• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het weken van pasta en rijst.

A.N.

Senior Prepper
@RockyFlats
Dat is mooier deeg als ik had verwacht, had een plakkerige bende verwacht.

Nu vraag ik me wel af of het bakken een succes gaat worden. Als ik gekookte pasta zoals macaroni laat liggen neemt het zijn oorspronkelijke grootte en hardheid weer aan.
Straks heb je een kneiterharde korst en een binnenkant waar niks mee is gebeurd.
 

A.N.

Senior Prepper
@Stuudje
M'n post klonk misschien wat negatief, maar geniet juist van mensen die testen en de moeite nemen om het te delen.
En wie weet worden we verrast met het resultaat, wat betreft de deeg was dat bij mij in ieder geval al het geval.
 

martin

Mankinds only hope
1331161829-f5.jpg
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Jawel, wat is er rond het middernachtelijk uur anders te verwachten dan "een spook van een brood"
upload_2017-4-20_0-1-24.png
Ik zit met argusogen naast de combi-oven, dus kon dit al een beetje voorbereiden. Het ziet ernaar uit, dat het wel afbakt als een echt brood, maar het is wel een brood dat niet veel gerezen is. Het zal dus behoorlijk "vast" zijn van structuur.

Ik vermoed dat het volgende misschien tot een beter resultaat had geleid:
  • Iets meer water, misschien 20 ml meer. Het deeg was mogelijk toch iets te droog/te stijf;
  • Misschien een klein beetje suiker toevoegen aan het brood met de gist. Gist gaat daarvan aardige winden laten, en daarom gaat het immers;
  • Een bakkersgist gebruiken in plaats van een stookgist, of actieve stookgist (van een giststarter, en dus niet droog) gebruiken.
Ik laat het brood het beste nog even 15 minuten in de oven, en plaats morgen nog wel een foto van het eindresultaat...

Zo, ziet het er nu om 24:00 na 40 minuten bij 200C uit... Het ruikt overigens prima!
upload_2017-4-20_0-1-56.png

Welterusten allemaal!
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Het nodigt (op het oog) uit om op te eten!
Brood altijd uurtje laten liggen voor je het snijdt...dus goed dat je nu niet doorsneed.
Morgen zal ik meteen bij opstarten laptop kijken of er al meer bekend is.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Ik ben echt heel benieuwd en wat het resultaat ook mag zijn, ik ga het sowieso nog eens overdoen met spaghetti en een broodbakmachine.

Maar ik kan niet wachten op het resultaat van je macaroni brood.
(F5, F5, F5)

@martin Ik laat het nog even in de oven, en morgenochtend bij het ontbijt volgen makro-opnamen van dit heerlijk geurende baksel;)
Ik ben er van overtuigd dat het jou in een broodbakmachine ook zal lukken. Je bent vast bedrevener in het tweaken dan ik, op dat gebied. Extra gist en/of bakpoeder is wel nodig lijkt me. Ik zou ook een beetje suiker toevoegen, en dat probeer ik een volgende keer eens. En in mijn geval, ook iets meer water en wat meer tijd geven om te rijzen. Naar jouw resultaat t.z.t., ben ik ook benieuwd!

@RockyFlats
Dat is mooier deeg als ik had verwacht, had een plakkerige bende verwacht.

Nu vraag ik me wel af of het bakken een succes gaat worden. Als ik gekookte pasta zoals macaroni laat liggen neemt het zijn oorspronkelijke grootte en hardheid weer aan.
Straks heb je een kneiterharde korst en een binnenkant waar niks mee is gebeurd.

