• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe in een betaalbare en goede waterzuivering voorzien (stationair)?

Hebt u al een waterzuiveringssysteem, compleet en in principe startklaar?

  • Nee, ik heb niets aan zoiets. Ik drink iets anders dan water en was mij nooit, hik!

    Stemmen: 0 0.0%
  • Niet startklaar, maar heb al wel het een en ander aangeschaft, en vind dit wel interessant

    Stemmen: 4 22.2%
  • Nee, en ik heb ook nog weinig of niets op dat gebied, maar vind dit wel interessant

    Stemmen: 6 33.3%
  • Jawel, startklaar, maar is alleen voor eenvoudig gebruik onderweg (transportabel)

    Stemmen: 4 22.2%
  • Jawel, een opstelling voor thuis of BOL, startklaar...

    Stemmen: 4 22.2%
  • Jawel, een opstelling voor thuis of BOL, startklaar..

    Stemmen: 0 0.0%

  • Totaal aantal stemmers
    18

Arie

Diehard Prepper
Als de filters vies zijn kan ik ze terug spoelen door ze uit het systeem te halen.
Mischien 3 filters dan om de drukken te verdelen. Als ik een sawyer waterzak vul en ik knijp er in om een fles met water tevullen heb ik ook een hoop druk en dat werkt prima.

Ik heb het ook nog nooit geprobeert was een idee wat ik had om makelijk water binnen te hebben.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Ok, nog een poging jullie denken te moeilijk:
Je hebt : vuil water tank - slang - filter - slang - schoon water tank (basic simpel)

Stel je wilt ontsmetten, draai de hele handel om, (dat kan wat het syteem is klein en handelbaar):
desinfectie dinges - water tank - slang - filter - slang - schoon water tank.

Omdraaien hoef niet eens tenzij je verwacht/weet/denkt/vermoed dat verontreinigingen uit je filter komen bij "tegenspoelen".
Meer kleppen, meer slang, meer pomp > allemaal potentiele bronnen van kruisbesmetting.

Vergeet deze effe niet: elk filter wordt een bron van besmetting omdat alle troep daarin vast komt te zitten cq. dood gaat.
@petroman Ik begrijp wat je bedoelt: gewoon desinfectiemiddel in de vuilwatertank, en dat het gehele systeem door laten lopen. En toch ben ik er nog niet helemaal uit, Wim, over wie er straks het eerst bij de latrine is...;)
Ik ben wel weer wat wijzer geworden, en anderen ook zie ik, mooi toch?
 

A.N.

Senior Prepper
@Arie
Die zak is 500ml. Afhankelijk van welke dompelpomp gaat het over meerdere liters per minuut.
Het kan toch geen kwaad een mailtje te sturen naar Sawyer om te vragen of dit mogelijk is?
Verder kun je je ook nog afvragen hoe de dompelpomp op tegendruk reageert.
Het staat je natuurlijk vrij om het te proberen maar zou er persoonlijk geen natte vinger werk van maken.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@Arie
Die zak is 500ml. Afhankelijk van welke dompelpomp gaat het over meerdere liters per minuut.
Het kan toch geen kwaad een mailtje te sturen naar Sawyer om te vragen of dit mogelijk is?
Verder kun je je ook nog afvragen hoe de dompelpomp op tegendruk reageert.
Het staat je natuurlijk vrij om het te proberen maar zou er persoonlijk geen natte vinger werk van maken.
@Arie @A.N. Misschien is het ook meer de dompelpomp die problemen heeft met wel draaien maar bijna niets verpompen (koeling-problemen?). Wat de druk betreft, zou er natuurlijk een overdruk-klep kunnen worden ingebouwd die weer terug stort in de vuilwatertank, en dan blijft het pompdebiet overeind. En misschien is juist iets zoals dit (een hydrofoorpomp), een deel van de oplossing: zodra de kraan dicht is, stopt de pomp. https://www.tuinmachineconcurrent.n...currency=EUR&gclid=CPSR65KEttMCFWgq0wodKwsAhg
Het filter kan dan wellicht tussen pomp en opslagvat.
Wat het filter betreft: Sawyer heeft ook grotere, zie bijvoorbeeld de Sawyer Point Zero Two.
 

