• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe heb jij pensioen geprept? -TIPS welkom!-

druif

Survivor
ik sprak iemand en die had 50 walnoten bomen geplant als pensioen. eerst meerdere jaren makkelijk onderhoud en oogsten en als hij echt het nodig had kon hij de bomen voor het hout verkopen. ik vond het wel een goed plan
 
D

Deleted member 101

Gast
De meesten denken dat je met 67 jaar AOW krijgt, maar dat is alleen voor de 60+
Mijn vrouw is van 1957 en moet al tot 67,5 jaar werken.

Jongeren van rond de 30 al tot 71,5 jaar
https://www.berekenhet.nl/pensioen/aow-leeftijd.html

Op dit moment is de AOW ongeveer 730 euro voor 1 persoon en dan nog je pensioen. Maar is voor een Modaal inkomen ook ongeveer 250 tot 350 euro. Maar ambtenaren hebben meer. Een bovenmodaal ambtenaar-inkomen hoort al 800 euro pensioen bij.

Maar alleen de AOW is voor 2 personen dus 2x 730 euro AOW. En dan nog je opgebouwd pensioen per persoon.
Dat het streefbedrag AOW met pensioen ongeveer 70% van je laatste loon is voor de meesten al niet meer haalbaar.
Dus nu maar eens goed voorbereiden voor de oude dag en dan vooral de financiële kant.

Zie al mooie tips erbij staan op dit topic.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik ga er van uit dat er straks geen pensioen meer bestaat in de huidige vorm zoals aow. Ook mensen die hun geld bij een commerciële maatschappij hebben belegd raken na faillissement alles kwijt. Aow zal straks niet veel meer zijn dan voedselbonnen of de soepbus.

Je zult dus zelf iets moeten verzinnen bijv. een combinatie van edelmetalen, voedsel (wecken), grondstoffen, gear, grond, stenen (bol).
 
D

Deleted member 101

Gast
Wat de edelmetalen betreft zie ik al berichten over $10.000 voor 1 troy ounce.
http://kingworldnews.com/china-is-p...orld-by-pushing-the-price-of-gold-over-10000/

Dus voor 1 munt die nu e1200 kost.
Ze verwachten dat de Goud/zilver ratio terug gaat naar 8:1 zoals het in de oudheid altijd geweest is. Dus dan zal een munt zilver (troy ounce) een slordige 1000 euro waar zijn.
Als dit waarheid wordt is een voorraadje van 10 munten die je nu koopt voor 240 euro (met verzend en verzekeringskosten) een 10.000 euro opbrengen.

Wel is bekend dat men in de Weimarrepubliek tijdens de hyperinflatie van 1923 een groot gebouw in Berlijn voor een paar gouden munten kon kopen.


Hyperinflatie
http://duits.skynetblogs.be/archive/2008/02/11/weimarrepubliek-hyperinflatie-1923.html

Voor de oorlog: 1 Dollar = 4,2 Mark
  • In januari 1920: 1 Dollar = 42,1 Mark
  • In juli 1922 (2,5 jaar later): 1 Dollar = 420 Mark
  • In januari 1923, begin van de Ruhrbezetting: 1 Dollar = 49.000 Mark
  • 24 juli 1923: 1 Dolar = 414.000 Mark

8 augustus 1923 (2 weken later): 1 Dollar = 4.860.000 Mark
  • 3 oktober 1923 (2 maanden later): 1 Dollar = 440.000.000 Mark
  • 11 oktober 1923 (8 dagen later): 1 Dollar = 5.060.000.000 mark (vijf miljard!)
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Al is 1 gram goud 1.000.000.000.000.000 euro waard, als een brood het dubbele kost, gaat dat je nog niet helpen. Het gaat om het perspectief wat je ermee kunt doen als het huidige systeem klapt en\of als enige werkelijk betaalmiddel\waarde middel.

In de bijbel of koran kun je precies vinden hoeveel kippen, broden, geiten je kon kopen voor een bepaald gewicht aan goud.

Prep zeker edelmetalen voor je pensioen, maar ook gear en voedsel.:thumbsup:
 

Adri

Prepper
Ik heb ooit gehoord dat je op het hoogte punt van de inflatie in de Weimar republiek voor 1 Ounce goud een hotel verkocht werd.
Ik zelf heb ook pensioen opgebouwd sinds juni 1979 na een paar jaar werken stelde ik mezelf de vraag of als ik aan de beurt ben het geld er dan ook zou zijn,nu ben ik blij dat ik hard gewerkt heb altijd, niet sober geleefd maar wel zeer goed heb kunnen sparen samen met mijn vrouw.
 

