• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het preppers mes: Margriet.

Myronprps

Prepper goeroe
Toch maar besloten om hier een apart topic voor te openen, misschien breng ik op deze manier wel iemand op het idee om zelf een handvat te maken die niet het beste topic op dit forum leest namelijk: https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/eigen-bosperceel.818/page-20

Toen we poep nog met lange oe schreven en er nog een preppers.nl forum bestond heb ik meegedaan aan de eerste preppers mes inkoop van @Gamble deze toen dol enthousiast besteld zonder handvat want dat regel ik zelf wel eventjes.

Vele projecten later toch maar eens opzoek gegaan naar het preppers mes en maar aan het handvat begonnen.

Eerst een stuk frans noten gekocht en dit moeten verzagen, nu beschik ik zelf niet over een prachtige zaagtafel dus voor 5euro naar de openbare werkplaats en daar verzaagd samen met wat anders spul:
IMG_20170207_140046_572.jpg

Hierna erg ruw de vorm van het handvat overgenomen en gaten geboord voor de pins die erin gaan. Voor de pins heb ik simpelweg een draadeind van messing gekocht van een aantal millimeter dik en 2M lang voor evt volgende projecten en deze op lengte gezaagd ( de reden voor geschroefd is dat de lijm zo meer oppervlak heeft).

hier de eerste keer passen:
IMG_20170208_162916_680.jpg

Toen alles vastgezet met gorilla lijm en 24uur laten drogen. Nu heb ik het geluk dat ik wel een bandschuurmachine heb en kon ik dus de pins en de ruige vorm van het hout erg makkelijk erin gaan schuren. Dit doe ik puur op gevoel en volg als het ware niet een "recept" van iemand anders, ik kijk wel wat er uit gaat komen. na vele uren houtstof snuiven en nog meer houtstof snuiven kwam dit er dan uit:

IMG_20170219_162107_542.jpg

Hierna begint het handschuren om rare scherpe randjes weg te halen en hout te "polijsten" ik ben begonnen met 200grit en ben in stapjes van 200 tot de 2000grit gekomen dit zorgt ervoor dat het enorm glad is en lekker glanst. Hierna pure Tungolie au bain marie verwarmd en hiermee het handvat behandeld, even laten drogen 2e laag erover tot en met de 125e laag of het was 3, een van de twee.

Hiervoor al mijn makers mark erin en margriet bullemans is geboren (als je weet wie dat is en snapt waarom dit mes zo heet krijg je van mij een mentaal kudootje):

IMG_20170220_142450_374.jpg
 
G

Gamble

Gast
http://nl.harrypotter.wikia.com/wiki/Margriet_Bullemans

Je hebt het mes prachtig afgewerkt zeg. Mijn complimenten!!!

Het preppersmes was een groot succes. Er waren uiteindelijk rond de 70 messen uitgegaan en het was een heel geregel om alles voor iedereen als tussenpersoon te kunnen laten doorstromen.

Achteraf waren er enige verbeterpunten geweest. Door het enthousiasme van de leden kwamen we uit op een mesdikte van 6mm. Ideaal als grote hakker, maar als je weinig verstand hebt van scheerscherp slijpen, kan dit een struikelpunt zijn. Zeker met de kleinere modellen 'Vos' en 'Lynx'.
Doordat ik zelf graag altijd alles met 1 mes doe heb ik voor mijzelf het model 'Wolf' achteraf in een bescheiden 4,5mm damascus staal besteld.
Hierdoor kan ik zowel de grote als de kleinere werkzaamheden met groot gemak uitvoeren.20170122_141348.jpg

Ook waren de zogenaamde Scandi messen (en dat zal jou ook wel opgevallen zijn met Margriet) niet Scandi geslepen, maar zat er een secondary bevel op.
In principe tijdens het slijpen makkelijk weg te werken naar een volledig Scandi geslepen mes, maar zonde dat ik er te laat achterkwam om de maker te laten weten.20170122_141348.jpg Bevels.jpg

