• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hotsauces oftewel hete sausjes, chilisaus

Erny

Last (wo)man standing
@VD1987 Een sausje met flink wat Reapers erin zou ik niet "pittig" meer noemen.:eek:
Ik hou zelf van lekkere smaakvolle eetbare sausjes. Ik heb er totaal geen lol in om die superhots te kweken of te eten. Ieder zijn lol zeg maar. ;) Maar ik ga voor de smaak en de aroma's en een behapbare hitte die op diverse plaatsen van je mond inwerkt en niet voor een mega hoog scoville gehalte. :cool:

Maar zet gerust je favoriete Reapersaucerecept hier ook neer.
 

Erny

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
En daar komt weer een sausje.:cool:
Had de laatste pepers geplukt en daar zaten nog behoorlijk wat groene Oro De Equadors bij.
Dus ik dacht... laat ik een fris groen Hotsausje maken. :D
Even bedenken wat ik dáár dan allemaal door zou doen, had nog een komkommer liggen en wat limoenen. Limeleaves en citroengras in de vriezer. De pepers hebben ook een fris citrus aroma dus dat zou wel passen.
Nog wat extra boodschapjes bij de Oriental en toen kon ik aan de gang
Vervolgens kwam er wat onvoorzien familiegebeuren tussen en tegen de tijd dat ik er mee aan de gang ging was een groot deel van de groene pepers toch nog geel geworden. :fluit:

FRISGROENE HOTSAUCE

Wat heb ik dit keer gebruikt?
Ingrediënten:
- lading pepers: Oro de Equador en Madamme Jeannettes, groen en geel, paar Aribibi Gusano pepertjes
- anderhalve komkommer (in stukjes)
- 1 grote ui (in grove stukken)
- 1 bol knoflook (dit was de Morado) (in grove stukjes)
- 1 groene paprika (in stukjes)
- 4 Lime Leaves
- stukken schil plus sap van 1 limoen (+ de uitgeperste helften)
- scheutje azijn
- palmsuiker
- gember (in kleine stukjes)
- laos (in kleine stukjes)
- citroengras (2 stengels platslaan en in stukken erin)
- 1 blik ananas + sap (eventueel nog wat sap van nog een blik)
- beetje munt
- peper en zout
- groene kleurstof

Olie in de pan, knoflook en uien aanbakken, gember en laos erbij, paprika erbij.
Pepers in grove stukken knippen en in de pan, verwarmen en beetje aanbakken.
Komkommer er bij en ook de limeleaves mogen erin, evenals het citroengras.
Scheutje azijn en limoensap + schil + helften erbij. Sudderen.
Tussendoor wel een beetje roeren natuurlijk.
Palmsuiker erin.
Ananas (in stukjes) erbij met het sap.
Warm laten worden... sudderen.
Zout en peper toevoegen.
Sudder sudder sudder.
Lime leaves en citroengras en limoenhelften eruit vissen.

En dan in de blender of andere keukenmachien en fijnmalen.
Deze saus weer in de pan, verwarmen en proeven.
Zo nodig smaak wat bijstellen met wat azijn of suiker of limoensap. Eventueel nog wat extra munt laten meesudderen en daarna er weer uit vissen.
Tja... en omdat ie niet groen genoeg was heb ik wat groene kleurstof toegevoegd. Dit kun je natuurlijk ook weglaten.

IMG_6445.JPG

Vind ook deze weer heel lekker maar totaal anders dan de vorige sausjes omdat ik bij deze speciaal voor een frisse smaak ben gegaan, vooral de impuls om ook nog munt toe te voegen was een goede. Maar wel uitkijken dat het geen muntsaus wordt. :D
 
F

frans81

Gast
En daar komt weer een sausje.
Had de laatste pepers geplukt en daar zaten nog behoorlijk wat groene Oro De Equadors bij.
Dus ik dacht... laat ik een fris groen Hotsausje maken. :D
Vervolgens kwam het uitstel en aftel verhaal en tegen de tijd dat ik er mee aan de gang ging was een groot deel van de groene pepers toch geel geworden.

