• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe belangrijk is het nou eigenlijk om Meerdere type lichtbronnen te bezitten ?

Ray

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
- Led op batterijen, zonnepaneeltje aanwezig en opwindbare varianten waaronder een kek waterdicht opwindbare hoofdlampje. Met een kleine 20 18650 batterijen, honderdtal alkaline penlites en oplaadbare penlites.
- Petroleum lampen meerdere types, tientallen liters petroleum op voorraad.
- Gaslamp, overblijfsel uit kampeerspul van m'n ouders. 11,5 kg propaan op voorraad.
- Kaarsen en waxine lichtjes.
- benzine/wasbenzine oude druklamp. Voor de BOV heb ik altijd een honderd liter extra roulerende voorraad aan benzine.
- Spijsolie lampen, tja, dat is niets meer dan stukje keramiek met lont, kringloop ligt er vol mee, ook bijzonder makkelijk te improviseren.
- Breakstaafjes, chemisch licht. Veelal uit de karma (de grotere) en die van de Action om kids te vermaken.
- Radioactief licht, tritium, voordeligst vanuit China, bv tritium sleutelboshanger: https://nl.aliexpress.com/item/1pc-...nt-Tube-Lifesaving-Emergency/32824819244.html

Licht is uitermate belangrijk en we nemen het voor lief omdat het er altijd is. Vooral in deze tijd van 't jaar met meer nacht dan dag. Je beseft pas hoe visueel ingesteld de mens is als het licht er niet meer is. Zelfs als je niet actief hoeft te zijn, geen klusjes hebt, is al je rusttijd doorbrengen zonder licht niet zo goed voor de menselijke psyche.

Meestal is veel licht niet belangrijk. Belangrijk bij lichtbronnen is dat ze ook op zeer lage stand kunnen branden. Ledlampen met 0,5 of 1 lumen stand, al die krachtpatsers van lampen (op stroom) zijn binnen het uur leeg. Brandstof gebruikende lampen zijn meestal goed dimbaar, hoge druk lampen en alles met een kousje al iets minder goed. Kaarsen zijn te 'dimmen' door regelmatig het lontje in te korten.

Ik zeg altijd dat de twee belangrijkste innovaties de afgelopen decennia voor preppers zijn:
- LED lampen
- Waterfilter
een derde is wellicht GPS, dat maakt het leven toch ook een stuk makkelijker, maar heb je niet in eigen hand.

Kwalitatief goede ledlampen (ja, helaas de dure merken) hebben enorme voordelen:
- Goede lichtkleur
- Goede electronica die ervoor zorgt dat je een batterij tot het laatste beetje energie leegzuigt.
- Bijna onverwoestbaar, waterdicht, schokbestendig.
- Enorme efficiente lichtopbrengst. Een oude mini Maglite met 2 AA's heeft zelfs bij zeer zuinig gebruik om de paar dagen een nieuw setje batterijen nodig en het gloeilampje zelf gaat ook maar kort mee en moet je ruim op reserve hebben. Bv. een Olight S15 Baton met twee oplaadbare AA's gaat bij hetzelfde gebruik gewoon drie weken mee! 60 dagen constant aan met 0,5 lumen kan ook en nooit meer het lampje zelve hoeven vervangen.

Qua verlichting gaat er niets boven ledlicht qua efficiëntie, als je ergens in investeert, doe het daarin. Na tientallen goedkope ledlampjes te hebben versleten, heb ik nu een drietal kwalitatieve zaklampen in huis.
- Een Nitecore Tube sleutelbos lampje (zo'n 8 euro), wat inmiddels al twee, bijna drie jaar overleeft aan de sleutelbos.
- Een Olight S15 Baton met verleng stukje voor een tweede AA batterij. Ideaal ook op de pet van de klep als hoofdlampje. Zeer zuinig, uitstekende lichtkleur, maar wel meteen 60 euro destijds, met Eneloops AA's erbijk, dat wel en vijf jaar garantie.
- Een Olight S30RII met zo'n magnetisch laadvoetje. Meteen 90 euro, inclusief oplaadbare 18650 accu. Krachtpatser die 50 dagen constant 1 lumen kan leveren, of maximaal 1020 lumen, wat vergelijkbaar is met de koplamp van een auto, ook qua spreiding van het licht.

