• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

kippen of loop eenden?

justme igor

Senior Prepper
Ik zit in dubio, kippen of eenden.
De loopeend lijkt me wel wat, meer eieren en stiller als kippen.
Ze graven minder dus je jong zaad ligt veilig en kippen pikken dat juist op.
Eend is als afwisseling toch lekkerder als kip.(peking eend...ik begin al te kwijlen als een van mn honden als ik er alleen al aan denk!!!!)
eieren in de winter en kippen hebben een winter stop.
Slakken zijn zowiezo t "haasje"

Wie heeft ervaring met eenden en/of kippen?
Ins en outs.

We willen wat "vlees"en ei in de tuin erbij hebben.

Ik denk als de uitslag eend gaat worden dat we starten met 1 hen(of 2?) en een woerd.
7 eieren per week?
Broedmachine erbij voor 6 maanden oud vlees?
Ook voor de honden?

Gaarne info gewenst

Cum benevolentia, Igor

Wij hebben loopeenden gehad, en het zijn echt leuke beestjes, maar als je ze vrij laat rondlopen stampen ze alles plat met hun platvoeten en is het elke dag pasen. We vonden de eieren echt overal en nergens terug, inclusief in de vijver. Daarnaast maken ze nogal een bende van hun leefomgeving en gaan ze niet uit zichzelf in hun veilige hok als het donker wordt. Dus beschermen tegen roofdieren is elke avond een uitdaging. Ook kunnen ze behoorlijk kwalen.

Als je ze een afgesloten gebied geeft dan is het natuurlijk al makkelijker. Wel hebben ze een wat uitgebreider terrein nodig om gezond te blijven met o.a. water om in te poedelen.
Daarnaast aten ze zeker niet alle slakken en ook Jonge plantjes werden gegeten of plat gewalst.

De eieren zijn wat vetter en zeer geschikt om mee te bakken (gingen veel door gebak enzo). Ook gebakken heerlijk te eten.
Een Woerd moet minimaal 2 dames hebben.

Kippen hebben we nog steeds, zijn honk vaster als het gaat om leg plaats, dus makkelijker eieren rapen .
Lopen natuurlijk ook het liefst vrij rond dus vinden soms ergens een nieuwe beschutte leg plaats, daar waar je het niet verwacht, kunnen over hekjes fladderen dus zou je bijvoorbeeld moeten kortwieken of een ren maken.

Kippen gaan wel elke avond op stok op hun vaste plek (in het hok) en zijn dus makkelijker te beschermen tegen roofdieren. Een automatisch deurtje er bij en je kan ze rustig een tijdje alleen laten zeker met voertorens en zo.

Kippen zijn niet overmatig luidruchtig, alleen de haan die maakt wel eens meer herrie, en als er een ei gelegd wordt hoor je ze ook even.

Nadeel is inderdaad het alles overhoop krabben en ook zaad en jonge plantjes op eten. Verder zijn ze ook dol op beestjes dus dat is niet verkeerd.
Ook een haan heeft minimaal twee dames nodig.

In beide gevallen zal je af moeten wegen wat je wil, een vrije uitloop vogel of een die in een ren zit. In geval van vrije uitloop zal je dus je moestuin moeten beschermen tegen de nadelen van de vogels.

Als je meerdere dames hebt kan je het overschot aan eieren ook prima bewaren door middel van " water glasing" (ff googlen) wij hebben er van de week een paar gebruikt die 3/4 jaar oud waren.

Wij doen alleen aan natuurlijke broed en leggen (dus niet geforceerd door lampen of met een broedkast) en hebben van het laatste nestje de heren eerst wat laten groeien tot we de meest geschikte voor ons toompje konden uitzoeken (de oude haan was gegrepen tijdens de vakantie). De andere drie zijn inmiddels "op skivakantie" tot er weer soep gemaakt wordt.

Bij een volgend nestje zullen we de haantjes eerder "op skivakantie" sturen en alleen de dames handhaven (als de haan tenminste niet gegrepen wordt).

GreetZ,
Pjotr78

@pjotr78
Dank je voor dit uitgebreide antwoord.
Het teveel aan eieren gaat naar de honden en naar de weckpan, eventueel een experiment met eipoeder maken.
Zijn eenden eieren net zoals kippen eiren ook 4 maanden houdbaar, vers van het nest?

We hebben hier bijna elke roof vogel vliegen die er in nederland is.
Ruigpoot buizerd, sperwer, havik en de toren valk.
4 maanden terug heb ik in het ochtend gloren nog een vos waargenomen.
Wilde en dus niet: verwilderde katten, zitten hier ook.
Al deze roofdieren zie ik niet echt in staat om een eend of een kip te pakken, een pulletje wel, maar geen volwassen.
Ik kan dit mis hebben. Temeer omdat we hoge bomen hebben.
Ik laat het altijd toe dat de honden hun terrein mogen vlaggen mag geen snickers neerleggen.
De geur houd ze ook op afstand, behalve onze eigen katten.

Onze situatie is eigenlijk vrij simpel.
We hebben overal om de moestuin en voedsel tuin stukken tot 1 meter hoog beton mat staan ivm de honden die ik niet in de moes/voedsel tuin wil hebben.
Om/over de tuin treinbaan staan en komen er ook bescherming middelen tegen de honden.
Dit wilde ik eigenlijk ook als een soort eenden "snelweg" maken zodat ze ook bij de andere stukken tuin kunnen komen.
Onze tuin is wezenlijk verdeeld in 2x25m2 en 2x 15m2 stukken moes/voedseltuin.
Komt nog een stukje van ca 25-30m2 bij.
Dit wordt verbonden door stukken spoor.
Het spoor loopt ook langs de vijver, een opening naar de vijver toe is ook zo gemaakt met een loop plank.
(zou een zwembad worden maar ik wil toch weer vis hebben)

De kippen van mn groot ouders groeven overal, het is niet eens om de herrie, maar meer om de schade.
En de haan? die maak ik wel wakker....
Ik vermoed als ik een kip een van mn wissels zie omploegen dat ik heel snel dmv tussenkomst van de m92 deze kip op wintersport ga sturen...

Voor de eenden die zouden dat niet doen? dat graven?
De eenden kunnen overal schuilen onder bomen struiken en hokken.
Op het aardappel stuk is op ca 2 meter hoogte een druivelaar die het zicht van de vogels ontneemt.
Voor de rest onder bomen en onder de struiken.
Ik denk wel als de vogels hier stil worden dat ze ook wel alert worden op een eventuele dreiging?

Mvg Igor

Terug
Bovenaan