• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

hoe bewaren van blikvoer?

Harry Nack

Last (wo)man standing
Er was een verhaal dat een familie geweckte kip vond die tijdens WOll door hun (groot)ouderd ingemaakt was. 70 jaar na dato heeft de familie hem verorbert en technisch gezien was er niets mis met die oude kip.
 

miss-elliot

Survivor
Indien er genoeg mensen in (je) omgeving ook preppen, is het gevaar dat jullie als groep alles kwijt raken al en stuk kleiner.
Verder wens ik degene die alles uit mijn huis weet te halen, er heel veel succes mee.. ;)

In WW2 zijn er veel huizen leeggeroofd, maar nog veel en veel meer huizen niet..
De huizen die leeggeroofd zijn, waren vaak van mensen die meer hadden dan ze zouden moeten hebben, of anderszins in de gaten liepen.

Overigens is er waarschijnlijk meer kg aan voedsel van de Duitse militairen gestolen dan andersom.

Maar, en daar kaart je wel een puntje aan, je moet er inderdaad wel voor zorgen dat jouw huis er niet uit ziet alsof er veel te halen is.

Zoals al eerder gezegd, zolang het blik niet bol staat, gedeukt is, of erg geroest, of op een andere manier beschadigd is, is die erwtensoep na 15 jaar nog prima eetbaar..
En na 20 en 25 etc..
ik weet niet of ik na 20 a 25 jaar nog een blik open durf te trekken hoor.
ik heb wel eens een voedselvergiftiging gehad van een klein beetje kip dat bedorven was.
En toch na het goed bakken heb ik er helse buikkrampen van gekregen.
Dat wil ik niet nog eens beleven, en zeker niet in barre tijden.
is voedsel nog 1 of ander manier te testen of het wel/niet goed is?
Naast proeven en geur gok ik niet?
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Zolang het luchtdicht zit verpakt en er geen deuken in het blik zitten, zal het niet bederven. De voedingswaarde en kleur kunnen wel wat achteruit gaan.

Bij gebruik gewoon heel goed en wat langer verhitten.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Ze hebben op de rijks tv bij ons gehaktballen welke thuis geweckt waren in 1945 opgegeten en die waren ook nog gewoon goed. Wel smaakten ze nergens meer na na 70jr in glas te hebben gezeten.
 

petroman

SHTF Expert
Volgt de vraag: wat is smaak ? Als iets luchtdicht verpakt is verdwijnt het toch !
Tis dus geen lucht want die ruik je overigens ook.
 

Mayo

Last (wo)man standing
In principe is de houdbaarbaar gekoppeld aan de bewaartemperatuur.

Daar is een berekening voor waar uit komt dat bij elke 10 graden C boven kamertemperatuur (22C) de houdbaarheid halveert en bij elke 10 graden onder kamertemperatuur de houdbaarheid verdubbelt.

De formule hiervoor is:
Q10.png
waarbij:
Q10=2
T1= de bewaartemperatuur (in C)
T2=kamertemperatuur = 22C
R1=de houdbaarheid zoals die op de verpakking staat (meestal in aantal jaren)
R2= de nieuwe houdbaarheid (als R1 in jaren is, dan is R2 ook in jaren)

Je wilt dus R2 berekenen, dit is de nieuwe houdbaarheid.
Q10b.png
Voorbeeld:
Op een blik staat een THT van 2-4-2021, dit is dus 3 jaar vanaf nu (=R1).
Je zet het is je garage, waar het 28C is (=T1) (we gaan er voor t gemak even vanuit dat dat constant is, wat in t echt natuurlijk niet zo is).

T2-T1= dus 22C-28C = -6
-6/10 = -0,6
2 tot de macht -o,6 = 0,659 (ja, hier moest ik ook mn rekenmachine bij pakken :rolleyes:)

R2 (de 'nieuwe THT') is nu nog maar : 3jaar x 0,659 = 1,97 jaar

Omgekeerd geldt t natuurlijk ook: als je het koeler dan 22C bewaart, dan wordt de houdbaarheid langer.