FRISGROENE HOTSAUCE

Wat heb ik dit keer gebruikt?
Ingrediënten:
- lading pepers: Oro de Equador en Madamme Jeannettes, groen en geel, paar Aribibi Gusano pepertjes
- anderhalve komkommer (in stukjes)
- 1 grote ui (in grove stukken)
- 1 bol knoflook (dit was de Morado) (in grove stukjes)
- 1 groene paprika (in stukjes)
- 4 Lime Leaves
- stukken schil plus sap van 1 limoen (+ de uitgeperste helften)
- scheutje azijn
- palmsuiker
- gember (in kleine stukjes)
- laos (in kleine stukjes)
- citroengras (2 stengels platslaan en in stukken erin)
- 1 blik ananas + sap (eventueel nog wat sap van nog een blik)
- beetje munt
- peper en zout
- groene kleurstof

Olie in de pan, knoflook en uien aanbakken, gember en laos erbij, paprika erbij.
Komkommer er bij en ook de limeleaves mogen erin, evenals het citroengras.
Scheutje azijn en limoensap + schil + helften erbij. Sudderen.
Tussendoor wel een beetje roeren natuurlijk.
Palmsuiker erin.
Ananas (in stukjes) erbij met het sap.
Warm laten worden... sudderen.
Zout en peper toevoegen.
Sudder sudder sudder.
Lime leaves en citroengras eruit vissen.

En dan in de blender of andere keukenmachien en fijnmalen.
Deze saus weer in de pan en proeven.
Zo nodig smaak wat bijstellen met wat azijn of suiker of limoensap. Eventueel nog wat extra munt laten meesudderen en daarna er weer uit vissen.
Tja... en omdat ie niet groen genoeg was heb ik wat groene kleurstof toegevoegd. Dit kun je natuurlijk ook weglaten.

Bekijk bijlage 10033

Vind ook deze weer heel lekker maar totaal anders dan de vorige sausjes omdat ik bij deze speciaal voor een frisse smaak ben gegaan. :D

Beste @Erny alweer doe je iets waar ik gevoelig voor ben haha .
Iedere keer weer dat Watertanden dat er bij mij ontstaat pfff . Knap lastig als je in bed licht haha .
En het enigste dat ik in de koelkast heb is SAMBAL VAN DE ALDI Haha .

Heerlijke recepten . Helaas ben ik geen keuken prins ( esje ) .

Ga zo door !!
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Erny

Last (wo)man standing
Bij de Nazar (mijn favoriete Marokkaanse supermarkt alhier) lagen een paar week gelee weer zakken met kleine (birds eye?) pepertjes afgeprijst in de afprijsgroentebak. Dus snel meegenomen voor alweer een hotsausje.

Na wat rondzoeken voor extra inspriratie stuitte ik opeens op een wel heel simpel proces.
De weinige aanwijzingen opgevolgd en ooohhh wat een lekker sausje !! :D
Bijna een beetje een tabasco achtig smaakje. Ik noem hem Funky Sauce.
Dit keer dus niet door mijzelf verzonnen maar ik ga er vast wel verder mee experimenteren.
Beter nog, daar ben ik nu al mee bezig want vandaag weer zak met Adjoema's gescoord. En een zak wat zoete pepers (paprika's dus) bleken te zijn. (En toch zei de afprijsman dat ze licht pittig zouden zijn... :confused:).

Funky Hot Sauce

- 500 gram (rode) pepers
- 3 eetlepels zout
- 500 gram (goede) witte wijnazijn (ik had alleen gewone azijn dus die gebruikt)

Pepers wassen en eventueel ontkronen (heb ik dit keer niet gedaan). In de keukenmachien en samen met het zout vermalen.

