• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Ik ga op bushcraftcursus en ik neem mee

Marcov

Prepper goeroe
Insectenspray: is inderdaad niet nodig als je slaapsysteem een muggennet heeft, maar als je emergency shelter uit een puinzak en een reddingsdeken bestaat is de insectenspray een waardevolle toevoeging om de nachtrust te verbeteren.
Ik zou het anders formuleren: Insectenspray is wel degelijk nodig. Je ligt niet de hele dag in je slaapzak. Op de dag kun je ook behoorlijk lastig gevallen worden, maar het helpt ook tegen teken. Die slapen overdags ook niet.
Dus gewoon wel meenemen.
 

petroman

SHTF Expert
Ja maar, ja maar, het was toch een CURSUS op VASTE plek met sanitair, stromend water en elektra ???
Ik zou zeggen slot er op en ga die cursus doen,
dan alles wat je geleerd hebt delen in tpoic van JJ en pas daarna
hier je gear weer bespreken.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Beste @Lai,

Ik waardeer het enorm hoe je mij ook andere inzichten geeft. Je hebt volledig gelijk dat ik veel te veel rommel meeneem, waar ik misschien niet eens aan toekom om dat te gebruiken. Je zegt ook weer een paar dingen waar ik graag op wil reageren, maar het draadje begint dan wel een beetje zeer off-topic te worden, vandaar dat ik je even persoonlijk bericht stuur. :)

Beste @Erny,

Inderdaad geartraining, dat is precies het punt hiervan. Bovendien ben ik (nog) geen bushcrafter, en dit wordt een weekend voor absolute beginners, dus daar zal ik dan goed tussen passen. :lol:

Beste @petroman,

Inderdaad, met stromend water, maar geen sanitair of elektra. En ik ben inderdaad zeker van plan te zijner tijd een verslagje te schrijven over de bevindingen!

Groet aan allen :wave:,
DBB
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Hierbij nog een korte update van dit draadje:

In de afgelopen tijd heb ik mijn wildkampeeruitrusting getweaked, door verschillende oefeningen te doen, door ervaringen uit te wisselen, en door een paar gerichte nieuwe aankopen. Ik ga nog even laten zien hoe het systeem eruitziet wat ik mee ga nemen op mijn eerste echte survivalweekend (zie foto). De uitrusting is opgedeeld in 3 afdelingen: het grote gedeelte linksboven is de basisuitrusting voor een dagtochtje in de natuur. Onderin ligt de kampeeruitrusting voor een geplande overnachting in het wild. En die spullen rechts zijn natuurlijk mijn bushcraft speelgoed. De basisuitrusting weegt samen 6.1 kilo (met gevulde waterfles). De afdeling bushcraft weegt 0.6 kilo, en als we voor een overnachting gaan dan neem ik ook nog de kampeerspullen mee voor 1.4 kilo, waardoor het totaal gewicht van de bepakking neerkomt op 8.1 kilo, en dat is minder dan 10% van mijn lichaamsgewicht.

Ik ben zeer blij met hoe geramd deze setup nu is (voor mijn specifieke doel, namelijk geartraining). Alles zit zeer strak georganiseerd in die tas, alles heeft z'n eigen vakje, kan ieder uitrustingsstuk zelfs blind nog vinden. Die rugzak van 5.11 Tactical COVRT 18 (lees mijn review hier op het forum!) is echt top wat betreft toegankelijkheid van spullen. Bedankt aan allen die geholpen hebben met tips en inzichten.

Voor de geïnteresseerden, onder de foto's staat ook nog de gehele paklijst erbij.

