• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het preppen van uien, hoe & waarom

phtvs

Sysop
Admin
Hierbij wil ik de UI even onder de aandacht brengen als belangrijk voedsel voor ons preppers!

Even wat feiten op een rijtje:
- Het is klinisch en experimenteel bewezen dat uien bijdragen aan het verlagen kan de bloedsuikerspiegel, dankzij de stof allyl propyl disulfide.
- Regelmatig gebruik van uien veroorzaakt lage bloeddruk en cholesterol gehalte. Dit komt met name door zwavel, chroom en vitamine B6. Dankzij deze stoffen wordt de kans op hart- en vaatziektes, diabetes verkleint. Daarnaast helpen deze stoffen ook bij de verlaging van de homocysteïne. Dit is een risicofactor voor hartaanvallen en beroertes
- Uien bevatten flavonoïden die een tumorgroei remmende werking hebben en een beschermende functie van de cel hebben. Dit geldt met name voor darmkanker.
- Bij het sterk houden van onze botten kunnen uien ons zeer behulpzaam zijn. Dit komt namelijk door de stoffen kalium, calcium en ijzer die ook in grote mate voorkomen in uien.
- Vanwege de flavonoïden in de ui is het ook een sterk middel tegen virale infecties en vermindert de kans op de virale ziektes en virussen, dankzij de antibacteriën en antivirale in de flavonoïden.
- en daarnaast zijn uien natuurlijk heerlijk om te eten. Uien kun je in vrijwel iedere maaltijd wel toepassen. Ook lekker als toevoeging in je noodrantsoen maaltijd bijvoorbeeld.

Uien zijn dus duidelijk erg gezond, makkelijk te telen/bewaren en dus uitermate geschikt om te preppen. En bovendien zijn ze erg goedkoop!!!

Je kunt verse uien langere tijd (koel en droog) bewaren. Daarnaast zijn er legio mogelijkheden om uien vrijwel onbeperkt goed te houden zoals bijvoorbeeld:

- wecken
- inleggen op zout
- inmaken met azijn
- invriezen
- enz enz....

Koop verse uien het liefst rechtstreeks bij de boer. Zo ben je er verzekerd van dat de uien vers zijn. Uien uit de supermarkt zijn vaak oud en daardoor minder geschikt om te bewaren.
 

Loreen

Last (wo)man standing
Super post, thanx :D

Misschien wel een mooie aanvulling hierop:

Als je een ui fijn snijdt en hier (rauwe) honing overheen giet, dit even laat staan, dan heb je een enorm goede en gezonde siroop bij verkoudheid en grieperigheid.
Zelf maak ik dit ook altijd voor de kids, ik was in eerste instantie bang dat ze het niet zouden willen nemen omdat ze het vies zouden vinden, maar in tegendeel: ze vragen er zelfs om omdat ze het lekker vinden ;D
Iedere keer gewoon met een theelepeltje wat van de honing pakken en geven, en eventueel de honing weer wat aanvullen en gewoon laten staan.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Uien worden in Nederland in juli / augustus geoogst. Qua versheid maakt het daarom niet veel uit of je in een supermarkt of direct bij een boer uien koopt.
Toch is het beter om direct bij een boer te kopen. Je weet waar de producten die je eet vandaan komen. En de boer krijgt een betere prijs dan bij de supermarkt.
 

Erny

Last (wo)man standing
Gehakte ui op kneuzing tegen het zwellen... :)

Ook een Allium, de Oerprei (Allium ampeloprasum) is een doorblijvende uiensoort.

In het voorjaar te eten als jonge prei, later als dikkere prei. De bloembolletjes zijn lekker in salades. En de geoogste ondergrondse bollen zijn als ui te gebruiken (redelijk mild) en weer terug te stoppen in de aarde.
Je kan ze in een rij zetten en elk jaar oogsten en herplanten of je zet ze als vaste plant in een pol waar je dan naar behoeven van snijdt of de bollen oogst.
 

