• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

TheQuickFox

Senior Prepper
Hoe zijn jullie de hittegolf door gekomen?

Ik kan er bijzonder slecht tegen. Ik heb vooral 's nachts geleefd en (waar mogelijk) overdag geslapen. Ik heb geen airconditioning (zoals de meeste Nederlanders) en mijn woning krijgt veel zon. Ik heb wel (klem)zonneweringen geplaatst. Dat helpt maar niet genoeg. Ik heb vooral last van de hoge nachttemperaturen. De nacht van donderdag op vrijdag werd het niet koeler van 23°C hier. Met een tropische douwpunttemperatuur van 22°C. (Extreem vochtige/drukkende lucht)

Ik heb nu een gevoel van: Dit wil ik niet weer zo doormaken en overweeg de aanschaf van een airco. Maar omdat heel West-Europa net gebukt is gegaan onder de afgelopen heat dome zijn deze voorlopig uitverkocht. Wat trouwens een goede prepper les is: Wacht niet tot "het" gebeurt om maatregelen te nemen, want dan ben je te laat. Maar goed. Ik zal nog moeten afwegen of ik voor een goedkope mobiele airco wil gaan, of even doorsparen en voor een mobiele split of een vaste split unit wil gaan. Ik heb een huurhuis dus voor de laatste moet ik toestemming vragen.

Ik neig wat meer naar een mobiele split airco want die zijn efficiënter en stiller dan een los alles-in-1 apparaat maar ga er nog een tijdje over nadenken. Wellicht dat ik dit jaar nog even moet doorkomen met de warmte zoals die is en dat ik volgend jaar maatregelen neem.

Tot die tijd hoop ik op koelere nachten zodat ik met ventilators de warmte naar buiten kan blazen.

Laatst bewerkt:
Vrijstaand grote schaduwdoek vóór de gevels, ((vochtige nachtelijke luchtstroom moet je echt zien te voorkomen)) + ontvochtiger + warmtebronnen uit.

Dit is het beste systeem dat werkt in een huurwoning, zonder airco, zonder toestemming, en zonder dat de woning ’s nachts 23°C blijft.
Zeker in combinatie een goede ontvochtiger werkt het behoorlijk.

Laatst bewerkt:
Tot die tijd hoop ik op koelere nachten zodat ik met ventilators de warmte naar buiten kan blazen.
Ik betwijfel of de warme uit de woning blazen wel zin heeft, want dat komt er ook weer nachtelijke vocht naar binnen, dat is dan toch dweilen met de kraan open.

Met hitte moet je altijd de weerkaart bekijken, zowel met het ook op schadelijke verontreiniging als vocht, we moeten tegenwoordig onze koppie er bij houden wat goed en slecht voor ons is.
Schermafbeelding 2026-06-26 233425.png
https://
www.msn.com/nl-nl/weer/kaarten/humidity/in-Noorddijk,Groningen?

Laatst bewerkt:
@JJ&A waarop baseer je dat vocht in de lucht gevaarlijk zou zijn?
Een schaduwdoek zo groot als de gevel? En dan gaat het 's nachts stormen, prima theorie maar praktisch erg lastig.
Klimop komt wel erg ver ! op de gevel als bescherming maar tast door de klimwortels de gevel weer aan. Ook niet handig.

@TheQuickFox : voor slapen een ventilator aanschaffen en die rustig over het bed laten blazen.
Hier ook geen airco. Maar wel "laken" voor de ramen gehangen waar de zon naar binnen schijnt. Maar uiteindelijk is alles warm en voordat de hitte uit de stenen is duurt het even.

Het is meer dat je harder gaat zweten denk ik door vochtige lucnt, maar zo vochtig is de lucht niet bij ons, 49 procent, daar gaat een luchtontvochtiger (die hebben we wel, maar gebruiken we voornamelijk in de winter) niet een veel aangenamere lucht van maken.

Wij gebruiken ook ventilators, voornamelijk omdat die veel minder stroom verbruiken.

@JJ&A waarop baseer je dat vocht in de lucht gevaarlijk zou zijn?
Een schaduwdoek zo groot als de gevel? En dan gaat het 's nachts stormen, prima theorie maar praktisch erg lastig.
Klimop komt wel erg ver ! op de gevel als bescherming maar tast door de klimwortels de gevel weer aan. Ook niet handig.

@TheQuickFox : voor slapen een ventilator aanschaffen en die rustig over het bed laten blazen.
Hier ook geen airco. Maar wel "laken" voor de ramen gehangen waar de zon naar binnen schijnt. Maar uiteindelijk is alles warm en voordat de hitte uit de stenen is duurt het even.
Beter lezen en het plaatje bekijken, dan weet je waar het hoofdzakelijk om gaan, sorry @petroman heb al dagen totaal niet geslapen, hoest mij kapot, ga zo naar de huisarts.

