoonnummer- & Nood-radio zender kaart
  • Tijdelijke actie: Nu ook met Varta 4 LED Hoofdlamp (t.w.v. €12,95)*

Link: https://www.hetnoodpakket.nl/noodpakketten/


Disclaimer: Ik heb uiteraard zelf geen belang bij de verkoop van producten van noodpakket.nl!
 

Pti1337

Prepper
Om de startpost objectief te houden gebruik ik de eerste post om mijn eerste eigen observaties en meningen te delen.

-Het zakmes is mij onbekend en treft mij niet direct als hoge kwaliteit.
-De waterdichte tas is fijn om alles in kwijt te kunnen, zelf zou ik zaken onderling nog clusteren in ziplock bags.
-Het achterwege laten van het belang van eten en vooral drinken doet me het ergste vermoeden over het commerciële belang van een dergelijk aanbod. Zelf samenstellen zal vermoedelijk goedkoper en allicht efficiënter zijn? Maar een stuk minder simpel gemak.
 

P.Oemel

Senior Prepper
Leuk noodpakket voor de gemiddelde nederlander ;) , maar daar houd je het letterlijk geen dag mee uit ;)
Ik mis namelijk voedsel en water of tenminste informatie hoe je dat kan verkrijgen, en stop dan tenminste een waterfilter in het pakket.

Verder lijkt het me geen onaardig pakket, maar de aan de karabijnhaken kan je net een lampje hangen.... not for climbing...
 
D

Deleted member 101

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik alleen al het mes bekijk kan het niet veel zijn. Te koop voor 9 euro bij andere winkels.
https://www.google.nl/search?hl=nl&...iovfVAhWSLlAKHSdSCm8QBQgjKAA&biw=1024&bih=515

Een echt Zwitsers mes met deze functies kost ongeveer 25 euro
https://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-victorinox-huntsman.htm

De radio is wel goed, echter men vermeld AM/FM maar bij andere leveranciers zie ik alleen de FM uitvoering.
https://www.radiowinkel.com/a-40385...MI34WT-qP31QIVi7obCh2xoAApEAQYAyABEgKjW_D_BwE

Rond de 25 euro waard.

De rampenzenders kaart kun je ook zelf printen en bewaren. maar alleen FM. Dus als er Middengolf op zit is dit mooi meengenomen. Stel dat in NL de stroom uitvalt, dan kun je via de MG de sterke zenders uit de omringende landen nog ontvangen.
 

petroman

SHTF Expert
Wat doen noodkaarsen anders dan die jubla van ikea ?

Verder snap ik niet het touw en de karabiners. Wat moet je daar mee ?
Uitgebreide EHBO set ? Koop gewoon een B-doos bij een goede zaak.
Fluitje zag ik toevallig gister ook bij de HEMA liggen.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Als je niets hebt en je wilt makkelijk beginnen zou dit een manier kunnen zijn om te beginnen. Wat ik wel hoop is dat er info om het pakket zit dat het verstandig is om ook voor het onderstaande te zorgen. Ik vermoed dat mensen een pakket als dit aanschaffen en gelijk in een kast doen zonder het te openen.
  • water en houdbaar eten
  • contant geld en kopieën van identiteitsbewijzen en verzekeringspapieren
  • reservesleutels van huis en auto
  • plattegrond van de omgeving, een autokaart en een lijstje met de telefoonnummers van mogelijke opvangadressen
  • verzorgingsartikelen zoals wc-papier, zeep, en maandverband
  • medicijnen op doktersvoorschrift
 

QuickFix

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Ik snap eerlijk gezegd de "Noodzaak" nooit om een NiMH/LiPo/LiFe/Li-whatever noodaccu met zonnelader toe te voegen aan een pakket.
Overstromingen en andere pech gebeuren altijd in de winter (wet van Murphy) of in het donker en als je ze eindelijk kan gebruiken zijn ze leeg (want "Vergeten" om op te laden).

Vergeet ook niet dat de oplaadbare accu's van tegenwoordig sterk kunnen reageren met water, dus in het meest gunstige geval doen ze het niet meer en staan ze alleen maar bol.
En dan een laderkabel voor je telefoon (micro-USB, iPhone): je moderne (niet Nokia) telefoon kan echt niks met een noodaccu van 2000mAh (het is echt heel weinig hoor) en als hij er al wat mee kan, dan is het niet voor lang.

Het doel in noodsituaties is juist om zoveel mogelijk te doen met zo min mogelijk energie.

Dus:
  • Een eenvoudig transistorradiootje op Alkaline penlight batterijien
  • Een zuinig LED-lampje (vorm maakt niet direct veel uit, maar hij moet praktisch zijn) op Alkaline penlight batterijen
  • Een ZIP-lock zakje met een aantal reserve Alkaline penlight batterijen
  • Zet alle mobiele telefoons helemaal uit, totdat je ze echt nodig hebt
  • Gebruik bovenstaande wijs en met mate
De radio kan gerust dagen achter elkaar aanstaan, zolang je het volume maar laag houdt en een LED lichtje met verschillende intensiteiten kan ook heel lang meegaan op een volle batterijlading.