Flos

SHTF Expert
In mijn moestuin heb ik bijna 350 uien geoost een beetje van alle soorten . Bos ui en zilveruitjes niet mee gerekend. Daarvan heb ik er diverse potjes van opgelegd.
 

theKiD

Prepper
Super post, thanx :D

Misschien wel een mooie aanvulling hierop:

Als je een ui fijn snijdt en hier (rauwe) honing overheen giet, dit even laat staan, dan heb je een enorm goede en gezonde siroop bij verkoudheid en grieperigheid.
Zelf maak ik dit ook altijd voor de kids, ik was in eerste instantie bang dat ze het niet zouden willen nemen omdat ze het vies zouden vinden, maar in tegendeel: ze vragen er zelfs om omdat ze het lekker vinden ;D
Iedere keer gewoon met een theelepeltje wat van de honing pakken en geven, en eventueel de honing weer wat aanvullen en gewoon laten staan.


Wat versta je onder rauw honing? Rechtstreeks uit de korf? Of is een potje/ flesje honing uit de supermarkt ook goed om zoiets te maken?
 

theKiD

Prepper
Goedkope honing uit de supermarkt is vaak eigenlijk geen echte honing.

Honing is ingedikte nectar van bloemen of een vocht wat planten uit hun nectarklier uitscheiden. De nectar komt bij de bij in de honing maag. Als de bij terug is bij haar volk 'spuugt' de werksterbij de nectar uit. En doet het in de raat. De bijen dikken de nectar in door een druppel op hun tong te nemen en die aan de lucht boot te stellen. Je kunt je voorstellen dat het halen van nectar en het laten indikken veel werk is voor de bijen.
Deze honing wordt ook wel rauwe Honing genoemd.

Goedkope honing komt vaak van bijenvolken die het hele jaar suikerwater te drinken krijgen. Net als bij de nectar nemen de bijen het mee in hun honing maag en laten het indikken. Maar omdat het suikerwater vaak in de kast staat hoeven de bijen er bijna niet voor te vliegen en kunnen ze veel meer 'honing' produceren. En is de 'Honing' veel goedkoper.

@theKiD
Dank je wel voor de uitleg. :)
Ik zie nu trouwens dat ik vergeten ben er een extra vraag bij te stellen, kan het wel gemaakt worden met 'honing' uit de supermarkt?
 

Loreen

Last (wo)man standing
Dank je wel voor de uitleg. :)
Ik zie nu trouwens dat ik vergeten ben er een extra vraag bij te stellen, kan het wel gemaakt worden met 'honing' uit de supermarkt?

Bij verschillende supermarkten hebben ze ook koudgeslingerde honing te koop. Sowieso bij de AH en de Jumbo.
 

Ray

SHTF Expert
Uien die je vers teelt, kun je gewoon aan de schutting knopen (of rek oid, luchtig ophangen). Ze bevriezen niet, zelfs niet bij strenge winters, ze blijven goed, hoef je niets moeilijks voor te doen. Beesten vreten ze niet aan, de ui zelf is het beschermingsmechanisme wat hoogstens een paar 'rokken' opoffert tegen uitdroging. Af en toe controleren, eventueel wel aangetaste exemplaren verwijderen.
 

HenkV

Survivor
Uien die je vers teelt, kun je gewoon aan de schutting knopen (of rek oid, luchtig ophangen). Ze bevriezen niet, zelfs niet bij strenge winters, ze blijven goed, hoef je niets moeilijks voor te doen. Beesten vreten ze niet aan, de ui zelf is het beschermingsmechanisme wat hoogstens een paar 'rokken' opoffert tegen uitdroging. Af en toe controleren, eventueel wel aangetaste exemplaren verwijderen.

