• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe werkt een Zibro kamin R125C

Richard434

Prepper goeroe
Bij verbranding van koolwaterstoffen, zoals benzine, aardgas en petroleum zijn, komt altijd water vrij.
Dus vocht is "altijd" een probleem, net als CO2.
Daarom is, ongeacht welke brandstof je gebruikt een vorm van ventilatie (en voor mij persoonlijk een goede rookgasafvoer) nodig.
 

Arie

Diehard Prepper
@Arie , als ik het zo bekijk is de oude pit net zo lang als de nieuwe.
Heb je nog kunnen zien of er wat anders met de pit aan de hand was ? Verkeerde petroleum ? leeg laten branden ?
dagtankje gechekct op vervuiling ?

Mooi dat ie het weer doet !
Binnenwerk is exact als die oude blauwe vlam dingen uit 1930

Het enige wat ik heb kunnen zien aan de oude kous was dat hij vies was en erg stug.
Alles was van binnen gewoon schoon. En ook de oude kous heeft wel gebrand op de qklima brandstof alleen niet zoals het hoort.
 

capricorn

Prepper
Na enkele jaren geen activiteit meer op deze topic geef ik alsnog graag deze korte reactie over de werkwijze voor de vervanging van de kous en/of gloeispiraal van een Zibro kamin R125.
Met dank aan Arie voor de uitgebreide gedocumenteerde beschrijving.
Er is evenwel een minder omslachtige werkwijze waarbij je het bovenste deel van het gasbrandertje in zijn geheel wegneemt.
Eerst moet wel het petroltankje eruit gehaald worden alsook het brander-element worden weggenomen, maar daarna kan je door drie schroeven onderaan het vuurtje (rondom de rand) los te vijzen het bovenste deel volledig in één keer afnemen. Op die wijze is de toegang tot het binnenwerk verzekerd.
 
Bovenaan