• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Kiezen van een kompas.

V

Verwijderd lid 423

Gast
Hier in Nederland verdwalen is moeilijk .
Maar bij nachtelijke verplaatsing vind ik het ding af en toe toch verdomd nuttig .
Vooral in de toch wat grotere natuurgebieden ..
Ja die bestaan nog . Overdag / bij bewolkte nacht kun je je onder de huidige omstandigheden ook orienteren op geluid . Auto's / kerkklokken enz
Over de Grens in Duitsland en Belgie Ardennen oa is het een must have .
Bij nachtelijke verplaatsingen, volg ik gewoon de bar-rand op de tast, of ik ga de trap af en dan rechtdoor, en dan de deur open en de bril omhoog:D
 

Wafels

Diehard Prepper
Ik weet erg weinig van navigatie :rolleyes: omdat ik zelden wegga en inderdaad hier in Nederland geloof ik niet erg dat
ik verdwaald zou raken(alhoewel :confused: ) , ik zie hier een hoop over kaarten en kompassen maar in de scheepvaart
wordt ondanks dat men tegenwoordig over tal van hypermoderne navigatiesystemen (en dat zijn er aardig wat naast GPS
zoals LORAN en er zullen er nog wel meer zijn ) men toch ook nog altijd met kompas en sextant leert navigeren
De kompassen die men aan boord van schepen gebruikt zijn toch van een andere kwaliteit als een kompas waar jullie het over hebben
met name de schaalverdeling van het kompas en de deviatie van een kompas ed (https://www.vaarbewijzen.nl/kompas-variatie-deviatie.html )
is daar toch belangrijk .Ik weet niet als ik van hieruit naar de Azoren zou zeilen of ik met zo'n kompas en een sextant daar zou komen .
Ik denk toch dat een kompas een bepaalde kwaliteit moet hebben voor het werk dat hij moet doen .
Als je hier rondloopt dan is het niet levensbedreigend als je er een km of wat naast zit
maar ik kan me voorstellen dat er omstandigheden zijn waar dat wel van belang is .(Woestijn , bergen of op zee)
gr will
 

Erny

Last (wo)man standing
@RockyFlats :lol:Zelfde kompasjes gekocht, handig want dan zwerft er altijd ergens ééntje, maar ook dezelfde slechte ervaring met de consequentheid van de dingen... :rolleyes:

IMG_1728.JPG

Na gedegen selectie... ja ook ver van elkaar af.... bleken uiteindelijk 4 van de 10 het Noorden in dezelfde richting aan te wijzen. :fluit:
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Na gedegen selectie... ja ook ver van elkaar af.... bleken uiteindelijk 4 van de 10 het Noorden in dezelfde richting aan te wijzen. :fluit:
Ha, daar zat ik net naar te kijken. Zowel in jouw plaatje als die van rocky.

Maar deze lijkt mij toch net iets beter.
1pcs-Portable-Compass-Outdoor-Hiking-Camping-Baseplate-Compass-MM-INCH-Travel-Baseplate-Ruler-Compass-Map-.jpg
 

Ray

SHTF Expert
Ik heb ronduit slechte ervaringen met die kleine knoopkompasjes. Er hing er eentje aan m'n sleutelbos en op zich deed die het redelijk. Je moest wat op het dingetje tikken en dan langzamerhand wees hij wel de goede kant uit. Helaas na verloop van tijd wees bijna 180 graden de andere kant op en was hij nutteloos geworden. De kleine knoopkompasjes die ik elders had weggestopt hebben hetzelfde euvel. In 't begint doen ze het redelijk, na verloop van tijd gaan ze alsnog gigantisch afwijken. Niet echt betrouwbaar dus als je ze wel een keertje nodig bent, kan ik net zo goed naar de zon kijken en de richting schatten, of 's nachts de poolster opzoeken.

Het plaatkompasje van de Action (euro of 2) doet het wel nog steeds goed.

Ik denk dat bij dergelijke superkleine knoopkompasjes het gemagnetiseerde deel erg zwak is en dus ook heel snel en makkelijk zijn magnetische verliest.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Kan je ze niet markeren, met een sneetje waar de naald op moet staan en twee sneetjes waar het noorden is.
 

