• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Je eigen bunker bouwen ? lees je hier in

petroman

SHTF Expert
Dus je wilt je verdiepen in bunkerbouw ?
Toevallig heb ik een serie documenten gevonden van het Bundesministerium von Wissenschaft, Forschung und Wirtschaft (MBWFW.gv.at) gevonden.
De duitstaligen waren daar goed in 70 jaar geleden en hun ontwerpen zijn vijf jaar grondelijk getest ....
Je moet dus wel over wat duitstalige kennis beschikken maar dan heb je ook wat te lezen komende winter.

Oeps toen mocht dat dus niet.
Ik heb nog vier documenten maar die zijn te groot.
Maar hier een link naar de bron: https://www.bmwfw.gv.at/Seiten/Suchergebnisse.aspx?k=schutzbauten

Opvallend is dat je alhier te lande geen ministerie hebt voor dit soort zaken.
 

Bijlagen

  • RL1_Grundschutz_in_Neubauten.pdf
    781.2 KB · Weergaven: 54
  • tp-2012-04-0254-caesar-luftfilter-web.pdf
    507.9 KB · Weergaven: 40

petroman

SHTF Expert
@johan2, je kan de documenten beter downloaden want voor je hetw eet wordt eea vervangen.
Zo is de Richtlijn voor filterzand (gratis) vervangen door een (dure !) norm.
 

logan1202

Prepper goeroe
Met al die tornado's van de laatste tijd hier in Europa is een bunker helemaal geen slecht idee. Gewoon als bescherming tegen rondvliegend hout en andere rommel als het een keer te hard waait.
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Geen plek voor een bunker maar wel voor een garage? dan kan je misschien er hier 1 kopen
https://www.bunker-bssd.de/Armored-garages Kost wat, maar dan is de kans dat je lieveling de oorlog overleeft een stuk groter.
En je kan er natuurlijk ook zelf in gaan zitten.

Ik zag dat het prrijskaartje VANAF 190.000 euro begint... Gezien ons budget overleeft mijn portemonnaie zo'n aanslag niet. :eek:
Ik heb hier vorig jaar een stalen (blikken) garage laten bouwen van 8x4,5x3 m voor ca. 4.500 euro inclusief ophogen terrein en storten van de betonvloer. Die is natuurlijk niet "bulletproof" maar heeft de najaars- en voorjaars-stormen goed doorstaan. Gelukkig alhier geen last van wervelstormen.:fluit:

Wellicht kan een constructie van gewapend beton goedkoper uitvallen en gelijkwaardige bescherming geven.

Voor bescherming tegen rondvliegend materiaal bij tyfoons in de Filipijnen denk ik aan met gewapend beton versterkte badkamermuren en dakconstructie. Daar kunnen mijn lief en ik het met een kooktoestelletje, wat voedsel en water het zonodig een paar dagen veilig uitzitten. Tegen een geriefelijker bedrag, denk ik.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Je moet inderdaad wel aardig wat spaargeld bezitten om het bouwen van een bunker te kunnen bekostigen. Wat dat betreft zie ik het vooral als nadeel dat geen enkel Nederlands huis een degelijke kelder lijkt te hebben. Een kelder ombouwen zou wat betreft eenvoudiger zijn. Iets wat de Amerikanen als voordeel hebben. Daar lijkt het heel normaal te zijn dat een huis is uitgerust met een kelder.
 

logan1202

Prepper goeroe
Je moet inderdaad wel aardig wat spaargeld bezitten om het bouwen van een bunker te kunnen bekostigen. Wat dat betreft zie ik het vooral als nadeel dat geen enkel Nederlands huis een degelijke kelder lijkt te hebben. Een kelder ombouwen zou wat betreft eenvoudiger zijn. Iets wat de Amerikanen als voordeel hebben. Daar lijkt het heel normaal te zijn dat een huis is uitgerust met een kelder.
Een kelder kost je een derde van de bouwkosten. Dus eigenlijk best duur voor de ruimte die het oplevert. En als je hoog grondwater hebt zal het nog duurder worden.
 

petroman

SHTF Expert
Wat dat betreft zie ik het vooral als nadeel dat geen enkel Nederlands huis een degelijke kelder lijkt te hebben. Een kelder ombouwen zou wat betreft eenvoudiger zijn. Iets wat de Amerikanen als voordeel hebben. Daar lijkt het heel normaal te zijn dat een huis is uitgerust met een kelder.