Verder heb ik veel blije mensen ontmoet met zijn of haar mes, maar kreeg ik van de week een appje van @ctm dat zijn handvat enkele scheuren vertoonde.
Met een garantie van een maker aan de andere kant van de wereld tot aan verzending, natuurlijk hartstikke balen.
Na het bekijken van de foto's kon ik niet anders concluderen dan dat het gat te klein was geboord en het handvat met te grote druk er op was gezet.
CtM heeft het mes naar mij opgestuurd en ik zal in de aankomende weken voor hem een nieuw handvat er op zetten.
Waarom? Omdat ik dat kan en het zonde vind dat zo'n mooi mes geen goed handvat heeft.
Zal het eindresultaat ook hier in dit topic posten :);)20170122_141348.jpg
Mijn damascus mesBevels.jpg
Secondary bevel


Mes van CTMIMG-20170214-WA0009.jpg
 
J

J.J

Gast
Haha als je de margriet bullemans nog eens kwijt raakt en als vermist op geeft en de geboorte jaar er bij op geeft word er grootscheeps naar haar gezocht, Grapje.:thumbsup:
Een mooi grietje geworden.:D
 

Myronprps

Prepper goeroe
http://nl.harrypotter.wikia.com/wiki/Margriet_Bullemans

Je hebt het mes prachtig afgewerkt zeg. Mijn complimenten!!!
Ook waren de zogenaamde Scandi messen (en dat zal jou ook wel opgevallen zijn met Margriet) niet Scandi geslepen, maar zat er een secondary bevel op.

Bedankt! het is mij inderdaad opgevallen, ten voor gekozen om het gewoon te laten veel moetie om iets wat ik zelf ook kan oplossen.

Haha als je de margriet bullemans nog eens kwijt raakt en als vermist op geeft en de geboorte jaar er bij op geeft word er grootscheeps naar haar gezocht, Grapje.:thumbsup:
Een mooi grietje geworden.:D

Haha die lieve maar toch agressieve en grote margriet zal mijn zijde nooit meer verlaten hoor;)

Maar dankjewel, altijd leuk om te horen.
 

Dreutel

Prepper goeroe
@Myronprps: Het is een prachtig handvat geworden op een schitterend mes!

margriet bullemans is geboren (als je weet wie dat is en snapt waarom dit mes zo heet krijg je van mij een mentaal kudootje)

Laat me één poging wagen: Margriet van Margriet van de Linden, omdat ze zo snedig is? Bullemans, omdat ze stevig door buffelt?

Zie (o.a.): https://www.nrc.nl/nieuws/2015/10/31/ik-moest-god-deleten-1551362-a452297

Margriet van der Linden: „Al heel jong begreep ik: als je kiest voor jezelf, kom je er alleen voor te staan.”

image-4627598.jpg


foto: http://www.bd.nl/algemeen/show-en-cultuur/ook-margriet-van-der-linden-in-wie-is-de-mol-1.4627597
 

Myronprps

Prepper goeroe
@Myronprps: Het is een prachtig handvat geworden op een schitterend mes!

Laat me één poging wagen: Margriet van Margriet van de Linden, omdat ze zo snedig is? Bullemans, omdat ze stevig door buffelt?

Helaas niet, het gaat om de fictieve margriet bullemans uit de harry potter series. Margriet is een nogal stevige dame (groot mes) die erg gemeen is (scherpe randjes zijn gemeen haha). Vandaar de naam.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
http://nl.harrypotter.wikia.com/wiki/Margriet_Bullemans

Je hebt het mes prachtig afgewerkt zeg. Mijn complimenten!!!

Het preppersmes was een groot succes. Er waren uiteindelijk rond de 70 messen uitgegaan en het was een heel geregel om alles voor iedereen als tussenpersoon te kunnen laten doorstromen.