Loreen

Last (wo)man standing
Nou ben ik opgegroeid met kaart en kompas lezen, ik kon ongeveer nog eerder kaartlezen dan lopen. Vroeger had ik ook best een goed richtingsgevoel.
Op een gegeven moment ben ik lang niet meer bezig geweest met kaartlezen, toen ik weer een keer een stukje ging hardlopen in een voor mij onbekend bos. Ik was gewend om dat gewoon "op gevoel" te doen, deed ik vroeger ook altijd. Nou, dat was dus geen succes, een paar keer links en rechts en ik had geen flauw benul meer welke kant ik opgelopen was! Voor mij echt bizar, zoals gezegd deed ik dat vroeger altijd dus ik had er geeneens bij stilgestaan dat dat überhaupt kon. Nou was het geen groot bos, dus uiteindelijk geen probleem, maar het drukte me wel even met mijn neus op de feiten.
Lekker suf verhaal, maar wat ik dus wou zeggen: eigenlijk denk ik dat we van onszelf best een aardig ingebouwd kompas hebben. Wellicht niet zo accuraat als andere bepaalde diersoorten, maar het grootste probleem is denk ik dat je het wel moet gebruiken en ontwikkelen om er daadwerkelijk wat mee te kunnen en dat doen "we" over het algemeen denk ik gewoon niet of te weinig.

Wat betreft een kompas in NL ben ik het deels eens met bovenstaande, deels oneens. Als je een lange verplaatsing wil maken, waarbij je van tevoren niet precies weet welke wegen wel of niet begaanbaar zijn, kan het echt wel ontzettend handig zijn om in de gaten te kunnen houden welke kant je globaal uitgaat. Zoals hierboven al gezegd, een paar keer links en rechts ivm een afsluiting oid en je kan al compleet de verkeerde kant op lopen. En ja, de kans is erg groot dat je dan een aantal km verderop weer een bord/paddenstoel/what ever tegen komt, maar als je iedere keer een paar km de verkeerde kant op loopt voordat je weer de goede kant op gaat kan dat toch best wel problematisch zijn, denk ik.
 
F

frans81

Gast
Wat betreft een kompas in NL ben ik het deels eens met bovenstaande, deels oneens. Als je een lange verplaatsing wil maken, waarbij je van tevoren niet precies weet welke wegen wel of niet begaanbaar zijn, kan het echt wel ontzettend handig zijn om in de gaten te kunnen houden welke kant je globaal uitgaat. Zoals hierboven al gezegd, een paar keer links en rechts ivm een afsluiting oid en je kan al compleet de verkeerde kant op lopen. En ja, de kans is erg groot dat je dan een aantal km verderop weer een bord/paddenstoel/what ever tegen komt, maar als je iedere keer een paar km de verkeerde kant op loopt voordat je weer de goede kant op gaat kan dat toch best wel problematisch zijn, denk ik.

Dat bedoel ik ;)
Grote bosgebieden en je dan van de misschien weinig aanwezige wandelpaden af begeven en door obstakels vaak richting wijzigen en het is raak :(
In Duitsland gebruik ik hem altijd wanneer ik van de aangelegde voetpaden af ga .
Ook bij nacht altijd dat ding .
En veel van die Garmin / of gerelateerd laten het afweten onder een groen dak .
Ik ben niet van de Paadjes en wegen . Ik loop liever ergens dwars doorheen :D
En dan kan het een Musthave zijn ;)
 

JamHard

Prepper goeroe
Hier in Nederland verdwalen is moeilijk .
Humor is ook belangrijk, dus daarom ... deze bijdrage voor de lachspieren.:D

Dan ben je dus nog nooit met mij op pad geweest @frans81...
Ik heb verdwalen tot een nieuw niveau weten te tillen, daar ik het oriëntatiegevoel heb van een dronken goudvis... Ik verdwaal in m'n eigen vissenkom.:lol:

Wat zal ik zeggen,... 't is 'n gave:fluit:
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Ha, daar zat ik net naar te kijken. Zowel in jouw plaatje als die van rocky.

Maar deze lijkt mij toch net iets beter.
@petroman Beter? Dat ding van jou wijst hier op mijn laptop naar het westen:rolleyes:
Maar is wel mooi plat en slank. Ik ga eens op zoek naar zoiets. En kan het dan op pad verifiëren met al mijn knoop-kompasjes. Jammer dat jij dat dan niet kunt/die niet hebt...:p
Maar, haha, jouw wraak lever ik zelf al: jij krijgt een Petromax 150 vast beter aan de gang dan ik... Dat ding van mij blijft maar roeten/zwarte kous en vlammen buiten de kous. Ik kom t.z.t. graag eens te rade bij je daarover...

