• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Houtkachel en cv mogelijkheden

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Tuurlijk is het mogelijk. Mijn Noorse kennis verwarmd met een pelletkachel-cv installatie. In het Noorden hebben ze meer goede systemen draaien, daar zijn ze gewend om zonder gas te stoken. Ik ken systemen met houtkachel, en houtvergasser. Maar Bullerjan en houtvergasser is wel een ander verhaal dan alleen houtgestookte cv-instllatie.

F150 gebruikt de houtvergasser alleen onder de -5 graden. Als het niet zo koud is draait een ander systeem.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Dat is geen LTV met 85-90 graden. En voor tapwater zou ik een plintboiler nemen met tijdklok.

Weet je dat er al installaties draaien op koeienmelk van 34 graden. Het innovatieve systeem draait op een warmtewisselaar die in de melkstroom wordt geplaatst. Hierdoor wordt de koemelk direct gekoeld van 34 naar 4° C.
Ook in veelal oudere boerderijwoningen, wordt het systeem toegepast naast conventionele installaties. De besparingen bij de eerste projecten zijn aanzienlijk; op aardgas wordt 80 procent bespaard, op elektra tot 10 procent. link

Er zijn zoveel ontwikkelingen, en zoveel handige systemen. Wel moet je je goed inlezen en niet in de handen van een spullenboer vallen(die wil alleen aan je verdienen, is merkgebonden en wil zijn percentage winst) maar liever contact maken met iemand die écht helemaal op de groene toer is en mee wil denken aan de voor jou beste systeem voor jouw persoonlijke situatie. En dan kom je ver. (ja zo iemand maakt ook winst, hij levert tenslotte een goede dienst...maar niet ten koste van jou)
Preppers Lowieke en F150 waren jaren geleden ook bezig met unieke voor hen goed werkende systemen. Een beetje van dit, een beetje van dat, dat dan koppelen tot een goed voor hun huis werkend systeem. Zo ken ik nog een paar mensen die zelf huis bouwden, zelf alles bedachten, en NulOpDeMeterwoning hebben of zelfs Plushuis (levert meer op dan er opgemaakt wordt) Dan heb je architecten en bouwbedrijven nodig die zeggen "ik denk mee" ipv "dat is overdreven wat u wilt kan niet".

LTV werkt bij 35-55 Graden maar je watervat staat daar los van. Die wil je zo warm mogelijk hebben liefst boven 85 graden.

Stel een groepje van mijn vloerverwarming is op een temperatuur van 45 graden ingesteld. De pomp (aanvoer) brengt het water in beweging door maximaal 120 meter slang. Dat water koelt onderweg bijvoorbeeld 5 graden af en bij de retour is het dus nog maar 40 graden. Dan mengt het systeem dit water weer met water uit het voorraad vat tot 45 graden. Zo werkt je buffervat.

In mijn geval kan ik de temperatuur zelfs per ruimte bepalen door meerdere thermostaten en inregeling per groep.

Daarnaast kun je in de zomer het systeem ook gebruiken om bijvoorbeeld te koelen. Dan gebruik je gewoon water uit een koud buffervat.
 

Bert353

Prepper
Klopt, zijn geweldige dingen! wij hebben er ook een die op de kleine kachel staat, dat scheelt zomaar 4-5 graden in de keuken.
Probleem is, als deze op de Turbo staat word ie zó warm dat ie ophoud met draaien omdat er bijna geen verschil meer is in temperatuur tussen boven en onderkant van die ventilator. en het is nu net dat verschil wat het werkings principe van die dingen is.

Vergis je niet, zo'n Turbo word écht bloedheet!
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Vergis je niet, zo'n Turbo word écht bloedheet!
De Turbo wel,de kamer niet. Even doorzoekend naar een oplossing, helpt dan een ventilator aan het plafond?
itho-plafondventilator-chroom-14000-m3-h-diameter-120-cm-pvd-127-itho-daalderop-793-0030.jpg
 

Bert353

Prepper
Ik denk dat ik met zo'n geval in korte tijd onthoofd word :)) of in ieder geval geknipt en geschoren!

Ik waardeer jullie nadenken en oplossing zoeken, maar ik denk zelf meer richting Bullerjan en CV koppeling, kijken wat daar de mogelijkheden zijn en wet voor een prijskaartjes daaraan hangen?
dan kan ik iig mijn kachel gaan gebruiken die anders moeilijk te verkopen is; deze regio is nogal arm, en het geld word hier voornamelijk uitgegeven aan nieuwe auto's en voedsel.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Fijn die waardering! Preppers kunnen prima meedenken, maar zijn natuurlijk geen experts die gratis jouw puzzel oplossen. Goedbedoeld advies van "iemand van internet" kan sowieso verkeerd uitpakken, ik zou er niet blind op varen. Voor specifieke kennis moet je echt op zoek naar installatie-experts met verstand van zaken. De offerte wat het gaat kosten hangt mede af van wat je zelf uit kan voeren en hoeveel je laat uitvoeren. Zoals met alles, als je het zelf kan maken, of met vrienden, ben je stuk goedkoper uit.

Gelukkig zijn er wel experts die kennis hebben van houtvergasser op cv aansluiten.
"Wil je persoonlijk advies, bel ons dan vrijblijvend. We hebben jarenlange ervaring met de installatie van cv-kachels, en helpen je graag verder.Een houtvergasser aansluiten op je cv is per definitie maatwerk. Wil je weten wat er bij jou thuis mogelijk is? Bel ons gerust, of maak een afspraak dat we bij je langskomen. We bekijken dan direct jouw persoonlijke situatie en geven we je individueel advies."
 

Ray

SHTF Expert
Lage Temperatuur verwarming kan vaak ook prima in oudere woningen met veel radiatoren. In de jaren 60 en 70 bouwde men nog zonder isolatie en met enkel glas alsof het gas niets kostte en in iedere kamer hingen ze gewoon een dikke radiator op. Heb je genoeg radiator capaciteit in een woning, hoef je ze niet te vervangen voor speciale LTV radiatoren, vloer- of muurverwarming. Ga je nieuw bouwen, dan pak je natuurlijk wel de moderne oplossingen.

Hier gaat er 45 graden water door de radiatoren, het huis is in 1968 gebouwd en dus meer dan genoeg radiatorcapaciteit. De woning is wel uitermate goed geïsoleerd, een hele nieuw schil inclusief driedubbel glas is rond de woning gezet, maar aan de radiatoren is dus niets veranderd.

Zo'n LTV zou erg traag moeten werken, is mij verteld, ik zou de hele dag door de thermostaat gewoon op de twintig oid moeten laten staan. Toch werkt het hier nog uitstekend om 's avonds het ding op 17 graden te zetten met alleen de woonkamer radiator open en de rest van de dag het spul uit. Duurt een uurtje voordat het merkbaar warmer wordt, dat ging vroeger in een half uur, dat wel, maar daar valt nog wel mee te leven, ik ben nu eenmaal zuinig ingesteld.
 

Jade

Senior Prepper
Je hebt ook kachelventilatortjes met een stirling motor, ik heb deze ook.
Bij mij ook het probleem dat de kachel te heet werd, en heb dus ook al zo’n ventilator met een peltier element gesloopt.
Met de stirling geen enkel probleem.
 
Bovenaan