• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Flos

SHTF Expert
Velen lachen met mijn grote pannen. Maar als je water voor de was moet warmen in een kampeer pannetje ben je wel even bezig. Mijn grootste pan ( pot ) is 100 liter.
Naast een was bord heb ik ook zo een was stamper ( in koper nog wel ) een oude was machine. En een zwierdertje. Die zijn wel nog elektrisch maar niet electronis gevoelig. Een was wringen zoals afgebeeld zoek ik nog.
 

Roomboter

Elementary prepper
Velen lachen met mijn grote pannen. Maar als je water voor de was moet warmen in een kampeer pannetje ben je wel even bezig. Mijn grootste pan ( pot ) is 100 liter.
Naast een was bord heb ik ook zo een was stamper ( in koper nog wel ) een oude was machine. En een zwierdertje. Die zijn wel nog elektrisch maar niet electronis gevoelig. Een was wringen zoals afgebeeld zoek ik nog.

Via MP een was wringer op de kop kunnen tikken. Maar zwaar ding zeg pfff. Trouwens prachtig zeg een wasstamper in koper
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Velen lachen met mijn grote pannen. Maar als je water voor de was moet warmen in een kampeer pannetje ben je wel even bezig. Mijn grootste pan ( pot ) is 100 liter.
Helemaal gelijk, vroeger had bijna iedereen van die grote pannen!

Tijdens de vakantie gezien... een schitterende "boiler"een hoog zwart vat wat je vult met water en eerst de zon het werk laat doen(opwarmen) In het stookplekje onder het vat kan je hout doen om het water echt heet te maken. Kraantje in het vat zelf om het water af te tappen. Met een paar kleine brokjes hout heb je zo water voor de was, de afwas of een heerlijk warm bad.

Lijkt een beetje hierop. Als je googelt op Badeofen vindt je er meer.
moroc251.jpg
 

Dreutel

Prepper goeroe
Wassen in de wildernis, daar is nu een speciale waszak voor: de "Scrubba". Ik zie zo snel nog niet het verschil met zo'n gewone waterdichte zak, maar ik vermeld het toch maar even.

 

joepmeloen

Prepper goeroe
Beton molen op diesel handmartig opstartbaar.

Nodig voor wassen, zelf invullen:
vuile kleding.
Water op temperatuur.
Schoonmaak middel.
Beweging en/of wrijving.
Uitspoelen.
Ophangen.
 

Ray

SHTF Expert
Wassen in de wildernis, daar is nu een speciale waszak voor: de "Scrubba". Ik zie zo snel nog niet het verschil met zo'n gewone waterdichte zak, maar ik vermeld het toch maar even.



Zo kun je elke waterdichte zak gebruiken idd. De opblaaszak van een UL Exped mat leent zich hier ook goed voor.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Dreutel De zak ken ik niet , maar als ze dit soort dames in de arm nemen om zo'n product te showen en
als ze dan nog niet eens een stukje wasgoed fatsoenlijk op kunnen hangen :confused: dan laat ik die zak wel voor wat hij is :p
ook al is het een leuke dame die er leuk uitziet en een hele aardige omgeving :D
Wat @Ray zegt je kan dit met elke wat dikkere plastic zak . zelf heb ik zo'n '' wonderwash ''
en daarvan denk ik dat ze de asjes op het vat en de lagering best wel veel degelijker uit hadden kunnen voeren
ook heb ik zo'n ouderwetse ''wasklok'' en die werkt uitstekend . de wonderwash werkt redelijk goed als je niet al teveel
wasgoed hebt want lakens ede zou ik er niet in doen . Ik heb ook gezien dat men allerlei diy oplossingen
om te wassen hebben bedacht die zeker niet verkeerd zijn .
Wat wel een probleem is waar we hier aan voorbij gaan is het drogen van wasgoed . in de zomer maanden helemaal geen
probleem (als het niet regent natuurlijk :rolleyes: ) maar zeker in de wintermaanden , ook al droog je de was binnenshuis (net als
spijkerbroeken ed )dan heeft dat toch een paar dagen de tijd nodig . een ouderwetse wringer helpt zeer zeker hierbij
In de wintermaanden kun je je kachel stoken natuurlijk maar dan zul je toch voldoende brandhout moeten hebben
In ieder geval zeker iets om over na te denken . kleding op de hand wassen dat is geen probleem en kun je op de hand
zelfs in een wastafel maar beddengoed is toch een probleem dan
( is een mooie :D http://makezine.com/projects/off-grid-laundry-machine/
simpel alternatief op de wasklok
http://www.doityourselfrv.com/diy-rv-home-made-clothes-washer/