Wil natuurlijk niet zeggen dat je t toch veel langer kunt bewaren, maar dan gaat de kwaliteit merkbaar achteruit.
 

Niels

Mankinds only hope
Jeeeey, moet het even 3 keer lezen op de late avond.

Als ik het goed begrijp is R2= R1*(2*((T2-T1)/10))?
Dus als ik hem invul:
R2= 6jaar x (2 x ((15-22)/10)) =
blikberekening.png
Als je dus de andere kant op gaat even de getallen T1 en T2 omdraaien?!

Handig dit...
 

miss-elliot

Survivor
In principe is de houdbaarbaar gekoppeld aan de bewaartemperatuur.

Daar is een berekening voor waar uit komt dat bij elke 10 graden C boven kamertemperatuur (22C) de houdbaarheid halveert en bij elke 10 graden onder kamertemperatuur de houdbaarheid verdubbelt.

De formule hiervoor is:
Bekijk bijlage 11255
waarbij:
Q10=2
T1= de bewaartemperatuur (in C)
T2=kamertemperatuur = 22C
R1=de houdbaarheid zoals die op de verpakking staat (meestal in aantal jaren)
R2= de nieuwe houdbaarheid (als R1 in jaren is, dan is R2 ook in jaren)

Je wilt dus R2 berekenen, dit is de nieuwe houdbaarheid.
Bekijk bijlage 11257
Voorbeeld:
Op een blik staat een THT van 2-4-2021, dit is dus 3 jaar vanaf nu (=R1).
Je zet het is je garage, waar het 28C is (=T1) (we gaan er voor t gemak even vanuit dat dat constant is, wat in t echt natuurlijk niet zo is).

T2-T1= dus 22C-28C = -6
-6/10 = -0,6
2 tot de macht -o,6 = 0,659 (ja, hier moest ik ook mn rekenmachine bij pakken :rolleyes:)

R2 (de 'nieuwe THT') is nu nog maar : 3jaar x 0,659 = 1,97 jaar

Omgekeerd geldt t natuurlijk ook: als je het koeler dan 22C bewaart, dan wordt de houdbaarheid langer.

Wil natuurlijk niet zeggen dat je t toch veel langer kunt bewaren, maar dan gaat de kwaliteit merkbaar achteruit.

heb je het dan over een constante stabiele temperatuur?
met andere woorden, stel een blik vlees heeft 10 seizoenen overleefd.
elk seizoen is het blik 30 graden warm geworden in de zomer en -10 koud geworden in de winter.
en dat 10x... heeft dat geen inpact op de houdbaarheid van het product?
Of misschien effect op het blik zelf doordat verschillende temp verschillen het blik in en uit kan zetten en zelfs kan scheuren?
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
F

frans81

Gast
heb je het dan over een constante stabiele temperatuur?
met andere woorden, stel een blik vlees heeft 10 seizoenen overleefd.
elk seizoen is het blik 30 graden warm geworden in de zomer en -10 koud geworden in de winter.
en dat 10x... heeft dat geen inpact op de houdbaarheid van het product?
Of misschien effect op het blik zelf doordat verschillende temp verschillen het blik in en uit kan zetten en zelfs kan scheuren?


:confused::confused::confused::confused::confused::(
 

Ray

SHTF Expert
@miss-elliot Elk jaar trekken ze in het weckmuseum een pot open van 100 jaar of ouder. Tot nu toe allemaal goed.
'k Zou me niet zo'n zorgen maken over die houdbaarheid. Het hedendaagse proces voor wecken (pot of blik) is nog veel betrouwbaarder. Qua diefstal, een eekhoorntje stopt nooit al zijn nootjes in dezelfde boom en je kunt ook een verborgen opslag creëren.

@Mayo, Ipv de THT datum als uitgangspunt te nemen, dien je volgens mij de daadwerkelijke houdbaarheidsduur te nemen. THT zegt alleen dat de fabrikant niet meer aansprakelijk is.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Jeeeey, moet het even 3 keer lezen op de late avond.

