• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

IMCO Triplex Jaren 30 ontwerp Stormaansteker

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag dus voor 0.25 Cent deze Imco Triplex jaren 30 Stormaansteker bemachtigt :rolleyes: ( Type is , IMCO Lighter Austrian 1930s Triplex Made in U.S.A. ) Zie link 1 .
IK ken de hele constructie niet dus het was effe puzzelen om erachter te komen hoe ik bij het Vuursteenhouder gedeelte kwam .
Genoeg info op WWW , maar van deze Triplex uitvoering dus niet Pff .
Ja er zat op de zijkant een klein druk knopje , maar daar op duwen deed niets en wringen met het Chassis leverde ook niets op .
De enigste mogelijkheid was dat ie alleen maar via bovenzijde open kon . Maar interne roest verhinderde dat natuurlijk .
Alles in de WD40 gespoten en laten inwerken .
10 Min later nogmaals via onderzijde het geheel proberen op te lichten . Yep , het ging beetje bij beetje en uiteindelijk klikte ie vast in eerste gaatje van boven .
Hierdoor kon men al een nieuw vuursteentje inleggen . Maar dat had geen zin door de aanwezige roest . Weer wringen en toen kwam het gehele binnenwerk vrij .
Vlug de Ultrasoon reiniger gepakt en gevuld met kokend water en Citroenzuur . 1 x 480 Sec met zuur en daarna 1 x 480 Sec met Soda oplossing . Dit twee maal herhaald en het was schoon genoeg voor het weer demonteren van de onderdelen in de behuizing .
Toen het eenmaal weer in elkaar zat was 1 druk op het knopje genoeg om het vuursteenhoudertje naar boven te doen komen . De Interne veer had nu geen weerstand doordat er geen Roest meer aanwezig was .

Foto 4 laat nog wat interne roest zien maar dat is inmiddels al zowat verdwenen .

Gezien ik geen aansteker Benzine had heb ik hem gevuld met Petroleum . Ik heb de hele vulling er uit gewroet ( En dat is nogal wat ) en het laten volzuigen in de petroleum . Het werkt maar met aansteker Benzine zal ie het vlugger doen .

Foto 1 is met luchtschuif dicht en Foto 2 luchtschuif Helemaal open .

In Link 3 is exact hetzelfde Model te koop en in een veel betere staat , zie oa foto's in Link .
1 verschil viel mij wel op ! En dat is de Patent vermelding . Patent Made in Austria , staat er op deze .
Bij de mijne staat er dus , Patent Austria .

Link 4 laat er 1 zien met een Patent Germany .



http://www.thunderhawkcollectables.com/1930s-us-imco-patents.html

https://www.preppers-shelter.nl/forum/posts/80285/

https://www.ebay.ie/itm/Antique-cigarette-lighter-Imco-Triplex-Patent-made-in-Austria-/131641289236

https://www.worthpoint.com/worthopedia/vintage-ww2-imco-triplex-lighter-478283703


25 cent inkoop en uurtje werk en oud werkt weer als Prep Nieuw haha .

Deze gaat in de EDC die nog steeds in ontwikkeling is Pff

Hoelang kun je praten over een Dubbeltje ( Aansteker ) Haha .

20180512_220536.jpg 20180512_220554.jpg 20180512_224047.jpg 20180512_224035.jpg 20180512_180445.jpg
 

Roel

Mankinds only hope
Die ken ik nog, daar stak mijn vader z'n sjekkie mee aan tot hij een heuse Poppell kreeg met een losse gasvulling.
Volgens hem was dat wat minder smerig dan de walmende benzinebom....:)
 
F

frans81

Gast
Die ken ik nog, daar stak mijn vader z'n sjekkie mee aan tot hij een heuse Poppell kreeg met een losse gasvulling.
Volgens hem was dat wat minder smerig dan de walmende benzinebom....:)

Toch hebben die Geurtjes wel iets verslavend pfff .

En dan Rook ik nog niet eens haha .
Nu op Petroleum riekt het ook naar oa brandende Lampjes .
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteren was ik al de hele tijd aan het malen in mijn hoofd . Zoekfunctie heeft de hele tijd aangestaan !
Zojuist heb ik het gevonden in mijn interne bibliotheek .

9 jaar geleden heb ik hetzelfde type gevonden in een afval put van Duitse Soldaten . Dit destijds met een Fisher TW6 Diepzoeker .
Het was hier in de omgeving en op een plek waar de Duitsers 3 Wkn een Kamp hebben gehad in een toen aanwezige Boomgaard. Eigenaar van de grond kwam met dat verhaal .
Deze aansteker oogde nog redelijk maar was te slecht voor opknappen .

Alle afbeeldingen staan weer vers op mijn netvlies . Zelfs de erin gekraste initialen . KvF stond er op .

Het ding is meegenomen door een zoekmaat van mij destijds .
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel
Bovenaan