Hoe zijn jullie de hittegolf door gekomen?

Ik kan er bijzonder slecht tegen. Ik heb vooral 's nachts geleefd en (waar mogelijk) overdag geslapen. Ik heb geen airconditioning (zoals de meeste Nederlanders) en mijn woning krijgt veel zon. Ik heb wel (klem)zonneweringen geplaatst. Dat helpt maar niet genoeg. Ik heb vooral last van de hoge nachttemperaturen. De nacht van donderdag op vrijdag werd het niet koeler van 23°C hier. Met een tropische douwpunttemperatuur van 22°C. (Extreem vochtige/drukkende lucht)

Ik heb nu een gevoel van: Dit wil ik niet weer zo doormaken en overweeg de aanschaf van een airco. Maar omdat heel West-Europa net gebukt is gegaan onder de afgelopen heat dome zijn deze voorlopig uitverkocht. Wat trouwens een goede prepper les is: Wacht niet tot "het" gebeurt om maatregelen te nemen, want dan ben je te laat. Maar goed. Ik zal nog moeten afwegen of ik voor een goedkope mobiele airco wil gaan, of even doorsparen en voor een mobiele split of een vaste split unit wil gaan. Ik heb een huurhuis dus voor de laatste moet ik toestemming vragen.

Ik neig wat meer naar een mobiele split airco want die zijn efficiënter en stiller dan een los alles-in-1 apparaat maar ga er nog een tijdje over nadenken. Wellicht dat ik dit jaar nog even moet doorkomen met de warmte zoals die is en dat ik volgend jaar maatregelen neem.

Ik heb een ventilator boven mijn bed, opgehangen aan boven het bed gespannen koorden, om geluidsoverlast te minimaliseren. Die heb ik overigens nog niet ingezet, omdat het ondanks 37⁰C buiten, het binnen niet warmer dan 27⁰C is geworden.
Maar ik verwacht hier in zuidwest Polen in juli en augustus hogere temperaturen en dan is het waarschijnlijk wel nodig.

Wat ook kan helpen om een dure airco te besparen, is je koelkast of diepvries te gebruiken om flessen gevuld met water te koelen. Vries ze niet op te lage temperatuur anders kunnen ze barsten. -12⁰C kunnen de PET flessen meestal wel aan.
Plaats enkele koude flessen voor of achter je tafelventilator voor een paar uurtjes koele wind.

Heb je dat niet, of is het niet voldoende, dat kan het helpen om een vochtige lap.om je hoofd of lijf te wikkelen. Dat werkt het best in combinatie met een ventilator. Kost beduidend minder elektrische energie dan een airco.

Hier een airco op de slaapkamer en eentje in de woonkamer.
21grC om te slapen is heerlijk, anders was het minstens 30grC geweest.
Tja, beter een beetje luxe het hele jaar door dan een week in een of ander hotel resort.
Die in de woonkamer gaat zelden aan, ja nu met deze extremen.

Een split unit is niet zo kwistig met stroom , zeker als de gewenste temperatuur bereikt is. De alles in een dingen kun je beter mijden. Die hebben we ook eens gehad, ik kan er niets positiefs over zeggen.

Laatst bewerkt:
Hier een airco op de slaapkamer en eentje in de woonkamer.

1782766572399.png

We hadden vorige jaar 4 airco's aangeschaft met als doelstelling verwarmen.
keuken/woonkamer/badkamer/slaapkamer

Je ziet in deze grafiek exact het moment dat we terug zijn gekomen van Spanje. En die + (blauw) zit ongeveer op 14kWh. Echter staan die 4 airco's 24 uur per dag aan, en overdag is het een 100% 0 verbruik aangezien we niks onttrekken uit het grid. Door die 24 uur situatie en de binnendeuren open te zetten is ons huis prima van temperatuur. Slaapkamer op 21 graden. Overige verhoogd naar 24 graden om het verschil met buiten niet te groot te maken.

Doordat we nog saldering hebben is dit dus "gratis" en worden de kosten mogelijk met liefde betaald door de mensen die gekozen hebben voor dynamisch. Maar ik weet zeker dat @RockyFlats mij deze aangename temperatuur gunt tot 31-12-2026.
vanaf 1-1-2027 zal ik mogelijk dit probleem anders proberen op te lossen.

Ik had niet verwacht dat ik ons complete huis aangenaam koel kon houden met 4 stuks airco's met de binnendeuren open. Maar achteraf is het natuurlijk ook wel logisch dat hoe meer zon er is, hoe meer zonne-energie, en die airco's verbruiken (overdag) 0,0 kWh. In de avond kost me dit 14 kWh, en dat zou vanaf 1-1-2027 betekenen dat ik rond de 3,5 euro zou moeten betalen. Met een batterij zou ik dit kunnen terugbrengen naar 2,5 euro per 24 uur.

