• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Installeren dw rvs rookkanaal

Wafels

Diehard Prepper
@Jade zou je de regel '' Hoe opener je kachel hoe meer luchtstroom de pijp in je kachel word dan wel heter maar er gaat ook veel warmte verloren in de pijp naar buiten.'' uit kunnen leggen want dit is me niet helemaal duidelijk .
gr will
 

Jade

Senior Prepper
Als je met deur open stookt heb je heel veel trek, dus een veel te grote luchtstroom.
De warmte van de kachel word eigenlijk de pijp in gezogen naar buiten voordat de kachel zijn warmte afgifte kan doen aan de ruimte.
Het wordt natuurlijk wel goed heet, maar met een goed afgeregelde kachel zou het niet veel minder heet worden, met veel minder hout gebruik.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@Rataplan vroeger werd er wel een kachel uitlaat klep gebruikt om de boel wat af te remmen maar dat moet wel geleidelijk aan, anders krijg je de rook/gassen in huis.
Ik weet niet of het achterhaald is.

Als het wat voor je is kan je ook zo'n klep in het eerste stuk bouwen,
ik zou dan wel twee dikker rvs ringen (als lagertjes) monteren binnen boven en beneden daar draait de klep dan tussen, en kan de pijp zelf niet beschadigen.
Als je de kachel niet gebruikt, werkt het ook mooi als afsluiter, want dan heb je de trek van de kachel niet nodig, zo heb je het zelf in de hand.
Je kan de klep ook maken met een draai weerstand, dan kan je voorkomen dat de klep zijn eigen leven gaat leiden, het kan mee vallen.

De rvs ringen/plaatjes zijn mooi te maken van twee plaatjes 10 mm dik, met gaten er in voor de draaipennen van de klep, en gaatjes voor de popnagels of boutjes ter bevestiging van de rvs plaatjes.
De plaatjes moeten in de vorm van de pijp worden geslepen.
 

Jade

Senior Prepper
Vroeger werd er wel een kachel uitlaat klep gebruikt om de boel wat af te remmen maar dat moet wel geleidelijk aan, anders krijg je de rook/gassen in huis.
Ik weet niet of het achterhaald is.
In principe is dit met de nieuwe kachel van tegenwoordig niet meer nodig, deze zijn dicht genoeg.
Maar het kan bij een eventuele schoorsteenbrand wel een extra veligheid zijn om de pijp dicht te kunnen zetten.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
In principe is dit met de nieuwe kachel van tegenwoordig niet meer nodig, deze zijn dicht genoeg.
Maar het kan bij een eventuele schoorsteenbrand wel een extra veligheid zijn om de pijp dicht te kunnen zetten.
@Jade Bedankt voor het mee denken,
Ja je hebt helemaal gelijk maar @Rataplan wil de kachel ook open gebruiken, en dan ontstaat er een behoorlijke luchtstroom, en verkwisting van warmte, en brandstof die je niet wil hebben, en dat kan je alleen maar temperen met zo'n klep, naar mijn idee.

Als schoorsteenbrand is ook een prachtige optie, het zal je maar overkomen en je kan er niet aan doen met de handen in je haren, dan kan je tenminste terug vallen op je gemaakte klep.
De brand zal snel doven zonder zuurstof toevoer.

De klep die ik heb ontworpen voor dit doel kan nog achteraf gekalibreerd worden, als het in de pijp gemonteerd is.
 
J

J.J

Gast
Oké ik heb het nogmaals gelezen het is mij duidelijk :thnx:
Ik zou vaak tekeningen van een ontwerp kunnen maken maar weet het niet op het forum te zetten.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Visueel waargenomen klopt het niet @Jade
Of het moet natuurkundig via berekening vastgesteld moeten worden omdat het verder niet met het blote oog is waar te nemen.

Als de kachel open staat brand die rustig, doe ik de deur dicht dan begint die op te gloeien en de rook gaat strakker richting de kachelpijp ipv dwarrelend met de deur open.
De vlammen nemen toe en dit kan volgens mij door een meer geforceerde luchtstroom die ontstaat wanneer de deur dicht gaat.

Met de deur open loopt de temparatuur sneller op in de woonkamer door wat ik inschat de direct stralingswarmte die niet geblokkeerd wordt door de kachelruit.
Alle warmte die dus direct de woonkamer in gaat, gaat niet tot nauwelijks meer door de schoorsteen, dus dat is gelijk winst.

Op de lange termijn, dagen bijv. is het misschien rendabeler om met een dichte kachel te stoken omdat deze dan waarschijnlijk warmer wordt en zelfs nadat het vuur uit/nagenoeg uit is, er nog steeds warmte afgifte is van de kachel zelf.

Ik heb een gietstalen kachel, bij bijv. speksteenkachels is dit daadwerkelijk een heel hoog rendement en kan je beter met een dichte deur stoken is mijn gedachte.