@A.N. Ik was ook bang voor plakkerige rommel, en heb bewust (maar) de hoeveelheid water genomen die in het bakrecept is voorgeschreven voor 500 g meel. Het is immers 500 g macaroni, dus dat zou aardig uit moeten komen. Op het pakje macaroni staat "1 liter water op 100 g pasta", en daarna afgieten, maar dan is de macaroni vast veel te waterig om er een stevig deeg van te maken.
Of het uiteindelijk "een deegbal" is gebleven, merk ik morgen bij het ontbijt. Ik heb de broodjes zojuist uit de schaal gehaald en nog even los in de oven gelegd, en ze voelen wel redelijk massief aan, maar aan stukjes die aan de kom bleven plakken, hebben de consistentie van een vast brood. Het is ook wittig van kleur, en zeker niet gelig zoals macaroni. Die macaroni is ook ooit meel geweest, maar tot een compacte massa gekneed. Door het deels met water te verzadigen en het te "vermalen" is die compacte structuur verdwenen, en is het weer "losser" geworden.
Het was macaroni dat even spaghetti is geworden, en vervolgens een soort brood;)
Het rijzen optimaliseren is nog even puzzelen, maar het ziet er naar uit dat het zo "werkt/werken kan".
En dan is pasta wellicht "het echte gouden ei", wat de lange-duur prep-opslag van koolhydraten betreft.
En dat voor nog geen 50 centen voor 500 g droog.
 

martin

Mankinds only hope
Ik vermoed dat het volgende misschien tot een beter resultaat had geleid:


Achteraf (is het mooi wonen) is er geen referentiemateriaal wat duidelijkheid had kunnen verschaffen of het gebrek aan rijzen komt door het "meel" of door het gist.
Ik heb redelijk vaak een brood gebakken, en ik heb al diverse malen met "meel van de molen" een brood gebakken wat in het geheel niet was gerezen.
Soms komt dat door de reactie van zout op het gist en soms blijft het een raadsel.
Nu weet ik niet hoeveel zout er in die gedroogde macaroni zit?
Maar ik ben erg nieuwsgierig naar de structuur van het brood.
Ik zal met mijn versie van dit experiment het deeg minimaal 10 uur laten rijzen. (op keldertemperatuur van 14 graden).
Je volume moet ongeveer verdubbelen tijdens het rijzen. Als je de (droge)gist gaat verdubbelen (naar bijvoorbeeld 14 gram) dan gaat dit ten koste van de smaak.
Dan kan je beter het brood langer laten rijzen.
Wel een vochtige doek over het deeg leggen tegen het uitdrogen.

In ieder geval een geweldig mooi experiment wat op diverse punten nog flink wat variaties mogelijk maakt.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Goedemorgen mensen!

Kling-klang-klong - hoor de "breakfast-bell" (dinner bell).
Ik had al het idee dat er in dat ding een scheurtje zit, want er komt niemand opdagen.

Tenminste... niemand die een hap van het fantastische brood wil nemen. Mijn zoon koos voor het kleffe fabrieksbrood... Ik voel me nu wel een beetje een zoals die kok Wishbone, tussen de altijd klagende cowboys...
upload_2017-4-20_7-51-42.png
Maar, zeg nu zelf, is dit niet het HEERLIJKSTE macaronibrood van Zuid-Holland?!
Hmmm, in ieder geval is dit wel het allerbeste "macaronibrood van het Westland dat zojuist op een houten plankje is aangesneden met behulp van een keramisch mes". Het is uniek!

upload_2017-4-20_7-13-37.png

Maar het is helaas nog wel een beetje een deegbal...
Hoewel, het is vast en is te snijden, maar ligt vast als een steen op de maag. Smaken doet het ook naar brood, maar "iets luchtiger had toch wel beter geweest";)
Het smaakt ook iets aan de zoute kant. In plaats van 5 g zout, zou ik een volgende poging voor 3 g gaan (op 500 g macaroni).

Het brood met bakpoeder:
upload_2017-4-20_7-19-25.png

Het brood met stookgist:
upload_2017-4-20_7-20-34.png

Wie bakt er een beter macaronibrood?
Ik ben er van overtuigd dat het moet kunnen, en ben benieuwd...

Mijn baksel gaat straks in ieder geval naar het eendenpaar dat hier steevast brood komt snaaien. Mochten ze hier blijven tot de kerst, dan moet ik er wel aan denken om terughoudend te zijn met het zout...
Van macaroni naar eendenborst, lekkerrrrrr:thumbsup:
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Fantastisch experiment.

Het is een brood voor tijdens SHTF he, niet vergeten. Wat ik dacht toen je zei dat het zo compact was, was dat je er dan ook een soort Toerbrood van kon maken. Met toevoeging van wat noten rozijnen lijnzaad en plat uitgestreken over de bakplaat (beetje zoals pizza)
 

A.N.

