• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Kiezen van een kompas.

I

Invictus

Gast
Zoals de TT al zegt ben ik aan het kijken welk kompas ik aan wil schaffen.
Bij veel soorten gear kun je ook bij lagere prijs en dus lagere kwaliteit prima uit de voeten zolang je je verwachtingspatroon er maar op afstelt. Een firestarter van een euro doet het misschien prima maar verwacht niet dat deze honderden vuurtjes meegaat, om maar eens een voorbeeld te noemen.

Bij iets als een kompas ligt dat wat anders. Het aparaat doet het goed of doet het niet goed, en van een plastic prul van een euro verwacht ik helemaal niks.

Zoekend op internet zit de prijs van een kompas tussen de 1 en de 600 euro, redelijk wat spreiding dus.
Wie heeft er ervaring met deze tool en kan aangeven wat je ongeveer moet uitgeven om de beschikking te krijgen over een betrouwbaar hulpmiddel?
 

FKAGB

Prepper goeroe
Het hangt veel af van wat je met het kompas wilt doen. Met een Silva of Recta zit je al snel goed. Hoe duurder het kompas wordt hoe meer mogelijkheden je er mee hebt. Met een eenvoudig plaatkompas kun je het noorden bepalen en een koers uitzetten op een kaart. Duurdere modellen kun je ook gebruiken om een hellingshoek te kunnen meten. En weer andere modellen kun je op zowel het Noordelijk als Zuidelijk halfrond gebruiken.

Ik denk dat een Recta DP-2 voor basisgebruik in Nederland een goede koop is. Zelf ben ik gegaan voor een DP-6G. Wat mij betreft nog heel betaalbaar, stevig en breed inzetbaar.
 

Loreen

Last (wo)man standing
Bij iets als een kompas ligt dat wat anders. Het aparaat doet het goed of doet het niet goed, en van een plastic prul van een euro verwacht ik helemaal niks.

Dit klopt niet helemaal. Kompassen worden voor verschillende dingen gebruikt. Zo ook bij sport, zelf heb ik bijvoorbeeld diverse kompassen die hardlopend tijdens wedstrijden gebruikt moeten worden. Deze kompassen moeten dus niet alleen accuraat, maar ook snel en stabiel zijn. Als ik tijdens het rennen op de kaart kijk, moet ik in een oogopslag kunnen zien of de kaart goed georiënteerd is, en ik heb geen tijd om stil te gaan staan en te wachten totdat mijn kompas het noorden toont. Dan kom je tegenwoordig al snel uit bij een moscow duimkompas, en die krengen zijn best duur (vind ik).

Voor survival is dat echter minder relevant, maar hangt het weer af van wat je allemaal met je kompas wil doen. Gewoon kaartlezen, positie bepalen, globaal weten welke kant je op loopt? Hoe dan ook zal je met een basic model van bijvoorbeeld suunto, silva of moscow altijd wel goed zitten.
 

Ray

SHTF Expert
Ik zou eerst leren navigeren met een kompas, dan weet je precies wat je nodig bent en makkelijk werkt.

Zelf ben ik van mening dat een duur kompas wellicht degelijker is, maar de extra nauwkeurigheid heb ik niet nodig te voet, te fiets of met de auto.
Te voet zet je toch een route uit gebaseerd op een kaart en herkenningspunten in het landschap, het werkt anders dan varen op een grote oceaan of navigeren in een woestijn. Aangezien je dus geen 300 kilometer zonder correcties een kant op loopt, kom je ook geen 10 kilometer scheef uit. Ook hoef ik geen plek die ergens in m'n verrekijker zie uit te peilen en door te geven aan een bommenwerper. Zit ik honderd meter scheef na een kilometer of drie, dan is dat zo gecorrigeerd met een de kaart en een minuut lopen indien nodig voor de vervolg koers.

Zo'n plaatkompasje van de Action, werkt prima voor dat doel. Je zult idd stil moeten gaan staan (zoals @Loreen zegt, goede gestabiliseerde kompassen zijn prijziger) en wellicht kan het ding eerder stuk als je er bovenop valt.
Ik heb liever twee goedkopere kompassen bij me, dan één dure.

Navigatie (zeker te voet) is extreem belangrijk, want wat je doel ook is, de kortste of veiligste route scheelt bakken energie en dat is altijd schaars.

Zelf oefen ik met zowel elektronische navigatie (GPS, als het meezit twee van die apparaten bij me en een zonnepaneeltje) als met kaart en kompas.
Het lastigste bij navigeren op de kaart is altijd eerst zo nauwkeurig mogelijk bepalen waar je bent. Geen probleem als je het de hele tijd bij gehouden hebt a.d.h.v. herkenningspunten en kaart, maar een hele klus als je dit spontaan in onbekend gebied moet doen. In de meeste gevallen begin je dan al met een behoorlijke marge wat betreft je startpunt. Of je kompas daarna 0,3 of 0,8 graden afwijkt, maakt dan echt niet meer uit.