In glazen pot doen en goed naar beneden drukken.
Twee dagen afgedekt (dus niet afgesloten) laten staan.
Na die tijd aanvullen met de azijn en dan 5 dagen laten staan.
En dan is ie klaar.
Dus afgieten door een zeef en de pepermassa goed uitdrukken.
Saus in flesjes gieten.
Afgelopen keer heb ik zelfs een tweede en derde batch getrokken van dezelfde pepermassa. Heb wel steeds weer wat zout toegevoegd. Deze batches waren minder funky van smaak maar nog steeds lekker heet dus goed te gebruiken om van alles op te hitsen.

Dit keer heb ik dus half Adjoema en half rode zoete puntpaprika gedaan.
Heb de massa in twee potten verdeeld. Wil de ene met mijn zelfgemaakte rode wijnazijn opgieten en de ander met gewone azijn.

Sausje is echt bedriegelijk lekker en kan overal doorheen en overheen om dingen net dat beetje op te kikken. :D

Edit: na lang zoeken het recept teruggevonden. Het is de Rode Pepersaus.
https://www.elleeten.nl/Food/hete-saus-recepten
(Het stond me bij dat ik vorig keer had gelezen dat ik 5 dagen elke dag de pot moest schudden maar dat vind ik opeens niet meer terug... )

Onderweg kwam ik ook nog de handelswijze voor echte gefermenteerde pepermoes tegen. Moet je alleen iets meer geduld voor op kunnen brengen. ;)
https://www.chilipeppermadness.com/cooking-with-chili-peppers/how-to-make-fermented-pepper-mash/
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Afgelopen zaterdag had ik drie pepertjes (habanero's) mee naar de sc. @Carismo, @Zanzara en @frans81 hebben er een geproefd. Iets te warm om zo te eten. @Carismo vertelde me dat het heel makkelijk is om zelf hotsauce te maken. Her gesprek kwam heel snel op Erny en haar geweldige sausjes. Inspiratie dus.

De jongste wilde graag een origineel kado voor de verjaardag van een vriend van hem. En die vriend is dol op hotsauce. En we hadden nog meer Habanero's liggen. Dus voor de inspiratie heeft hij dit draadje doorgelezen en zelf wat gemengd.

3 tenen knoflook
1 ui
1 grote sjalot
250 gr Habanero's rood
Diverse kleuren tomaat
Blik gesneden tomaat
Half blik ananas
Limoensap van 1 limoen
Peper
Zout

Hij heeft de ui, knoflook, sjalot en peper gefruit. Toen de tomaat, ananas, limoensap en pepers er bij. Er kwam wat damp in zijn ogen en hij keek me met zeer waterige ogen aan.

Ik moest weg en hij ging verder. Er was een probleem. Hij mag dit echt zelf niet proeven. Dus hij naar de buurvrouw om haar te laten proeven of de smaak goed was. Binnen 5 seconden kwam er stoom uit haar oren.:hot: :fluit:
Maar de smaak was wel goed volgens haar.
Nu durf ik alleen niet te proeven...

Vanavond bij het eten zal ik gaan testen.
 

Marcov

Prepper goeroe
Afgelopen zaterdag had ik drie pepertjes (habanero's) mee naar de sc. @Carismo, @Zanzara en @frans81 hebben er een geproefd. Iets te warm om zo te eten. @Carismo vertelde me dat het heel makkelijk is om zelf hotsauce te maken. Her gesprek kwam heel snel op Erny en haar geweldige sausjes. Inspiratie dus.

De jongste wilde graag een origineel kado voor de verjaardag van een vriend van hem. En die vriend is dol op hotsauce. En we hadden nog meer Habanero's liggen. Dus voor de inspiratie heeft hij dit draadje doorgelezen en zelf wat gemengd.

