• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Jacht geopend op fout goud in Nederland: dubieuze raffinaderijen, koeriers en juweliers

Mayo

Last (wo)man standing
Hmm. Wordt dit reden om aankopen van goud verder in te perken/te registreren? 🤔
Het artikel zit helaas achter een wall, maar die is gratis

Jacht geopend op fout goud in Nederland: dubieuze raffinaderijen, koeriers en juweliers​


https://www.ad.nl/binnenland/jacht-...cb=834255a0f3175f328aef43b24a9e5efd&auth_rd=1

De Nationale Samenwerking Ondermijnende Criminaliteit (NSOC) gaat volgend jaar de strijd aan met de malafide goudhandel in Nederland. Geschermd wordt met ‘gerichte invallen en andere acties’. Binnen het NSOC werken zes opsporingsdiensten samen: de politie, het Openbaar Ministerie, de Marechaussee, de Belastingdienst, de Douane en de fiscale inlichtingen- en opsporingsdienst, kortweg Fiod.
 

Mayo

Last (wo)man standing
In het stuk staat oa:

Het witwassen via goud vindt ook in Nederland plaats is de overtuiging van NSOC. De komende maanden gaan de opsporingsdiensten over tot actie. Van Slobbe wil daar weinig over prijsgeven. „Maar een doel is uiteindelijk natuurlijk om beslag te leggen op het goud, de sleutelspelers voor de rechter te brengen en op termijn het witwassen in Nederland veel moeilijker te maken.”

Goud dook onder meer op in het onderzoek naar ‘Bolle Jos’ Leijdekker, die sinds mei op de Nationale Opsporingslijst staat. Hij wordt gezien als een kopstuk in de Nederlandse en Belgische cokehandel. Uit onderschepte telefoonberichten zou volgens het Openbaar Ministerie blijken dat hij honderden kilo’s goud heeft witgewassen. Twee jaar geleden trok de Fiod in deze krant al aan de bel over Nederlandse criminelen die hun misdaadgeld investeren in goud en diamanten in Afrika.
 

marzman

Diehard Prepper
Goed dat ze het aanpakken natuurlijk. Je wilt ook geen Narco staat. In België nemen ze spullen in beslag die niet met wit geld gekocht kunnen zijn (dat kan goud zijn of auto's of huizen). Maar van de rechtbank moesten ze dat weer terug geven. Dus echt lukken doet het nog niet.
 
  • Confused
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
Hier in NL kun je 'goed' goud gewoon kopen via een handelshuis en dat eventueel (nog!) contant betalen.

In veel landen, zoals Indië, Turkije en Pakistan, is het kopen van gouden sieraden een veel gebruikte manier om spaargeld te beleggen,
maar volgens mij is dat in West-Europa niet zo...

Kun je, als je bv op vakantie bent in Frankrijk, daar ook net als bij ons (contant) gouden munten of baartjes kopen?
 

PBear

Mankinds only hope
De
Hier in NL kun je 'goed' goud gewoon kopen via een handelshuis en dat eventueel (nog!) contant betalen.

In veel landen, zoals Indië, Turkije en Pakistan, is het kopen van gouden sieraden een veel gebruikte manier om spaargeld te beleggen,
maar volgens mij is dat in West-Europa niet zo...

Kun je, als je bv op vakantie bent in Frankrijk, daar ook net als bij ons (contant) gouden munten of baartjes kopen?

enige keer dat ik met contant geld gouden munten heb gekocht, was in 2020 in Duitsland. Toen was het maximum bedrag dat je contant mocht afrekenen al gezakt tot 2000 euro.

Alle andere aankopen heb ik op rekening via internet gedaan, waarbij Goldvorsorge.at in Oostenrijk overigens de rekening niet op naam zet en claimt geen klantgegevens te bewaren. Ik zorg er echter voor mijn bestelgegevens bij de factuur te bewaren.

In de toekomst, na invoering van de CBDC, kan het van belang worden, dat je kan bewijzen, dat je je munten legaal gekocht hebt. Anders zou een legale inkoper je munten wel eens kunnen weigeren, omdat alle transacties gemonitord worden en mogelijk zelfs geblokkeerd als er geen bewijs is dat het "wit" is verkregen.