En nee, ik ga echt geen bijl meenemen ;).
DBB

1a - Basic + Bush + Camp - Copy.jpg

En hier ook nog een paar fotootjes van het inpaksysteem:

1. Bezig met inpakken basisuitrusting
3e - Basic inpakken 5.jpg

2. Bezig met inpakken bushcraft en kampeerspul
5b - Basic + Bush ingepakt + Camp inpakken 1.jpg

3. Helemaal ingepakt
5e - Basic + Bush + Camp ingepakt.jpg

4. Op deze foto kan je mijn zelfgemaakt heupgordel goed zien, en de positie van de kijker op een draagband aan de voorkant.
3h - Basic ingepakt.jpg

PAKLIJST SURVIVALWEEKEND 23/24 juni 2018


KLEDING (gewicht niet meegerekend)
  • Ondergoed, shirt, sokken
  • Outdoorbroek (met riem, afritsbare pijpen, fijne zakken)
  • Warme hoody
  • Stevige wandelschoenen
  • Wind/regenjack?
PERSONALIA (330 gram)
  • 50 Horloge (met kompas, GPS, thermometer, barometer)
  • 187 Telefoon (in waterdichte hoes)
  • 83 Portemonnee (bankpas, rijbewijs, zorgpas, ov-pas, cash)
  • 10 Sleutel (huis)
  • 45 Sleutel (auto)?
BEPAKKING (1849 gram)
  • 1480 Dagrugzak 30L (hier heb ik een review over gedaan: zie link)
  • 19 Organizertasje (voor losse kleine troepjes)
  • 39 Organizertasje (voor grotere kampspulletjes)
  • 220 Organizerpouch (om een gereedschapsvak te maken in het MOLLE vak van de tas)
  • 71 Puinzak (regenval, drijver, drybag, improv shelter)
  • 20 Plastic zakken 3 st (afval meenemen, foerageren, sprokkelen)
  • 40 Regenhoes?
COMFORT (348 gram)
  • 139 Zonnebril (in hardcase)
  • 33 Buff
  • 26 Insectenspray Care Plus
  • 53 Zonnebrand mini
  • 64 Pet
  • 33 Ierse fluit
  • 5 Oordoppen?
  • 13 Lippenbalsem zon?
GEREEDSCHAP (498 gram)
  • 85 Handschoenen in hoesje (snijbestendig)
  • 98 Zaklamp (+ diffuser) Nitecore MT10A
  • 242 Multitool Leatherman Wave
  • 20 Spork (titanium)
  • 53 Verrekijker (mono)
BESCHUTTING (1312 gram)
  • 812 Tarp DD SuperLight XL (3x4,5m) + lichtgewicht haringen en scheerlijnen (6 st)
  • 143 Paracord (30m)
  • 357 Poncho
HYGIENE (126 gram)
  • 56 Pakje tissue (2 st)
  • 70 Handenreiniger (tevens brandstof)
  • 52 Vochtige doekjes?
  • 100 Handdoekje sneldrogend?
PROVIAND (1472 gram)
(basisuitgangspunt: verzorgde maaltijden & koffie)
  • 1360 Waterfles 1.1L (vol) + hengsel
  • 90 Energierepen (2 st)
  • 22 Kauwgum
VOORZIENIGHEID (559 gram)
  • 203 EHBO-kit
  • 37 Reisapotheek
  • 29 Paracord armband (met noodfluit en mini-firesteel)
  • 290 Laatste strohalm kit
  • 250 Powerbank + laadkabel?
EXTRA: GEPLANDE OVERNACHTING (1416 gram)
  • 875 Slaapmatje
  • 285 Bivakzak
  • 83 Eetgerei (bord, mok)
  • 51 Reistandenborstel + tandpasta mini + tandenstokers (5)
  • 122 Reserve ondergoed, sokken (waterdicht verpakt)
EXTRA: BUSHCRAFTEN (608 gram)
  • 30 Firesteel LMF Scout 2.0
  • 116 Vast mes + holster Mora Companion
  • 247 Klapzaag Gardena
  • 80 Slijpgerei Fallkniven DC4
  • 80 Foedraals
  • 50 Notitieblokje + pen/potlood
  • 5 Puntenslijper (tondel)
  • 100 Waterfilter (niet nodig, er is kraanwater op de kamplocatie)
EDIT: Ook nog een lijstje toegevoegd van de mogelijke toekomstige upgrades. De genoemde gereedschappen komen op termijn allemaal wel aan de beurt denk ik, de lichtgewicht kampeerambities staan nu voorlopig op een laag pitje.

