• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe houden we onze buik lang gevuld, op onze eigen vierkante meter?

martin

Mankinds only hope
@RockyFlats
(en iedereen in dit draadje)

Wat ik een zeer interessante publicatie vind/vond is onderstaande

https://edepot.wur.nl/253831

De titel is:
Voedselvoorziening in Nederland onder buitengewone crisisomstandigheden.
En dan blijken er toch nog mensen rond te lopen die kunnen nadenken.

Ik kan mij ook voorstellen dat er gewassen zijn die 24/24 licht kunnen hebben, en dan gaat het wellicht 3x zo snel?

Nee, zo werkt het niet.
Ik heb een jaartje of 5 eens wat experimenten gedaan met het telen van groente (sla in mijn geval) onder LED verlichting in mijn kelder tijdens de maanden november/december/januari/februari (want dat zijn de 4 maanden dat het een uitdaging zal zijn) en ik kwam uit op max 16 uur licht en 8 uur donker maar het verschil tussen 12 uur licht en 12 uur donker was minimaal.

Ik denk dat een medium-crisisje nu eigenlijk wel goed zou zijn. Zo eentje waarin iedereen even flink afvalt en zich rot schrikt. Om vervolgens eens op een normaler manier te gaan leven met twee benen op de grond, en met oog voor de echt belangrijke zaken.
Beter dat, dan een grote klap ineens...

Ik denk dat we er al in zitten en het ons nog niet beseffen.
Het zal dan (volgens mij) meer een economische crisis worden. Maar het kan dan alsnog snel escaleren naar chaos.

Nu komt het.
Daar komt hij dat je jou aardappel veld om de 2 weken moet sproeien tegen God weet wat allemaal. En producten die eigenlijk niet of nauwelijks te preppen vallen.

Ik denk dat we dan heel snel terug moeten gaan naar de aardpeer. Ik heb vandaag trouwens een heerlijke aardperensoep gegeten met een halve bloemkool die anders op de composthoop zou zijn beland. Aardpeer heeft geen bestrijdingsmiddelen nodig. Het is wel lastig om het te bewaren en ik denk niet dat ik over 1 week nog iets kan oogsten want ze schieten weer al uit.


Maar goed, terug OT.

Ik vind het onderwerp zeer interesant maar ik denk dat we eigenlijk een stapje terug moeten doen en nadenken wat ons de komende tijd mogelijk te wachten zal staan.
Natuurlijk is het mogelijk dat alles weer terug normaal gaat worden en dat er geen sprake zal zijn van een SHTF situatie.
Maar ik sluit het zeker niet uit dat we over een maandje of 6 pas echt gaan beseffen dat we een flinke terugval zullen krijgen in onze levensstandaard.
Nu was ik altijd al benieuwd hoe het leven er uit zag rond de jaren 1920 a 1930 en het zou me niks verbazen dat we hier (qua economische welvaart) naar toe zullen gaan.

En stel dat men in 1920 de beschikking zou hebben over de technische middelen van nu, hoe zou die tijd er dan uitgezien hebben?
Ik denk dat de grootste uitdaging zal zitten in het stukje communicatie. Met de techniek van nu zou het opzetten van een Mesh netwerk mijn eerst prioriteit hebben.

Ik verwacht de komende jaren geen voedselschaarste. Ik verwacht wel dat we een jaartje of 90 terug gaan qua welvaart en dat lijkt me best wel een leuke uitdaging.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Oké aardappelen herkend iedereen ,dus die rooien ze voor je.
Maar bijna niemand herkend de pastinaak.
Deze kan je in elke gracht, in het wild zaaien, en je hebt eten.
Ratten vang je met een mollenklem,
Voedsel aan klemplaatje, zorgen dat ze er van de zijkant niet bij kunnen,
ik verzeker je resultaat verzekerd.
Zorg ook voor vangkooien, vers voedsel is schaars , en men kweekt er extra eten mee.
Inklapbare vogel vangkooien , zijn ook een optie.
Alles is eetbaar, dus kijk nu ipv verlekkerd naar de buurman (vrouw),
eens naar hun hond of kat.
Vleermuizen zou ik niet eten,iets met virussen, of zoiets.
Vlier groeit in het wild, koken en wecken.
Wat denk je van de bospest of wilde kers, (prunus serotina), kastanjes zijn er ook overal te vinden.
3 keer koken en afgieten en eikels zijn een zeer degelijke voedingsbron.
wilde appels staan hier in de bermen, of je zaait ze nu al zelf.
Weet welke wilde planten eetbaar zijn.
Walnoten staan ook overal in het wild.
De wolhandkrab is een exoot, en makkelijk met vallen te vangen.
Overigens alle "vlees" tot gehakt malen, zodat iedereen het wil eten.
0ok de emelten en engerlingen, kunnen een goede aanvulling van eiwitten zijn.