Achteraf waren er enige verbeterpunten geweest. Door het enthousiasme van de leden kwamen we uit op een mesdikte van 6mm. Ideaal als grote hakker, maar als je weinig verstand hebt van scheerscherp slijpen, kan dit een struikelpunt zijn. Zeker met de kleinere modellen 'Vos' en 'Lynx'.
Doordat ik zelf graag altijd alles met 1 mes doe heb ik voor mijzelf het model 'Wolf' achteraf in een bescheiden 4,5mm damascus staal besteld.
Hierdoor kan ik zowel de grote als de kleinere werkzaamheden met groot gemak uitvoeren.Bekijk bijlage 5958

Ook waren de zogenaamde Scandi messen (en dat zal jou ook wel opgevallen zijn met Margriet) niet Scandi geslepen, maar zat er een secondary bevel op.
In principe tijdens het slijpen makkelijk weg te werken naar een volledig Scandi geslepen mes, maar zonde dat ik er te laat achterkwam om de maker te laten weten.Bekijk bijlage 5958 Bekijk bijlage 5959

Verder heb ik veel blije mensen ontmoet met zijn of haar mes, maar kreeg ik van de week een appje van @ctm dat zijn handvat enkele scheuren vertoonde.
Met een garantie van een maker aan de andere kant van de wereld tot aan verzending, natuurlijk hartstikke balen.
Na het bekijken van de foto's kon ik niet anders concluderen dan dat het gat te klein was geboord en het handvat met te grote druk er op was gezet.
CtM heeft het mes naar mij opgestuurd en ik zal in de aankomende weken voor hem een nieuw handvat er op zetten.
Waarom? Omdat ik dat kan en het zonde vind dat zo'n mooi mes geen goed handvat heeft.
Zal het eindresultaat ook hier in dit topic posten :);)Bekijk bijlage 5958
Mijn damascus mesBekijk bijlage 5959
Secondary bevel


Mes van CTMBekijk bijlage 5960

Dat noemen ze nou respectvol en een Service zoals het ook kan / mag zijn .


Top van jou @Gamble
 

Ray

SHTF Expert
Zo druk als dat ik er mee was gewoon zonder er zelf beter van te worden, gaan we echt niet meer doen.
Wel kan ik je in contact brengen met de maker en nog wel enige korting regelen ;)



Ik heb zeker tien van die messen gezien en het vakmanschap varieerde enorm. Zelf geen besteld, al wilde ik wel, dus geen ervaring met de staalkwaliteit want zelfs een minder mes van goed staal slijp je vanzelf naar je wens over de jaren. :) Service is belangrijk en daarvoor een dikke plus. 'k Snap heel goed de keuze voor minder dik staal, 6mm is overkill.

De 'secondary bevel' heb ik ook op mijn Böker weg geslepen tot scandi/rechte snede.
 

Flos

SHTF Expert
In dertijd heb ik ook zo een mes besteld. Met wat omwegen is het betaald geworden en ook bij mij terecht gekomen.
Ik heb het toen in een kist gestopt met wat andere prepper spullen. Het is omdat ik meerdere messen heb dat het nog nooit is gebruikt.
Tot een week of drie terug. Haalde ik het uit de koffer en tot mijn grote verbazing is het lemmer enorm geroest.
Ik heb het ook niet gemeld toen omdat ik naar niemand een steen wil werpen.
Zelf heb ik al een poging gedaan om het op te schuren. Maar tot nu toe is hetmijn nog niet gelukt om het in orde te krijgen.
 
G

Gamble

Gast
In dertijd heb ik ook zo een mes besteld. Met wat omwegen is het betaald geworden en ook bij mij terecht gekomen.
Ik heb het toen in een kist gestopt met wat andere prepper spullen. Het is omdat ik meerdere messen heb dat het nog nooit is gebruikt.
Tot een week of drie terug. Haalde ik het uit de koffer en tot mijn grote verbazing is het lemmer enorm geroest.
Ik heb het ook niet gemeld toen omdat ik naar niemand een steen wil werpen.
Zelf heb ik al een poging gedaan om het op te schuren. Maar tot nu toe is hetmijn nog niet gelukt om het in orde te krijgen.
Hey Flos,
Dat is niet zo vreemd. Tijdens de vraag welke staalkeuze we zouden gebruiken, kwamen we tot een hoog koolstofhoudend staal. Goed te slijpen, maar roest wel als je het niet onderhoud.
Hebben jullie commandant 4 in België bij het tankstation? Dan poets je het zo weer weg.
Als je het mes opbergt, altijd even goed invetten met olie. Zelf gebruik ik altijd Balistol.
 
Bovenaan