Adri

Prepper
Je kosten omlaag brengen.

Als je een huis kan kopen zorgen dat je die zo snel mogelijk afbetaald (bijna dan)
Verder zoals al eerder aangegeven is kijken voor alternatieve energie bronnen.
Als extra verzamel ik metalen uit de oudheid waarmee ik later eventueel wat extra's kan kopen.
Ik weet niet of je huis afbetalen wel zo verstandig is nu,dit schrijf ik naar aanleiding van een gesprek van mij met de over buurman hij is altijd een hoge ambtenaar geweest in Den Haag hij had ook niet veel hypotheek meer en praatte er over met een oud collega van hem,die vertelde hem om maar even te wachten want er word in Den Haag gepraat om overwaarde volledig mee te namen als vermogen nu is dat nog vrijgesteld.Of het dan ook door gevoerd word dat weet ik niet,maar een overheid doet wel alles om aan geld te komen.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik weet niet of je huis afbetalen wel zo verstandig is nu,dit schrijf ik naar aanleiding van een gesprek van mij met de over buurman hij is altijd een hoge ambtenaar geweest in Den Haag hij had ook niet veel hypotheek meer en praatte er over met een oud collega van hem,die vertelde hem om maar even te wachten want er word in Den Haag gepraat om overwaarde volledig mee te namen als vermogen nu is dat nog vrijgesteld.Of het dan ook door gevoerd word dat weet ik niet,maar een overheid doet wel alles om aan geld te komen.

Op dit moment is volledig aflossen van je woning niet aantrekkelijk. Tot ongeveer 75% is mooi en dan die 25% neertellen wanneer je looptijd voorbij is en de rente niet meer aftrekbaar is.

Momenteel is de rente zo laag dat aflossen bijna niet lijkt te lonen. Aan de andere kant krijg je op je spaargeld ook weinig of niets dus moet je iets anders verzinnen. Je zou dus lekker gebruik kunnen maken van de rente aftrek en je spaargeld beleggen in goud of andere pm. Is de looptijd voorbij en je rente aftrek over, kun je goud te gelde maken en aflossen.

In NL loont het om schuld te hebben ipv vermogen. Ga hier dus slim mee om. Stel je hebt wel je huis afgelost of vermogen maar je hebt kinderen die je wellicht ook wat wil nalaten. Dan zorg je gewoon dat je schenkingen doet op papier. Hiermee vermindert je vermogen en bij overlijden hoeven je kinderen geen belasting te betalen hierover. Dat kun je dus doen of het geld er wel of niet is na je dood. Dat maakt niets uit.

Zo zijn er meer trucs.
 

Preppertt

Senior Prepper
Tja pensioen. Ik zelf ben er nog niet echt mee bezig, ben zelfstandige en heb dus ook niet standaard een pensioenpot vanuit de zaak.

Wat ik wel weet ik dat sparen weinig zin meer heeft, aangezien er al gesproken wordt over negatieve rente en hyperinflatie. Ook beleggen heeft op de lange termijn denk ik geen zin en je geld toevertrouwen aan een pensioenfonds al helemaal niet (stelletje boeven).

Ik denk dat een strategie als zo weinig mogelijk uitgeven en nu al beginnen met zelfvoorzienend leven, plus het aanleggen van een voorraad harde waardevolle metalen nog het beste is. Zelf is mijn strategie op dit moment in ieder geval een deel sparen om hier over een tijdje weer onroerend goed/grond van te kopen, plus een deel in zilver/goud, plus een deel contant bewaren.

Ik kan trouwens iedereen het boek "Rich Dad Poor Dad" van Robert Kiyosaki aanraden. Dit gaat over dat het eigenlijk verstandiger is om meer te verdienen dan om te proberen zo weinig mogelijk uit te geven. Dit kun je doen door op slimme manieren gebruik te maken van belastingwetten, onroerend goed en andere assest te verkrijgen. Als je bijvoorbeeld genoeg assest hebt die automatisch geld generen om al jouw uitgaven te dekken ben je al uit de brand. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan patenten, onroerend goed (verhuur), investeringen in grond, start-up bedrijven en grondstoffen. De schrijver geeft ook aan dat "savers are losers" (omdat geld feitelijk niks waard is en de bank jouw kapitaal helemaal niet heeft als je het in een keer zou willen opnemen) en de "middleclass is screwed".