Wil je dwars door een uitgestrekte jungle navigeren? Een van de grote woestijnen doorkruisen en oceanen bedwingen, tja, dan is er meer nodig, herkenningspunten ontbreken. Naast het meten van de stand van de zon en sterren om de breedtegraad te bepalen, is de exacte tijd nodig om de lengtegraad te bepalen. Voordat men een klok had uitgevonden die nauwkeurig liep op een bewegend schip, de chronometer (https://nl.wikipedia.org/wiki/Chronometer#Scheepschronometer), was het 'gissen' hoever west of oost je was.
 

QuickFix

Diehard Prepper
Een kompas van €0,99 doe het anders ook prima. :lips:

troskompas.jpg
 

Flos

SHTF Expert
Eens per jaar verkopen ze in de Aldi in belgie outdoor spullen. Dus ook kompassen . Ik ben er best tevreden over . Wat het ding precies heeft gekost weet ik niet meer . Maar zeker niet meer dan 2 tientjes.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Ik gebruik voor in m'n BOB een Highlander kompas van €. 5,95 voor in Nederland is dit naar mijn mening goed genoeg.

Als ik in het buitenland zou moeten navigeren dan zou ik een Recta gebruiken, wel erg duur kan oplopen tot €. 75,00

5db53ba3ce007fc281f6e9ef14414fd5.jpg
Highlander

recta_kompas_dp6g.jpg
Recta DP6 Global
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
P

Peregrinus

Gast
Hou marktplaats in de gaten, recta DP2 en 6 vind je daar vaak rond de 30 euro. Ik heb zelf de 2 omdat ik niet verwacht dat ik in een shtf naar het andere halfrond loop:p maar als je magnetische correctie wilt voor het geval dat dan kun je ook een 6 nemen.
 

Nickx

Senior Prepper
Ik gebruik voor in m'n BOB een Highlander kompas van €. 5,95 voor in Nederland is dit naar mijn mening goed genoeg.

Als ik in het buitenland zou moeten navigeren dan zou ik een Recta gebruiken, wel erg duur kan oplopen tot €. 75,00

Highlander

Recta DP6 Global

Ik heb een paar Recta kompassen prima kompassen. Let op als je een 2e hands global koopt deze hebben nog wel eens het probleem dat er een luchtbel in raakt. Voordeel van de global is dat je deze op beide wereldhelften kan gebruiken.
 

Ray

SHTF Expert
Ik heb een paar Recta kompassen prima kompassen. Let op als je een 2e hands global koopt deze hebben nog wel eens het probleem dat er een luchtbel in raakt. Voordeel van de global is dat je deze op beide wereldhelften kan gebruiken.

Ik weet dat in olie gevulde kompassen altijd een luchtbelletje zit. Bij het uitzetten en krimpen van de olie met de temperatuurs en druk verschillen is die ook nodig om dit op te vangen. Vloeistoffen als olie zetten nauwelijks uit bij temperatuurstijging, maar het kompas zou uit elkaar barsten (of onder grote druk komen te staan) als dat luchtbelletje er niet in zat.

Nu denk ik dat je wat anders bedoeld, ongewoon grote luchtbel, lekke behuizing, oid, kun je dat toelichten? Of heeft Recta een andere manier om die drukverschillen op te vangen en zijn luchtbelletjes sowieso uit den boze bij Recta's?
 

Nickx

Senior Prepper
Luchtbel op zeeniveau kan een aanwijzing zijn dat er een klein gaatje in de roos zit. Zit er een luchtbel in op zeeniveau en je gaat de bergen in dan zal onder invloed van afnemende luchtdruk de luchtbel groter worden en een grote luchtbel beïnvloed de werking/meting. Recta is hierin niet anders dan andere merken echter bij de global zit er bij mij al een luchtbel in en heb ik ook diverse klachten hierover gevonden op internet. Bij 2 andere recta kompassen met zelfde soort behuizing hebben dat niet
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Marcov

Prepper goeroe
Ik heb a een Recta DP 6 oud model. Daar ontstond ook plotseling een luchtbel in, uiteindelijk werd die zo groot dat de naald los kwam.
De reden weet ik nog steeds niet precies, ik ben er wel op ruim 4½ km hoogte mee geweest. En waarschijnlijk heeft hij ook op het dashboard gelegen.
Maar het is in mijn geval waarschijnlijk wel een soort mishandeling geweest. Als de naald eraf valt is de behuizing vervormd, dus de reden zal de hitte in de auto wel geweest zijn.
Ik heb er een nieuw binnenwerk ingezet (besteld bij Bever of Zwerfkei), was een stuk goedkoper dan een nieuwe. Werkt weer als een speer, of kompas.

