• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Jack Fruit ook wel Nangka genoemd als vleesvervanger

Ray

SHTF Expert
Laatst kwam ik filmpjes en artikeltjes tegen over Jack Fruit (engelse benaming). Dit is een hele grote vrucht die aan bomen groeit die bovendien zeer goed tegen droogte kunnen en er resistent tegen ziektes en ongedierte. In Azië heet de boom Nangka. https://nl.wikipedia.org/wiki/Nangka

we-tried-jackfruit--the-huge-tree-fruit-that-supposedly-tastes-like-pulled-pork.jpg


Lees ook: http://www.theguardian.com/lifeandstyle/shortcuts/2015/apr/12/green-jackfruit-vegetable-pulled-pork

Het schijnt te koop te zijn in toko's, vers maar ook in blik. Bij gebruik als vleesvervanger moet je natuurlijk geen blikken Jack Fruit nemen op siroop. Vers of in zout water in blik kun je het vruchtvlees bakken en kruiden als vlees en met een vork uit elkaar trekken zodat het meer lijkt op vlees.

Er zijn diverse recepten/bereidingsmethoden, dit zijn wat eindresultaten:
2530601345_fb9f2f1293_o.jpg


dsc_5688.jpg


Hier een filmpje, er zijn er velen met verschillende manieren van bereiden:

 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ow, dat ken ik niet als vleesvervanger. Dat is weer eens wat anders dan bonen, erwten en linzen of tofu en tahoe als vleesvervanger.
 

Ray

SHTF Expert
Sprak vandaag een vriendin (een vegetariër) die voor me gaat kijken in Groningen op de markt, wellicht dat ze daar verse vruchten hebben van dit type.
 

mrsjones

Diehard Prepper
Ah, volgende keer dat ik in europa ben ,neem ik mee voor jullie. Ik heb er heel veel van. Eingelijk zijn er in de tropen heel veel fruit die je nooit zie . Omdat ze bvb niet makelijk reizen of de landbouw ervan is niet lonnend. Ik vindt ze zeel niet zo lekker. Ik houd meer van brood fruit ,ook groot en voedzaam.
 

Ray

SHTF Expert
Nog een tweetal recepten met deze vrucht, 'gefrituurde kip' en een variant 'pulled pork' uit elkaar getrokken varkensvlees ('k weet het het klinkt niet op z'n Nederlands. :()
Hier gebruiken ze de blikvariant Green Jack Fruit/Nangka. Ze zeggen het er niet bij, maar ik neem aan dat het de variant op zout water is, ipv op suiker siroop.

Door die stukken te koken en het water paar keer te vervangen, verwijder je de originele smaak en kun je het kruiden zoals je wenst. Ik ben erg benieuwd naar de textuur.

 
Bovenaan