Off-topic: dezelfde schrijver heeft ook het boek "Rich Dad Prophecy" geschreven waarin hij een aantal voorspellingen voor de economie doet. Hierin geeft hij ook aan dat de nieuwe grootste crisis ooit zal beginnen rond 2016. Deze voorspelling ondersteunt hij doordat de Babyboomers in Amerika flink hebben geïnvesteerd in het zogenaamde 401K (soort pensioenfonds, waarbij het gespaarde bedrag in een keer wordt uitbetaald ipv in maandelijkse termijnen) het geld in deze 401K's wordt geïnvesteerd in de aandelenmarkt en volgens de wet moeten de Babyboomers vanaf hun 70ste hun 401K's gaan innen. Dit betekent dat de eerste lading 401K's rond 2016 moet worden uitbetaald. Om dit te kunnen doen moeten de aandelen die gekoppeld zijn aan de 401K's verkocht worden waardoor er dus een enorme lading aan aandelen op de markt komt die de prijs naar beneden zullen doen storten. Dit in combinatie met de kunstmatige redding van de aandelenmarkt in 2008 zal een enorme crisis KUNNEN veroorzaken die zijn weerga niet kent. Uiteraard speelt dit alles zich af in Amerika, maar de gevolgen zullen wereldwijd gevoeld worden.
 

Floesh

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Gezien de actualiteit rondom de slechte staat van de meeste pensioenfondsen blaas ik dit topic weer nieuw leven in.

Hieronder enkele headlines:
Knipsel.PNG

Zelf maak ik geen gebruik van een lijfrente en de fiscale jaar- en reserveringsruimte.
Ondanks dat er nu meer individuele pensioenproducten op de markt komen wat op zich een goede ontwikkeling is, vind ik ik de keuzevrijheid waarin je kunt beleggen te beperkt.
Maar ook de beperkte beschikkingsbevoegdheid om je geld er weer uit te halen, de onzekerheid over het voortbestaan/koopkracht van de Euro en onzekerheid over de toekomstige fiscale behandeling van uit te keren pensioengelden.

Ik spaar daarom liever wat extra pensioen voor later in gouden munten, dan maar zonder "fiscaal voordeel".
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Ik heb alles voor mezelf uitgezocht en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik er nauwelijks iets aan overhoud, heb me er ook bij neergelegd, zal tot aan m'n dood blijven werken (een paar dagen in de week), zit er niet zo mee, zorg uiteraard wel voor een betaalbaar onderkomen tegen die tijd en een grote prep voorraad, kom ik ook een een eind mee.
 

Larik

Diehard Prepper
Mijn pensioen Inc AOW zal zijn 1323. Volgens mijn pensioenfonds nu, ik heb nog 5,5 jaar in een andere sector gewerkt, dat zal ik ook wel wat van krijgen. Hoewel 5,5 jaar geen vetpot zal zijn.

Huis is voor 2/3e afbetaald over 18 jaar. Is nu al veel meer waard dan de hypotheek is, dat is wel een prettige gedachte.
Vooral eigenlijk omdat mijn vrouw wat ouder is en ik wel wil stoppen met werken tegelijk met haar.

We hadden wel binnen kunnen zijn als we ons Amsterdamse appartement 2 jaar later hadden verkocht, woonde we nu gratis. Maarja, geen glazen bol.

Ga dit jaar beginnen met omscholing en in een financieel wat betere sector werken daarna, dat zal ook wel wat opleveren aan pensioen IPV wat het nu is. En eventueel wat spaargeld.

Huis en spaargeld, want pensioenfondsen zijn leuk maar geen garantie dat ik het ook echt krijg over 32 jaar (of later).
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik ben al 18 jaar zelfstandige en had mijn pensioen in eigen beheer dus goed geregeld. Door de EU en VVD werd dat een paar jaar geleden de nek omgedraaid en mogen ondernemers ineens geen pensioen in eigen beheer meer hebben.

