• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

hout of multibrandstof kachel, welke heb of wil jij?

Ray

SHTF Expert
Wij hebben een Altech Eclips complet. Dat is een speksteen kachel.
Het enige wat me tegen valt is om brood te bakken in de oven. Dan moet je de kachel zo heet stoken dat het hele huis warm is.

Verder hebben we nog een Frontier stove voor in de tent.
Bekijk bijlage 8268

Dat is altijd het lastige bij koken (of oven) met een kachel. In de winter gaat het er voor spek en bonen bij, maar in de zomer is zo'n hele kachel opstoken een heel gedoe en vaak veel te warm.

Voordat je erop kunt koken, of die oven gebruiken, moet eerst al het metaal en in dit geval speksteen zijn opgewarmd.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Enig idee hoe dat komt ?
Als ik het zo zie zit de oven bovenop de vuurhaard.

Voor we een houtkachel hadden was het in de woonkamer s winters maximaal 19 graden. Met een houtkachel is die temperatuur zo bereikt. Maar dan is de oven nog geen 100 graden. Om een brood te bakken moet de oven 160-180 graden zijn. Dus moeten we de kachel opstoken. Maar dan is het zo 25 graden in de woonkamer en zetten we de deuren naar de rest van het huis open, anders smelten we.

Voor stoofschotels ed. is de oven ideaal. Die hoeven niet zo heet.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Robert

Diehard Prepper
Wij hebben een saey 92 en stoken ieder jaar plusminus 2 ton antraciet. Met een rendement van 80 procent. Voordeel is dat je relatief weinig hoeft te doen. In de herfst/lente 2x per dag een busje kolen en in de winter 4x per dag. Ander voordeel is dat ie 's nachts doorgaat. Kwestie van lager zetten en dan blijft ie smeulen. Je moet hem wel leren stoken. Op het moment dat je hem bijvult terwijl de bunker nog gedeeltelijk vol zit wil ie wel eens knallen. En als ie goed op dreef is, is het niet mogelijk om hem snel op een laag pitje te krijgen> dat heeft wat meer tijd nodig. Al met al een fijn systeem wat me al een hoop geld heeft bespaard.
 

Rataplan

Mankinds only hope
@Tanfana die frontier stove is echt superfijn, al een paar keer op die van @Aanhang kunnen koken en bakken, echt een top ding. Hij heeft zelf dacht ik een extra plaatje erop gemaakt zodat er net wat meer ruimte is voor pannetjes etc, ook om ze niet direct boven het vuur te kunnen zetten, maar wel warm.
 

Niels

Mankinds only hope
Toen ik mijn huis kocht en verbouwd heb heb ik meteen een RVS kanaal ddor de schoorsteen getrokken van 150 mm. en beneden een nisbus in het plafond gemaakt, en boven een trekkap geplaats.
Ik wil nu binnenkort een simpele houtkachtel zoals >>>deze<<< gaan aanschaffen.
[Bron link: Website "Het Kacheltje" Kachel: Thorma Skal II].
Ik sluit deze dan aan met zwarte kachelbuit 150mm. op de nisbus in het plafond.
Hout hebben we voorhanden iv.m. het feit dat mijn opa een strook bos heeft buitenaf.
Het houd wat door het snoeien (en dan bedoel ik geen takken snoeien maar bomen snoeien) vrijkomt verstoken wij met de famillie.
Van kinds af aan ben ik eigenlijk opgegroeid met open haard / hout kachel. Lang leve de Achterhoek :D.

Ik heb gedacht aan een kachel met CV aansluiting, maar ik woon hier alleen, en ach, dan zou de badkamer ook warm zijn... boeie...
Dan had ik met de verbouwing van het huis meteen leidingen daarvoor moeten leggen, dat kan nu niet meer op een mooie manier helaas.
Daarbij hoeft het van mij ook niet, omdat ik mijn beneden verdieping eigenlijk verbouwd het tot 1 hele grote woonkamer met een soort van open verbinging naar de keuken. De gang en thet toilet mogen koud blijven :p.

Zaak is wel dat ik niet mijn 2m/70cm. antenne aan die schoorsteen hang straks, anders smelt die er af :p.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Het is alsof ik mijn eigen verbouwingsverhaal terug lees @Niels , leuk man.:)

Mooi kacheltje enkel heb ik persoonlijk liever wel een kachel met achter aansluiting, zodat er goed pan(nen) op kunnen staan.