Dus ik heb vandaag een batterij gekocht om die 1 euro extra per dag in de voorjaar/zomer/najaar te kunnen besparen. Met 250 euro per jaar ga ik die thuisbatterij na 5 jaar "terugverdienen" en dat moet een extra motivatie zijn om de komende 5 jaar nog niet het loodje te leggen. Wat ik ben en blijf een gierige Zeeuw.

Maar goed. Ik zal nog moeten afwegen of ik voor een goedkope mobiele airco wil gaan, of even doorsparen en voor een mobiele split of een vaste split unit wil gaan. Ik heb een huurhuis dus voor de laatste moet ik toestemming vragen.
Een mobiele split is naar mijn idee het beste alternatief voor een vaste split airco maar het is geen apparaat dat je eenvoudig neerzet en weer weg haalt. Dus alleen maar doen als je er duidelijke toestemming voor hebt.

Als je geen toestemming kunt krijgen denk dan eens aan een monoblock die je in een raam of deuropening monteert. Als je een plaat met klemmen vastzet in de raam/deur opening kun je daar in monoblock op monteren zonder ook maar 1 gat of schroef in je huis aan te brengen.
Het geheel is demontabel dus na een warme periode haal je het ook zo weer weg.

Je kunt hetzelfde principe ook toepassen met een goedkope mobiele unit waarbij je de opstelling zo maakt dat je geen (of zeer korte) afvoerslang nodig hebt.

In de slaapkamer hebben we al jaren een airco om beter te kunnen slapen in warme periodes.
Als backup verwarming hebben we een paar winters geleden een splitunit in de woonkamer geplaatst. Aanvankelijk gebruikten we die niet of zeer sporadisch voor verkoeling maar die aircoschaamte heb ik afgeworpen, hij heeft lekker meegedraaid de laatste anderhalve week.

We begonnen met 22 graden maar dat heeft naast het stroomverbruik ook nog als nadeel dat je helemaal niks meer kunt doen als je buiten komt, te grote temperatuur-klep elke keer. Inmiddels hebben we 25 graden ingesteld, dat maakt de overgang minder groot.

Ik was nog van plan om er eentje aan te schaffen om mijn garage in de winter op een meer aangename klustemperatuur te kunnen houden. Echter het apparaat dat ik op het oog had is in enkele weken zo'n 200 euro duurder gewoorden. Nog even wachten dus.

Een mobiele split is naar mijn idee het beste alternatief voor een vaste split airco maar het is geen apparaat dat je eenvoudig neerzet en weer weg haalt. Dus alleen maar doen als je er duidelijke toestemming voor hebt.

Als je geen toestemming kunt krijgen denk dan eens aan een monoblock die je in een raam of deuropening monteert. Als je een plaat met klemmen vastzet in de raam/deur opening kun je daar in monoblock op monteren zonder ook maar 1 gat of schroef in je huis aan te brengen.
Het geheel is demontabel dus na een warme periode haal je het ook zo weer weg.

Je kunt hetzelfde principe ook toepassen met een goedkope mobiele unit waarbij je de opstelling zo maakt dat je geen (of zeer korte) afvoerslang nodig hebt.

Dan kom je al snel bij caravanairco's uit.

Ik twijfel ook een beetje, voordeel van mobiel is dat je het in meerdere ruimtes kan plaatsen, maar het is ook geen ventilator die je even verplaatst. Zeker niet een mobiele split airco met buitendeel en je moet de afdichting in orde maken van de raam of deur.

Dan kom je al snel bij caravanairco's uit.

Ik twijfel ook een beetje, voordeel van mobiel is dat je het in meerdere ruimtes kan plaatsen, maar het is ook geen ventilator die je even verplaatst. Zeker niet een mobiele split airco met buitendeel en je moet de afdichting in orde maken van de raam of deur.
@marzman , het lagere rendement van zo'n verplaatsbare airco met afvoerslang (in vergelijk met single-split) komt waarschijnlijk door de volgende oorzaken:
- kleiner bemeten en daardoor sowieso een lager rendement dan optimaal. Een kleiner vermogen, kleinere warmtewisselaars;
- een relatief lange en nauwe afvoerslang, met te overwinnen luchtweerstand;
- Ik vermoed dat de warmte met gekoelde omgevingslucht wordt afgevoerd, terwijl er warme lucht van buiten toe stroomt. Tenzij zo'n buis ook lucht van buiten aanzuigt en dat verwarmd weer afvoert?