Geen idee wat je bron is maar er zijn zat NL huizen met kelder. vooral de wat oudere modellen.

En je beeld qua Amerika: ik zie altijd veel huizen weg vliegen bij tornado's daar, plus veel amerikanen wonen in trailerparks. En die hebben geen kelder.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Ik heb naar een afzinkkelder gekeken de kosten vallen enigsinds mee gemiddeld ongeveer €1000k voor 1m² dus als je 4*6 ben je 24000 kwijt exc opnieuw je tuin aanleggen.
Kelder onder het huis graven kan ook, maar daar heb ik nog geen offertes van.
 

logan1202

Prepper goeroe
Er zijn ook plastic kelders op de markt. Eigenlijk een groot regenvat met een trap.
upload_2022-4-21_11-3-44.jpegupload_2022-4-21_11-4-51.jpeg
images

En het is dan geen bunker, het is wel een "goedkope" oplossing voor je wijnvoorraad ;)
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Ik heb naar een afzinkkelder gekeken de kosten vallen enigsinds mee gemiddeld ongeveer €1000k voor 1m² dus als je 4*6 ben je 24000 kwijt exc opnieuw je tuin aanleggen.
Kelder onder het huis graven kan ook, maar daar heb ik nog geen offertes van.
@joepmeloen, speciaal voor jou heb ik de super-tip. Neem een paar grote rioolbuis-ringen, en graaf een kuil waar er eentje in past. Vervolgens graaf je van binnen grond weg, en de ring zakt door het eigen gewicht vanzelf de bodem in. Zodra dat kan, de volgende erop enzovoorts. Ben je eenmaal op diepte dan kan je er een betonvloertje in storten, en natuurlijk ook een dak op wat goed ondersteunde houten plaat. Grond wegspuiten kan natuurlijk ook, maar dan wordt het wel een kliederzooitje. Heb je op een geringe diepte al grondwater dan kan dat wel een spelbreker zijn.
Met een paar flinke balken en wat flinke mannetjes, zijn ook grote ringen wel te verplaatsen denk ik, en anders een heftruck of klein gravertje o.i.d. Het mooie is hierbij, dat je geen dure prefab-delen nodig hebt, en er de tijd voor kunt nemen.
https://aquatechn.com/nl/kanalizaciya/yamy/vygrebnaya-yama-iz-betonnyx-kolec.html
upload_2022-4-21_17-55-16.png
 

joepmeloen

Prepper goeroe
@joepmeloen, speciaal voor jou heb ik de super-tip. Neem een paar grote rioolbuis-ringen, en graaf een kuil waar er eentje in past. Vervolgens graaf je van binnen grond weg, en de ring zakt door het eigen gewicht vanzelf de bodem in. Zodra dat kan, de volgende erop enzovoorts. Ben je eenmaal op diepte dan kan je er een betonvloertje in storten, en natuurlijk ook een dak op wat goed ondersteunde houten plaat. Grond wegspuiten kan natuurlijk ook, maar dan wordt het wel een kliederzooitje. Heb je op een geringe diepte al grondwater dan kan dat wel een spelbreker zijn.
Met een paar flinke balken en wat flinke mannetjes, zijn ook grote ringen wel te verplaatsen denk ik, en anders een heftruck of klein gravertje o.i.d. Het mooie is hierbij, dat je geen dure prefab-delen nodig hebt, en er de tijd voor kunt nemen.
https://aquatechn.com/nl/kanalizaciya/yamy/vygrebnaya-yama-iz-betonnyx-kolec.html
Bekijk bijlage 22125

Ja en omdat het een cirkel is, hoef je ze ook niet te stutten :) alleen een proviand kast past zo lastig.
Prefab hoeft trouwens niet, ze kunnen ook een bekisting boven de grond maken in de vorm die jen wilt hebben.
 