Nu heb je alleen nog maar het externe eten, en zonder een enkele m² ruimte.
Kleine aanvulling, wortel paardebloem, roosteren voor koffie,
de bloemen en het blad zijn eetbaar als een soort sla, net als klaver.
@wiliam Goede ideeen! Dat is pas echt ... met beide benen op de grond!

Dan doe ik ook een duit in het zakje (bijgaand), met dank aan het RIOD, nu ook voor huismannen! ;)
upload_2021-3-6_21-50-53.png

Het is wel uit het begin van de oorlog denk ik, want ik zie eieren en koffie nog royaal genoemd.

Ratten en bloembollen zie ik nog niet genoemd, dus de realiteitszin van die uitgever was nog lang niet op jouw niveau @wiliam ;) regeren is vooruitzien...:thumbsup:
 

Bijlagen

  • De keuken in oorlogstijd .pdf
    819.9 KB · Weergaven: 12
V

Verwijderd lid 423

Gast
@RockyFlats
(en iedereen in dit draadje)

Wat ik een zeer interessante publicatie vind/vond is onderstaande

https://edepot.wur.nl/253831

De titel is:
Voedselvoorziening in Nederland onder buitengewone crisisomstandigheden.
En dan blijken er toch nog mensen rond te lopen die kunnen nadenken.



Nee, zo werkt het niet.
Ik heb een jaartje of 5 eens wat experimenten gedaan met het telen van groente (sla in mijn geval) onder LED verlichting in mijn kelder tijdens de maanden november/december/januari/februari (want dat zijn de 4 maanden dat het een uitdaging zal zijn) en ik kwam uit op max 16 uur licht en 8 uur donker maar het verschil tussen 12 uur licht en 12 uur donker was minimaal.



Ik denk dat we er al in zitten en het ons nog niet beseffen.
Het zal dan (volgens mij) meer een economische crisis worden. Maar het kan dan alsnog snel escaleren naar chaos.



Ik denk dat we dan heel snel terug moeten gaan naar de aardpeer. Ik heb vandaag trouwens een heerlijke aardperensoep gegeten met een halve bloemkool die anders op de composthoop zou zijn beland. Aardpeer heeft geen bestrijdingsmiddelen nodig. Het is wel lastig om het te bewaren en ik denk niet dat ik over 1 week nog iets kan oogsten want ze schieten weer al uit.


Maar goed, terug OT.

Ik vind het onderwerp zeer interesant maar ik denk dat we eigenlijk een stapje terug moeten doen en nadenken wat ons de komende tijd mogelijk te wachten zal staan.
Natuurlijk is het mogelijk dat alles weer terug normaal gaat worden en dat er geen sprake zal zijn van een SHTF situatie.
Maar ik sluit het zeker niet uit dat we over een maandje of 6 pas echt gaan beseffen dat we een flinke terugval zullen krijgen in onze levensstandaard.
Nu was ik altijd al benieuwd hoe het leven er uit zag rond de jaren 1920 a 1930 en het zou me niks verbazen dat we hier (qua economische welvaart) naar toe zullen gaan.

En stel dat men in 1920 de beschikking zou hebben over de technische middelen van nu, hoe zou die tijd er dan uitgezien hebben?
Ik denk dat de grootste uitdaging zal zitten in het stukje communicatie. Met de techniek van nu zou het opzetten van een Mesh netwerk mijn eerst prioriteit hebben.

Ik verwacht de komende jaren geen voedselschaarste. Ik verwacht wel dat we een jaartje of 90 terug gaan qua welvaart en dat lijkt me best wel een leuke uitdaging.
@martin Ik vind jou een beste aardpeer!
Die publicatie van de WUR is inderdaad mooi.
Ook al is het pijnlijk om weer eens bevestigd te zien dat s'lands hersenen in Utrecht zitten en niet in Den Haag.