Tja, een single split unit kan een rendement van SCOP 5,1 hebben. Wie er een achterdeur over heeft, die zou zo'n ding ook aan de deur kunnen monteren. Ietwat vergezocht, maar het zou kunnen. Of, tijdelijk een buitenunit op een rek buiten naast de deur met een stuk flexibele slang door een sleuf in de deurpost naar de binnenunit binnen. Dat is dan meer voor de doe-het-zelver in een hut in het bos denk ik, maar er zijn hier vast wel van die vreemde vogels vermoed ik, en in nood zou het een SHTF toch niet veel erger maken?🤣 Don't try that at home😁

Die caravan accu's zijn mobiele split, anders ga je inderdaad warme lucht van buiten binnen trekken want de afgevoerde lucht door die slang komt ergens weer je huis binnen. Het zal niet vacuüm trekken ;)

@marzman , het lagere rendement van zo'n verplaatsbare airco met afvoerslang (in vergelijk met single-split) komt waarschijnlijk door de volgende oorzaken:
- kleiner bemeten en daardoor sowieso een lager rendement dan optimaal. Een kleiner vermogen, kleinere warmtewisselaars;
- een relatief lange en nauwe afvoerslang, met te overwinnen luchtweerstand;
- Ik vermoed dat de warmte met gekoelde omgevingslucht wordt afgevoerd, terwijl er warme lucht van buiten toe stroomt. Tenzij zo'n buis ook lucht van buiten aanzuigt en dat verwarmd weer afvoert?

Tja, een single split unit kan een rendement van SCOP 5,1 hebben. Wie er een achterdeur over heeft, die zou zo'n ding ook aan de deur kunnen monteren. Ietwat vergezocht, maar het zou kunnen. Of, tijdelijk een buitenunit op een rek buiten naast de deur met een stuk flexibele slang door een sleuf in de deurpost naar de binnenunit binnen. Dat is dan meer voor de doe-het-zelver in een hut in het bos denk ik, maar er zijn hier vast wel van die vreemde vogels vermoed ik, en in nood zou het een SHTF toch niet veel erger maken?🤣 Don't try that at home😁

Hier is zo'n vreemde vogel met een hut in het bos, die gaat rondneuzen naar een split airco op 12 Volt, aan een paar zonnepanelen met een accu gehangen.

Hoe meer zon, hoe gunstiger dat uitpakt om de binnentemperatuur aangenaam te houden, zonder dat de stroomrekening uit de hand loopt.

Die caravan accu's zijn mobiele split, anders ga je inderdaad warme lucht van buiten binnen trekken want de afgevoerde lucht door die slang komt ergens weer je huis binnen. Het zal niet vacuüm trekken ;)
@marzman , dat zullen dan vast units zijn zoals ik die ik vanuit het boeren bedrijf wel ken? Van die airco's die in tractor daken worden gemonteerd om de boer koel te houden tijdens protestritten? Zolang er nog boeren bestaan tenminste... Die hebben als het ware een direct aan het buitendeel gekoppeld binnendeel. https://www.standheizungs-shop.de/e...klimaanlage-performance-hp-ausseneinheit-2500
Ik kom er elders ook 24V DC versies van tegen. Voor een woning zullen ze al gauw te klein bemeten zijn denk ik maar voor een prephut ..?

Laatst bewerkt:
Hier is zo'n vreemde vogel met een hut in het bos, die gaat rondneuzen naar een split airco op 12 Volt, aan een paar zonnepanelen met een accu gehangen.

Hoe meer zon, hoe gunstiger dat uitpakt om de binnentemperatuur aangenaam te houden, zonder dat de stroomrekening uit de hand loopt.
Zie je @PBear , ik voelde dat aan, en kan mij dat goed indenken.😉

Bij een vaste montage is een kleine single split wel het mooist. De 3,5 kW versie die ik heb hangen presteert bij een continu stroomverbruik van zo'n 300 W al prima maar moet er bij een extreme koel-instelling wel tot zo'n 700 W aan trekken. Het aanloop vermogen kan echter best eens kortstondig zo'n 1.100 W zijn. Met een paar goede panelen in de zon en goede accu's is dat alleszins doenlijk denk ik.

En bij een kleinere airco zal het continu stroomverbruik wel lager liggen. Als de plaatselijke voorschriften het toestaan dan is eigen aanleg prima te doen voor wie een beetje handig is. Dergelijke airco's worden al gevuld geleverd (met het koelgas in het buitendeel, meestal al genoeg voor 10 m leiding lengte). Zelfs tussentijds verplaatsen is mogelijk want het buitendeel kan het koelgas ook weer opslaan. Een vacuümpomp is dan wel nodig, en een vulset, maar die kosten ook de kop niet. Keep it Cool👍

Terug
Bovenaan