Er waren feitelijk 3 opties.
1. Niets doen en omzetten in oude dag reserve. Dan mag je jezelf vanaf je 65e in 20 jaar het gespaarde bedrag uitkeren. Belachelijk want dan moet je de BV tot je 85e aanhouden en wie weet haal je dat niet en zadel je anderen met je ellende op.

2. Inbrengen bij een andere instelling. Welke ondernemer wil dat? En het bedrag moet dan ook liquide aanwezig zijn om het onder te brengen.

3. Afkopen tegen belastingkorting wanneer je het binnen 3 jaar doet. Het eerste jaar krijg je de hoogste korting van 34%.

Optie 3 was voor mij het gunstigst. Ik wordt geen 85, ik vertrouw andere instellingen niet dus dan nu maar goedkoop afkopen.

Formeel heb ik dus geen pensioen meer, maar toevallig wel het geld geïnvesteerd in mijn nieuwe BOL/BIL.:fluit: Dus stiekem toch een oudedags reserve.....:thumbsup:
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Mevrouw Burger en ik werken beide 4 dagen met (wat wij ervaren als) een behoorlijk OK salaris. In plaats van nu meteen alles over de balk te smijten, zijn wij bezig met een plan om ons koophuis (gezinswoning in de Randstad) in ongeveer 20 jaar helemaal af te lossen. We zitten nu in het 11e jaar, en ongeveer op schema. Tegelijk zijn wij ook op andere fronten bezig om kosten te drukken, o.a. door huisisolatie, zonnepanelen te installeren en de 2e auto weg te doen (dit heeft als bijkomend voordeel dat ik nu veel meer fiets & wandel dan voorheen).

Het idee is dat wij over een jaar of 15, als wij mid-vijftigers zijn en de kinderen zijn uitgevlogen, dat we dan kleiner en landelijker gaan wonen, liefst volledig energie-neutraal, met een flink stuk grond en een atelier/werkplaats erbij (hopelijk voor ongeveer dezelfde prijs als dit huis), en dan meer zelf zullen repareren/creëren/produceren. Vanzelfsprekend zijn we nu al bezig met de nodige vaardigheden en ervaring op te bouwen om dat tegen die tijd aan te kunnen. Hopelijk kunnen we die levensstijl daarna nog wel een jaar of 15 volhouden. En alles wat we tegen die tijd (pensioendatum in 2047) nog van de fondsen en/of de staat ontvangen is mooi meegenomen.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Mijn huis hier is over 6 jaar afbetaald. Ik hoop over 11 jaar met pensioen te kunnen gaan en dan pensioen en AOW te kunnen vangen (hoeveel dat ook moge zijn :rolleyes:)
Het huis in Frankrijk is al vrij, dus het is een optie het huis hier te verkopen en daar te gaan wonen, of andersom.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Mijn huis hier is over 6 jaar afbetaald. Ik hoop over 11 jaar met pensioen te kunnen gaan en dan pensioen en AOW te kunnen vangen (hoeveel dat ook moge zijn :rolleyes:)
Het huis in Frankrijk is al vrij, dus het is een optie het huis hier te verkopen en daar te gaan wonen, of andersom.

Hou er rekening mee dat je in Nederland vermogens belasting gaat betalen zodra je bezittingen meer waard zijn dan je schuld. Dan is je huis afbetaald en moet je de staat 1,2% betalen per jaar over je vermogen/bezit.

Tegen die tijd loont het een financiële check te laten doen. Stel je moet de staat elk jaar vermogensbelasting betalen van bijvoorbeeld 2000€. Neem dan liever een nieuwe lening of koop een keuken of maak je huis energiezuiniger ter waarde van 2000€ aflossing.:thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
@Harry Nack De vermogensbelasting zit tegenwoordig ietsje ingewikkelder in elkaar... in een rekenvoorbeeld wat ik vond met 2 partners die samen 260 duizend vermogen hebben (bijvoorbeeld in de vorm van een afbetaald huis), betalen ze daar "slechts" 1588 euro per jaar belasting over... dat komt neer op ongeveer 0,6%. Zie https://www.belastingdienst.nl/wps/...grondslag_sparen_en_beleggen/berekening-2019/

Los daarvan is het zeker een goed idee om wat ter zake kundig financieel advies in te winnen tegen de tijd dat dit soort zaken (bijna) aan de orde zijn.
 
Bovenaan