Nou bij mij liepen de zelfgeteelde uien in de buitenlucht toch in december al uit. Waarschijnlijk omdat ze een paar keer nat zijn geworden en het daarna te warm werd?
Ik berg ze dit jaar toch maar weer droog en koud op.
 

Erny

Last (wo)man standing
Sommige soorten ui zijn beter bewaarbaar dan de anderen. Daar kan het ook aan liggen. :)
Zo kan je bijvoorbeeld uienzaad bestellen van goed bewaarbare soorten en dat zelf opkweken.
De pootuien zijn vaak iets minder lang goed te houden dan die soorten. En daar zijn dan ook weer variaties in.
Voor komend jaar heb ik een roze ui besteld die dan weer minder lang bewaarbaar zou zijn.

Die droge koele vorstvrije donkere bewaarplek heb ik helaas niet. Maar toch heb ik nu nog wat rode uien (soort: Piroska van vdWal) hangen die nog goed zijn terwijl die eigenlijk niet lang bewaarbaar horen te zijn. :cool:

Heb de uien trouwens in strengen gevlochten. Dus met loof en al.
 

RonDoe

Senior Prepper
Ik eet heel graag uien (ook rauw). Mijn vrouw vindt ze gebakken lekkerder.
Helaas is ze minder enthousiast over de luchten die ik daarna (nogal vaak) verspreid. :eek:

ieder voordeel heb ze nadeel (of zoiets was het toch)?
 

W-O-L-F

Senior Prepper
goed te houden zoals bijvoorbeeld:
goede posting :)
toch mis ik voor prep doeleinden de gedroogde uit
Ik heb een 1,5kilo emmer Verstegen gedroogde uien gekocht, en deze zijn verbazend goed ....
dat per +/- 200 gr vacuüm getrokken in geseald en een zuurstof vretertje er bij gedaan

pas wel op met insealen, als je vacuüm trekt, zorg voor een extra binnen zak, de gedroogde uien zijn behoorlijk scherp en mijn eerste pakjes gingen binnen de kortste keren lekken. met binnen zak, geen enkel probleem meer

een lepel en een klein beetje water in een bakje 15 minuten laten weken, en ze zijn zelfs een beetje knapperig vers .....

uit eerdere voorraad, gedroogde uien gegeten die behoorlijk oud waren
en mankeerde helemaal niets :)

maar gedroogde zaken, en vooral gevriesdroogde, blijven enorm lang goed als de omstandigheden goed zijn ( niet warm, geen licht, geen vocht en geen zuurstof. )
 

Flos

SHTF Expert
Waar heb je deze gekocht als ik vragen mag?
Ik kan ze online nergens vinden.

Alvast bedankt!
Die hebben ze 2 weken terug in de aldi in België verkocht . Ik heb er mij een bus of 4 ingeslagen . Kende het niet . De volgende keer koop ik er meer .
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Waar heb je deze gekocht als ik vragen mag?
Ik kan ze online nergens vinden.
:)
Ik heb mijn emmer gekocht bij de Sligro
Die hadden een stapel staan toen in de koopjeshoek

of bv aldi het heeft weet ik niet, blijkbaar wel in België ??

Maar anderen zijn ook best goed om op te slaan hoor

enkele linkjes


http://www.bonpack-food.nl/products.aspx?groupid=15&prodid=286
Uien gekibbeld grof (bak 2.5 kg)
Artikelcode: P1000486
€23,39 per eenheid; €23,39 per doos (ex BTW)
Ook de enige die ik vond die tomaat poeder heeft


https://www.naturalspices.eu/gedroogde-groenten/uien-gekibbeld-grof.html
Uien gekibbeld grof
2 kg € 19,67 ex BTW


http://www.nevejan.eu/nl/voedingswaren-keuken/kruiden-specerijen-verstegen/verstegen-gedroogde-kruiden/verstegen-uiensnippers-geroosterd-1-5kg-emmer.html
Verstegen uiensnippers geroosterd 1.5kg emmer
 
Bovenaan