• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

je honden voeren

justme igor

Survivor
we hebben een paar "puppies" van elk ca 50 kilo en dat 3 maal.
Na drie maanden "nood verordening" is elk weiland leeg, en dat maandje droogvoer wat we hebben is dan ook op.

Heeft iemand hier een idee over?
Voor onze katten schieten we ratten, maar onze honden?
Een dieet van gekookt tarwe, rijst, bloemkool en aardappels kan wel ff en of aanlenging van het bestaande voer.
Maar nu?
En dan?

Ideeen zijn welkom.

Laatst bewerkt:
we hebben een paar "puppies" van elk ca 50 kilo en dat 3 maal.
Na drie maanden "nood verordening" is elk weiland leeg, en dat maandje droogvoer wat we hebben is dan ook op.

Heeft iemand hier een idee over?
Voor onze katten schieten we ratten, maar onze honden?
Een dieet van gekookt tarwe, rijst, bloemkool en aardappels kan wel ff en of aanlenging van het bestaande voer.
Maar nu?
En dan?

Ideeën zijn welkom.

Woon je vrij kan je ook slachten, en ben je er zeker van dat buren niet zullen klagen wegens geur overlast, en kan je aan voldoende (gratis) voer komen voor konijnen (bvb klaver) dan kan je daar mee je steeds grotere honden voor zien van vlees en botten waar ze niet zonder kunnen.

Wat voor "puppies" hebben jullie dat ze nu al het gewicht van 50 kilo hebben, en als ze volwassen zijn hoe zwaar zijn dan waarschijnlijk geworden???.
Ben je zeker er zeker van dat je over voldoende geld blijft beschikken om de kolossen te blijven bekostigen???

En met een serieuze SHTF kan je dan nog de dieren allemaal van voedsel voorzien???

Houd er rekening mee dat de dieren, je heel wat tijd kost en zorgen kunnen geven.
Houd daar bij ook rekening dat je gezin er niet onder lijd want die moeten ook de nodige aandacht krijgen.

Investeren in je gezin/kinderen is het fundament voor het leven.
Ouderen en gezondheid zorg worden steeds nijpender dat moet je voor al niet vergeten, dan moet je het van elkaar hebben.

Ik zie uit naar jouw inschattingen. 🤔 👍

Laatst bewerkt:
We wonen "vrij" in achterafia...de "puppies" was eigenlijk meer gekscherend bedoeld.
Momenteel hebben we een cane, bordeaux en nog een mix van??? ik vermoed belgische boxer is de hoofdmoot.
De cane is net 6 maanden en al 30 kilo.

Anyway, hoe ik ertegen oversta als de bruine smurrie verspreid gaat worden: onze voorraad voer voor hun is binnen een maand op.
De weilanden zullen met 3 maanden leeg zijn, in die drie maanden is het pakken wat je pakken kan en je eigen (in ons geval) klein vee beschermen.
De melkveehouder verderop zal ook nog wel wat over hebben.
In zo een dergelijke situatie zal het melk belangrijker zijn dan vlees, evenals het ei belangrijker zijn dan de kip zelf.
Mbt tot hazen: de telers hier hebben de overtuiging dat het land "schoon" moet zijn, eigen konijnen was nog niet eens in me opgekomen!(eend gans ook niet! makkelijk te houden en een makkelijk maal, ook diefstal gevoelig:()

Maar na die drie maanden, kunnen wij nog wel leven op merel en duiven pastei en wat kreeftjes en wat vis uit de sloot.
Al met al zitten wij er voor ca1.5 jaar qua eten wel goed bij denk ik, maar de honden? 3 a 4 maanden?

Honden mogen geen vezel houdende groenten hebben, ook geen gekookte.
Kijk maar naar oma haar medicijn tegen darm parasieten: gekookte bloemkool bladeren.
Na die drie maanden zullen ze over moeten op piepers bonen ei en/of rijst.
Maar zou dat genoeg zijn?

In een dergelijke situatie wil je echt geen mensen in je huis hebben die even wat van je potjes komen lenen, honden hebben in deze ook een doorlopende taak als bewaking, en zijn zeer handig ook in de jacht.
Je eten bewaken in zo een situatie is een dagtaak dan.

Mbt ouders, ze zijn er allemaal helaas niet meer.

Tips tricks recepten ect zijn best wel welkom, ik kom liever goed beslagen ten ijs als dat ik mn schaatsen nog moet onder binden...
Ik vrees dat de SHTF zal sneller komen dan dat we denken. Er gaan een paar dingetjes niet helemaal lekker her en der, maar das een andere topic.

