• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hiken, waar beginnen en leren navigeren

Preppertt

Senior Prepper
Hoi @Guust bedankt voor je tips en je ervaring. Erg leuk! Welke routes vond je het mooist om te lopen? En zijn dat bestaande uitgezette routes of loop je een beetje op gevoel door een gebied heen?

Ik heb trouwens een navigatiecursus geboekt om te leren een route uit te stippelen met behulp van kompas en kaart. Eerst een ochtend theorie en in de middag op de Sallandse heuvelrug de praktijk in!
 

Guust

Elementary prepper
Hi Preppert,
We doen het zo, wie aan de beurt is kiest een bestemming.
Ik zelf zoek een beetje op het net wat mij aan spreekt.
Bv www.frankwandelt.nl is een site waar je leuke routes kan vinden.
Dan kijk ik wat haalbaar is qua afstand, of het makkelijk is om wild the kamperen.
Of ik het qua etappes aan ons kunnen kan aanpassen.
Hoe er te komen en of we onderweg nog ergens eten kunnen kopen.
En natuurlijk of we drinkwater kunnen krijgen onderweg.
Soms zijn de routes gemakkelijk uitgezet en zie je wel waar heen je moet lopen of welke aanwijzingen je moet volgen.
Maar soms is dat echt lastig en moet je een beetje zoeken.
Daarom koop ik altijd een kaart, er zijn tegenwoordig waterbestendige kaarten.
Ik vind dat plezierig je kan dan behalve de route ook je omgeving zien en niet alleen het gebiedje op het scherm.
Mijn maat had de eerste keer een gps bij maar daar liep hij de hele tijd op te kijken en dat nam een beetje het verrassings element van de wandeling weg.
De laatste wandeling die we deden was wel zelf gepland, maar daar zijn geen uitgezette routes.
Het was in Noorwegen, we liepen langs een waterval omhoog en dan over een hoogvlakte en een andere waterval weer naar beneden.
Ik had een kaart van het gebied dus kon eigenlijk niet fout.
Maar de mooiste wandeling was misschien toch Zwitserland, van bergún naar soglio, over de romeinse passen.
Maar ik denk dat nu ondertussen het samen hiken, kamperen, praten lachen en het avontuur beleven een net zo grote rol, misschien zelfs groter, is gaan spelen als de eigenlijke route die we lopen.
Ik bedoel de wandeling in Senja was door verschillende zaken erg avontuurlijk en we hebben ook veel afgezien maar ook veel gelachen.
Qua route was het niet de beste wandeling maar toch is het een van mij favoriete.
Ik bedoel dat er veel meer dingen een rol spelen om een wandeling tot een succes te maken dan alleen de route.

Dan zat ik nog even te denken aan de gps enzo.
Stel in een shtf situatie, zouden we dan nog wel gebruik kunnen maken van gps of bv google maps?
Dan is een kaart en evt kompas we handig.

en 2, een georganiseerde wandelroute, dus met mensen die je niet kent.
Ik weet niet, ik ken mijn maatje goed en soms als het tegen zit, je rugzak weegt als dieplood, je hebt honger en die crackers komen je onderhand de keel uit, het weer is klote en de berg te stijl en je kan ook de route nog niet goed vinden.
Dan moet je gewoon ff kunnen kankeren op de hele situatie, en omdat je je maat bij hebt kan dat.
Je gaat je niet ergeren omdat je hij toch nog even moet stoppen om zijn schoen opnieuw aan te doen als je juist net weer bent vertrokken.
Ik denk dat dat, voor mij tenminste, de reden is dat ik met iemand ga waar ik mee kan lachen en alle andere narigheid ook mee kan delen.
En dat moet je natuurlijk als je met een groep gaat die je niet kent maar moet afwachten.
Of dat klikt, bedoel ik.
Maar natuurlijk ligt dit in eerste instantie aan mijzelf en ken ik jou persoon niet dus neem dit niet meteen als een afrader aan.

succes met de cursus navigeren en veel wandel plezier!
 

Ray

SHTF Expert
@Guust Als je een apparaat hebt waar de kaarten opstaan, dus niet via het internet moeten komen, dan werkt satellietnavigatie met uitsluitend het GPS signaal.

Een smartphone is een regelrecht onding om mee te navigeren omdat ze heel veel stroom verbruiken en verreweg de meeste nav apps werken met internetverbinding ipv offline kaarten. Hetzelfde geldt voor een los systeempje voor de auto, kleine accu, groot scherm, dus snel leeg.

Een dedicated navigatieapparaatje is veel degelijker, heeft grote offline kaarten en kan zo 24 uur op een setje AA batterijtjes draaien. Peil je een paar keer per dag je positie om je richting te bepalen, gaat hij dus heel lang mee. Twee AA'tjes laadt je ook snel op met een klein zonnepaneeltje zelfs als het niet zonnig is, of evt vanuit een powerbank.