@Erny Het is niet deels omdat ze zo dichtbij elkaar liggen, dat ze afwijkend aangeven? Ik heb via Googlen al eens gezien dat de magneetjes soms slordig onder het plaatje zijn geplakt. Kennelijk is het openen een eitje, en een goede kans dat je de magneetjes eenvoudig goed kunt plaatsen.

@JamHard Haha, verdwalen op een nieuw level... Ik heb daar iets op gevonden en ben daar gaan wonen waar ik alleen iets heb aan N tot O. Alle andere richtingen leveren natte voeten. Een beetje zoals bij zo'n boeren weerstation (steen aan een touwtje). Linker voet nat = W, beide voeten nat = Z, en voor de rest het kompas. Eigenlijk zou ik al voldoende hebben aan 1/4 kompas :D
 

Dreutel

Prepper goeroe
En weer andere modellen kun je op zowel het Noordelijk als Zuidelijk halfrond gebruiken.

Volgens mij komt elk kompas op hetzelfde neer: een drijvende magnetische naald. Mijn gewone kompas zou ik dan ook gewoon op het zuidelijk halfrond gebruiken, al zal de variatie daar anders zijn, maar als je een goede kaart hebt staat die daar op vermeld. Een kompas houdt sowieso geen rekening met variatie, die wijst gewoon naar het magnetische noorden. Op oceaanschepen hebben ze bij mijn weten ook geen aparte kompassen voor het Noordelijke- en het Zuidelijke halfrond.
 

Marcov

Prepper goeroe
@Dreutel Op oceaanschepen gebruiken ze een ander type kompas. Je gewone kompas zal waarschijnlijk vastlopen door de inclinatie. Dit wordt hier uitgelegd op pagina 13.
 
F

frans81

Gast
@Dreutel Op oceaanschepen gebruiken ze een ander type kompas. Je gewone kompas zal waarschijnlijk vastlopen door de inclinatie. Dit wordt hier uitgelegd op pagina 13.

Dat boekje was ik kwijr :lol:
Nu heb ik het weer ;)
Het ligt ergens :( maar ergens is een planeet appart:(
Bedankt voor het " Hier "
:hug::lol:
 

Dreutel

Prepper goeroe
@Marcov, ik ben zo vrij even een alinea uit je link te citeren:

"Om inclinatie te voorkomen (of het effect ervan te verminderen) kun je verschillende dingen doen. Zo is een vaak toegepaste oplossing kijken wat de hoek van de inclinatie is en vervolgens je kompas in dezelfde hoek houden zodat de naald nog steeds vrij kan ronddraaien. Probleem hierbij is echter dat je dan met een andere kracht krijgt te maken: de zwaartekracht. Deze zal dan namelijk ook aan de kompasnaald gaan trekken (aan de kant die het meest naar benden wijst uiteraard) en daardoor de metingen beïnvloeden. Een andere oplossing is voor elke inclinatie-zone die je bezoekt het daarvoor gemaakte kompas aan te schaffen. Maar dit is echter een vrij dure oplossing, zeker als de bezoekjes slechts eenmalig zijn. Mijn advies is dan ook een kompas te kopen dat zich niets aantrekt van inclinatie. Tegenwoordig zijn er kompassen van Recta en Suunto die zich niets aantrekken van inclinatie. Dat kan door de magneet en de naald van elkaar te scheiden zodat de naald geen enkel probleem heeft met inclinatie."

1. Het aardmagnetische veld staat alleen op de magnetische polen haaks op het aardoppervlak, en bij de evenaar lopen de veldlijnen vrijwel parallel aan det aardoppervlak. Juist op de evenaar heb je dus weinig last van inclinatie.

2. Wat de naald scheef trekt in het kompashuis, trek aan de andere kant van de wereld de andere kant op. Het zelfde probleem, maar andersom dus. Gewoon je kompas omdraaien zou ik zeggen :)

3. In jouw link noemen ze al het scheef houden van je kompas als het vastloopt op de behuizing. Ik wil dat anders noemen: Als je kompas vastloopt op de behuizing houd je het blijkbaar scheef!