3 tenen knoflook
1 ui
1 grote sjalot
250 gr Habanero's rood
Diverse kleuren tomaat
Blik gesneden tomaat
Half blik ananas
Limoensap van 1 limoen
Peper
Zout

Hij heeft de ui, knoflook, sjalot en peper gefruit. Toen de tomaat, ananas, limoensap en pepers er bij. Er kwam wat damp in zijn ogen en hij keek me met zeer waterige ogen aan.

Ik moest weg en hij ging verder. Er was een probleem. Hij mag dit echt zelf niet proeven. Dus hij naar de buurvrouw om haar te laten proeven of de smaak goed was. Binnen 5 seconden kwam er stoom uit haar oren.:hot: :fluit:
Maar de smaak was wel goed volgens haar.
Nu durf ik alleen niet te proeven...

Vanavond bij het eten zal ik gaan testen.
Leef je nog?
 

Erny

Last (wo)man standing
Tomatillo - Jalapeño Hotsauce

Ovenschaal met Tomatilloos en aantal knoflooktenen en 4 groene Jalapenoos (deze zijn eigen kweek, Lidl zaad, dus pittiger als uit de winkel) gevuld en in de oven gezet en laten garen.
Laten afkoelen, in de keukenmachien gestopt en verkleinerd.
Het geheel weer opnieuw verhit en wat suiker en azijn toegevoegd om de houdbaarheidskans wat te vergroten.
Dat vervolgens heet in de flesjes gegoten.
Heerlijk. Fris, lichtzurig, lichtzoetig en pittig. Goed gelukt, zo simpel kan het zijn. :cool:
20220925_162648.jpg
 

marzman

Diehard Prepper
Hoe veel gram peper gebruik je (ongeveer) voor zo'n jampotje saus? Ik heb dit jaar al veel ingevroren (vooral Rawit en cayenne, maar ook wat habanero) en weggegeven maar ik denk dat het ook wel leuk is om zelf een saus te maken.

Tomatillo - Jalapeño Hotsauce

Ovenschaal met Tomatilloos en aantal knoflooktenen en 4 groene Jalapenoos (deze zijn eigen kweek, Lidl zaad, dus pittiger als uit de winkel) gevuld en in de oven gezet en laten garen.
Ja dat viel me ook op met mijn supermarktzaad. Rawit, cayenne, jalapeno, het zou dan af moeten nemen in sterkte maar het is allemaal ongeveer gelijk (en pittiger dan de peper waar ik het zaad uit heb gehaald, de cayenne komt trouwens uit een zakje uit het tuincentrum). Waarschijnlijk heeft het gewoon allemaal de maximale sterkte omdat het in potjes goede grond, goede voeding etc heeft gezeten.
 

Erny

Last (wo)man standing
@marzman Als het niet bij mn recept staat dan heb ik geen idee hoeveel pepers ik qua gewicht gebruik. Doe het op gevoel en smaak. Hangt ook erg af van de soort peper en de pittigheid. Die 4 Jalapeno's waren perfect voor die hoeveelheid saus bijvoorbeeld. En dat ging ook op gevoel. Gisteren gegeten met Quesadilla (met eigen tomaten/uien etc saus en kaas) en ik was erg positief onder de indruk van mijn heerlijke sausje. Denk dat alle Tomatilloos nu dat lot gaat wachten. :cool:
Jouw Habanero's lijken me heel geschikt voor een lekker sausje. :)
 

Erny

Last (wo)man standing
20221017_154842.jpg

Yellow Pointy / Oro de Equador Ananas Hotsauce

Hoera! De gele hotsauce pepers zijn weer rijp. In februari gezaaid en in oktober tot saus verwerkt.
Het zijn dus de Yellow Pointy en de Oro de Equador. Beiden hebben een citrusaroma en een goede pittigheid.
Het is wel een beetje hetzelfde idee als de gele hotsausjes die al in dit topic staan. Heb dit keer geprobeerd om de hoeveelheden bij te houden.