"Nu was ik altijd al benieuwd hoe het leven er uit zag rond de jaren 1920 a 1930 en het zou me niks verbazen dat we hier (qua economische welvaart) naar toe zullen gaan."
Er is in de politiek al sprake van het inkorten van de WW, en er zal nog wel meer volgen... Tekenen aan de wand...

Maar, naast louterend, zou 90 jaar terug in de tijd zou inderdaad interessant zijn...
Geen "woningnood" meer, en ieder zijn eigen plaggenhut!
upload_2021-3-6_22-21-41.png

Ik zag laatst een paar leuke filmpjes; hier is er een van:


Aardperen heb ik nog nooit gegeten, maar dat gaat dus veranderen... Hmmm, weckpotten worden belangrijk...

"Ik denk dat de grootste uitdaging zal zitten in het stukje communicatie. Met de techniek van nu zou het opzetten van een Mesh netwerk mijn eerst prioriteit hebben."
Met jou erbij, zouden we het "meshtastic" dat @hans013 noemde op een hoger plan kunnen tillen... Iedere preppers-shelter-preppert zo'n ding en we zijn met z'n allen The King! Mijn Chinees moet het apparaatje nog verzenden en soldeert er vast nog aan... Enfin, straks solderen wij hier voor China;)

Oeps, ik ben vreselijk :off: merk ik... Maar het ging om aardperen, en de rest er omheen is alleen ter verstrooiing:rolleyes:
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Er zijn maar weinigen die bewust zuinig kunnen/ willen leven .

Hen die het moeten doen het dan omdat ze niet anders kunnen en derhalve vanuit het moeten . En hen die kunnen die denken er niet aan / zijn zich niet bewust .
Men betaald netjes de rekeningen die sowieso veel lager kunnen uitvallen en men leeft rustig als gewoonte beest verder .
Kijk alleen al naar wat verspillen .

Het boekje "De keuken in oorlogstijd " zette mij even aan het denken .

Ik hoop dat wanneer wij echt terug gaan in het verre jaren 20 tot 30 dat we op zijn minst dichter bij elkaar komen en ons bewuster worden van elkaar! Dat we nadenken over onze acties die weer reacties veroorzaken .
Wij geven met zijn allen iets door ! En dat lijkt vooral een bende problemen te zijn en rotzooi .

Misschien eens goed zo'n val uit een luxe high tech ruimteschip en harde landing op een schroothoop waar je toch echt als MacGyvertjes deze hoop als een snoepwinkel gaat zien en met zijn allen er weer iets nuttigs van maakt .

Ik kom van Mars en ik heb het al gezien en meegemaakt ...het is toch echt de Mens zelve die het veroorzaakt :fluit::lol::(;)

Ik ga dat boekje de Keuken in Oorlogstijd uitprinten . En dit geef ik vooral eerst eens aan mijn kinderen die de weg naar McDonald's met hun ogen dicht kunnen vinden :p

Edit

Uitgeprint in pagina vullende en in een ( Rug ) zak formaat 10 x 13 wordende versie .

Ik geef ze ook aan hen die het nut ervan inzien .
 

Ray

SHTF Expert
Ik denk niet dat je zonder moderne landbouw het gaat lukken om 17,7 miljoen Nederlanders te voeden.

Aardappels geven met stip de meeste calorieën en kilo's per vierkante meter, variërend van 5 kilo per m2 in modern Nederland, tot 1 kg op de ouderwetse manier. Geen ander gewas kan daar tegenop.

Zelfs al neem je @buzz zijn getallen over de moderne, industriële aardappelteelt, waarbij mensen fysieke arbeid moeten verrichten en die 2000 kCal per dag veel te weinig zal zijn, moet je al 17,7 miljoen x 2 x 88m2 aardappels moet gaan verbouwen? Dat is ruim 300.000 hectare aardappels!

Voor een realistischer 4000kCal per dag/pp zit je al boven het totale landbouwareaal wat Nederland rijk is (532.000 hectare). Zonder kunstmest, pesticiden en moderne, steeds verder aangepaste rassen keer een factor vijf! Dat is de complete landoppervlakte van NL zonder wegen, huizen, etc, echt elke vierkante meter.

Als we ooit door een totale, wereldwijde SHTF honderd jaar terug in de tijd gaan, zal de bevolking navenant (moeten) dalen naar aantallen uit die tijd. Minus 10 miljoen t.o.v. nu en zonder enige mechanisme krachtbron nog veel minder. Pre-industrieel zaten we op slechts 1 miljoen.