drent

Diehard Prepper
Hoe meer onderdelen hoe meer er stuk kan. En of je electronica nog wel werkt na shtf is een aanname die je eigenlijk niet mag maken (nog afgezien van de hele buurt op je stoep). Van een oude fles en een stuk t-shirt maak je al een voorfilter om je water in de vuilwater jerrycan te gieten. Zo'n opzet koffiefilter kan ook. Kraandop op de vuilwater jerrycan, pas een extra dop aan voor op je schoonwater jerrycan zodat de slang vanuit de filter er op/door kan zonder dat er andere dingen mee binnen komen en je moet eigenlijk genoeg hebben aan de slang die bij je filter zit (stuk naar filter en stuk waaruit je kan drinken). Paar reserve expemplaren daarvan zijn dan weer wel interessant.
Vuilwater op een stoel, aanrecht oid, schoonwater op de grond en klaar is alles.
Neem wel een maatje grotere jerrycan voor je schoonwater en houd er rekening mee dat 1 maat grotere jerrycan geen 2 geheel volle 1 maat kleiner kan hebben. bv 2x 5L tot de rand vol laat een 10L overstromen.
En doe bij het setje wat watervaste stiften zodat je duidelijk kan merken wat bij welk onderdeel hoort zodat je geen schoon en vuil onderdeel mengt.
 

Ray

SHTF Expert
Voor thuis heb ik een aqualine 12 filter met keramisch element, actieve kool filtering en dan nog wat met zilverionen: http://preppers.nl/forum/threads/8269-Review-Aqualine-12-Combinatie-Filter?highlight=aqualine

Omdat het in één stap filteren van vervuild water met algen en rommel naar drinkwater nu eenmaal niet handig is, daar een extra bak bij met voorfilter materiaal. Het vervuilde water moet eerst door een paar lagen aquariumwatten, dan door een vijf micron filter voordat het keramische element de bacteriën eruit filtert.

Onderweg gebruik ik altijd m'n Sawyer Squeeze (wat groter dan de mini), die heb ik al een paar jaar in gebruik. De mini ligt hier puur als reserve.

Als alles faalt blijft water zuiveren over dmv dunne bleek, kaliumpermaganaat, jodium of koken. (na filtratie met een theedoek oid).
 

Napoliel

Prepper
Ik had een vraagje. De Black berkey waterfilter is erg goed in het filteren van zware metalen etc.. Maar op het internet vind je ook dat de virussen via de keramische filter niet gefilterd worden. Ik vind inderdaad tests terug waaruit blijkt dat het filteren op zware metalen en dergelijke erg goed is, maar wat zijn de labo resultaten voor virussen? Ik vind ook wel smaaktesten terug maar die subjectieve beoordeling vind ikzelf wat lauw ( smaaktesten na het filteren van slootwater. Smaak kan ok zijn, kleur ook, maar hoe zit het met de virussen en bacteriën? Iemand een idee?
 

Ray

SHTF Expert
Ik had een vraagje. De Black berkey waterfilter is erg goed in het filteren van zware metalen etc.. Maar op het internet vind je ook dat de virussen via de keramische filter niet gefilterd worden. Ik vind inderdaad tests terug waaruit blijkt dat het filteren op zware metalen en dergelijke erg goed is, maar wat zijn de labo resultaten voor virussen? Ik vind ook wel smaaktesten terug maar die subjectieve beoordeling vind ikzelf wat lauw ( smaaktesten na het filteren van slootwater. Smaak kan ok zijn, kleur ook, maar hoe zit het met de virussen en bacteriën? Iemand een idee?

Bacteriën zijn enorm vergeleken bij virussen en de porie grootte van zowel de keramische (Berkey, Katadyn) als holle vezel (o.a. Sawyer) filters is hierop afgestemd. Bacteriën (en andere micro organismen) worden effectief gefilterd als het filter in goede staat is. (Keramiek is wat kwetsbaarder dan holle vezel techniek)

Virussen zijn veel kleiner, die kun je niet filteren met een deeltjesfilter. Geluk bij een ongeluk, virussen zitten vast/opgesloten in bacteriën en algen en zweven niet los in 't water. Bovendien heb je in onze noordelijke gebieden geen virussen waar je je zorgen over hoeft te maken. Ga je op reis in de buurt van de evenaar, dan eventueel je deeltjesfilter aanvullen met een steripen. Dat is een apparaatje wat middels Uv-licht ook virussen dood (voor zover je van 'leven' kun spreken).

Zware metalen kunnen in je water voorkomen, maar ook die binden zich en bezinken vrij rap. Het oppervlakte water van NL bevat weinig zware metalen gelukkig, wat er gevonden wordt zit in het slib op de bodem.

Igv van nood of SHTF zou ik me geen zorgen maken over eventuele niet gefilterde chemicaliën of zware metalen. Uiteraard zoek je een 'bron' waarbij deze zoveel mogelijk zijn uitgesloten (bv. regenwater), maar de schadelijke effecten hiervan spelen hoogstens een rol op de zeer lange termijn. Kans dat je ergens anders dood aan gaat is onnoemelijk groter.