alternatief voor een wonderwash , maar wel iets groter van formaat

https://intuerifarm.wordpress.com/diy-projects/water-2/human-powered-clothes-washing-machine-diy/

en er staat nog veel meer op het internet als je op DIYof homemade washing machine zoekt
(ik heb in het verleden hier al eens op gezocht omdat persoonlijke hygiene zeker in SHTF situatie heel belangrijk is ;)
gr will
 

Wafels

Diehard Prepper
@AWOL even offtopic dan , dat geloof ik graag :D en geef u geen ongelijk , maar ik zou ze niet de was
laten ophangen , want dat gaat lang duren voordat het droog zou zijn in ons klimaat :D
(PS ik denk niet dat ik ze dan ook mee zou nemen :p)
gr will
 

Niels

Mankinds only hope
Wassen in de wildernis, daar is nu een speciale waszak voor: de "Scrubba". Ik zie zo snel nog niet het verschil met zo'n gewone waterdichte zak, maar ik vermeld het toch maar even.


Ik heb het filmpje naar full-screen gezet!
Dat zou wel betekenen dat het een hele goede was zak is :D.
 

Bas83

Prepper
Ik kwam dit topic tegen bij het zoeken naar kledingwringers. Interessant maar ik denk dat jullie 't een beetje moeilijker maken dan het is. Ik woon al enkele jaren in Indonesië en ik doe (zoals de meesten) gewoon op de hand de was. Meestal doe ik niet eens meer dan het gewoon een keertje natmaken en weer uitspoelen en dan een paar uur in een emmer met warm water en wat wasmiddel stoppen. Als iets echt vies is dan wrijf ik het ook even schoon, eventueel met zacht borsteltje maar vaak gewoon met een deel van de kleding tegen het andere (vieze) deel.
Dat er hele moeilijke vlekken zoals wijn misschien op die manier niet uitgaan dat kan best zo zijn, maar voor het doel om je was hygienisch schoon te maken is het meer dan genoeg.
Een goeie manier om het vocht eruit te krijgen lijkt me veel belangrijker in een koud klimaat dan het wassen zelf.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Een goeie manier om het vocht eruit te krijgen lijkt me veel belangrijker in een koud klimaat dan het wassen zelf.
Toen mijn wasmachine het eens een paar weken niet deed, gebruikte ik gewoon dezelfde methode als op de camping:

Spul in een netje doen, naar buiten gaan en flink rondzwieren die handel.
Daarna nog een half dagje in een geventileerde ruimte hangen.
Klaar.

Kind kan de was doen.

Overigens, welkom @Bas83... had je deze voorstelronde (zie link) ook al gezien?
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kwam op een zoek toch naar slacentrifuges deze tegen. Zijn er van 10, 12, 20 en 25 liter inhoud. Grote jongens waar wel wat was mee weggewerkt kan worden en gecentrifugeerd dacht ik zo. In hip oranje of gif groen.

https://www.gooshoreca.nl/slacentri...k3fmRYutJ9xNhtz7_JkYoticOi-8xCS4aAsKLEALw_wcB

Mooi systeem !
Maar ik vind de prijs absurd :(

Helft van de prijs vind ik nog Over the Top .

Kringloop / snuffel Markt naar uitkijk item .

5 a 10 euro max aldaar en vaak amper gebruikt .
Nederlanders worden niet graag moe en lopen uiteindelijk toch liever naar de Campeer wasserette toe haha
 
Bovenaan