Ik heb hier wel wat theoretische kennis over en weinig praktijk ervaring mee, onze honden krijgen wel eens wat piepers, rijst en dergelijke.

mvg

Klinkt misschien hard maar is het wel verstandig om zulke huisdieren in huis te nemen?

Als ik kijk naar de situatie die je schetst, dan zal je eerste zorg zijn dat je zelf voldoende voedsel hebt, Als je daarnaast ook nog kilo's voedsel bij elkaar moet schrapen om je huisdieren te voeden, dan denk ik dat je dat zeker op de langere termijn niet gaat lukken. Enige optie zou dan nog zijn om de dieren ergens los te laten, zodat ze de meeste kans hebben zelf voldoende voedsel te vinden om te overleven.

Klinkt misschien hard maar is het wel verstandig om zulke huisdieren in huis te nemen?

Als ik kijk naar de situatie die je schetst, dan zal je eerste zorg zijn dat je zelf voldoende voedsel hebt, Als je daarnaast ook nog kilo's voedsel bij elkaar moet schrapen om je huisdieren te voeden, dan denk ik dat je dat zeker op de langere termijn niet gaat lukken. Enige optie zou dan nog zijn om de dieren ergens los te laten, zodat ze de meeste kans hebben zelf voldoende voedsel te vinden om te overleven.
In sommige landen eten ze ook hond.

Maar ik zag gisteren iemand aan de kant van de weg met een bord honger en een hond en ik dacht hetzelfde als jij. Als hij niet eens genoeg eten heeft voor zichzelf, waarom heeft hij dan een hond.

Nou hebben we zelf wel genoeg voedsel voor 1.5 jaar, dat redden we wel.
In die tussentijd komt er wel wat langs waaien en een oogst.

Als je daarnaast ook nog kilo's voedsel bij elkaar moet schrapen om je huisdieren te voeden, dan denk ik dat je dat zeker op de langere termijn niet gaat lukken.

De honden een maand of drie.
En hier zoek ik nog het een en het ander aan oplossingen voor.
Een pallet met honden voer hebben we niet echt de ruimte voor, en dan onze kleine vriendelijke knagers....
Hoelanger ik hierover na denk, hoe meer ik geneigd ben om een paar underlayment kisten inelkaar te gaan schroeven....
60x120 en 40cm hoog oid
Dit zou net uit een volle plaat kunnen.
Zakken voer er los in storten....dicht schroeven, geen muis die erbij komt.
Het voer is vet zat, ik tweivel echter wel om stevig dampdicht bouwplastic in de bak te legen om het vet intrekken in het hout tegen te gaan.
Maar dit stikt dan ook weer?, schimmel? rot?

waarom heeft hij dan een hond.

Een overblijfsel uit een beter leven?

mvg

Nou hebben we zelf wel genoeg voedsel voor 1.5 jaar, dat redden we wel.
In die tussentijd komt er wel wat langs waaien en een oogst.

De honden een maand of drie.
En hier zoek ik nog het een en het ander aan oplossingen voor.
Een pallet met honden voer hebben we niet echt de ruimte voor, en dan onze kleine vriendelijke knagers....
Hoelanger ik hierover na denk, hoe meer ik geneigd ben om een paar underlayment kisten inelkaar te gaan schroeven....
60x120 en 40cm hoog oid
Dit zou net uit een volle plaat kunnen.
Zakken voer er los in storten....dicht schroeven, geen muis die erbij komt.
Het voer is vet zat, ik tweivel echter wel om stevig dampdicht bouwplastic in de bak te legen om het vet intrekken in het hout tegen te gaan.
Maar dit stikt dan ook weer?, schimmel? rot?
Gebruik betonplex. Stoot vet af.

Betonplex is aan de prijs, underlayment is heel wat goedkoper met zwaar plastic bouwzeil erin, maar das wel een zeer slimme gedachtengang!

Een plaatje betonplex van 9mm zou ook de truc kunnen doen, kost ff duurder maar niet echt veel duurder dan een plaat underlayment.
De kisten zouden kleiner mogen ivm het versjouwen, dus draag gewicht is genoeg voor 9mm...

Of zelfs eventueel een grotere kist met aparte vakken erin waar het voer los boven in gestort word met aan de onderkant iets van een schuif (veevoer silo achtig)
4/6 vakken oid en elke vak een maand opslag voor roulatie.....dit scheelt wel aanzienlijk in de ruimte ipv los gestapelde zakken voer.....
en dity maal twee?, ik ga morgen eens met volume ed aan de slag.
Dank je voor het sparren, betonplex is niet gek! en zo al met al, komen we er wel

Terug
Bovenaan