Wil je wel die 100% ipv 99,99999% zekerheid, dan moet je investeren in enorme voorraden actieve kool (dit kun je zelf niet regenereren/maken) en een UV filter (en stroomvoorziening) tegen de virussen naast een deeltjes filter.
 

Napoliel

Prepper
Bacteriën zijn enorm vergeleken bij virussen en de porie grootte van zowel de keramische (Berkey, Katadyn) als holle vezel (o.a. Sawyer) filters is hierop afgestemd. Bacteriën (en andere micro organismen) worden effectief gefilterd als het filter in goede staat is. (Keramiek is wat kwetsbaarder dan holle vezel techniek)

Virussen zijn veel kleiner, die kun je niet filteren met een deeltjesfilter. Geluk bij een ongeluk, virussen zitten vast/opgesloten in bacteriën en algen en zweven niet los in 't water. Bovendien heb je in onze noordelijke gebieden geen virussen waar je je zorgen over hoeft te maken. Ga je op reis in de buurt van de evenaar, dan eventueel je deeltjesfilter aanvullen met een steripen. Dat is een apparaatje wat middels Uv-licht ook virussen dood (voor zover je van 'leven' kun spreken).

Zware metalen kunnen in je water voorkomen, maar ook die binden zich en bezinken vrij rap. Het oppervlakte water van NL bevat weinig zware metalen gelukkig, wat er gevonden wordt zit in het slib op de bodem.

Igv van nood of SHTF zou ik me geen zorgen maken over eventuele niet gefilterde chemicaliën of zware metalen. Uiteraard zoek je een 'bron' waarbij deze zoveel mogelijk zijn uitgesloten (bv. regenwater), maar de schadelijke effecten hiervan spelen hoogstens een rol op de zeer lange termijn. Kans dat je ergens anders dood aan gaat is onnoemelijk groter.

Wil je wel die 100% ipv 99,99999% zekerheid, dan moet je investeren in enorme voorraden actieve kool (dit kun je zelf niet regenereren/maken) en een UV filter (en stroomvoorziening) tegen de virussen naast een deeltjes filter.
 

Napoliel

Prepper
Bedankt Ray! Ik beschik over eenondergrondse regenwater put van 5000 liter. De bedoeling is om in geval van wegvallen van betrouwbaar leidingwater over te schakelen op deze put en dat water dan te filteren over de Black berkey. Zou dit dan volstaan om goed drinkbaar water te behouden? Of voor alle zekerheid het regenwater toch te voorzien van een percentage bleekwater? Ik veronderstel dat die berkey het schadelijke aan dat bleekwater er uithaalt. Op de Black berkey zou ik de fluoride (pf filter?) Koppelen.
 

Ray

SHTF Expert
Bedankt Ray! Ik beschik over eenondergrondse regenwater put van 5000 liter. De bedoeling is om in geval van wegvallen van betrouwbaar leidingwater over te schakelen op deze put en dat water dan te filteren over de Black berkey. Zou dit dan volstaan om goed drinkbaar water te behouden? Of voor alle zekerheid het regenwater toch te voorzien van een percentage bleekwater? Ik veronderstel dat die berkey het schadelijke aan dat bleekwater er uithaalt. Op de Black berkey zou ik de fluoride (pf filter?) Koppelen.

Regenwater is een prima bron, geen last van zware metalen of chemische verontreiniging. Een deeltjesfilter is genoeg.
Bleekwater is niet nodig en zal eventuele capaciteit om chemicaliën te filteren om zeep helpen. Fluoride filteren is ook niet nodig, want dat zit niet in je regenwater.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Het zal verschillen per provincie dat er bestrijdingsmiddelen in het regenwater te vinden is.

40 verschillende bestrijdingsmiddelen.

Volgens de onderzoekers is de situatie niet specifiek voor Zuid-Holland. Ook in andere delen van Nederland worden hoge tot zeer hoge concentraties bestrijdingsmiddelen in het regenwater gemeten.
https://www.nrc.nl/nieuws/1997/04/12/zuidhollands-regenwater-giftig-voor-vissen-7349531-a1252191

Hoe giftig is regenwater - Wageningen UR E-depot

edepot.wur.nl/363200
door J DE POORTE - ‎Verwante artikelen
gemaakt voor enkele gehalten aan bestrijdingsmiddelen in regenwater, de gemiddelde concentratie in het regenwater boven de 10% van de laagste LC50-.

Ook is voorzichtigheid geboden in gebieden met industrie, maar dat begrijpelijk.

Kost een paar centen maar laat het water uit de regenput onderzoeken! meten is weten.