Dat is altijd het probleem met ultieme scenario's. Daar is geen kruid tegen gewassen, dat wordt kans, geluk en willekeur, als wereldwijd de boel echt op z'n gat gaat. Gelukkig is de kans daarop uiterst miniem. Preppen heeft naar mijn mening meer te maken met het voorbereiden op crises en tijdelijke verstoringen die veel waarschijnlijker zijn. De kans dat we ooit een EU wijde stroomstoring voor onze kiezen krijgen is veel reëler, de paar weken die het duurt om dat te herstellen zijn SHTF genoeg voor onze computer maatschappij. Of weer e.o.a. oorlog, een duikeling van het financiële systeem, verstoringen van het 'normaal' die een paar decennia kunnen uitwerken met teruggang van de economie met dubbele cijfers. Tegen nog ernstiger SHTF's is niet te preppen.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Als je aardappel en Ierland intikt op Google dan krijg je dit: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ierse_hongersnood_(1845-1850)
Dit is wat je kan verwachten als de invoer vanuit het buitenland helemaal stopt.
En wat versta je onder zuinig leven? Leef zoals je wilt naar de mogelijkheden die je hebt. Doe waar jij je lekker bij voelt.
Klinkt dat ego? Misschien wel, maar iets niet eten heeft geen invloed op het overschot wat er is. En we draaien het liever door dan dat we het goedkoper maken. Het beste wat hier gekweekt wordt is voor het buitenland, en het "afval" wat er niet perfect uit ziet is duur voor de eigen markt. Dat heet handelsgeest.
Zolang er polders onderwater gezet worden om ze "terug" terug aan de natuur te geven. Er liever biobrandstof op de velden( dankzij de EU een grotere winst) staat in plaats van eten. We legbaterijen en massa varkenstallen verbieden omdat het zielig is of omdat het stinkt. Maar het vlees mag niet duurder worden. Leve de kilo knaller. Schijnbaar is niemand zich bewust )of wil het niet zijn) van de hoeveelheid eten die dagelijks verorbert wordt dat dat ook nog eens niets mag kosten. We zijn overal voor of tegen, zolang het ons niet treft.
En terug naar de jaren 20? Waarom zou je dat willen? Iedere verandering is omdat we (of in ieder geval iemand) er beter van wordt. Dus ja, als alle aanvoer stopt zal een deel verhongeren, dat is dan de prijs van de welvaart.

Koop bio en beter vlees voor jezelf ( omdat het beter is.) Maar denk niet dat het de wereld gaat redden. Kweek je eigen groente omdat het beter smaakt en zonder gif is. Maar denk niet dat het de wereld gaat redden.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Zolang er polders onderwater gezet worden om ze "terug" terug aan de natuur te geven. Er liever biobrandstof op de velden( dankzij de EU een grotere winst) staat in plaats van eten. .

Mijn aardappelberekening komt uit een excel bestand waarin ik probeer uit te rekenen hoeveel mensen we zouden kunnen voeden vanaf de landbouwgrond die nu in gebruik genomen is door eindeloze hoeveelheden zonnepanelen.

We subsidieren royaal de kwh's voor het opladen van Tesla's. Dat je met diezelfde landbouwgrond miljoenen mensen van de hongerdood kunt redden is echter niet subsidiewaardig
 