Ten tijde van het verbouwen zat ik in een andere modus qua levensinrichting en raakte ik steeds verder af van wat ik nu zelf belangrijk en interessant vond.
Mede hierdoor zijn er tijdens de verbouwing hier 4 schoorstenen weggebikt, waarvan 2 toen nog half aanwezig.
Een halve schoorsteen in de woonkamer waar dadelijk de nieuwe kachel komt.( was enkel nog op de bovenverdieping aanwezig)
Omdat de oude indeling uit een voor en achterkamer bestond is denk in de jaren 60/70 een nieuw dubbelkanaal gemaakt.
In de oude keuken zat ook een rookkanaal.
( was enkel nog aanwezig op de bovenverdieping)
En eigenlijk heb ik er nog 1 in de bijkeuken, was vroeger de schuur.
( off topic onder de schuur zit nu nog een waterput en onder het tussen halletje zat nog een gedeelde waterput met de buren, deze was al volgestort . Een oude zwengelpomp heb ik nog boven op zolder liggen, deze zat buiten aan de schuur )
Het huis is van 1936, toen stond men duidelijk anders in het leven.
Beetje bij beetje probeer ik het weer te herstellen en mijn afhankelijkheid te verkleinen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

zonnebrood

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Zie nu pas dit topic, wat leuk!

En mooie kachels allemaal :)

Wij hebben nu nog een Jøtul olie/hout haard,aan de ene kant is het olie en aan de andere kant kan je hout stoken. De pijn gaat door een dikke gemetselde muur welke door de grote en de wat kleine slaapkamer gaat. Olie gedeelte gebruiken we nooit omdat het zo ontzettend meurd buiten en de pijp moet vaker schoon gemaakt worden.WP_20170826_20_01_52_Pro.jpg

Eigenlijk was het de bedoeling om de kachel er deze zomer uit te slopen en er een andere neer te zetten maar we hadden wat tegenslag met lekkage in de BOL, buiten bekleding van ons eigen huis moest vervangen worden en de stortbak van de plee stroomde in eens over met alle gevolgen van dien :p
 

Manuela

Prepper
Dit is de houtkachel die ik in mijn cabin in Alaska heb staan. Thuis / NL gewoon CV... ;-) Multibrander is in Alaska niet nodig, Zoveel bomen om cabin heen dat hout voldoende voorradig is. Afval wordt daar gewoon op hoop buiten verbrand.
 

Bijlagen

  • 20170909_092048.png
    20170909_092048.png
    197.8 KB · Weergaven: 19

Mayo

Last (wo)man standing
Ik heb een openhaard.
Rendabel is-ie natuurlijk niet, maar de stralingswarmte is heerlijk :p

Ik heb een winter zonder combi-ketel gezeten en toen was ik er erg blij mee!
( tip: hoe haal je het meeste uit 1 warmtebron, als de cv uitvalt: zet een tent op in je huiskamer met de opening naar de warmtebron en je kunt al gauw bananen kweken :lol:)


Mayo
 

Roel

Mankinds only hope
Laatst bewerkt door een moderator:
www.batchrocket.eu
Deze website is bedoeld als een centrale informatie bron van wat de Batch Box Rocket wordt genoemd, soms ook wel Rocket Batch Box of RBB. In Engelstalige forums ook wel eens aangeduid als PvdB BBR. Het is een voorziening om hout met een hoog rendement en minimale vervuiling te verbranden, de kern van een moderne houtkachel dus.

Mooie uitvinding...
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Voor mij staat er op mijn verlanglijstje een grote zware gietijzeren houtkachel met redelijk rendement. Gietijzer omdat deze het langst meegaan.

Verder zou ik een groot boilervat willen hebben die volledig door de zon verwarmd kan worden. Hierop wil ik dan vloerverwarming aansluiten.

Ik kan over voldoende hout beschikken maar toch zou ik een zon/wind/warmtepomp systeem meer waarderen.
 

Lai

Prepper goeroe
Over boilers gesproken, hier filmpjes over het maken van een heet water boiler om de kachel pijp. Zoiets wil ik ook in mijn campert maken.



 

mathsay

Prepper
Ikzelf heb een kachel met warmwaterspiraal van DDG. Largo 50s.
Deze verwarmt het CV water dat dient voor de verwarming van het volledige huis (overal vloerverwarming). wanneer de financiën het toelaten komt er nog een 2de buffertank bij die dan moet dienen om het sanitair warm water op te warmen in combinatie met zonnenpanelen (die op hun beurt ook de cv installatie kunnen opwarmen).
 
Bovenaan