GPS werkt puur met een radiosignaaltje vanuit de satellieten en blijft draaien al gooi je hier de boel compleet plat. Het kan wel worden uitgezet of de nauwkeurigheid kan worden verlaagd in tijden van oorlog. Naast het Amerikaanse GPS ontvangen veel navigatie apparaaties ook het Russische Glonass en dezelfde ontvanger/chip kan ook het Europese Galileo systeem aan.

Hoelang de satellieten blijven werken zonder correctie vanaf de aarde, geen idee, vrij lang iig want daar is het voor ontworpen. Ook zonder GPS signaal is zo'n klein apparaatje met kaarten van heel Europa of zelfs de gehele wereld nog steeds heel bruikbaar dankzij het ingebouwde kompas.

Ook dan is het handig om te weten hoe je ouderwets navigeert met kaart en compas, die kennis is dus nooit weg.
 

Guust

Elementary prepper
Dat is duidelijk, ik wist niet hoe dat werkte.
Nog wel een ding met een kaart.
‘S avonds zitten we vaak nog even boven de kaart te praten over de dag en de komende dag.
Met zo’n opengeslagen kaart geeft dat toch een ander gevoel dan met z’n 2en te scrollen op een klein schermpje.
Overigens in een auto is een kaart natuurlijk klote...
 

Ray

SHTF Expert
Ik hou erg van kaarten vanwege het grote overzicht, maar het is lastig om nog goede kaarten te krijgen. Vroeger kon je scheur en regen bestendige kaarten halen bij de ANWB, maar kom daar nu nog maar eens om. Van m'n eigen provincie heb ik ze nog gelukkig, maar voor een weekendje kamperen ergens ga ik niet meteen zo'n dure kaart kopen, al kon je ze nog krijgen.

Met zo'n dedicated GPS apparaatje, heb je meestal meteen heel Europa zo niet meer bij je. Ik heb een tweedehands Garmin Etrex 30x en die is best traag en met een klein schermpje, maar ik wilde juist eentje met knoppen ipv touchscreen. Tegenwoordig is het allemaal touchscreen wat de klok slaat. M'n pa heeft laatst zo'n eentje van de Lidl gekocht voor 99 euro en dat werkt prima.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Met mijn kampeerclubje hebben we altijd een GPS als backup mee, maar we gebruiken in principe alleen een papieren kaart tijdens de tocht. Toch net iets meer sfeer, avontuurlijk gevoel, en bovendien proberen wij meestal zoveel mogelijk beschaving en elektronica te mijden onderweg (camera's uitgezonderd).

Maar moest ik voor een SHTF weg moeten dan wist ik het wel. Gewoon die GPS bakkes doen, zet je routes en waypoints er vantevoren in, en je kan nooit meer fout lopen. Zonder gehannes met dat logge papieren ding (die je natuurlijk alsnog ook bij je hebt als backup voor de GPS).
 

Marcov

Prepper goeroe
Ik ben gek op kaarten. Die haalde ik vroeger altijd bij een zaak in Amsterdam aan de Overtoom.
Die hadden de meest aparte kaarten. Volgens mij zijn ze verhuisd.

Als ik het goed onthouden heb was de naam Pied à Terre.
Ik vermoed dat dit dezelfde is:
https://www.scheltema.nl/piedaterre/
 

Preppertt

Senior Prepper
Even een kleine update. Inmiddels heb ik een navigatiecursus geboekt. Deze dagcursus zal plaats vinden op de Sallandse Heuvelrug en bestaat uit kaart, kompas en GPS.
In september (als alles doorgaat) nog een uitgebreide 3-daagse cursus in het Harzgebergte. Hier zal ik leren navigeren door berggebied en, mocht in het geval dat alles helemaal fout gaat, op de sterren en de zon.

Na deze twee cursussen wil ik eigenlijk zo snel mogelijk een meerdaagse tocht doen ergens om alles in de praktijk te brengen. Ik denk dat ik dit gezien de omstandigheden dichterbij huis moet zoeken als het kan bijvoorbeeld de Ardenne of de Eifel.
 

Preppertt

Senior Prepper
In navolging op mijn laatste bericht in dit topic wilde ik nog even wat foto's plaatsen van mijn navigatiecursus.

Het is bij de 1-daagse cursus gebleven, wel een prima dag verder. Het was de warmste dag van de zomer (38 graden) en daarom hadden veel cursisten afgebeld. Met nog 1 andere cursist hadden we dus alle tijd om de stof door te nemen en was het een relaxte dag met in de ochtend theorie en in de middag een deel praktijk in de bossen van de Sallandse Heuvelrug. We hebben meer tijd genomen voor de theorie dan gebruikelijk, omdat we de tijd hadden en omdat het toch wel een beetje flink warm was, dus de praktijk hebben we iets ingekort.
















 
Bovenaan