Senior Prepper
@martin
14 graden is wel erg koud voor gist om zijn werk te doen, nou wil je het ook minimaal 10 laten rijzen dus wellicht komt het goed. Maar waarom niet gewoon op kamertemperatuur?
Of is het omdat tijdens een SHTF de temperatuur ook niet altijd ideaal zal zijn en de kelder waarschijnlijk een constante temperatuur heeft?
Dan is het misschien leuk de deeg te halveren een 1 in de kelder te leggen en de ander op kamertemperatuur?

@RockyFlats
Mooi experiment! Denk, zoals je al eerder zei, wat suiker ervoor kan zorgen dat het deeg beter rijst.
Dat het wat zoutig smaakte verbaast me enigszins aangezien de gebruikte macaroni zelf geen zout bevat. Ik had 4 gram zout op 200 gram meel gebruikt en vond het absoluut niet zout. Wel had ik suiker gebruikt dus wellicht heeft dat de zoute smaak wat verminderd.
Chapeau voor je onderzoek en leuke berichtgeving. :thumbsup:
 

martin

Mankinds only hope
@martin
14 graden is wel erg koud voor gist om zijn werk te doen, nou wil je het ook minimaal 10 laten rijzen dus wellicht komt het goed. Maar waarom niet gewoon op kamertemperatuur?
Of is het omdat tijdens een SHTF de temperatuur ook niet altijd ideaal zal zijn en de kelder waarschijnlijk een constante temperatuur heeft?
Dan is het misschien leuk de deeg te halveren een 1 in de kelder te leggen en de ander op kamertemperatuur?

Als brood snel gaat rijzen krijg je een typische gistsmaak. Als je dit proces gaat vertragen door de temperatuur lager te houden dan smaakt het een stuk beter.
Voor alle detailinfo zie dit boek. Als je kant en klaar meel gebruik zit er zoveel rommel in dat je met een beetje gist (5 gram droog) niet veel last zal hebben van deze typische gistsmaak
Als je met "meel van de molen" werkt moet je soms naar 15 gram gist gaan, en dan kan je het beter langzaam laten gisten.

 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Dat het wat zoutig smaakte verbaast me enigszins aangezien de gebruikte macaroni zelf geen zout bevat. Ik had 4 gram zout op 200 gram meel gebruikt en vond het absoluut niet zout. Wel had ik suiker gebruikt dus wellicht heeft dat de zoute smaak wat verminderd.
@A.N. Ik vond in de ingrediëntendeclaratie van de macaroni inderdaad geen zout. Ik vermoed dat, juist omdat mijn "brood" compact is gebleven, er toch nog behoorlijk wat het door mij toegevoegde zout in een klein hapje zat. Waarschijnlijk heb je gelijk, en was die 5 g zout waarschijnlijk prima, als het brood goed had gerezen en luchtiger was geweest.

@RockyFlats
Geweldig gedaan! Heb er echt van genoten :)
En wat dat zout betreft. Misschien wel helemaal geen zout erbij, want ik vermoed dat de macaroni zelf al genoeg zoutgehalte heeft.
@sterredag Dank je, fijn, en vond ik leuk om te doen. Met het zout, heeft @A.N. wel gelijk denk ik, en proefje dat in een deegklomp waarschijnlijk eerder dan in een luchtig brood.

@Stuudje Heheh, ik heb (eindelijk) de mogelijkheid van het multi-citaat ontdekt. Handig is dat!:thumbsup:
 

martin

Mankinds only hope
  • En de rijst is bijna eetbaar, maar is nog te hard (ik gok dat het morgen perfect is)

Ik heb verkeerd gegokt. Het is na 7 dagen nog steeds niet eetbaar. De korrel is echt te hard en het ruikt niet meer fris.
(Een beetje zuur)
Ik ga het in ieder geval niet meer langer proberen en ik durf als eindconclusie te stellen dat je dit type rijst niet kan weken op kamertemperatuur. Ik zal nog eens met snelkookrijst proberen.
 
Bovenaan