UPGRADE OVERWEGEN:

  • Kleding – Fatsoenlijke wandelsokken (nodig eens kijken!)
  • Inpakken – MOLLE gereedschapsvak (is al besteld)
  • Inpakken - Vervangen laatste strohalm tasje (is al besteld)
  • Gereedschap - Mes vervangen voor Mora Garberg of Kansbol?
  • Gereedschap - Degelijk slijpsysteem (en welke dan)?
  • Gereedschap - Klapzaag vervangen Bahco Laplander?
  • Gereedschap - Kijker monoculair vervangen kwaliteitje?
  • Kamperen - Lichtgewicht hangmat, slaapmatje, slaapzak
  • Kamperen - 1-persoons tarp DD Superlight Tarp
  • Kamperen - Kooksysteem, bordje, bekertje
 
J

J.J

Gast
Hoi beste @De Bezorgde Burger
Je hebt je spullen mooi voor elkaar ik ben er jaloers op:);)
Toch een paar kleine tips,,,,
ondergoed met australisch merino schapenwol, daar worden bijzondere dingen over geschreven, misschien een fijne aanvulling.
Zonne bescherming is zeker een aanbeveling waard, want alleen al rood worden door de zon geeft DNA beschadigingen en kan zich later tot huidkanker ontwikkelen.
http://www.checkjevlekje.nl/HomeVlakken/2/Huidkanker.html

Ik neem aan dat je de stevige wandel schoenen al goed heb in gelopen, ander toch maar blaarpleisters mee nemen.
 

Niels

Mankinds only hope
Je lijkt het echt goed te doen naar mijn idee.
Met jou rugzak durf ik ook zo het bos in.
Enige wat ik wel direct mis is de waterfilter. Al is ergens water, ik heb de waterfilter altijd bij me. Dat zou dat preppersinstinkt wel zijn.

Als je serieus eens het bos in wilt, laat het horen!
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Dankjewel @Niels. We gaan het meemaken, over 2 weekjes ga ik voor mijn vuurdoop!

Enige wat ik wel direct mis is de waterfilter.

Ik heb natuurlijk nog wel mijn stalen Klean Kanteen 1.1L om water in te koken, en in de Laatste Strohalm buidel zitten nog 10 tabletjes. Bovendien ben je in NL toch nergens ooit verder dan een kwartier lopen vanaf een kraan. Maar inderdaad ga ik er dan wel een beetje optimistisch vanuit dat de SHTF niet precies losbarst in dat weekend... ;)

Ik wil zeker ook wel echt ervaring op gaan doen met mijn Sawyer Mini, maar dat is voor een later moment.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Ik ben inmiddels al weer een tijdje terug van dat bushcraftweekend, en heb daar ook al elders een verslagje over geschreven (zie link). Ik dacht dat het misschien wel aardig is om toch nog een opvolging en eindoordeel te schrijven specifiek over de uitrustingslijst. Dus bij deze:

Sinds de laatste update op deze post van 6 juni had ik toch nog het een en ander aangepast aan de uitrusting.

TOEVOEGINGEN
+746 Slaapzak lichtgewicht van de Lidl (ik besloot toch voor de kampeerervaring te gaan en niet in de reddingsdeken te slapen)
+550 Flesje whiskey en zakje noten (want lekker)
+202 Hardloopmaillot (ivm verwachte nachttemperatuur van 9 graden)
+139 Grondzeil 2x1,5m (om poncho en slaapmatje te sparen)
+90 Nieuw handig EDC schoudertasje
+82 Handdoekje sneldrogend
+65 Muts (ivm verwachte nachttemperatuur van 9 graden)
+25 Balaclava (ivm verwachte nachttemperatuur van 9 graden)
+15 Autosleutel (bleek dat ik toch de chauffeur was, reservesleutel gepakt zonder centrale deurvergrendeling om 30 gram te besparen)

WEGLATINGEN/AFSLANKEN
-383 Slaapmatje vervangen door een lichtgewicht van de Lidl
-357 Poncho weggelaten
-220 Organizervak voor gereedschap weggelaten
-100 Rugzak gestript van overtollige accessoires
-95 EHBO-set afslanken (voornamelijk op redundantie)
-80 Alle foedraals weggelaten (in plaats daarvan handiger EDC tasje)
-60 Tarp accessoires afslanken
-55 Brillendoosje verwisseld voor een lichter exemplaar
-40 Handenreiniger overgegoten in kleiner flesje
-39 Organizertasje medium weggelaten

Alles paste precies in de 30 liter rugtas, en woog samen 9.4 kilo (exclusief gedragen kleding, schoenen, horloge en telefoon).

