• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

iemand ervaring met een gamel/voedsel container?

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Dus zo'n professionele gamel als deze dat veel in de horeca word gebruikt had ik wel wat meer verwacht.
Zeker als je ziet hoe duur deze krengen zijn.
En waarom maak je anders zo'n ding? Warm voedsel transporteren kan je ook gewoon in een pan doen... zo snel word het niet koud...
Ik heb in de horeca gewerkt. In een centrale keuken werd gekookt voor diverse locaties.
De gamellen werden gebruikt om te vervoeren inderdaad, niet om warm te houden. Waarom dan geen pan, daar zit een losse deksel op, dat kan gaan lekken als je met de auto over een verkeersdrempel rijdt...de gamel lekt niet want heeft een deksel met klem.
 

miss-elliot

Survivor
Ik heb in de horeca gewerkt. In een centrale keuken werd gekookt voor diverse locaties.
De gamellen werden gebruikt om te vervoeren inderdaad, niet om warm te houden. Waarom dan geen pan, daar zit een losse deksel op, dat kan gaan lekken als je met de auto over een verkeersdrempel rijdt...de gamel lekt niet want heeft een deksel met klem.
werden deze warm aan de buitenkant?
 

Ray

SHTF Expert
@Ray, je dwaalt wel een beetje af. Zelf eten klaar maken en warm houden kan je niet vergelijken met zelf opwarmende shit uit de winkel.
Dan kan je ook zeggen er zijn restaurants genoeg.
Je leest dan maar een deel van de post. ;)

Ik vroeg mij simpelweg af of andere opties niet handiger zijn, aangezien acht uur lang eten warm houden, niet bepaald bevorderlijk is voor smaak en voedingswaarde. Brandertje meenemen, of zo'n BaraCook, kant en klaar was slechts een van de opties.

Verder ben ik het helemaal met je eens, ik mijd kant en klaar ook als de pest. Snap ook nooit zo goed waarom mensen op SC's aankomen met een auto vol spullen, om vervolgens zo'n gevriesdroogde hap uit een zakje naar binnen te gaan zitten lepelen.... :D
 

martin

Mankinds only hope
grote pasta en rijst maaltijden die ik smorgen kan maken en de rest van de dag en avond ervan kan nuttigen.

Ik weet dat het niet in je straatje past qua antwoord maar het is echt niet verstandig om voedsel tussen de 5 en 63 graden te bewaren.
Bacteriën vermenigvuldigen zichzelf tussen deze temperatuur en per 20 minuten is er een verdubbeling.
Dus stel er is 1 bacterie in de pasta of rijst maaltijd die je smorgens om 07:00 heb gemaakt.
(en dat is heel positief want het zullen er wel een stuk of 10 zijn)
Dan krijg je het volgende exponentiële effect: 20,40,60 (minuten) zijn dan 1,2,4
En nu gaat het snel want dan krijgen we op 1,2,4,8,12 uur de volgende toename:
8,64,4096,16.777.216 en na 12 uur kom je uit op het getal 68.719.476.736
En dat is dan als er 1 stuks schadelijke bacterie aanwezig is en het gaat om exponentiële toename dus het rekensommetje met 4 schadelijke bacteriën ga ik je besparen.

Smakelijk eten.

Er is een reden waarom er een koelkast is uitgevonden.
Doe verstandig en gebruik een koelkast of probeer je tijd anders in te delen door anders te plannen.
 

miss-elliot

Survivor
Ik weet dat het niet in je straatje past qua antwoord maar het is echt niet verstandig om voedsel tussen de 5 en 63 graden te bewaren.
Bacteriën vermenigvuldigen zichzelf tussen deze temperatuur en per 20 minuten is er een verdubbeling.
Dus stel er is 1 bacterie in de pasta of rijst maaltijd die je smorgens om 07:00 heb gemaakt.
(en dat is heel positief want het zullen er wel een stuk of 10 zijn)
Dan krijg je het volgende exponentiële effect: 20,40,60 (minuten) zijn dan 1,2,4
En nu gaat het snel want dan krijgen we op 1,2,4,8,12 uur de volgende toename:
8,64,4096,16.777.216 en na 12 uur kom je uit op het getal 68.719.476.736
En dat is dan als er 1 stuks schadelijke bacterie aanwezig is en het gaat om exponentiële toename dus het rekensommetje met 4 schadelijke bacteriën ga ik je besparen.

Smakelijk eten.