Zonder bewijs zou je alleen nog terecht kunnen in het zwarte circuit.
Momenteel is het nog zo in NL, dat een muntenverzameling buiten de vermogensbelasting valt. Een stapeltje beleggingsmunten (zelfde type en jaargang) echter niet!
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

marzman

Diehard Prepper
Onze trouwringen (en een kettinkje, nog een ring en armband van mijn vrouw) komen ook van een goudshop in Vietnam en ook om geld te wisselen was dat een beter adres dan de banken. Ik denk niet dat het Nederland hier om gaat :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

PBear

Mankinds only hope
Onlangs kocht ik alhier een 22 karaat halsketting ge-importeerd uit Saudi Arabie in de aanbieding van de "shopping mall" voor mijn Tropische Verassing.
Merkwaardig genoeg schat de pandjes winkel de waarde hoger in dan de aankoopprijs. Handeltje beginnen?

Ik heb wel wat bedenkingen bij goud uit SA. Belastingtechnisch weliswaar "wit" aangekocht, maar SA importeert ook zgn "bloedgoud" uit Afrika....
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Pura Vida

Elementary prepper
Tot en Met december kon je anoniem bij handels huizen tot 10.000 euro goud en zilver kopen. Nu kan dat tot 3000 euro. Maar let goed op waar je koopt..verraders slapen nooit!
 

Mayo

Last (wo)man standing
Maar let goed op waar je koopt..verraders slapen nooit!
Hoe bedoel je dat?
Behalve de verkoper en koper weet toch niemand wat je gekocht hebt ?
Mits je contant betaald hebt, anders weet de bank ook waar je iets gekocht hebt (maar niet exact wát)

Of zie ik dat verkeerd?
 

Mayo

Last (wo)man standing
Is die transactie-limiet van 3000 euro contant er trouwens al door (in NL)?
ik dacht dat het nog steeds een wetsvoorstel was...
 

PBear

Mankinds only hope
Ik weet niet zeker of de transactie limiet van 3000 euro in NL per 1 januari 2023 is ingegaan. In Duitsland geldt al sinds 2020 een transactielimiet van 3000 euro, als die intussen al niet verlaagd is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
Momenteel is het nog zo in NL, dat een muntenverzameling buiten de vermogensbelasting valt. Een stapeltje beleggingsmunten (zelfde type en jaargang) echter niet!
Maar wanneer spreek je van n verzameling? Als ik 10 Maple Leafs heb, uit verschillende jaren, is het dan al een verzameling of is t gewoon n stack 😉

Bovendien zie ik verzamelingen niet bij de uitzonderingen van box 3 staan:

"Een aantal bezittingen zijn vrijgesteld in box 3. Dit betekent dat u deze bezittingen niet opgeeft in box 3.

Vrijgestelde bezittingen zijn:
  • landgoederen in de zin van de Natuurschoonwet 1928
    De gebouwde eigendommen op deze landgoederen moet u wel aangeven in box 3.
  • bossen
  • natuurterreinen
  • voorwerpen van kunst en wetenschap, behalve als u deze vooral als belegging hebt
  • bepaalde vorderingen op basis van een erfenis
  • sommige kapitaalverzekeringen
  • roerende zaken voor eigen gebruik of voor gebruik binnen het gezin
    Bijvoorbeeld uw eigen auto of de inboedel van uw woning.
  • het gespaarde bedrag van uw levensloopregeling"
Je kunt gouden of zilveren munten moeilijk als 'kunst' opvoeren 😄

Verder zegt de Belastingdienst:

"Wat is beleggingsgoud?

Onder beleggingsgoud vallen:
  • goud in de vorm van staven of plaatjes met een door de goudmarkten aanvaard gewicht, met een zuiverheid van ten minste 995/1.000
    Effecten die goud vertegenwoordigen gelden ook als beleggingsgoud.
  • gouden munten die voldoen aan de volgende voorwaarden:
    • Ze hebben een zuiverheid van ten minste 900/1.000.
    • Ze zijn geslagen na 1800.
    • Ze zijn in het land van oorsprong een wettig betaalmiddel of zijn dat geweest.
    • Ze worden normaal gesproken verkocht voor een prijs die de marktwaarde van het goud dat in die munten is verwerkt niet overschrijdt met meer dan 80%.
Gouden munten die zijn aangewezen door de Europese Commissie, gelden in ieder geval als beleggingsgoud."

Volgens mij heb je dan wel zo'n beetje alle gouden munten te pakken?
Alleen dit weet ik niet zeker: ze zijn in het land van oorsprong een wettig betaalmiddel of zijn dat geweest
 

PBear

Mankinds only hope
Wat mij betreft valt een muntenverzameling onder "roerende zaken voor eigen gebruik", als de inboedel van mijn woning, net zoals dat voor antieke meubelen of schilderijen betreft. Dus zouden ze van vermogensbelasting vrijgesteld moeten zijn.
Uiteraard kan de belastingdienst een andere interpretatie aanhangen.