F

forumlid 1447

Gast
In 1800 leefde gezinnen van een stuk van 200m² , dus het is mogelijk.
Maar geen stroom, houtvuren , en een waterput.
Oké géén dagelijks vlees, 80m² meter aardappelen, en de rest groente.
Wie beweert dat je van 200m² tuin niet kan leven, maakt een denkfout.
We kunnen niet leven zoals nu, maar spinazie(4 oogsten p/j), snijbiet (3 oogsten p/j), boerenkool, prei, spruit, rode biet,
sla (3 oogsten p/j) en bonen en erwten om de grond goed te houden, en we komen een eind.
Wecken en andere bewaartechnieken gaan dan het verschil maken.
Maar ik ben het met @Ray eens, zo ver moeten we niet terug,
of we verliezen ook 80% van de bevolking, in de eerste 12 maanden.
Binnen 3 jaar zouden de 3 miljoen mensen in de Benelux ,
een must zijn.
Wij kunnen alleen preppen voor een slecht seizoen (voeding), wereldwijde energiecrisis,
financiële crisis alla 1928, pandemie die niet te stoppen is of een natuurramp. (moeder aarde zet orde op zaken).
Ook het stilvallen van de warmte en koudestromen, kan een vervelende reactie hebben.
Maar bedenk voedselschaarste wereldwijd, is nog geen voedseltekort plaatselijk.
De prijzen van bepaalde voedingsmiddelen zullen onbetaalbaar worden,
andere zullen we dan zelf kunnen produceren.
Alles wat we zelf produceren, zal een voordeel betekenen.
Maar ga het heden niet al verpesten, voor een toekomstig iets wat misschien niet komt.
Ik zie het preppen nog steeds meer als een manier van denken, het uitdagen van onze creativiteit,
en het bedenken van oplossingen, voor kleine onaangenaamheden.
Niet als overleven van decennia, want dat is een utopie.
Wordt het een decennia probleem, dan zullen er andere oplossingen moeten komen.
En een oorlog, is één bom, en iedereen die te dichtbij is, maakt ruimte vrij voor de overlevende.
 

Flos

SHTF Expert
@wiliam in Vlaanderen leefde een keutelboere gezin in de eerste helft van de vorige eeuw van een landbouw gebied van plusminus 11ha .
In de streek waar Ik woon weet ik nog tientallen boerehofstees dan allemaal rond de 11ha draaiden.
Inclusief mijn grootouders aan mijn moeders kant. Die van mijn vaders kant was een veelvoud er van.
En op die 11ha werd dan ook alles verdiend.
 

petroman

SHTF Expert
Allemaal mooie verhalen maar is @Flos nu de enige die het dagelijks in praktijk brengt?
Ik geloof niet zo in het verhaaltje dat als de hemel naar beneden valt, iedereen hier en daarbuiten ineens een boerenkiel aantrekt, klompen aandoet en een moestuin uit de grond stampt.
Volgens mij zit er nog te veel roze kleurstof in de verhalen.
Ik heb jaren op een boerderij als knecht en later de moestuin van ons cader meegemaakt, de les? het is gewoon hard werken dag in dag uit. En dan was er nog elektriciteit enw ater gewoon uit de kraan.
Streep die laatste twee weg en je bent in het "gelukkige" leven van onze voorouders.

Wil je echt overleven? loop dan naar je meterkast en schakel de stroom uit, draai de waterkraan dicht en meld je over een week hier weer met wat je geleerd hebt.
 
F

frans81

Gast
Allemaal mooie verhalen maar is @Flos nu de enige die het dagelijks in praktijk brengt?
Ik geloof niet zo in het verhaaltje dat als de hemel naar beneden valt, iedereen hier en daarbuiten ineens een boerenkiel aantrekt, klompen aandoet en een moestuin uit de grond stampt.
Volgens mij zit er nog te veel roze kleurstof in de verhalen.
Ik heb jaren op een boerderij als knecht en later de moestuin van ons cader meegemaakt, de les? het is gewoon hard werken dag in dag uit. En dan was er nog elektriciteit enw ater gewoon uit de kraan.
Streep die laatste twee weg en je bent in het "gelukkige" leven van onze voorouders.

Wil je echt overleven? loop dan naar je meterkast en schakel de stroom uit, draai de waterkraan dicht en meld je over een week hier weer met wat je geleerd hebt.

Ik heb dan geleerd dat er toch nog vele gulle mensen zijn , dat we niet zoveel nodig hebben en oa ook dat er op veel plekken buitenkranen zijn . Zelfs bij de buren .
Ook ben ik erachter gekomen dat een echte handwas zeer vermoeiend is en dat doortrekken van een toilet niet meer vanzelfsprekend is .

Iemand die zich geen twee weken kan redden zonder stroom en water in het nu moet toch eens goed ergens gaan nadenken :lol:


Maar ik snap wat je bedoeld . En dat vermelde ik eerder ook al in een reactie .

Romantiseren en een roze wolk .

Velen zouden het idd niet redden wanneer ze alles zelf moeten verbouwen en gereedmaken.

De jaargetijden benutten met al zijn ups en downs .