Er is een reden waarom er een koelkast is uitgevonden.
Doe verstandig en gebruik een koelkast of probeer je tijd anders in te delen door anders te plannen.
haha dit is zo'n onzin verhaal haha.
Je moet je echt eens verdiepen in deze materie voordat je zulke onzin uitkraamt.
Waarom denk je dat er duizenden atleten (die niks anders belangrijker vinden dan hun eigen gezondheid) altijd rond de wereld touren koffers vol warme voedsel containers die ze in de ochtend maken?
Ja zoek dat maar eens uit in je vrije tijd en als je het antwoord weet hoor ik het graag van je ;-)
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
haha dit is zo'n onzin verhaal haha.
Je moet je echt eens verdiepen in deze materie voordat je zulke onzin uitkraamt.
Zo, als iemand zich verdiept in voedsel en bereiding(en vele andere dingen) is het @martin die dan ook nog het geduld heeft dit begrijpelijk uit te leggen aan anderen. Hij is wel een autoriteit op het gebied van voeding.
Heel wat anders dan reageren met "zoek maar uit in je vrije tijd".

Ik ga er vanuit dat je het zelf uit gaat leggen @miss-elliot anders kwalificeer je bovenstaande post zelf als onzinpost.
 

Ray

SHTF Expert
‘Wat heeft u liever: voedsel uit een loeismerige magnetron of uit een thermosbakje waarin het een paar uur heeft gezeten?’ Voor Marcel Zwietering, hoogleraar levensmiddelen microbiologie aan de Wageningen Universiteit een uitgemaakte zaak: ‘Nou, ik stem voor opwarmen in de magnetron’, zegt hij zonder aarzelen.
Bron: https://www.volkskrant.nl/cultuur-m...-je-na-een-paar-uur-nog-veilig-eten~b37eab91/

Zolang het voedsel boven de 65 graden blijft krijgen bacteriën weinig kans, kun je ook in bovenstaande test van een aantal voedselcontainers lezen. Dat blijkt bij sommige voedselcontainers te lukken, bij andere niet en je moet ze kennelijk altijd helemaal tot de rand vullen, met minder vulling koelen ze sneller af.

Onder de 65 graden en je krijgt het effect wat @martin beschrijft, een fantastisch kweekbakje voor hopelijk niet al te schadelijke bacteriën. Thermometer mee dus. :wave:
 

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
haha dit is zo'n onzin verhaal haha.

Als je zelfs de meest elementaire basis niet kent/erkent hoe een bedervingsproces werkt dan heeft het eigenlijk geen zin om er verder op in te gaan.
Koop anders eens een microscoop en doe zelf de test.
Als je dan toch bezig bent kijk dan ook een goed naar de tekst "verpakt onder beschermende atmosfeer" (MAP) die je op de meeste verpakkingen ziet staan en te begrijpen waarom dit zo belangrijk is.

p.s.
Het is prima dat je niks van me wil aannemen want uiteraard is het mogelijk dat ik zomaar wat uit mijn nekharen loopt te zwetsen.
Dat er dan ook nog enkele 100 duizenden artikelen fout blijken te zijn en de complete microbiologische wetenschap ook maar wat onzin zit uit te kramen moet je vooral niet aan het twijfelen brengen.
 

Ray

SHTF Expert
'k Zag vandaag bij de kringloop een 3 liter dubbelwandig RVS voedselcontainer. De deksel was voorzien van een semi transparante kunststof sluitring. Ikea prijs stond er nog op, 10 euro nieuw. Even gecheckt op de site van Ikea, maar die grote is uit de handel, ze hebben alleen nog een kleintje met schroefdop voor dezelfde prijs.
 

odessa1944

Senior Prepper
Laatst bewerkt:

Dat zijn ze exact, jaren lopen tillen met die dingen en nog steeds,hoewel niet zo vaak meer . Erg slecht voor je rug. Ze zijn er in drie maten (voor zover ik weet) en dat schroefje heeft een hele specifieke eigenschap. Als je de gamel vult met iets heets wat na uren afkoelt zou je het deksel bijna niet meer los krijgen. Door eerst dat schroefje los te draaien komt het deksel vanzelf los.

update: ok, 4 maten, klopt inderdaad, maar de hele grote gebruiken wij niet, de mariniers zag ik wel eens met die dingen.
Ben trouwens niet onder de indruk van de isolerende werking van Mil. gamellen. Misschien als je ze helemaal vult met b.v. kokend water ,dat ze dan wel beter isoleren, maar wij vervoeren ze meestal maar half gevuld en dan is je eten snel lauw.
 
Bovenaan