Ik zou het graag willen meten etc om te achterhalen of wat ik zeg klopt of wat jij zegt klopt, enkel dat kost geld wat ik er niet aan uit wil geven nu.

@J.J

Zo’n smoorklep in de kachelpijp achter de kachel direct wordt nog gebruikt en werkt best goed.
Enkel heb ik deze niet nodig, kan de kachel goed afstellen dmv schuiven en de twee deurtjes.

Ja aslade vollaten en slechts dat weghalen daar waar je stookt zorgt ervoor dat je een mooi kolenbed hebt elke keer wat ook veel efficiënter stookt, dan dat de gloeiende kleine kooltjes telkens naar beneden in de la vallen.
 
J

J.J

Gast
@J.J

Zo’n smoorklep in de kachelpijp achter de kachel direct wordt nog gebruikt en werkt best goed.
Enkel heb ik deze niet nodig, kan de kachel goed afstellen dmv schuiven en de twee deurtjes.

Ja aslade vollaten en slechts dat weghalen daar waar je stookt zorgt ervoor dat je een mooi kolenbed hebt elke keer wat ook veel efficiënter stookt, dan dat de gloeiende kleine kooltjes telkens naar beneden in de la vallen.[/QUOTE]
_______________________________________________________________________________________

Dit was meer mijn uitgangspunt voor de smoorklep.
_________________________________________________________________________________________________
Ja je hebt helemaal gelijk maar @Rataplan wil de kachel ook open gebruiken, en dan ontstaat er een behoorlijke luchtstroom, en verkwisting van warmte, en brandstof die je niet wil hebben, en dat kan je alleen maar temperen met zo'n klep, naar mijn idee.
 

Rataplan

Mankinds only hope
@J.J

Zo’n smoorklep in de kachelpijp achter de kachel direct wordt nog gebruikt en werkt best goed.
Enkel heb ik deze niet nodig, kan de kachel goed afstellen dmv schuiven en de twee deurtjes.

Ja aslade vollaten en slechts dat weghalen daar waar je stookt zorgt ervoor dat je een mooi kolenbed hebt elke keer wat ook veel efficiënter stookt, dan dat de gloeiende kleine kooltjes telkens naar beneden in de la vallen.
_______________________________________________________________________________________

Dit was meer mijn uitgangspunt voor de smoorklep.
_________________________________________________________________________________________________
Ja je hebt helemaal gelijk maar @Rataplan wil de kachel ook open gebruiken, en dan ontstaat er een behoorlijke luchtstroom, en verkwisting van warmte, en brandstof die je niet wil hebben, en dat kan je alleen maar temperen met zo'n klep, naar mijn idee.[/QUOTE]


Ah oke, duidelijk.
Ja dan ga je uit van het verhaal over de toenemende luchtstroom met de deur open.
Als ik de kachel zou temperen met zo’n klep dan gaat die uit vermoed ik :(
 
J

J.J

Gast
_______________________________________________________________________________________

Dit was meer mijn uitgangspunt voor de smoorklep.
_________________________________________________________________________________________________
Ja je hebt helemaal gelijk maar @Rataplan wil de kachel ook open gebruiken, en dan ontstaat er een behoorlijke luchtstroom, en verkwisting van warmte, en brandstof die je niet wil hebben, en dat kan je alleen maar temperen met zo'n klep, naar mijn idee.



Ah oke, duidelijk.
Ja dan ga je uit van het verhaal over de toenemende luchtstroom met de deur open.
Als ik de kachel zou temperen met zo’n klep dan gaat die uit vermoed ik :([/QUOTE]

Beste @Rataplan
Niet als je het niet helemaal dicht doet,
als je hem een hem een kwart laat open staan heb je een mooie lekkere verbranding, zelfs met 10 % open.

Op de zwarte swingel van de regelklep een mooie messing of bronzen sier knop.
Ik zie het al helemaal voor me.:thumbsup::D
 

Jade

Senior Prepper
Het maakt ook allemaal niet zoveel uit, je moet plezier hebben in het gebruik van de kachel.
Maar het is nu eenmaal zo dat een kachel niet ontworpen is om met de deur open te stoken, kan bij enkele types wel maar je maakt er dan een open haard van.
Een open haard heeft gewoon een heel slecht rendement.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Het maakt ook allemaal niet zoveel uit, je moet plezier hebben in het gebruik van de kachel.

Precies en dat heb ik elke dag :)

Dadelijk komt het hout weer vrij en kunnen we gaan zagen en klieven, heerlijk winterwerk, vuurkorfje aan, muziekje erbij.
Vroeguh deed ik nog wel eens een sigaartje dan en een borrel :)
 

Rataplan

Mankinds only hope
Nog ff een achteraankomupdateje over de kachel:)
Na een tijd lekker gestookt te hebben met veel plezier heb ik de nu de kachelpijpen antraciet gespoten.

Alles is naar wens, nu wachten totdat het een keer koud wordt;):D
C3BC7776-A4CE-4BD8-B80E-F25FFB108154.jpeg
 
Bovenaan