• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe belangrijk is het nou eigenlijk om Meerdere type lichtbronnen te bezitten ?

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Titel vermeld het al .
Het vergaren van diverse vormen van lichtbronnen .
Wanneer heb je genoeg ?
Bij mij is het inmiddels een vanzelfsprekend geworden die vooral Olielampen types .
Zo ook vandaag weer . Klein aan huis winkeltje " garage saletje " had bordje " Open " voor op de stoep staan .
Ik met de hond er naar toe en bij betreden hingen daar recht voor mijn neus aan een paaltje de twee Feuerhands 276 Baby sturmkappe .
Ik had al op de Carboot een prachtige Geniol gescoord !
En hele tijd daarvoor ook al enkele en nog verder daarvoor ook al enkele . PFFFFF zou je zeggen . Helaas blijk ik te zwak of zwakzinnig of misschien zelfs juist SLIM ! . Wat het ook mag zijn haha , lampen , overal Olielampen , Druklampen enz . Geniol / Petromax / Optimus ( heb ik NOG niet ) , Feuerhand / Meva / man man man .
Als je mij vraagt of ik er genoeg heb ? dan duurt het lang eerdat ik een eerlijk antwoord kan geven . Althans ?! Een antwoord waarvoor ik mij niet hoef te schamen haha .
Waarom komen al die lampen op mijn Pad ??
Pas nog een PM gekregen met een Geniol in kist Tip .
En ja hoor op de Carboot een Mooie Geniol met scherm .
Zit ik tijdje terug het Te koop Feurhand 276 topic te bekijken op Mp gedeelte en blijft dat type door mijn hoofd spoken .
Vandaag dus raak en twee tegelijk .

Moet ik mij schamen ? Ben ik lamp ziek of juist doordacht idioot goed bezig .
Wat het antwoord ook mag zijn " IK BRENG LICHT " in huis / tuin en tuin en schuur .
 

Richard434

Prepper goeroe
Licht is een zeer belangrijk item,
Het zorgt voor sfeer, warmte, (afhankelijk van de lichtkleur) en is veel belangrijker dan menigeen om ons heen denkt.
Het heeft alleen ook een aantrekkende werking.
Als overal het licht uit is, en bij jou brandt het nog wel.......
 

Niels

Mankinds only hope
Ik denk dat lcht niet de hoogste prio heeft, maar zeker belangrijk is / kan zijn.
Zelf hecht ik er veel waarde aan in ieder geval, maar dat heeft o.a. te maken met dat ik technisch werk doe op duistere plaatsen :p.
Een goede zaklamp is oor mij echt een prio, en heb er ook altijd 1 bij me, behalve in het zwembad.
Voor thuis wil ik nog wel een keer een petroleumlamp aanschaffen. Niks bijzonders, gewoon basis effectief ding.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Flos

SHTF Expert
Ik heb ook zo een lampen ziekte. Eigenlijk ook een beetje omdat ik sommige mooi vind.
Maar in of na een shtf situatie heb je er niet er veel aan want ze werken bijna allemaal op petroleum.
En eens dat op is sta je daar. Maar goed het is zoals gezegt een ziekte.
Ik heb natuurlijk ook lampen op batterijen van allerlei soorten.
Ook lampen op gas. En kaarsen en fakkels en wat nogal meer.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ook zo een lampen ziekte. Eigenlijk ook een beetje omdat ik sommige mooi vind.
Maar in of na een shtf situatie heb je er niet er veel aan want ze werken bijna allemaal op petroleum.
En eens dat op is sta je daar. Maar goed het is zoals gezegt een ziekte.
Ik heb natuurlijk ook lampen op batterijen van allerlei soorten.
Ook lampen op gas. En kaarsen en fakkels en wat nogal meer.

Jou reactie zou zomaar ook uit mijn hand geschreven kunnen zijn .
Het is ook vooral het ontwerp het Simpele en non hightech .
Maar ook voor de onderdelen koop ik erbij . Ik betaal er doorgaans niet veel voor .
25 euro voor de laatste Geniol met kap . En die werkt weer perfect .
En natuurlijk wel brandstof preppen . Dat geld voor alles waar een vorm van energie voor nodig is .
Benzine / olie / hout / batterijen / enz enz heb je nodig om bepaalde dingen te kunnen gebruiken .

Edit

Maar ook ik vind het mooie doordachte apparaatjes .
Ze hebben iets ! Zelfs wanneer ze niet branden .
 

Flos

SHTF Expert
Jou reactie zou zomaar ook uit mijn hand geschreven kunnen zijn .

Edit

Maar ook ik vind het mooie doordachte apparaatjes .
Ze hebben iets ! Zelfs wanneer ze niet branden .
Maar als we naar jou topic openingspost en titel kijken.
Wat heb je nog meer aan licht bronnen.
Ik ken u van de militaire uitrusting waar je veel aandacht aan besteed. En waar je er waarschijnlijk een hoop van hebt.
Sinds kort ook de druklampen. En stormlampen. Maar ik hoor en zie graag wat je nog hebt aan lichtbronnen.
Kan ik misschien nog wat bijleren.
 