Een simpele test
Wat je zelf kunt doen is goed natuurwater waar veel leven in zit mee nemen je neemt een brandschone emmer daar doe je het water uit de regenton in dan het zakje met leven er in leggen na een uurtje is de temperatuur gelijk geworden, dan knip je een puntje van het zakje er af zodat het water zich langzaam kan vermengen, houd de ontwikkeling in de gaten als je geen sterfte op merkt kan je de emmer op een geschikte koele plek houden en een paardagen de ontwikkeling volgen blijft het leven zijn gangetje gaan kan je er wel van uitgaan dat er geen sprake is van boven genoemde verontreiniging en niet echt zorgelijk is.
 

petroman

SHTF Expert
@Napoliel , wat doe je met die opslagcapaciteit.
Ik heb begrepen dat putwater alleen goed blijft als je het gebruikt. Er is dat een min of meer constante toevoer van grond- en/of hemelwater.
 

Ray

SHTF Expert
Het zal verschillen per provincie dat er bestrijdingsmiddelen in het regenwater te vinden is.

40 verschillende bestrijdingsmiddelen.

Volgens de onderzoekers is de situatie niet specifiek voor Zuid-Holland. Ook in andere delen van Nederland worden hoge tot zeer hoge concentraties bestrijdingsmiddelen in het regenwater gemeten.
https://www.nrc.nl/nieuws/1997/04/12/zuidhollands-regenwater-giftig-voor-vissen-7349531-a1252191

Hoe giftig is regenwater - Wageningen UR E-depot

edepot.wur.nl/363200
door J DE POORTE - ‎Verwante artikelen
gemaakt voor enkele gehalten aan bestrijdingsmiddelen in regenwater, de gemiddelde concentratie in het regenwater boven de 10% van de laagste LC50-.

Ook is voorzichtigheid geboden in gebieden met industrie, maar dat begrijpelijk.

Kost een paar centen maar laat het water uit de regenput onderzoeken! meten is weten.

Een simpele test
Wat je zelf kunt doen is goed natuurwater waar veel leven in zit mee nemen je neemt een brandschone emmer daar doe je het water uit de regenton in dan het zakje met leven er in leggen na een uurtje is de temperatuur gelijk geworden, dan knip je een puntje van het zakje er af zodat het water zich langzaam kan vermengen, houd de ontwikkeling in de gaten als je geen sterfte op merkt kan je de emmer op een geschikte koele plek houden en een paardagen de ontwikkeling volgen blijft het leven zijn gangetje gaan kan je er wel van uitgaan dat er geen sprake is van boven genoemde verontreiniging en niet echt zorgelijk is.
Weet je ook rapporten te vinden van hoe het nu zit? Je ene link is van 20 jaar geleden en de pdf refereert aan een onderzoek uit 1994.
 

Ray

SHTF Expert
Ray een recenter rapport tot en met 2008

Ook in regenwater aanwezig het verspreid zich over de hele wereld in de lucht stromingen
http://www.greenpeace.nl/Global/nederland/report/2007/6/gif-bloedlink-het-verhaal-d.pdf
Dit rapport gaat over alle vormen van verontreinigingen in lucht, bodem, water, etc. In regenwater werden ook lage concentraties aangetroffen, ze verwijzen naar een onderzoek uit 2003.

Maar waar wil je heen? Je eet aardappelen en andere groentes van 't land waar regen op valt, koeien en vis, alles staat bloot aan de verontreinigingen die de mens gecreeerd heeft. Dat is simpelweg niet te vermijden. Zelfs je kraanwater zitten nog stoffen in die we eigenlijk niet willen, maar beroerd te filteren zijn. Actieve kool filters zijn maar deels een oplossing voor persoonlijk gebruik, je hebt er flink wat van nodig met trage doorlooptijd en dan nog is alles niet eruit.
 

Napoliel

Prepper
@Napoliel , wat doe je met die opslagcapaciteit.
Ik heb begrepen dat putwater alleen goed blijft als je het gebruikt. Er is dat een min of meer constante toevoer van grond- en/of hemelwater.
Hallo, ik recupereer dit hemelwater nu constant. Momenteel staat daar een pomp op die zorgt voor de bevoorrading van mijn wasmachine, wc's en buitenkranen. Die put is dus constant in gebruik.
 
J

J.J

Gast
Heel goed bezig,
terwijl ik dit schrijf vraag ik met af heb je ook slip in de waterput, haalt men dat er wel eens uit, of heeft slip ook een goede functie op de water kwaliteit.
Misschien helpt het ook voor afbraak van insecten en andere organisch materiaal.
 

petroman

SHTF Expert
Slib als in dooie rottende dingen is nooit echt goed voor je water kwaliteit. En kan je filter, ledingen verstoppen. Zand dat meekomt via grondwater is minder erg maar verstopt net zo goed.
 
Bovenaan