Als je niet van plan bent naar het zuidelijk halfrond te gaan, zou ik niet voor een global gaan. (puur om de financiën)
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:

Dauntless

Prepper
Ik heb een Silva Ranger 15T kompas.
Ik ben onlangs bezig geweest met het uitbreiden van mijn navigatiekit.
14429507_948993675230315_711110153_n.jpg

Zo ziet het dus uit.
Kaart van de omgeving op 1:20 000
14454460_948993521896997_508274429_n.jpg

Kaarthoekmeter en geodriehoek voor coördinaatbepaling en het meten van graden.
14409056_948992978563718_1211646496_n.jpg

14454489_948993578563658_922288779_n.jpg

De kaart werkt met UTM-coördinaten, die makkelijk te meten en noteren zijn. In mijn prep-notitieboekje staan de coördinaten van een paar belangrijke plaatsen en caches versleuteld opgeschreven. Let trouwens op dat je de juiste kaartdatum hebt. Die van België en Nederland is 31U.
En dan uiteindelijk, het kompas zelf.
14429528_948992991897050_366313554_n.jpg

Zoals gezegd, een Silva Ranger 15T. Werkt perfect voor mij. Spiegel voor accurate peilingen, 2 linialen in inch en mm, 2 roomers in 1:25 000 en 1:50 000, en een aanpassing voor declinatie. Gekregen van mijn opa, dus er hangt ook een zekere sentimele waarde aan.

Als laatste dus een klein notitieboekje dat ik voor prep doeleinden gebruik, maar dus ook om snel even een coördinaat op te schrijven. Plus nog wat schrijfgerei.
14429188_949770308485985_272911715_n.jpg

Wat ik nog wil toevoegen:
-Een 1:50 000 kaart van de omgeving plus degen ter noorden daarvan.
-Op het moment dat de 1:25 000 kaart van de omgeving uitkomt bij het NGI, dan vervangt die de 1:20 000, en wordt die een back-up.

Zo, wat vinden jullie er van?
Laat het weten,
Dauntless
 

Marcov

Prepper goeroe
@Dauntless

Leuk setje, zelf zou ik die geodriehoek laten zitten. Op je kaarthoekmeter staat ook een gradenboog en die driehoeken zijn wat lastiger op te bergen, oa door de vorm en de scherpe punten.
 

Dauntless

Prepper
@Marcov het ding is dat ik met de gradenboog geen punt op de kaart kan zetten. En het meet net iets makkelijker. Eigenlijk een soort van extraatje. Maar het opbergen is idd lastig.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Naaldje, blaadje, plasje water, waar het noorden is weet niemand, horloge en de zonnestand. Kompas heb je in Nederland niet echt nodig, overal staan wegwijzers, paddenstoelen, borden en bij de bus / tram / trein haltes hangt een kaart, teminste op dit moment.
Kompas, als je er niet teveel gekke dingen mee gaat doen: zoals de woestijn in of de mt Everest beklimmen volstaat een aantal niet al te dure, compas sleutelhanger, naaldje in portemone, horloge met compas, conpas in je riem (echt het bestaat), zaklamp met kompas en mes met kompas.
 
F

frans81

Gast
Naaldje, blaadje, plasje water, waar het noorden is weet niemand, horloge en de zonnestand. Kompas heb je in Nederland niet echt nodig, overal staan wegwijzers, paddenstoelen, borden en bij de bus / tram / trein haltes hangt een kaart, teminste op dit moment.
Kompas, als je er niet teveel gekke dingen mee gaat doen: zoals de woestijn in of de mt Everest beklimmen volstaat een aantal niet al te dure, compas sleutelhanger, naaldje in portemone, horloge met compas, conpas in je riem (echt het bestaat), zaklamp met kompas en mes met kompas.

Hier in Nederland verdwalen is moeilijk .
Maar bij nachtelijke verplaatsing vind ik het ding af en toe toch verdomd nuttig .
Vooral in de toch wat grotere natuurgebieden ..
Ja die bestaan nog . Overdag / bij bewolkte nacht kun je je onder de huidige omstandigheden ook orienteren op geluid . Auto's / kerkklokken enz
Over de Grens in Duitsland en Belgie Ardennen oa is het een must have .
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Humor is ook belangrijk, dus daarom van mij even deze bijdrage voor de lachspieren.:D

Ik heb er straks in een klap 10, een paar dagen geleden besteld en dat voor totaal 1,36 Euro.
Niemand doet mij dit gauw na, ehhh wat "redundancy" betreft tenminste:thumbsup:

Het leek mij een aardig idee om er een paar te hebben om hier en daar weg te stoppen. Eenvoudige kompasjes die grof de richting aangeven, om in ieder geval niet zuid te lopen als noord de bedoeling is, als het ware.

Ik had wel beter op het plaatje moeten letten zie ik, want,:eek: haha, hier en daar is N-O nog wel eens N zie ik.
Ze beïnvloeden elkaar onderling vermoed ik. En er zullen er ook wel een paar gewoon slecht zijn, en die sorteer ik uit. Mijn methode wordt dan denk ik, om ze allemaal af te lezen, en om de 4 of 5 die dan in dezelfde richting wijzen voor waar aan te nemen.;)

Gewetensvraag: Hoe is dat dan wat betrouwbaarheid betreft, tegenover een enkel kompas van 100 of meer Euro, waarvan immers altijd twijfel bestaat over het al dan niet goed aanwijzen (onzichtbaar beschadigd o.i.d.)?:D
10PCS-Portable-MINI-Precise-Compass-for-Paracord-Bracelet-Camping-Hiking-North-Navigation-.jpg_640x640.jpg
 
Bovenaan