F

frans81

Gast
Maar als we naar jou topic openingspost en titel kijken.
Wat heb je nog meer aan licht bronnen.
Ik ken u van de militaire uitrusting waar je veel aandacht aan besteed. En waar je er waarschijnlijk een hoop van hebt.
Sinds kort ook de druklampen. En stormlampen. Maar ik hoor en zie graag wat je nog hebt aan lichtbronnen.
Kan ik misschien nog wat bijleren.

Ik ben bang dat we braaf dezelfde vormen van hebben haha .
Leger petromaxen heb ik twee .
Verder niets meer van defensie .
Bosch Leger agregaat ( 51 draaiuren ) met alle tentlampen heb ik verkocht . Veel te zwaar al die kisten met lampen en kabels en en .
Batterijlampen waar 4 van die dikke D in moeten hebben we diverze . Tuinfakkels liggen er 18 in de opslag .
En zeer veel kaarsen bij oa mijn moeder in de koele kelderboks .
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Flos

SHTF Expert
Ja kaarsen in de koelekelder boks. Is soms wel nodig.
Onlangs wilde ik wat zelfgemaakte kaarsen verkopen op een rommelmarkt. ( waarvan ik er honderden van heb ) . Die lagen allemaal in een bananendoos. Maar het was zo warm dat de kaarsen allemaal aan elkaar waren gesmolten. Dus nu moet ik van vooraf aan beginnen met kaarsen maken.
 
F

frans81

Gast
Ja kaarsen in de koelekelder boks. Is soms wel nodig.
Onlangs wilde ik wat zelfgemaakte kaarsen verkopen op een rommelmarkt. ( waarvan ik er honderden van heb ) . Die lagen allemaal in een bananendoos. Maar het was zo warm dat de kaarsen allemaal aan elkaar waren gesmolten. Dus nu moet ik van vooraf aan beginnen met kaarsen maken.

Derhalve ook dat ik ze in die koele koelboks kelder heb gelegd .
Ook hier lagen sommige op zolder en die waren zelfs krom getrokken .
 

AWOL

Prepper goeroe
Ik vind licht wel een prio hebben, al is het maar om bij lichtuitval iig nog te kunnen lezen maar ook koken met wat licht is fijn (en veiliger). Mocht je de deur uit moeten dan helemaal natuurlijk.
Ik heb zelf een aantal varianten:

-olielampen (en liters aan petroleum)
-zaklantaarns (en oplaadbare batterijen, powerbank, solar laad mogelijkheid)
-solar lamp
-kaarsen
-een licht huis :)
 
F

frans81

Gast
Ik vind licht wel een prio hebben, al is het maar om bij lichtuitval iig nog te kunnen lezen maar ook koken met wat licht is fijn (en veiliger). Mocht je de deur uit moeten dan helemaal natuurlijk.
Ik heb zelf een aantal varianten:

-olielampen (en liters aan petroleum)
-zaklantaarns (en oplaadbare batterijen, powerbank, solar laad mogelijkheid)
-solar lamp
-kaarsen
-een licht huis :)

Het word bij mij hoog tijd dat ik aan de Solar ga . En een degelijke Powerbank en flexibel Laadpaneel aanschaf .
Dat duurt net als die waterfilters destijds veel te lang .
Ben blij met het nieuwe Topic dat recent is ontstaan .

//www.preppers-shelter.nl/forum/threads/draagbare-opladers-op-zonlicht.3095/#post-56847
 

Highway

Last (wo)man standing
Wanneer heb je genoeg ?
Niks is leuker dan helemaal opgaan in een bezigheid. Die bezigheid vervuld jou en op een dag ben je het zat, dan weet je het wel, pas dan heb je er genoeg.. dan flikker je vervolgens al die dingen de deur uit en ga je je weer storten op iets anders.. dat heet ook wel 'leven' en 'beleven' ;)

:eek: Als ik al mijn kansloze en zinloze projecten moet benoemen? .. :DMaar ik heb er van geleerd, van genoten, gedeeld, ervaringen gehad, inzichten gekregen, en was helemaal in het hier en nu.. Heel veel mensen doen allerlei Yoga's en workshops om hun 'innerlijk kind weer te ontmoeten' en in het hier en nu te komen :lol:
.. en jij bent je slechts niet bewust dat je gewoon lekker aan het spelen bent :thumbsup: terwijl jij slechts dacht met preppen bezig te zijn?? :lol::lol:zo leuk dit!!! :hug:
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Niks is leuker dan helemaal opgaan in een bezigheid. Die bezigheid vervuld jou en op een dag ben je het zat, dan weet je het wel, pas dan heb je er genoeg.. dan flikker je vervolgens al die dingen de deur uit en ga je je weer storten op iets anders.. dat heet ook wel 'leven' en 'beleven' ;)