(eenmaal gewend aan een bepaald manier van bediening, blijf je vaak bij hetzelfde merk)

Het opwekken van het beetje energie wat een ledlampje nodig heeft is eenvoudig. Zelfs een klein goedkoop zonnepaneeltje van het juiste type (de mijne laadt momenteel alsnog twee AA's op in twee dagen tijd, maar de smartphone gaat niet meer direct, vereist hoger voltage), opwind dynamootje, of zelfs improviseren met zink, koper en zuur (sinaasappel, verzinkt ijzerdraad en koperdraad), werkt. Veel gelijkstroom electromotertjes werken omgekeerd als dynamo. Je kennis is je limiet.

Als de SHTF maar lang genoeg duurt (+ 10 jaar) raakt alles wel eens een keer op en verslijten zelfs ledlampjes. Dan is het weer terug naar de aloude dierlijk-, of plantaardig vet lampen.
 

Cardhu

Elementary prepper
Wij doen het heel simpel met (voldoende) kaarsen op strategische plekken. Waxinelichtjes kunnen veel licht verspreiden! Zorg er alleen voor dat je er voldoende (veilig!) op voorraad hebt.
 

Roel

Mankinds only hope
Neem een waxinelichtje en plaats dit zo dicht mogelijk voor een blaker, bv binnenste van een autokoplamp.
Paar spiegeltjes in een halve maan rond het lichtje zetten werkt ook redelijk.
Je hebt opeens vele lichtjes méér.
 

Roel

Mankinds only hope
Voor snel veel licht hebben we een Heider CFX, dat ding geeft echt véél licht.
Voor andere omstandigheden liggen er diverse hoofdlampjes op diverse plekken in huis.
Verder een tiental stormlantaarns van klein tot groot.
Véél, heel veel kaarsen en waxinelichten.
Voor de sfeerverlichting een zgn "schippertje" zo genoemd omdat het een klein model hangolielamp is dat vroeger in de kleine kajuit van binnenschepen hing.
Eén knijpkat en een opwindradio mèt ingebouwde lamp.
Niet een enorme opsomming, maar het volstaat.
 

Niels

Mankinds only hope
Bij mij valt het allemaal best mee wat ik heb, al ben ik wel iemand die heel veel waarde hecht aan verlichting.

Ik heb standaard een klein lampje om 1 AA batterij bij me, de Fenix E12 zaklamp.
Dit is een lampje op 1 AA, mag alkaline zijn, maar ook MImH (oplaadbaar), en die zuigt die ook volledig leeg zonder aan het laatste veel aan licht output te zakken.
Het was een bewuste keuze om voor AA te gaan omdat ik dat echt overal kan verkrijgen, al ben ik technisch gezien meer voorstander van lithium.
(voor de rest een behoorlijke voorraad Varta alkaline batterijen).

Dan heb ik nog een zeer klein hoofdlampje, de Black Diamond Ion hoofdlamp.
Ding weegt 54 gram, en kan altijd wel ergens in, enz. Bij gebruik outdoor vind ik hem ideaal, overal waar ik kijk is licht.
Hij heeft niet veel vermogen en is dimbaar. Ik vind het persoonlijk echt een uber ideaal ding.
Hij heeft ook een rood lampje voor als je even wat moet pakken ofzo, maar je ogen niet aan het licht wilt laten wennen.

Dan heb ik een Convoy S2+, een Chinese zaklamp op een lithium batterij (18650).
Output is vrij serieus rond de 1000 lumen ergens regelbaar in 3 stappen.
Deze kost geen drol, voor 8 euro ofzo uit China, maar ik gebruik hem intensief, en houd zich echt super (aanrader).