Laat staan wanneer je ziek word pff
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Als we er echt van moesten leven waren we al lang verhongerd.
Dat roze was er zo vanaf. En ook dit jaar is meer dan de helft van het zaad wat een paar jaar over de datum was niet opgekomen. Dus het idee van, ik heb een doos vol zaad en als het nodig is zaai ik een hele moestuin, kan zo de afvalbak in.
Ik heb nog genoeg te leren over verbouwen van groente en heb de luxe om het ook mis te laten gaan. (lidl om de hoek)
Mini bloemkool, opgevreten kool, wolken vliegjes, minder aardappel oogsten dan dat je geplant hebt, enz. ( bayer verdient niet aan mij) En ook boeken vol info helpt daar niet aan, als het mislukt is de volgende poging meestal volgend jaar.
Niet iedereen is met een boerenkiel aan geboren, en ik maak me ook geen illusie opeens iedereen het kan. Er zijn nu al geruchten dat er dit jaar een tekort aan zaaigoed is, dus als heel Nederland opeens wil gaan tuinieren?
 

Flos

SHTF Expert
Dat roze was er zo vanaf. En ook dit jaar is meer dan de helft van het zaad wat een paar jaar over de datum was niet opgekomen. Dus het idee van, ik heb een doos vol zaad en als het nodig is zaai ik een hele moestuin, kan zo de afvalbak in.
Ik heb nog genoeg te leren over verbouwen van groente en heb de luxe om het ook mis te laten gaan. (lidl om de hoek)
Mini bloemkool, opgevreten kool, wolken vliegjes, minder aardappel oogsten dan dat je geplant hebt, enz. ( bayer verdient niet aan mij) En ook boeken vol info helpt daar niet aan, als het mislukt is de volgende poging meestal volgend jaar.
Niet iedereen is met een boerenkiel aan geboren, en ik maak me ook geen illusie opeens iedereen het kan. Er zijn nu al geruchten dat er dit jaar een tekort aan zaaigoed is, dus als heel Nederland opeens wil gaan tuinieren?
Welkom in de club van het experimentele leven.
Al eens geprobeerd zelf zaad te winnen?
Op papier heel mooi maar de werkelijkheid is toch wat anders.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Voor zelf zaad winnen moet het eerst volgroeien, en dat is al een uitdaging. Oke, de chili peper waren uit eigen zaad, maar ook die moet je niet te lang laten liggen en pompoen gaat nog het beste, daar kan je niets fout doen. En dit jaar meloen.
Idd, op papier is het simpel en de oogst mega groot, en iedere boek zegt wat anders.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk niet dat je zonder moderne landbouw het gaat lukken om 17,7 miljoen Nederlanders te voeden.

Aardappels geven met stip de meeste calorieën en kilo's per vierkante meter, variërend van 5 kilo per m2 in modern Nederland, tot 1 kg op de ouderwetse manier. Geen ander gewas kan daar tegenop.

Zelfs al neem je @buzz zijn getallen over de moderne, industriële aardappelteelt, waarbij mensen fysieke arbeid moeten verrichten en die 2000 kCal per dag veel te weinig zal zijn, moet je al 17,7 miljoen x 2 x 88m2 aardappels moet gaan verbouwen? Dat is ruim 300.000 hectare aardappels!

Voor een realistischer 4000kCal per dag/pp zit je al boven het totale landbouwareaal wat Nederland rijk is (532.000 hectare). Zonder kunstmest, pesticiden en moderne, steeds verder aangepaste rassen keer een factor vijf! Dat is de complete landoppervlakte van NL zonder wegen, huizen, etc, echt elke vierkante meter.

Als we ooit door een totale, wereldwijde SHTF honderd jaar terug in de tijd gaan, zal de bevolking navenant (moeten) dalen naar aantallen uit die tijd. Minus 10 miljoen t.o.v. nu en zonder enige mechanisme krachtbron nog veel minder. Pre-industrieel zaten we op slechts 1 miljoen.

Dat is altijd het probleem met ultieme scenario's. Daar is geen kruid tegen gewassen, dat wordt kans, geluk en willekeur, als wereldwijd de boel echt op z'n gat gaat. Gelukkig is de kans daarop uiterst miniem. Preppen heeft naar mijn mening meer te maken met het voorbereiden op crises en tijdelijke verstoringen die veel waarschijnlijker zijn. De kans dat we ooit een EU wijde stroomstoring voor onze kiezen krijgen is veel reëler, de paar weken die het duurt om dat te herstellen zijn SHTF genoeg voor onze computer maatschappij. Of weer e.o.a. oorlog, een duikeling van het financiële systeem, verstoringen van het 'normaal' die een paar decennia kunnen uitwerken met teruggang van de economie met dubbele cijfers. Tegen nog ernstiger SHTF's is niet te preppen.
@Ray Vreemd is het eigenlijk, dat er niet ergens een zelfbehoud-rem is ingebouwd, in de ontwikkeling die we sinds de industriële revolutie doormaken. Steeds maar meer, meer, meer en meer. Het is een niets ontziend en voortdurend tegen elkaar opboksten en ronduit gokken, waarbij de realiteit flink uit het oog wordt verloren. Een oorzaak is vast ook, omdat we eigenlijk geen echte tegenslagen meer hebben gehad, na 1953.