:eek: Als ik al mijn kansloze en zinloze projecten moet benoemen? .. :DMaar ik heb er van geleerd, van genoten, gedeeld, ervaringen gehad, inzichten gekregen, en was helemaal in het hier en nu.. Heel veel mensen doen allerlei Yoga's en workshops om hun 'innerlijk kind weer te ontmoeten' en in het hier en nu te komen :lol:
.. en jij bent je slechts niet bewust dat je gewoon lekker aan het spelen bent :thumbsup: terwijl jij slechts dacht met preppen bezig te zijn?? :lol::lol:zo leuk dit!!! :hug:


Of gewoon :eek: 50 plus , mannopauze , tweede jeugd , kleuterschool voor ver gevorderden en dan verdere verassingen des levens :)
Zo bekend haha onder de oudere preppers .
Mijn vrouw zag vanavond de Twee Gele Feuerhands 276 Sturmkappe special staan en vroeg mij verbaasd " Heb je ze nu GEEL geschilderd " :confused::confused: dacht ik .
Nee zei ik die horen zo te zijn .
Waar heb je die vandaan vroeg ze toen pfff .Had ik gisteren al verteld ;)
Lieve schat zei ik :hug: die heb ik ingeruild :rolleyes:
Heb je die geruild tegen die mooie zwarte Seinlamp met gekleurde glaasjes :eek: ( ze wist dus dat ie niet meer in het rijtje stond .
Yepp zei ik .
En toen moest ik mijzelf eens aan mijn hoofd voelen zei ze .
Dom Dom wist ze .
Die seinlamp was zeldzaam !! Je ziet ze BIJNA nergens te koop in die staat .
Man man mijn snelle anticiperen op haar vragen en verdere verbale reacties kwam in de File .
Na 10 min had ik rust toen ik vermelde dat ik wist wat ik gedaan had en dat het een mooie ruil was . 70 plus 70 branduren ten opzichte van 1 uurtje en nauwelijks licht .

VROUWEN je kunt ze niet missen en je gaat van ze houden maar soms is het beter dat ze even hun mondje houden :oops::D

Edit

75 % van de lampen
Waar die gele staan stond die zwarte .

20170728_012712.jpg
 
J

J.J

Gast
Ik hoop nog steeds aan twee kleine dri fit gel accu's 6 volt voor noodverlichting te komen, die zaten vroeger in de kleine armaturen ik winkels.
Daar wil ik dan een powerbank van maken, die ook oplaadbaar in ons campertje, een los zonnepaneeltje, de powerbank word dan door een schakeling geschikt gemaakt om verschillende voltages af te geven.

Waarom kleine dri fit gel accu's ze kunnen tientalen jaren mee gaan met behoud van de kracht.

Ik heb als fotograaf al ruim dertig jaar de Dry fit gel accu's (Metz 60-38 Dryfitaccu A206/3,8) in gebruik in mijn Metz CT2 60 accu flitser
Dry fit accu.jpg
Deze is dus te groot van daar de kleinere accu's die ik zoek.
 
F

frans81

Gast
Of gewoon :eek: 50 plus , mannopauze , tweede jeugd , kleuterschool voor ver gevorderden en dan verdere verassingen des levens :)
Zo bekend haha onder de oudere preppers .
Mijn vrouw zag vanavond de Twee Gele Feuerhands 276 Sturmkappe special staan en vroeg mij verbaasd " Heb je ze nu GEEL geschilderd " :confused::confused: dacht ik .
Nee zei ik die horen zo te zijn .
Waar heb je die vandaan vroeg ze toen pfff .Had ik gisteren al verteld ;)
Lieve schat zei ik :hug: die heb ik ingeruild :rolleyes:
Heb je die geruild tegen die mooie zwarte Seinlamp met gekleurde glaasjes :eek: ( ze wist dus dat ie niet meer in het rijtje stond .
Yepp zei ik .
En toen moest ik mijzelf eens aan mijn hoofd voelen zei ze .
Dom Dom wist ze .
Die seinlamp was zeldzaam !! Je ziet ze BIJNA nergens te koop in die staat .
Man man mijn snelle anticiperen op haar vragen en verdere verbale reacties kwam in de File .
Na 10 min had ik rust toen ik vermelde dat ik wist wat ik gedaan had en dat het een mooie ruil was . 70 plus 70 branduren ten opzichte van 1 uurtje en nauwelijks licht .

VROUWEN je kunt ze niet missen en je gaat van ze houden maar soms is het beter dat ze even hun mondje houden :oops::D
..als je haar maar niet gaat inruilen voor eentje die meer licht geeft :lol:

Tegen 1 met nog grotere lampen :oops:
Dan ga ik buiten liggen .
Dat felle ligt gaat dan dwars door mijn oogleden en slapen wordt gevaarlijk als de lampenhouder kantelt haha
 

Flos

SHTF Expert
Ze staan daar mooi op een rijtje. Bij mij staat alles her en der over het hele huis loods en nog meer stalletjes.
 
Bovenaan