Ik moet nog even uitzoeken welke munten als beleggingsmunten zijn aangewezen door de Europese Commissie. Dat lijstje zal wellicht roet in het eten gooien.

Het ziet er naar uit dat de belastingdienst mijn verzameling als beleggingsgoud zal aanmerken, dat onder de vermogensbelasting valt.
Nu is de huidige vrijstellingsgrens van 57.000 euro zodanig, dat ik daar niet snel overheen zou komen, maar dat kan veranderen als de goudprijs stijgt.

Ik ben benieuwd of hetzelfde geldt voor zilveren munten, waarop - anders dan goud, dat vrijgesteld is van BTW - BTW is afgerekend.
Lijkt me iets lastiger om het dan nog als belegging te beschouwen, als je al begint met een negatief rendement van 19 procent.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
Wat mij betreft valt een muntenverzameling onder "roerende zaken voor eigen gebruik", als de inboedel van mijn woning, net zoals dat voor antieke meubelen of schilderijen betreft. Dus zouden ze van vermogensbelasting vrijgesteld moeten zijn.
Uiteraard kan de belastingdienst een andere interpretatie aanhangen.
haha, ben ik met je eens! 👍
Maar ik ben inderdaad bang dat de belastingdienst daar anders over denkt 😕

Het zou mooi zijn als het hier zou gaan zoals in de US: pas als je een munt verkoopt ben je belasting verschuldigd over de winst die je er over gemaakt heb: verkoopprijs - inkoopprijs = winst

(al hoorde ik op het youtube kanaal van '1 is 2' dat er bij hem dus weleens munten 'overboord gevallen zijn' 🤣🤣
 

Mayo

Last (wo)man standing
Als je op de link klikt dan zie je de lijst met munten die in Box 3 vallen:

Gouden munten die zijn aangewezen door de Europese Commissie, gelden in ieder geval als beleggingsgoud."

Helaas is dat wel zo'n beetje álles, of je moet echt iets heel bijzonders hebben... 😟

Nu willen we hier natuurlijk niemand stimuleren om de belasting te ontduiken, maar als enige optie zie ik contant betalen en/of via Marktplaats munten kopen? Zelf durf ik dat laatste niet aan... ik heb te weinig kennis om echt van nep te onderscheiden (terwijl er soms wel leuke dingen voorbij komen) ☹️

Hypothetisch gezien 🙃, hoe / waar kopen jullie je munten?
 

Pura Vida

Elementary prepper
Hoe bedoel je dat?
Behalve de verkoper en koper weet toch niemand wat je gekocht hebt ?
Mits je contant betaald hebt, anders weet de bank ook waar je iets gekocht hebt (maar niet exact wát)

Of zie ik dat verkeerd?

Ik ben altijd voorzichtig en geef liever niet mijn naam af bij dit soort transacties en betaal contant
 

Pura Vida

Elementary prepper
Als je op de link klikt dan zie je de lijst met munten die in Box 3 vallen:

Gouden munten die zijn aangewezen door de Europese Commissie, gelden in ieder geval als beleggingsgoud."

Helaas is dat wel zo'n beetje álles, of je moet echt iets heel bijzonders hebben... 😟

Nu willen we hier natuurlijk niemand stimuleren om de belasting te ontduiken, maar als enige optie zie ik contant betalen en/of via Marktplaats munten kopen? Zelf durf ik dat laatste niet aan... ik heb te weinig kennis om echt van nep te onderscheiden (terwijl er soms wel leuke dingen voorbij komen) ☹️

Hypothetisch gezien 🙃, hoe / waar kopen jullie je munten?

Holland Gold…. Tip: luister naar die gasten maar vertel niet te veel… doen veel met munten uit SA. Hebben ook veel zilverenmunten… Goud is voor langdurige belegging prima en behoud zijn Waarde. Zilverkoers wisselt snel van waarde… dus denk goed na wat je wilt….
 

Pura Vida

Elementary prepper
Holland Gold…. Tip: luister naar die gasten maar vertel niet te veel… doen veel met munten uit SA. Hebben ook veel zilverenmunten… Goud is voor langdurige belegging prima en behoud zijn Waarde. Zilverkoers wisselt snel van waarde… dus denk goed na wat je wilt….

Betaal cash.. bewaar het zelf… en de belastingdienst weet van niets als je elke kleine bedragen pint… want banken gaan vragen stellen als je grote bedragen een paar keer pint… dat is de ervaring van gasten die te snel ”stiekem “ wilde investere…
banken zijn verraders…. Neem de tijd en zoek goed op internet wat bij je past.
 
Bovenaan