Dan heb ik nog de Klarus RS30, een zwaardere serieuze zaklamp met 2x een 18650 en 2400 lumen.
Persoonlijk vind ik het meer een zoeklicht, en iets wat overkill. Leuk als je even ergens veel licht nodig hebt.

Thuis heb ik behoorlijk wat waxinelichtjes liggen zodat ik bij spanningsuitval wel oriëntatieverlichting heb.

Een gaslamp heb ik ook, op prikbusjes, dat is een behoorlijk licht kanon, maar altijd goed om te hebben.

Voor de rest als de spanning uitvalt heb ik een kleine generator die continue 1000 W kan leveren,
zo blijft mijn CV ketel het doen, en wat verlichting in huis. (met e.e.a. aan benzine wat nog uitgebreid moet worden).

Voor de rest her en der wat zaklampen en dergelijke nog wel.

Olie lampen is stap 2, maar ik ben het fatsoenlijke spul nog niet tegen gekomen.
 
J

J.J

Gast
Waarom geen carbid, voor verwarming, verlichting en meer toepassingen.

Als ik er bij stil sta verbaast het mij, dat er nauwelijks of geen Carbid geprept word.
Geen harde blikjes, of gaspotten voor de gas.
Mets goed verpakt is het makkelijk op te bergen, geen gas lekkage en met wat water heb je gas.
En er hoeft niet perse metaal te worden gebruikt om het gas op te slaan, wat zwaar is en kan roesten.
Er zijn trouwens ook al glasvezelgaspotten in de handel die heel veel druk kan hebben geschikt om met opgeslagen gas te werken.

Toepassingen.
Carbid schieten.
Verlichting. (Carbid produceerde in de lampen een helwitte vlam met een uitstekende verlichting).
Mollen weg jagen.
Tot slot was het oud beproefd middel om mollen uit uw tuin te verjagen. Plaats een brok carbid in een mollengang en u scheen geen last meer te hebben van deze gravers. (Helaas mag carbid volgens de huidige wetgeving hiervoor niet meer toegepast worden).
Heel misschien kan men ook rijden op Carbid.

Autogeen lassen, het gas van Carbid is acetyleengas met zuurstof vermenging kan je smeden, lassen, snijbranden, metaal smelten, zilver of hardsolderen, smeertin verwerken, loodgieters werk, dikkere koperen pijpen verwarmen en tot een bocht buigen, door het met zand te vullen bekloppen tot het niet verder zakt de buis van beide kanten met een houten prop afsluiten verwarmen en buigen.
http://www.carbidbus.nl/html/wat_is_carbid.html

Hoe ik deze combinatie eenvoudig zuurstof te maken weet onze @vheeswijk vast wel wat op, dat kan het met de acetyleengas pas echt goed gewerkt worden.

Kortom,,, mij lijkt Carbid een echte aanrader, om te preppen.:thumbsup:
En nu is de tijd om het te kopen.


Misschien weten de anderen nog meer toepassingen met de Carbid.
 

Ray

SHTF Expert
Waarom geen carbid, voor verwarming, verlichting en meer toepassingen.
Omdat carbid niet geheel ongevaarlijk is om in grotere hoeveelheden op te slaan en om te gebruiken.
Voor zover ik weet bestaan er geen carbid kachels, maar ik heb er niet naar gegoogled. Lijkt me wel link een kachel op hoog explosief acetyleen gas.

Van alle mogelijk te preppen brandstoffen, lijkt carbid mij de slechtste keuze.
Een kilo carbid levert ook maar 300 liter gas, een kilo acetyleen ruim 900, kun je beter gewoon een gascylinder voor 't lassen aanschaffen en dat is waarschijnlijk ook het nuttigste gebruik.
 