Als ik het goed begrijp is R2= R1*(2*((T2-T1)/10))?
Dus als ik hem invul:
R2= 6jaar x (2 x ((15-22)/10)) =
Bekijk bijlage 11258
Als je dus de andere kant op gaat even de getallen T1 en T2 omdraaien?!

Handig dit...

In principe ia dit correct, alleen is de 1e berekening een beetje omslachtige manier om de waarde bij 29C te berekenen ;)

heb je het dan over een constante stabiele temperatuur?
met andere woorden, stel een blik vlees heeft 10 seizoenen overleefd.
elk seizoen is het blik 30 graden warm geworden in de zomer en -10 koud geworden in de winter.
en dat 10x... heeft dat geen inpact op de houdbaarheid van het product?
Of misschien effect op het blik zelf doordat verschillende temp verschillen het blik in en uit kan zetten en zelfs kan scheuren?

In theorie zou het dan niet uitmaken, omdat de keren boven en onder kamertemperatuur elkaar zouden opheffen.
Echter, afhankelijk van het voedsel, treden bij bepaalde temperaturen veranderingen op die niet meer ongedaan gemaakt kunnen worden..
Vetten worden bv ranzig bij hogere temps en cellen gaan kapot bij bevriezing. Dat maak je niet meer ongedaan door de temperatuur te veranderen.
 

Pr3parator

Prepper
Hoi allemaal, hier een kleine waarschuwing voor iedereen die zijn blikvoer goed droog en koel opgeslagen denkt te hebben:
Ik had een dode (rottende) muis tussen mijn blikken waardoor enkele blikjes helemaal doorgeroest/ lek waren, hierdoor waren alle andere blikken in het plastic krat ook aan het roesten. Ik heb alles weggegooid....
 

Roel

Mankinds only hope
Ik sprak ooit een meneer die bij Hero werkte en hij vertelde me dat zij hun sinas etc, rustig voor tien jaar garanderen.
Mocht alleen niet van Brussel.
En hun conserven zijn mits koel/droog/donker bewaard onbeperkt houdbaar.
Maar hij zei er ook bij dat na een jaar of tien de voedingswaarde achteruit kachelt.
Maar nog steeds eetbaar. Pas na twintig jaar kun je het net zo goed niet eten want dan is de voedingswaarde nagenoeg nul.
Aldus de Hero-meneer...;)
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Ik sprak ooit een meneer die bij Hero werkte en hij vertelde me dat zij hun sinas etc, rustig voor tien jaar garanderen.
Mocht alleen niet van Brussel.
En hun conserven zijn mits koel/droog/donker bewaard onbeperkt houdbaar.
Maar hij zei er ook bij dat na een jaar of tien de voedingswaarde achteruit kachelt.
Maar nog steeds eetbaar. Pas na twintig jaar kun je het net zo goed niet eten want dan is de voedingswaarde nagenoeg nul.
Aldus de Hero-meneer...;)
Maar waarschijnlijk is na 10 jaar je voorraad wel op :fluit:, dus geen enkele reden om het niet te preppen :D.
 

Roel

Mankinds only hope
Lol Roel-leren...? :) Leuk....maar...
Zoveel voorraad hebben we niet, met een grote moestuin heb je elk jaar weer vers spul.
Dus maximaal een jaar voorraad en dan zou er weer nieuw eten moeten zijn...;)
 

Jack72

Elementary prepper
In verband met houdbaarheid... mijn grootouders maakten de beide wereldoorlogen bewust mee en hun kelder zat vol conserven, wasmiddel, suiker, zout, ....
Zelf heb ik ooit een blik bonen gegeten met vervaldatum 1948 ... ik at het op in de jaren '80 dus meer dan 30 jaar later, géén enkele lichamelijke hinder van gehad.
Groetjes
 

Roel

Mankinds only hope
De THT/TGT datum is van 1991 voor zover ik weet. Daarvoor was het niet gebruikelijk om dit te vermelden.
Was het blik bonen wellicht uit een buitenland afkomstig? Misschien dat het daar al wel verplicht was.
 
Bovenaan