469 (om precies te zijn 🤓 ) gram Yellow Pointy en Oro de Equador pepers
2 grote uien
2 en halve bol knoflook (is geen eigen knoflook dus heb ik meer van nodig want heeft minder smaak)
300 gram sjalotten
4 lime leaves
sap van 4 limoentjes
sap van halve citroen
2 blikken ananas (560 gr)
scheut witte wijnazijn
beetje zout
suiker naar smaak
theelepel turmeriek (geelwortelpoeder/kurkuma)
scheut water
appeltje

De pepers heb ik in de keukenmachien in stukjes gehakseld samen met 1 bol knoflook en de uien.
Wat olie in pannetje en het mengsel verwarmd/licht gebakken. uch uch uch
In de oven de sjalotten en de rest van de knoflook (met schil) geroosterd. Laten afkoelen en uit de schillen geknepen. Smurrie toegevoegd aan pepermengsel.
Limeleaves bij het mengsel.
Appel in stukjes erbij.
Limoen en citroensap toevoegen, ananas erbij. Zout en turmeriek erdoor.
Sudder sudder sudder.
Als het genoeg gesudderd heeft de limeleaves verwijderen.
Mengsel in de blender fijnmaken en dan weer in de pan. Opnieuw verwarmen, wat suiker erbij doen.
Proeven!!!
Eventueel wat meer suiker/azijn/zout. Dit naar eigen smaak.
Zelf laat ik de saus eerst afkoelen, dan proeven etc, opnieuw verhitten en dan in de potjes/flesjes gieten.
Heb zelf nog water toegevoegd om het geheel wat smeuiiger te maken.




 

PBear

Mankinds only hope
Bekijk bijlage 23237

Yellow Pointy / Oro de Equador Ananas Hotsauce

Hoera! De gele hotsauce pepers zijn weer rijp. In februari gezaaid en in oktober tot saus verwerkt.
Het zijn dus de Yellow Pointy en de Oro de Equador. Beiden hebben een citrusaroma en een goede pittigheid.
Het is wel een beetje hetzelfde idee als de gele hotsausjes die al in dit topic staan. Heb dit keer geprobeerd om de hoeveelheden bij te houden.

469 (om precies te zijn 🤓 ) gram Yellow Pointy en Oro de Equador pepers
2 grote uien
2 en halve bol knoflook (is geen eigen knoflook dus heb ik meer van nodig want heeft minder smaak)
300 gram sjalotten
4 lime leaves
sap van 4 limoentjes
sap van halve citroen
2 blikken ananas (560 gr)
scheut witte wijnazijn
beetje zout
suiker naar smaak
theelepel turmeriek (geelwortelpoeder/kurkuma)
scheut water
appeltje

De pepers heb ik in de keukenmachien in stukjes gehakseld samen met 1 bol knoflook en de uien.
Wat olie in pannetje en het mengsel verwarmd/licht gebakken. uch uch uch
In de oven de sjalotten en de rest van de knoflook (met schil) geroosterd. Laten afkoelen en uit de schillen geknepen. Smurrie toegevoegd aan pepermengsel.
Limeleaves bij het mengsel.
Appel in stukjes erbij.
Limoen en citroensap toevoegen, ananas erbij. Zout en turmeriek erdoor.
Sudder sudder sudder.
Als het genoeg gesudderd heeft de limeleaves verwijderen.
Mengsel in de blender fijnmaken en dan weer in de pan. Opnieuw verwarmen, wat suiker erbij doen.
Proeven!!!
Eventueel wat meer suiker/azijn/zout. Dit naar eigen smaak.
Zelf laat ik de saus eerst afkoelen, dan proeven etc, opnieuw verhitten en dan in de potjes/flesjes gieten.
Heb zelf nog water toegevoegd om het geheel wat smeuiiger te maken.