Waarom straks met 18 miljoen mensen in dit kleine kikkerland? Waarom op een ramkoers blijven doorvaren tot er niet alleen geen weg terug meer is, maar er ook geen deugdelijke reddingsboten meer aanwezig zijn? Onbegrijpelijk, eigenlijk. Hoewel, "de kop in het zand", misplaatst optimisme, opportunisme, hebzucht, onbenul en wanbestuur zijn natuurlijk van alle tijden.

Ik moet ook nog zien, of er dan wel voldoende eetbaars van de Nederlandse akkers komt na een flinke ramp, om 18.000.000 monden te voeden.
Tja, na twee jaar wellicht (de in het rapport bedoelde "bestendige situatie"), vanaf het knekelveld, met een ehhh grondsmaak.
Waar is de paardentractie en waar zijn de daarvoor geschikte ploegen?
Tja, hier, maar die bioboer raakt dan wel enorm in de stress vermoed ik:
Die mag dan na een SHTF wel naast het paard gaan slapen denk ik, om de volgende dag geen uitgebeend skelet voor de ploeg te moeten spannen.
Waar halen we dan snel al die trekdieren vandaan, en hoe houden we ze uit de pan...
En waar zijn de stoommachines en stoomturbines? We hebben er nog wel een paar, maar geen exemplaren die je snel even weg zet waar machinaal arbeid moet worden verricht maar de stroom of diesel dan ontbreekt. Ook noodstroomvoorzieningen zijn vaak weer technische hoogstandjes, maar wat moet je met een gasturbine als er geen gas uit de leiding komt of als de computer ervan smeult?

Er moet toch wel een tussenweg zijn, waarin iedereen misschien iets meer moet ploeteren dan nu, maar ook echt zinvols verricht, ondersteund door vooral machines die tegen een stootje kunnen, te midden van natuur en verder weg van al het kunstmatige en onnatuurlijke.
En met een beetje ruimte om te leven natuurlijk, in plaats van ergens tien-hoog-achter. En dan hebben we het nog niet over het soms extreme woon-werk pendelen. Ik ken mensen die tweemaal per dag 1,5 uur onderweg zijn tussen huis en vaste werkplek, en dat normaal zijn gaan vinden. Dat is een hoop tijd en energie die toch wel zinvoller en leuker kan worden besteed, lijkt mij. Ziekmakend, is de huidige samenleving eigenlijk ook, voor wie zich niet verweert.
Met de juiste beslissingen en maatregelen, zou het tij misschien te keren zijn, in de komende 50 jaar.
Maar niet zonder een "wake-up-call" vrees ik. Een relatief kleintje, een "rampelientje", zou wel helpen...
Of is het er al en heet het Covid-19, inclusief de nawerkingen....?
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Als je aardappel en Ierland intikt op Google dan krijg je dit: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ierse_hongersnood_(1845-1850)
Dit is wat je kan verwachten als de invoer vanuit het buitenland helemaal stopt.
En wat versta je onder zuinig leven? Leef zoals je wilt naar de mogelijkheden die je hebt. Doe waar jij je lekker bij voelt.
Klinkt dat ego? Misschien wel, maar iets niet eten heeft geen invloed op het overschot wat er is. En we draaien het liever door dan dat we het goedkoper maken. Het beste wat hier gekweekt wordt is voor het buitenland, en het "afval" wat er niet perfect uit ziet is duur voor de eigen markt. Dat heet handelsgeest.
Zolang er polders onderwater gezet worden om ze "terug" terug aan de natuur te geven. Er liever biobrandstof op de velden( dankzij de EU een grotere winst) staat in plaats van eten. We legbaterijen en massa varkenstallen verbieden omdat het zielig is of omdat het stinkt. Maar het vlees mag niet duurder worden. Leve de kilo knaller. Schijnbaar is niemand zich bewust )of wil het niet zijn) van de hoeveelheid eten die dagelijks verorbert wordt dat dat ook nog eens niets mag kosten. We zijn overal voor of tegen, zolang het ons niet treft.
En terug naar de jaren 20? Waarom zou je dat willen? Iedere verandering is omdat we (of in ieder geval iemand) er beter van wordt. Dus ja, als alle aanvoer stopt zal een deel verhongeren, dat is dan de prijs van de welvaart.

