• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Houdbaarheid broodmix

preparator

Prepper goeroe
In afwijking van de basisregel "prep wat je gebruikt, gebruik wat je prept" zijn er een aantal artikelen die ik op voorraad houd zonder ze te gebruiken.
Dus kopen, bewaren en na enige tijd weggooien en nieuw aanschaffen.
(Jazeker dat is verspilling en het kost geld. Maar ik zie het als een verzekeringspremie.)

Zo heb ik altijd een tiental pakken broodmix op voorraad waar ik niks mee doe. Ik bewaar ze donker, droog en bij een temperatuur van 18-20 graden.
Ongezien rek ik de houdbaarheidsdatum op met zo'n 1,5 jaar.

Ik ben benieuwd naar meningen en ervaringen over de termijn die ik hanteer. Zou het langer goed kunnen blijven?

Het is in mijn ogen nooit slim om een mix te gebruiken.
Een mix bestaat uit bloem/zout/suiker/ascorbinezuur en gist. (en nog en heleboel extra hulpstoffen)

Het ingrediënt gist is na 1 jaar wel ver om zeep.

Wat in mijn ogen een stuk verstandiger is, is om gewoon een paar kilo bloem in te slaan, en geen mix.
10 kilo zout en 10 kilo suiker en 1 kilo ascorbinezuur blijft 100 jaar goed, dus daar moet je dan niet meer naar kijken
En stel dat je na 1,5 jaar in een SHTF situatie zou terechtkomen en je droge gist is helaas 2 jaar oud, dan kun je alsnog prima een "panbrood" of pitabrood, of pannenkoeken bakken.

Graan en een graanmolen is uiteraard nog veel beter. boekweit, tarwe, spelt, rogge kun je makkelijk 7 tot 12 jaar bewaren.

Ik heb in Spanje bloem liggen in een soort van voederton, de inhoud is ondertussen 2 jaar oud maar daar kan ik nog prima brood van bakken. (wel met gist die max 6 maanden over de datum is)

Hmm, ondertussen zal het wel 2,5 jaar oud zijn. Volgende week ben ik er weer voor 2 maanden, en ik ga sowieso brood bakken, dus ik probeer nog wel een update te geven.

Kleine aanvulling:
Vries eerst je bloem of meel in, dat het goed door en door bevroren is, dit dood alle aanwezige levens vormen.

Mbt gist, gist is inderdaad na 1 jaar ver heen, niets meer dan vulling of voedsel voor de nieuwe gisten.
Hoe aan gist te komen als je echt een gerezen brood wil hebben:
Gebruik bakpoeder en wat azijn.
Of maak een kom met 50/50% in volume een papje van je bloem of meel en zet deze kom onder een afdakje twee uur in de wind.
Wilde gisten vinden hun weg wel.
Deze kom zet je 24u weg even roeren en weer 24 uur wegzetten, uiteraard met een schone theedoek erover.
Haal de helft van je "papje" (moet nu wat geborreld hebben) eruit en leng de ene helft aan tot je brood.
De andere helft weer tot je papje, dag erna haal je weer de helft eruit....etc.
De makkelijkste gist om te vangen is de lente gist, winter gist is mij ook gelukt.

Graan en een graanmolen is uiteraard nog veel beter. boekweit, tarwe, spelt, rogge kun je makkelijk 7 tot 12 jaar bewaren.

Plus punt! Martin.
Een fine tuning van mijn kant:
Probeer zelf op 1m2 eens wat haver en/of tarwe ed te verbouwen.
Dat is makkelijker dan je denkt en je voorraad groeit toch.

Mbt vermalen om het koren te pellen: pak twee 30x30 stoep tegels, je kan het zo fancy maken als je wil, KISS
Droog, donker en koel opslaan is het beste wat je kan doen mbt houdbaarheid.
Een 5 kilo zak caci2 kost ca 20 euro. potjes heb je overal wel. gooi wat in zo een potje en doe die rechtopstaan erbij in de emmer.

Ik heb hier tarwemeel staan van 2014/ 2015 vacuüm verpakt per kg juist voor genoeg voor 1 brood te bakken.
Zo heb ik er een waterdichte ton vol.
Ik hoop dat ik het vogelschijt niet krijg als ik daar brood van heb gebakken.

Terug
Bovenaan