• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

is bushcraft eigenlijk wel nuttig?

G

Gast 2000

Gast
misschien zijn er enkele plaatsen in Nederland waar het heel misschien lukt maar ja, ik ken ze niet.
Ja ik ken ze wel. Het zijn er inderdaad niet veel, maar ze bestaan.

Als stadsbewoner die is geboren en getogen in een dorp met een Boswachter als vader, zat Bushcraft er al jong in en nog voordat het beestje een naam had gehad.
Bushcraft is de vaardigheden leren die onze voorouders hadden, met gebruik van moderne middelen om zo langere tijd in de natuur te kunnen overleven op een minimalistische manier.

Bushcraft leert je vooral denken in oplossingen ipv problemen en denken aan de primaire levensbehoeften en daar aan te kunnen voldoen met middelen van buiten ipv in je tas.
Dergelijke vaardigheden zijn in elke levenssituatie toe te passen en kunnen zeker zelfredzaam zijn in geval van een SHTF op elke plaats in de wereld en in elk soort omgeving.
Dus als je mij persoonlijk vraagt of Bushcraft nuttig is om als achtergrond te hebben, dan zeg ik volmondig ja!
Het is ook gewoon heerlijk om je af en toe even terug te trekken van de moderne achtbaan waarin we leven en als je werkt in het werkveld waarin ik werk, om even weg te zijn van alle gekken die bestaan in onze wereld.
Het bos is veiliger vertoeven dan de stad.
Rust is heerlijk en je leert jezelf pas echt goed kennen als je in situaties komt waarin je jezelf nog nooit geplaatst hebt....
 
G

gebruiker 3367

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik geloof niet zo in de apocalypse, in ieder geval niet een die spontaan komt opzetten, dat zal eerder geleidelijk met de tijd gaan dat de wereld onbewoonbaar wordt. Ik zie dat niet in mijn life-time gebeuren en zo wel dan heb ik totaal geen ambitie om als een van de weinige mensen over te blijven, lijkt me geen reet aan om in zo'n wereld te leven ;) Dus de wildernis in vluchten en daar langdurig overleven door te jagen is niet iets waar ik mij op focus.

Vooralsnog ben ik ben wel van plan een survival cursus te gaan volgen, puur om mijn kennis en skillset uit te breiden.
Mocht je je huis moeten ontvluchten en een paar dagen moeten reizen en kamperen om op een veilige plek te komen lijkt het me wel handig om te weten hoe ik met weinig middelen een shelter bouw en vuur maak indien nodig. Ook in geval van een eventueel langdurige power outage lijkt me handig om te weten hoe ik vuur maak om warm te blijven en water en voedsel te kunnen koken. Ik denk dat er genoeg scenarios zijn, waarbij de skill set van pas kan komen, zonder direct aan een doem scenario te denken :)
 
Bovenaan