petroman

SHTF Expert
Stort een betonvloer (met wapening), dat is betonijzer geen kalashnikov, zet er een zeecontainer op naar wens en budget, optimaal een koeltainer.
Laat dan 50cm rondom vrij voor meer wapening en stort daar dan veul beton in. Vergeet ook de bovenkant niet.
Doe dit nadat je de container van binnen tijdelijk gestut hebt.
Laat beton uitharden.
Verwijder de stuts en richt je container in.
Extra voordeel: je hebt ook minder last van spanningsstress omdat er geen straling, elektrosmog binnen komt. Voorwaarde: deuren zijn dicht.
Extra: neem een kleine container als gassluis en nog één voor het aggregaat, lucht unit.
 

Lai

Prepper goeroe
Ik heb een kelder(tje) 2 m. x 3 m. en 1 m. diep (helaas) en bovenste deel steekt +/- 40 cm boven het maaiveld uit. Plafon is van hout. Daar staat ook een stenen muur op die scheiding tussen kelder ingang en voorraadkast is. En waar de trap op rust.
Zo'n beetje alle leidingen lopen via de kelder het huis in!! :angry: Water, gas, elektra, telefoon en nog iets waar van we niet weten wat het is. En afvoer van de douche loopt er door naar buiten. Echt veel bescherming geeft het niet. Maar beter iets dan niets. Vrienden met nieuwbouwhuis hebben niet eens een kruipruimte onder huis. Die zouden wat graag iets van een kelder willen hebben in eerste plaats voor opslag en in geval van nood.

Eén geluk, grond water zit op 15 m. diepte. En zit 5 m. boven nap. Het blijft wel droog.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Ik heb een kelder(tje) 2 m. x 3 m. en 1 m. diep (helaas) en bovenste deel steekt +/- 40 cm boven het maaiveld uit. Plafon is van hout. Daar staat ook een stenen muur op die scheiding tussen kelder ingang en voorraadkast is. En waar de trap op rust.
Zo'n beetje alle leidingen lopen via de kelder het huis in!! :angry: Water, gas, elektra, telefoon en nog iets waar van we niet weten wat het is. En afvoer van de douche loopt er door naar buiten. Echt veel bescherming geeft het niet. Maar beter iets dan niets. Vrienden met nieuwbouwhuis hebben niet eens een kruipruimte onder huis. Die zouden wat graag iets van een kelder willen hebben in eerste plaats voor opslag en in geval van nood.

Eén geluk, grond water zit op 15 m. diepte. En zit 5 m. boven nap. Het blijft wel droog.
@Lai , heeft die kelder een vaste bodem, of zijn het tegels of gewoon aarde of zand? Stel dat het geen vaste bodem heeft, dan is het wellicht nog iets uit te diepen? Als de keldermuren dragend zijn, en tot op zekere hoogte zijn ze dat kennelijk, dan is het wel extra oppassen natuurlijk. Maar, ik kan me voorstellen dat er wellicht stukje-voor-stukje rondom "onder" te metselen zou zijn, met uiteindelijk een relatief gering blijvend zetten van het geheel. Dan telkens bijvoorbeeld 1 meter breed ondergraven, schoonborstelen en stenen er onder metselen. Na het uitharden de volgende meter, enz. Je zou het dan zo geleidelijk-aan dieper kunnen maken, en toch rondom een stenen wand overhouden. Het is maar een idee...
Blijf je met een verdiept deel buiten (stel) 45 graden naar onderen weglopend van de muur, dan kan je 50 cm vanaf de muur al gauw tot zo'n 50 cm dieper zonder te metselen vermoed ik (ik zou de schuinte dan wel dik met specie afsmeren). maar laat er dan wel eerst iemand naar kijken die er meer verstand van heeft dan ik;)
 

Lai

Prepper goeroe
@RockyFlats helaas betonnen vloer. Waarschijnlijk zelfs een betonnen bak als basis.
Als de plannen van hugootje doorgaan mogen er geen huizen meer verkocht worden die geen A label hebben, dus kan ik dit huurhuis niet kopen. Anders zou ik de kelder zeker dieper maken en zelfs vergroten.
 
Bovenaan