@TheQuickFox , ik vind het dan te meer een uitdaging om geen filmpje te bekijken maar om hier samen veronderstellingen te doen en conclusies te trekken.
Ik denk dat er nagenoeg direct de mogelijkheid zal ontstaan om met contant geld te betalen, voor zover dat nu niet al kan al bij winkels en dienstverleners. Het contante geld is immers nog "onder de mensen".
Voor mensen zonder contanten zie ik dan al snel mogelijkheden ontstaan om tegen inleveren van zaken van waarde bijvoorbeeld, of tekenen van een schuldbrief door bekende klanten, tijdelijk geld of bestedingstegoed te lenen. Op die manier is er wel een paar weken door te komen denk ik.
Maar hoe dat dan moet met salarisbetalingen en onderlinge verrekeningen in de handel en industrie...?
Ik verwacht dat de overheid vermeerd contant geld in omloop zal brengen, en wellicht zelfs noodgeld. Ook zullen er al snel bepalingen worden opgelegd aan de handel, bijvoorbeeld om alternatieve betaalwijzen te accepteren en om de uitgifte van levensmiddelen te beperken tot een beperkt aantal per klant om de verdeling eerlijk te houden. Want de aanvoer van nieuw zal ook wel gaan stokken. Welke groothandelaar kan immers aardappels kopen en verkopen zonder regulier betalingsverkeer? Er treedt dan wel een "Straat van Hormuz'je" aan oponthoud op denk ik.
Ik kan mij ook voorstellen dat steden over gaan op eigen noodgeld, en wellicht zouden winkelketens dat ook al kunnen. Tegen het aanleveren van voldoende zaken van waarde, kunnen er dan "coupons" worden uitgegeven die recht geven op de koop van artikelen. Dat zou "het betaalgedoe" wel vereenvoudigen. Een balie bij Appie waar men met zilverwerk terecht kan, en dan bijvoorbeeld tegen inleveren van een zilveren kandelaar (even tevoren van een altaar gegrist in een buurgemeente) 100 brood coupons incasseren.
Hmmm, haha, het zou al snel een georganiseerde chaos worden. Maar "terug naar contanten" dat zou op den duur toch wel weer moeten kunnen.
Ik ben optimistisch, maar ga dit weekend misschien toch weer eens naar wat kerken...