Een interessant recept om eens uit te proberen. Helaas hier in de Filipijnen nog geen gele pepers gezien. Maar misschien werkt het ook met chili pepers, die we in onze tuin willen verbouwen. We houden hier wel van pittig. En dan met verse ananas uit eigen tuin. We hebben er een paar geplant. Ze doen er helaas 3 jaar over om te volgroeien.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Als eerste haal ik even mn twee sausjes van Preppers.nl, heb die net in de laatste maanden daar geplaatst.

Deze was van 27-11-2015

Ananas - Hurrikan Habanero HOT Sauce:

@Erny , jij zit toch in het hoge noorden? Zulke mooie pepers zijn dan wel een prestatie, zelfs in een kastje.

Ik ga die pepersaus van jou echt eens proberen te maken. Het worden dan wel gekochte pepers, maar een peperplant ga ik ook zoeken voor m'n kastje.

Ik nu helaas kan niet veel meer tegenover jouw culinaire prestatie zetten, dan de kant-en-klare saus die ik lekker vind: Sriracha saus!
"Sriracha (Thai: ศรีราชา) is een scherpe chilisaus vernoemd naar de kuststad Si Racha in het district Amphoe Si Racha in Thailand. In Si Racha werd de saus voor het eerst geproduceerd en toegepast in lokale visrestaurants. Sriracha wordt vervaardigd uit chilipeper, azijn, knoflook, suiker en keukenzout. Gemeten volgens de schaal van Scoville zit sriracha-saus tussen de 1.000 en 2.500 SHU."

Die "met de groene dop" is mijn favoriet (niet al te scherp). Wie het niet kent maar niet bang is voor "een beetje heet", die kan kan die saus best proberen. Die met een rode dop is het flink scherper. Let er bij het kopen wel op dat de saus niet uit de USA komt (haha, en dat is niet omdat ik die jongens van rare dingen verdenk...) maar uit Thailand. Ik vind de Thaise saus veel beter smaken dan de Amerikaanse saus, en de flessen zien er op het oog (qua vorm en naam Sriracha) hetzelfde uit.
1666289854498.png

Zie het even als een smakelijke noodoplossing, tot de saus volgens @Erny 's recept klaar is...
 

RockyFlats

Ruttaan
Hotsaus koop je natuurlijk bij: https://www.heatsupply.nl/
Pepers bij: https://westlandpeppers.com/

(nope, van beide geen aandelen en ook geen sponsor)

Westlandpeppers uit De Lier, leuk @phtvs . Ik had het niet eerder gezien, en is voor mij zelfs aan te lopen. Geen Wetland of Wasteland, maar het Westland... Het stukje aarde in eigen land, waar die Rotterdammers de opgerolde mouwen van hebben afgekeken. Het is de reden waarom de Amsterdammers groen zien, namelijk bij de gedachte er zover vanaf te wonen. Het is tegelijk als "de Hollandse Riviëra", hier aan de kust met zijn brede stranden: Palmen hebben wij ook https://www.zaterdagverkoop.nl/ en het is hier ook heerlijk gezond-heet zoals @phtvs al aanduidt. Nu schijnen we hier de meeste zonuren van Nederland te hebben, en de ligging aan de kust zorgt voor milde winters. Vandaar ook al dat kas-glas waarin van er alles en nog wat wordt geteeld, zelfs lekkere pepers. Leuk is ook, dat veel tuinders hun producten vaak in eenvoudige onbewaakte stalletjes verkopen, voor weinig centen. Het doet denken aan de tijd waarin de achterdeur van het slot kon blijven. Gooi een paar Euro in het geldkistje en je mag een zakje of bos uitkiezen. Ik ga vandaag eens even langs bij Westlandpeppers, en vind er vast een lekker hot-sauce! Tot zover even deze 101% on-topic sluikreclame...

Misschien mag ik nog een kleine off-topic maar humorvolle bijdrage toevoegen? Het laat de humor en de werkelijke namen van onze dorpen zien, en ook dat je het Oktoberfest het beste in Westelijke richting zoekt... Mijn zoons bezochten het, en zijn alweer bijna nuchter! ;)
 
Bovenaan