• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Knijpkat modificaties

Tja, hoe nu verder met het "vrijwiel"?

Ik startte met het aan elkaar lijmen van deze twee grootste delen met onbeschadigde tanden.
1000156142.jpg
Dat zou mij zo'n 5/8 deel van een volledig tandwiel opleveren, en het plan was om dat deel eenvoudigweg te kopiëren d.m.v. gieten met epoxyhars. Heb ik op een gegeven moment twee of drie kopieën dan die segmentjes passend slijpen tot een volledig tandwiel. De kunststof tand-ring zit rondom met vijf messing nageltjes vast, dus genoeg bevestigingspunten.

Toch heb ik dit niet doorgezet. De vijf nagel-gaten zijn eerder een belemmering omdat het dwingt om de kopieën op dezelfde nagel-gaten te bevestigen en dat komt wellicht niet goed uit met de tand-posities. Tenminste, het zou alleen uitkomen als het aantal tanden van een tandwiel deelbaar is door vijf, en dat zou dan eerder toeval zijn. Ik heb ze niet geteld, want startte met een ander plan.

Van een werkende knijpkat heb ik het tandwiel "geleend". Dat kostte wat overwinning, maar na online messing nageltjes te hebben ontdekt waarmee ik het tandwiel kan herstellen, heb ik het erop gewaagd.

Na voorzichtig elk van de vijf nageltjes met een dremel te hebben uitgeboord, verscheen er een prima complete tand-ring.
Daarvan een vorm maken en vervolgens een tand-ring gieten, dat vereenvoudigt de zaak enorm.
1000156146.jpg
Ik vul de epoxy met koolstofvezel van zo'n 100 um lang en 7 um dik. Dus elk zo'n 0,1 mm lang en 0,007 mm dik😉
Qua slijtvastheid en sterkte zou de kopie-tand-ring dan niet onder hoeven doen voor het origineel (hoop ik).

Het is gewoon geinig, dit experimenteren...🤪

Ik weet niet hoever jij bent met 3dprinten maar als je het aandurft zou je kunnen proberen om zo'n tandwiel te printen van Nylon-12. Ik persoonlijk begin er niet aan, maar misschien dat er iemand op het 3dprint forum is die je erbij kan helpen.
Op zich is dat wel een goed idee, en aan printen heb ik ook gedacht @phtvs maar deze fijne vertanding met een steek van pakweg 1 mm zou dan toch wel een heikele onderneming worden. Printen met een 0,4 mm kop zou nog wel lukken, maar vorm die scherpe contour dan maar eens met zo'n drolletje extrudaat, en 1 tandje mis van de circa 90 zou zo'n tandkrans al verprutsen.

Met vacuūm ontgassing gieten garandeert dat er zo snel geen tandje zal ontbreken. Die zijn in de vorm immers allemaal al aanwezig, als holten. En nog afgezien van de geometrie en het onderling hechten van de printbanen zou het 3D geprint waarschijnlijk toch niet zo sterk worden als gegoten denk ik.
1000156132.jpg

Terug
Bovenaan