4. Het scheefhouden van het kompas. Ik citeer uit jouw link: "Probleem hierbij is echter dat je dan met een andere kracht krijgt te maken: de zwaartekracht. Deze zal dan namelijk ook aan de kompasnaald gaan trekken (aan de kant die het meest naar benden wijst uiteraard) en daardoor de metingen beïnvloeden."

Dit is aperte nonsense! De beide kanten van de naald zijn even lang (het draaipunt zit in het midden), en de zwaartekracht zal dus op beide helften even sterk werken.

5. Ik citeer: "Mijn advies is dan ook een kompas te kopen dat zich niets aantrekt van inclinatie. Tegenwoordig zijn er kompassen van Recta en Suunto die zich niets aantrekken van inclinatie. Dat kan door de magneet en de naald van elkaar te scheiden zodat de naald geen enkel probleem heeft met inclinatie."

De magneet en de naald scheiden? Als de naald niet magnetisch is, is het geen kompas!


6. Op zeeschepen gebruikt men tegenwoordig satelliet navigatie en gyroscopische kompassen, maar er zal altijd een ouderwets magnetisch kompas aanwezig zijn, om te kunnen navigeren als de stroom uitvalt. Daarom moeten er naast digitale kaarten ook nog steeds papieren kaarten aan boord zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

The mad engineer

Diehard Prepper
Ik heb een heeeeeeeeeel eenvoudig kompas van Recta, voor een paar euro uit een aanbiedingenbak van Perry Sport gevist toen ze mijn GoalZero spullen niet konden leveren.... enfin, doet het prima ter oriëntatie maar niet voor de precisiefanaten.

Waar gebruik je het voor is wel de vraag, gaat het om grote nauwkeurigheid? Dat dicteert de keuze voor kompas en vorm ervan. In mijn geval niet, ik moet wel globaal een richting weten en dan komt het wel goed (hier in NL en omstreken, verder kom ik niet). Toen ik op de fiets in de Veluwe was had ik veel profijt gehad van een kompas. Was zo'n lullig ding voor op het stuur, maar verdraaid handig.

ps bij het opzoeken van een plaatje kwam ik er achter dat Suunto het inmiddels heeft opgekocht, dus het betreffende modelletje is niet meer te vinden. Wel deze gezien, ik denk een must have voor de dames onder ons? Of anders een leuk kado voor de kerst ;)
http://www.suunto.com/Products/Suunto-Jewelry/Suunto-Guiding-Star/

suunto-guiding-star-gallery-2.jpg


hmmm beetje overpriced, 250 euro.
http://www.kalevalakoru.fi/fi/suunto-guiding-star-riipus
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een heeeeeeeeeel eenvoudig kompas van Recta, voor een paar euro uit een aanbiedingenbak van Perry Sport gevist toen ze mijn GoalZero spullen niet konden leveren.... enfin, doet het prima ter oriëntatie maar niet voor de precisiefanaten.

Waar gebruik je het voor is wel de vraag, gaat het om grote nauwkeurigheid? Dat dicteert de keuze voor kompas en vorm ervan. In mijn geval niet, ik moet wel globaal een richting weten en dan komt het wel goed (hier in NL en omstreken, verder kom ik niet). Toen ik op de fiets in de Veluwe was had ik veel profijt gehad van een kompas. Was zo'n lullig ding voor op het stuur, maar verdraaid handig.

ps bij het opzoeken van een plaatje kwam ik er achter dat Suunto het inmiddels heeft opgekocht, dus het betreffende modelletje is niet meer te vinden. Wel deze gezien, ik denk een must have voor de dames onder ons? Of anders een leuk kado voor de kerst ;)
http://www.suunto.com/Products/Suunto-Jewelry/Suunto-Guiding-Star/

suunto-guiding-star-gallery-2.jpg


hmmm beetje overpriced, 250 euro.
http://www.kalevalakoru.fi/fi/suunto-guiding-star-riipus

Dat Kompas is voor vrouwen op stilettohakken , en die drie uur nodig hebben s'morgens om de deur uit te komen .
Dit op weg naar een gigantisch kantoorgebouw .
Aldaar wordt het kompas gebruikt om de weg te vinden .
Ook van het ene naar het andere gebouw :lol:
Preppers bling bling doen we niet aan .:lol:
 
Bovenaan