Zer0Day

Senior Prepper
Zelf ook meerdere typen verlichting. Hogedruklamp/kaars/hoofdlamp/zonnecellen etc.
Bij het zoeken naar een goede sterke kampeerlamp op batterijen (basis cadeau nood pakket) kwam ik dit nog tegen:
De thermo elektrische werking bestaat al lang. Dit in een modern jasje gegoten. Led lamp op waxinelichtje (de joi). Best prijzig maar wel inventief.


Deze heb ik een paar jaar geleden gekocht. Inderdaad best prijzig, maar een handige gadget die je toch wel een hoop waxinelichtjes bespaard. Het licht dat uit de ledlampjes komt is vrij scherp, net spotjes. Je moet hem dus zodanig richten dat deze niet in je ogen schijnen want je wordt echt wel verblind. Als noodverlichting is dit zeer handig, al moet je niet verwachten dat je in dezelfde ruimte een boek kan lezen, tenzij je er net onder zit. Vind ik dit zijn geld waard? Niet echt, maar ik hou nu eenmaal van leuke gadgets en probeer mijn lichtbronnen zo veel mogelijk te spreiden.

Verder heb ik nog een idioot grote verzameling aan zaklampen in alle maten en modellen (goedkope Ali en degelijke merken, opwindbaar, zonne-energie, oplaadbaar, alle soorten gewone batterijen,...), kampeerlantaarns, paar 100 kaarsen, Feuerhand petroleumlampen enz enz.
Ik weet het, ik prep veel te veel voor "licht", maar het is nu eenmaal mijn dingetje. ;)
 
F

frans81

Gast
Nou ben ik inmiddels flink afgestapt van de Druklampen ! Met tegenzin ja . Maar helaas komt er veel meer bij kijken dan ik zin in heb of geduld voor heb :(
Heb dus overstap gemaakt naar de Simpele vorm van Olielamp . Dietz, Feuerhand en sommige Chinese / koreaanse modellen .
Wat mij opviel sinds ik Dietz modellen heb is dat ze veel mooier afgewerkt zijn en Rondingen hebben inplaats van hoekige randen zoals de Feuerhand's :rolleyes:
Voor de Prep heb je nodig bij deze types , gewoon een Voorraad Lontjes en Petroleum . Tja , en Reserve glaasjes natuurlijk ;)

Ik heb nog 1 zo goed als Nieuwe Druklamp en die ontbrand ik geregeld wanneer ik dat nodig vind . Ook ga ik nog wat van die Glazen olielampen aanschaffen voor binnen .
Oa 1 type met zo'n kousje erin . Dit wanneer meer licht nodig is . Dus die zoek ik nog :rolleyes:
 

Larik

Diehard Prepper
2 hoofdlampjes. Een petzl en een merkloze die al 8 jaar meeggaat zoiets.
Klein zaklampje stevig staal, mooi sterk en handig.
Knijplampje, ook handig, ligt in de trapkast voor als ik daar wat nodig heb.
En dan nog een stapel waxinelichtjes en dinerkaarsen en een openhaard wat natuurlijk ook een lichtbron is.

Allemaal led lampjes, alleen niet van die oogverblindende ubersterke.
Dat vind ik toch altijd wat riskant, het is handig om alles te zien wat je wilt, alleen dan ziet de hele buurt je toch ook meteen.
Met stroomuitval in de avond zou ik wel willen dat ik zo een lamp zou hebben waarschijnlijk, tijdens shtf weet ik dat niet zo goed of ik zo een lamp wil.

Mijn petzl met rood lampje heb ik helaas ooit eens weggegeven aan de wat mindet bedeelt forumlid (helaas omdat betrokkene na ontvangst spullen ging mekkeren dat er te weinig gaan de armere op het forum werd gedacht)

Rood licht is handig inderdaad wat ik hier al las om je ogen niet teveel aan het licht te laten wennen, maar het is ook tactisch.
Probeer maar eens uit met een ander in het bos bv, roos licht en gewoon wit licht, wanneer je je plek eerder verraad.
(Ik weet niet of dat al voorkwam in dit topic, staat al zoveel ik kan er overheen hebben gelezen).
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Rood licht is handig inderdaad wat ik hier al las om je ogen niet teveel aan het licht te laten wennen, maar het is ook tactisch.
Probeer maar eens uit met een ander in het bos bv, rood licht en gewoon wit licht, wanneer je je plek eerder verraad.
(Ik weet niet of dat al voorkwam in dit topic, staat al zoveel ik kan er overheen hebben gelezen).
Ik ben benieuwd of iemand deze lamp kent.
Misschien dat het @frans81 wat zegt.