Koop bio en beter vlees voor jezelf ( omdat het beter is.) Maar denk niet dat het de wereld gaat redden. Kweek je eigen groente omdat het beter smaakt en zonder gif is. Maar denk niet dat het de wereld gaat redden.
Hoi @logan1202
Het ging er meer om denk ik, dat we door een ramp wellicht gedwongen worden om terug te gaan naar de jaren 20, en niet dat we dat zouden willen.

"Iedere verandering is omdat we (of in ieder geval iemand) er beter van wordt. Dus ja, als alle aanvoer stopt zal een deel verhongeren, dat is dan de prijs van de welvaart.."

Hmmm, maar van overvloed, een triple-bypass of gedragsgestoord met 35, en vervolgens de hongerdood, wordt niemand "beter". Ik heb er moeite mee om zo'n (eigenlijk extreme en destructieve) welvaart dan maar als iets vanzelfsprekends te nemen en er passief naar gaan zitten kijken alsof we water zien branden. Een fatalistische houding is dan wel "killing". Jij bent niet zo, en de meesten hier evenmin denk ik.

Bij nader inzien, zijn er best globale initiatieven en ontwikkelingen die al de goede kant op werken.
Van bijvoorbeeld die klimaatdoelstellingen kunnen we vinden wat we vinden, maar het dwingt tegelijk een normaler en bestendiger manier van leven af. Zou het klimaat dan niet het eigenlijke doel zijn, maar...? :D
Haha, ik ben echt geen complotdenker, maar ook dat Covid dwingt tot bewustwording en zal uiteindelijk wel een positieve invloed hebben op de manier van leven. Meer thuis werken dus minder reizen, minder vliegbewegingen, meer vraag naar recreatie in de eigen omgeving, meer op elkaar aangewezen zijn...
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Het gaat niet om het vanzelfsprekend vinden maar om het je zelf tekort doen. Als iedereen in de straat de kachel op 22 heeft staan, waarom zou ik dan bij 18 graden zitten blauwbekken? omdat ik denk dat ik zo de wereld red? Ik zorg wel dat ik een houtkachel heb, voor als het gas stopt. Zodat ik ook daarna het lekker op 22 graden kan houden. Dat je iedereen kan redden is iets waar ik allang overheen gestapt ben.

hier nog een nadenkertje, ongelovenlijk hoeveel gelijk hij heeft.
 

Robert

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Haha, ik ben echt geen complotdenker, maar ook dat Covid dwingt tot bewustwording en zal uiteindelijk wel een positieve invloed hebben op de manier van leven. Meer thuis werken dus minder reizen, minder vliegbewegingen, meer vraag naar recreatie in de eigen omgeving, meer op elkaar aangewezen zijn...
Grappig André, dit is precies waar ik vanaf het begin van covid aan moest denken. Wishful thinking mss maar goed, we zullen zien!
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Hmmm, aha, gebakken tulpenbollen en hartige aardappelschillen kon ik mij nog wel voorstellen als oorlogskost.

Maar deze recepten had ik toch niet verwacht...
Maar, ach, in die tijd leefden er ook nog koppensnellers op Borneo en waren we nog wat gewend...
...dus was een bloedplasma-soepje :eek: ook hier kennelijk nog heel gewoon...

upload_2021-3-7_22-5-28.png

Het komt hier vandaan, uit een boekje met nog veel meer van die recepten uit de oorlog. Het bestand is te groot om het te uploaden, maar het is hier te downloaden: https://fdocuments.nl/document/maak-het-toch-gezellig.html
 

Ray

SHTF Expert
@RockyFlats De warme havermout pap ken ik nog wel en dat is echt wel SHTF :D
Zo zwerft er ook ergens een boekje over een beleg van Parijs, met recepten voor rat, kat, hond en kraai. Honger als wapen toepassen is ook al zo oud als de mens zelve.
 
Bovenaan