LEERMOMENTEN
  • Ik had geen (fatsoenlijke) noodfluit bij me. Normaal heb ik die altijd bij me aan mijn sleutelbos, maar omdat ik nu slechts met de voordeursleutel wegging had ik daar niet meer aan gedacht.
  • Slaapzak + slaapmatje + grondzeil was zeer koud met 9 graden, ondanks hardloopbroek, singlet en muts. Balaclava + bivakzak uiteindelijk niet gebruikt, had ik misschien wel moeten doen. Voor de volgende keer slaapzak + slaapmatje vervangen voor degelijke comforttemperatuur.
  • Houtkleurig potlood laten vallen, en kon ik niet meer terugvinden zelfs terwijl ik wist waar die ongeveer lag. Volgende keer graag lekkere felle kleur, en/of vast monteren aan het notitieblok.
  • Haringen (metalen pennen ong. 10cm) volledig nutteloos in bosgrond, was makkelijk op te lossen met ter plaatse gesneden houten staken.
  • Kijker (in ieder geval deze specifieke) is redelijk nutteloos, volgende keer gewoon weglaten of investeren in fatsoenlijke kwaliteit.
  • Rugzak is helemaal top, maar met deze bepakking wel zo goed als vol. Als er ook nog eten en kookgerei mee had gemoeten had dat dus niet gepast.
  • Paracord armband zit echt zeer onprettig om de pols, en is daardoor niet daadwerkelijk als armband te gebruiken. Ook de noodfluit en de firesteel die daarop zitten zijn dusdanig inferieur dat ze zelfs als backup niet echt nuttig zijn.
OPSTEKERS
  • Hoofdlamp, poncho, regenhoes, vochtige doekjes allemaal niet gemist.
  • Powerbank niet gemist, zowel zaklamp als telefoon (met WiFi, 4G, Bluetooth, GPS allemaal uit) gaan meer dan 3 etmaal mee.
  • Gewicht van de tas was zeer goed te doen, 1-2 kilootje meer was ook nog best geweest.
  • Bivakzak en balaclava niet gebruikt, zullen ook niet nodig zijn bij fatsoenlijke slaapuitrusting.
  • Reserve ondergoed niet gebruikt, alleen meenemen bij meer dan 1 overnachting.
  • Slijpgerei en 2e pakje zakdoekjes eigenlijk ook niet nodig bij 1 overnachting.
  • Notitieblokje van 50 gram, slechts 2 velletjes daarvan gebruikt, dat kan wel efficienter volgende keer.
  • Puntenslijper niet gebruikt, later nog te evalueren.
  • Snijbestendige handschoenen zijn essentieel, ik ga nooit meer zonder.
  • Bijl (geleend van instructeur) was nuttiger dan verwacht, maar kan inderdaad prima weggelaten worden.
  • Tampon + handenreiniger is helemaal top bij vuur maken, volgende keer 2x aantal etmaal tampons meepakken, en dit spul verplaatsen naar EDC.
 

Lai

Prepper goeroe
Foedraal's kunnen erg handig zijn onderweg. Om onderweg gevonden bessen in te bewaren. Die dingen los in je tas geeft zo'n zooi.
Eventueel paddenstoelen of droog hout/dennenappels/tondel, buit, vlees..... Zit er een waterdichte tussen zeker houden.

Verder ziet het er goed uit. :thumbsup: Gaande weg zul je zeker nog het een en ander veranderen wat meer bij je past. Ik ben zo al jaren bezig. :oops:
 
Bovenaan