Zo'n vijftig jaar geleden had ik een groene militaire lamp met onder en boven een leertje met knopgaten die kon je aan een jasje op je borst knopen. ((Het was een blokvormige lamp))
Ook zaten daar drie schuifjes op om een Rood, Blauw en Groen glaasje voor het lampje te schuiven.
Ook zat er een kapje boven het lampje die kon je over het lampje heen doen dan scheen het licht echt voor je voeten om te kunnen zien waar je kwam te lopen, en niet gezien te worden men keek dus niet in je licht op, deed je het kapje omhoog dan scheen het licht voor je uit maar schermde het licht toch naar boven af.
Het kapje was van binnen spier wit dus het licht naar boven werd dus tegen gehouden maar werd naar beneden gereflecteerd.
Binnen in de lamp kon je twee dikke baterijen plaatsen, ook was er een klemmetje waar een reserve gloeilampje zat.

Ik heb ook nog op het internet geprobeerd een foto van de militaire lamp te vinden,,,,, Helaas is me dat niet gelukt.
 

Larik

Diehard Prepper
@J.J ik ken alleen die grote haakse zaklamp en dat hoorde bij het voertuig materiaal. Ook met verschillende filters trouwens.
 

Bijlagen

  • 44A9DF53-6D90-468F-A5EE-471E6587AD3E.jpeg
    44A9DF53-6D90-468F-A5EE-471E6587AD3E.jpeg
    37.4 KB · Weergaven: 4
F

frans81

Gast
Ik ben benieuwd of iemand deze lamp kent.
Misschien dat het @frans81 wat zegt.

Zo'n vijftig jaar geleden had ik een groene militaire lamp met onder en boven een leertje met knopgaten die kon je aan een jasje op je borst knopen. ((Het was een blokvormige lamp))
Ook zaten daar drie schuifjes op om een Rood, Blauw en Groen glaasje voor het lampje te schuiven.
Ook zat er een kapje boven het lampje die kon je over het lampje heen doen dan scheen het licht echt voor je voeten om te kunnen zien waar je kwam te lopen, deed je het kapje omhoog dan scheen het licht voor je uit maar schermde het licht toch naar boven af.
Het kapje was van binnen spier wit dus het licht naar boven werd dus tegen gehouden maar werd naar beneden gereflecteerd.
Binnen in de lamp kon je twee dikke baterijen plaatsen, ook was er een klemmetje waar een reserve gloeilampje zat.

Ik heb ook nog op het internet geprobeerd een foto van de militaire lamp te vinden,,,,, Helaas is me dat niet gelukt.


Yep !! Vele landen hadden gelijkende modellen .
Ik zie ze vaak op markten voor een paar euro !!
www.brocante-webwinkel-aldennij.nl/oude-militaire-zaklamp-seinlamp-gekleurd-glas-Petrix-1953


seinlamp_pertrix_helder_rood_en_blauw_gl_1.jpg seinlamp_pertrix_helder_rood_en_blauw_gl_4.jpg
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Mijn oude Engelse vriend die zo'n beetje alles kan repareren of maken (een soort @Flos de 2e:p) had nog wat oude materialen over, dus heeft hij zelf een acculader gemaakt. De meeste laders doen normaal gesproken 2-8 ampère maar deze kan 50/60a laden meen ik. Ik meende mijn oude dynamo te herkennen van de 4x4 met een andere poelie erop. :(

20180128_145909.jpg 20180128_145914.jpg
 
Bovenaan