Er zijn van die radio/zaklamp-combinatiedingen met zwengelaandrijving.
Ondanks dat je hiervoor fysieke arbeid moet verrichten (30 seconden draaien voor 30 minuten muziek), kan het heel praktisch zijn als je helemaal geen batterijen (meer) hebt.

[EDIT]
Kleine toevoeging: ik zie nu op de doos van de radio in het pakket staan dat er ook een zwengel aan zit.
 

Pti1337

Prepper
Ik denk dat de consensus vrij duidelijk is, wij kunnen dit veel beter :fluit:.
Het is een leuke start maar ik denk ook dat je te veel zooi koopt die je niet nodig hebt en daardoor véél te veel betaald voor de zaken die wel handig zijn .

Misschien is het leuk om zelf een noodpakket met basisbehoefte samen te stellen voor zo'n €80 tot €120 euro ik zal hier binnenkort eens wat tijd voor proberen te maken.
Eten en Drinken laten we voor een eerlijke vergelijking maar even buiten beschouwing, hoewel, een waterfilter is misschien een van de eerste/belangrijkste ingrediënten van mijn noodpakket.
 

Lai

Prepper goeroe
Ik heb het hier met mijn moeder ook over gehad. Ze wist niet eens van het bestaan van dit soort pakketten of dat de roverheid deze noodpakketten aanraad in geval van.... . Ik ben inmiddels bezig moeders wat wegwijs te maken in de prepper wereld :thumbsup: En ben een lijst aan het samenstellen waar zij wat mee kan en aan heeft. (moeders is niet zo technisch en zit met voedsel allergieën)
Een pakket wat door de roverheid aangeraden word heb ik al van tafel geschoven. Aangezien moeders door heel NL werkt is iets in rugtas beter voor haar. Of ze het dan ook in de auto meeneemt is een tweede o_O Maar oké, deze dochter denkt wel aan haar ouders mocht er wat gebeuren. Vaders prept al zonder dat hij het doorheeft :lol:

Die NiMH/LiPo/LiFe/Li.... noodaccu met zonnelader kan ik nergens voor gebruiken :eek: Heb er vaak naar gekeken, maar geen een is geschikt om mijn nokia 5140 op te laden. Voor mijn laptop heb ik meer nodig dan deze dingen kunnen leveren. Zou toch echt een zonnepaneel met accu (mee) moeten hebben wil ik via mobiel/internet/27 mc contact kunnen hebben met wie dan ook.
 

Nastrovje

Prepper
Valt verder weinig meer toe te voegen aan de algehele consensus. Waar ik me geheel bij aansluit!

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
 

QuickFix

Diehard Prepper
En ben een lijst aan het samenstellen
Hou het eenvoudig (in willekeurige volgorde):
  • Warmte (trui, nooddeken)
    Kijk uit met alles dat een open vlam heeft, je weet nooit of die orkaan een gasleiding geraakt heeft.
  • Droogte/luwte (niets zo verschrikkelijk als een doorregend onderkomen waarbij de wind je helemaal onderklotst)
  • Eten en drinken voor drie dagen
  • Informatie (een eenvoudige radio. Hou het simpel, dus geen computers; je hebt er toch niks aan)
  • Licht (niets zo beangstigend als de nacht door te moeten in totale duisternis bij een noodsituatie)
  • Verstrooing (boek, puzzel, spelletje, maar ook elkaar)
 
D

Deleted member 101

Gast
@QuickFix
Niet 1 messie ? Ook niet die goedkope uit het pakket? 10 euro ofzo. Al is het alleen maar om een nood-onderkomen te maken. Takjes zagen en touwtje snijden. En tondel (zaagsel) maken voor vuurtje. En enge beessies prikken:eek:
 

QuickFix

Diehard Prepper
@Tom: de basis is "Overleven"; als je zegt "Een mesje", dan zegt een volgende "Een stuk touw" en weer een volgende "Duct tape" en weer...
Natuurlijk zijn bepaalde zaken praktisch om te hebben (eigenlijk vind ik dat iedereen altijd minimaal een zakmes op zak moet hebben), maar waar trek je de grens?

Ben je serieus van plan om een noodpakket samen te stellen, dan doe je daar inderdaad een mes en touw en plakband en... in, maar da's een lijst die we hier met z'n allen samen kunnen stellen.

Het belangrijkste is: warm, droog en veilig; al het overige begint al op "Luxe" te lijken. ;)
 

petroman

SHTF Expert
Ik zou bij het begin beginnen: WAAR moet je noodpakket in nood de nood iets verlichten ?
Thuis, op reis, in de tuin, op zee ?

Ik denk dat een EHBO trommel incl. nooddeken, kist, etui is alle gevallen handig is.
In alle gevallen wordt het donker dus verlichting is handig: zaklamp>batterijen, kaars>lucifers
Enz.

Warm, droog, veilig is een goede start.
 
Bovenaan