• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoeveelheid voorraden

salbie1988

Survivor
Een tijdje geleden dat ik echt wat gepost heb, maar de laatste tijd toch weer meer mee bezig.

Ik heb de afgelopen periode een voorraad voor ongeveer 2 jaar aangelegd qua eten en drinken zou ik het in principe een jaar of 2 moeten kunnen volhouden. Dat is relatief makkelijk aan te leggen.

Maar ik merk dat ik meer en meer in de knoop kom met andere producten. Stel je voor dat je lekker elke dag een warme maaltijd wilt maken, zonder dat je in staat bent dit met bijvoorbeeld hout te doen. Ik zag pas een aanbieden van bijvoorbeeld 24 flessen butaan gasflessen voor 27 euro. Ik dacht dat is een mooie hoeveelheid. Maar in principe kan je hier 24 uur op koken. Dus zeg 24 t/m 48 dagen. Maar om nu 150 of 300 flessen in voorraad te houden is ook al wat.

Of benzine voor de quad. Gaat zo'n 10 liter in waar ik ongeveer 200KM mee rij. Hoeveel liter sla ik in om langere periode een vervoerssmiddel te hebben. Beperkt houdbaar, en een paar honderd liter sla je misschien ook weer niet zo graag thuis op.

Daarbaast stroomvoorziening is in Nederland moeilijk het gehele jaar rond te krijgen met de beperkte zon. Geen world first problem maar toch.

Dus overleven lijkt qua voorraad redelijk makkelijk te doen (veiligheid is ander los ding maar though). Maar hoe maak je je het gemakkelijk?

Waar leggen jullie de grenzen?

Ik lees een mindfuck.
Je hebt voor 2 jaar drank opgeslagen maar je wilt ook 2 jaar lang met je quad rondrijden?
Ik zou de termijn terugbrengen naar een jaar. Als de problematiek dan nog niet opgelost is dan heb je pech qua statische voorraad.
Daarnaast zou ik voor zelfvoorzienend gaan in de zin van, vernieuwing door voedsel te verbouwen, water opvangen ipv opslaan.

Een tijdje geleden dat ik echt wat gepost heb, maar de laatste tijd toch weer meer mee bezig.

Ik heb de afgelopen periode een voorraad voor ongeveer 2 jaar aangelegd qua eten en drinken zou ik het in principe een jaar of 2 moeten kunnen volhouden. Dat is relatief makkelijk aan te leggen.
Twee jaar is behoorlijk lang @salbie1988 Met mijn gezin kom ik wel wat maanden vooruit met onze voorraden, maar na een jaar zou je een fietslampje achter mij zien branden denk ik. Mocht het echt flink mis lopen dan heb ik er wel wat vertrouwen in om gaandeweg meer voedsel zelf te kunnen verbouwen.
Let op dat je aandacht besteedt aan een goede conservering en opslag. Koel en droog, en het beste met een stevige zuurstof absorber erbij (staalwol en calciumchloride).
Maar ik merk dat ik meer en meer in de knoop kom met andere producten. Stel je voor dat je lekker elke dag een warme maaltijd wilt maken, zonder dat je in staat bent dit met bijvoorbeeld hout te doen. Ik zag pas een aanbieden van bijvoorbeeld 24 flessen butaan gasflessen voor 27 euro. Ik dacht dat is een mooie hoeveelheid. Maar in principe kan je hier 24 uur op koken. Dus zeg 24 t/m 48 dagen. Maar om nu 150 of 300 flessen in voorraad te houden is ook al wat.
Ik heb petroleum en benzine op voorraad, en met een paar jerrycans vol kan je dan toch een behoorlijke slag in de rondte koken. Kijk eens naar een Coleman multi fuel brander. Ik heb een tweepits, en die is best zuinig in verbruik, en je bent veel flexibeler want vloeibare brandstof is wel het allerlaatste dat niet meer te vinden zal zijn. Heb je daarnaast nog een houtkacheltje met kookmogelijkheid dan is desnoods de inventaris ook te verstoken😉 Kijk wellicht eens naar zo'n tent kacheltje.
Of benzine voor de quad. Gaat zo'n 10 liter in waar ik ongeveer 200KM mee rij. Hoeveel liter sla ik in om langere periode een vervoerssmiddel te hebben. Beperkt houdbaar, en een paar honderd liter sla je misschien ook weer niet zo graag thuis op.
1 op 20? Dan houd je er het beste een 1 op 40 scootertje naast voor mindere tijden lijkt mij. Of een Solex, waarom eigenlijk niet? Tenzij veel reizen om de een of andere reden noodzakelijk is, zou ik zelf mijn brandstof toch zoveel mogelijk voor koken en verwarming reserveren, en voor de generator. En, fietsen is gezond!
Daarbaast stroomvoorziening is in Nederland moeilijk het gehele jaar rond te krijgen met de beperkte zon. Geen world first problem maar toch.

Dus overleven lijkt qua voorraad redelijk makkelijk te doen (veiligheid is ander los ding maar though). Maar hoe maak je je het gemakkelijk?
Probeer met wat zonnepanelen en een accu in stroom te voorzien, verwarm een enkele ruimte, Wees spaarzaam met brandstoffen, trek een extra trui aan, en dan kom je best een flink eind denk ik...
Waar leggen jullie de grenzen?
Een maand of drie-vier zonder veel zorgen door kunnen komen, en die tijd benutten om op zelfvoorziening over te stappen, dat vind ik zelf wel reëel. Daarnaast, moet het wel erg raar lopen om helemaal geen voeding of brandstoffen meer te kunnen krijgen. In het ergste geval gaat dat wekenlang nog mondjesmaat voordat het stopt, en dat rekt de eigen voorraden flink (hoop ik).

• Leuk
Waarderingen: Flos
Even mijn verhaal. ( nog maar eens )
Toen ik aanklopte op een preppers forum zo een 14 jaar geleden had ik een voorraadje van 18 maand en dit voor 8 mensen.
Ja ik was al prepper voor het uitgevonden werd.
Maar met zijn tweeën was dat niet te rouleren. Dus heb ik ergens in 2014 de grote schoonmaak gehouden.
Nu heb ik nog voor een maand of 5a6 voor 10 personen. ( gezinsuitbreiding van de kinderen)
Ik kan koken op 14 verschillende brandstoffen. Of toch verschillende aanbiedingen. Omdat stads gas en flessen gas bijden gas zijn maar een ander toestel vragen.
Met een moestuin van zo een duizend vierkante meten heb ik best wat verste groenten. En met een neerhof aan klein vee een stukje vers vlees.
Ik heb 24 zonnepanelen op het dak. Maar in mijn loods staan er nog om een gesloten systeem te bouwen moest dat nodig zijn.
Ja brandstof voor vervoer is lastig. Maar een benzine motor kan je desnoods ook op alcohol laten draaien. ( als het maar sterk genog is )
En sla vooral de wijze raad van @RockyFlats niet in de wind.

Terug
Bovenaan