• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hulp bij aankoop van Hakmes/Snoeimes ? snoeibijl

Jaah, dit leest een stuk fijner @frans81 , anders schreeuwt het mij zo tegemoet allemaal. Míjn adhd kan daar dan weer níet zo goed tegen. :cool:
Had inderdaad al gemerkt dat je aan het minderen was. ;)
Je kan natuurlijk ook met dit werken, dat stoort een stuk minder en maakt ook onderscheid.
Misschien ga ik nog wel op zoek naar die aflevering, als ik 'm vind meld ik het hier.

@frans81 een mooi snoeimes en zo te lezen een goede tool voor een survivaler .ik denk wel dat je
moet leren hoe ermee moet werken ;) (geldt overigens voor elk stuk gereedschap .
wat oud staal betreft , veel van dit soort messen en bijlen ed werden gesmeed en toch wel uit goed staal
ook al is misschien een modern staal soort van goede kwaliteit er zit ook veel rotzooi tussen
terwijl men vroeger een stukk gereedschap maakte wat een mensen leven meeging (mits goed gebruikt)
in mijn ogen geen verkeerde aanschaf maar wat achtergrond informatie kan geen kwaad als je hem
echt wilt gaan gebruiken :cool:
zo te zien is het een bijl alsook een mes
gr will

Laatst bewerkt door een moderator:
@frans81 een mooi snoeimes en zo te lezen een goede tool voor een survivaler .ik denk wel dat je
moet leren hoe ermee moet werken ;) (geldt overigens voor elk stuk gereedschap .
wat oud staal betreft , veel van dit soort messen en bijlen ed werden gesmeed en toch wel uit goed staal
ook al is misschien een modern staal soort van goede kwaliteit er zit ook veel rotzooi tussen
terwijl men vroeger een stukk gereedschap maakte wat een mensen leven meeging (mits goed gebruikt)
in mijn ogen geen verkeerde aanschaf maar wat achtergrond informatie kan geen kwaad als je hem
echt wilt gaan gebruiken :cool:
zo te zien is het een bijl alsook een mes
gr will

Bedank voor het Informatieve Filmpje !
Hoes ga ik zeer zeker ook maken van Leder en met RVS Hol nieten .
Die Hol nieten heb ik nog honderden , van 15mm .

holniet36.jpg

@frans81 ik heb geen problemen met leer als schede materiaal hoor , maar je moet een mes (marlspijker of wat ook )
wat in een leren schede zit wel regelmatig gebruiken en dus ook schoon houden anders is de kans erg groot
dat het looizuur ( wat altijd achter blijft in leer) het staal zal aantasten (oxidatie) .
Ik weet niet hoe vaak je met dit mes zal werken maar als dit niet te vaak is , dan is misschien
een schede van Kydex , dik canvas of hout misschien toch een betere keuze .
Je RVS hol nieten zijn prima spul :cool:
gr will

@frans81 ik heb geen problemen met leer als schede materiaal hoor , maar je moet een mes (marlspijker of wat ook )
wat in een leren schede zit wel regelmatig gebruiken en dus ook schoon houden anders is de kans erg groot
dat het looizuur ( wat altijd achter blijft in leer) het staal zal aantasten (oxidatie) .
Ik weet niet hoe vaak je met dit mes zal werken maar als dit niet te vaak is , dan is misschien
een schede van Kydex , dik canvas of hout misschien toch een betere keuze .
Je RVS hol nieten zijn prima spul :cool:
gr will

Van dat looizuur ben ik mij bewust .
Ook had ik begrepen dat veel bijlen / hakmessen gewaxed worden .
Hoe dit in combinatie met het leer gaat weet ik niet . Dus gewaxed het leer in ter bescherming van .
Voorlopig zal het niet vaak gebruikt worden .
Eerst een slijpbeurt en dan ??
Bedankt voor jou gegeven Input .

Laatst bewerkt door een moderator:
dit filmpje kwam ik laatst tegen, op 39 seconden komt er 1 in beeld.

Prachtig !
Ben alleen bang dat de jongere Generaties onder ons al MOE worden bij het aanschouwen van zulke filmpjes .
Er is inmiddels al zoveel onzinnigs op accu en met motor dat Fysieke echte inspanning tijdens Arbeid bijna uitgestorven raakt .

@frans81 ik heb altijd mijn mes gewoon goed geolied in de schede gehad en dat werkt ook goed
@Rataplan dat is gaaf filmpje en ik hou wel van dit soort hagen , ''simpel'' effectief en gebruikmaken
van de natuur en tegelijkertijd bepaalde diersoorten ook nog eens een schuilplaats geven :cool:
(zouden ze hier ook veelmeer moeten doen ipv prikkeldraad en paaltjes)
gr will

Een Keuze maken !?
Nou heb je twee Items in mijn geval .
Nameljik een heuse BIJL of Deze Billhook/ Slasher.
Aan huis heb je dan twee opties !
Maar op pad en in de Bob !
Dan ga je toch echt niet met twee van die zware dingen lopen .
Wat wordt dan de keuze :confused:
Zo'n Slasher of een Korte Bijl ?

Een Keuze maken !?
Nou heb je twee Items in mijn geval .
Nameljik een heuse BIJL of Deze Billhook/ Slasher.
Aan huis heb je dan twee opties !
Maar op pad en in de Bob !
Dan ga je toch echt niet met twee van die zware dingen lopen .
Wat wordt dan de keuze :confused:
Zo'n Slasher of een Korte Bijl ?

Op pad en in de BOB is het misschien niet handig zo'n slasher/billhook met meer dan één snijkant mee te nemen, vind oom agent niet ok. ;)

Op pad en in de BOB is het misschien niet handig zo'n slasher/billhook met meer dan één snijkant mee te nemen, vind oom agent niet ok. ;)

Denk je dat ze ook bij zoiets als zijnde een Tuintool streng zijn of puntjes op de I zetten ? Dit wanneer ik bijv morgen het bos in ga om wat takken te kappen ?
Eigenlijk stelde ik de vraag vanuit een SHTF situatie en wat dan beter is om mee te nemen ? Korte bijl of deze Billhook.

Denk je dat ze ook bij zoiets als zijnde een Tuintool streng zijn of puntjes op de I zetten ? Dit wanneer ik bijv morgen het bos in ga om wat takken te kappen ?
Eigenlijk stelde ik de vraag vanuit een SHTF situatie en wat dan beter is om mee te nemen ? Korte bijl of deze Billhook.

De boswachter zal er over vallen dat je takken in het bos kapt, de politie over het mes. Na een dikke SHTF heb je daar waarschijnlijk geen last van.

Terug
Bovenaan