• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Knopen leggen

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
@joepmeloen

Dit zijn de beste adviezen die ik kan geven.

Wat is er zo bijzonder aan je veters dat je het wilt repareren?
Zijn het geen bijzondere veters zou ik gewoon Paracord draad gebruiken om ze te gebruiken als veters, die gaan waarschijnlijk ook lager mee.
https://www.preppers-shelter.nl/threads/paracord-van-de-action.4616/

Bekijk ook even waar de veter in de schoen stuk is gegaan misschien moet er een nieuwe veter oog in gemaakt worden, dan gaan de veters misschien langer mee.
Kijk ook even of plaatselijk polijsten van de veterring een verbetering kan geven.

Het afwerken van de paracord tot veter, kan je krimpkous gebruiken.

Een veter repareren kan ook als het van kunststof is, je steekt een kaars aan houdt even kort de veters in het vuur houdt ze snel tegen elkaar aan, en net voor het uit harden rol je ze even voorzichtig maar snel tussen duim en wijsvinger tot ze de dikte heeft van de veter zelf, dat is even een geduld werkje maar het is mogelijk om een goede verbinding te verkrijgen.
Is de verbinding iets te dik geworden kan je het wat slijpen tot het makkelijk door het veter oog heen gaat.
Is de verbing wat dof grijs geworden door het slijpen, smeer het even in met wax, en klaar is Kees.

Met seconden lijm kan je ook een reparatie van de veter ook doen, maar dan heb je kans dat een te groot stuk onbuigzaam wordt, door het teveel aan lijm.

Lukt dat niet en je wilt toch paracord gebruiken als veter oefen dan nog even bovenstaande met de veters aan elkaar te smelten, knip dat verschillende keren de veter voor het midden om vaardigheid te krijgen met het aan elkaar smelten.

Het aan elkaar knopen van een kapotte veter geeft altijd een hinderlijke knoop die je niet zomaar weer door het veter oog heen krijgt.
Dus ik als handige bliksem raad het knopen af.

Geen, Ik adviseer een nieuwe veter. (en die heeft een prepper uiteraard ruim op voorraad)
Nee ik heb geen veters op voorraad, en als je nou eens onderweg bent...

Het zijn geen bijzondere veters ook geen bijzondere lengte, maar ik loop bijna nooit, maar strik wel m'n veters voor de sier. Heb er nu een knoop in gegooid net achter het gaatje, dat werkt prima om de boel strak te trekken.

Misschien is het nog een idee om de veters aan elkaar vast te naaien... seconde lijm of smelten geen idee of dat ook zo stevig word als naald en draad.
 

martin

Mankinds only hope
Nee ik heb geen veters op voorraad, en als je nou eens onderweg bent...

Ik heb het al eens gepost (ik denk op dit forum) dat ik een keer als prepper compleet kortsluiting kreeg in mijn hoofd. Dat was op het moment dat mijn zool los kwam van mijn schoen en ik een afspraak had met een belangrijke klant.
Zonder zool is het vrijwel onmogelijk om je nog voort te bewegen. En op sokken een kantoor binnenstappen is nou ook niet echt een optie. Ik ben "gered" door een collega zijn veel te kleine schoenen aan te doen. (
Vanaf dat moment heb ik een reserve paar schoenen in mijn auto. En die liggen er ondertussen weer ruim 8 jaar. Maar het is als een reserve wiel. De kans dat je het nodig hebt is klein, maar als je het nodig hebt is het toch wel een geruststelling.
Dus of nou mijn veter het gaat begeven, of mijn complete schoen, ik heb een plan B.
 

JJ&A

Diehard Prepper

joepmeloen

Prepper goeroe
Ik heb het al eens gepost (ik denk op dit forum) dat ik een keer als prepper compleet kortsluiting kreeg in mijn hoofd. Dat was op het moment dat mijn zool los kwam van mijn schoen en ik een afspraak had met een belangrijke klant.
Zonder zool is het vrijwel onmogelijk om je nog voort te bewegen. En op sokken een kantoor binnenstappen is nou ook niet echt een optie. Ik ben "gered" door een collega zijn veel te kleine schoenen aan te doen. (
Vanaf dat moment heb ik een reserve paar schoenen in mijn auto. En die liggen er ondertussen weer ruim 8 jaar. Maar het is als een reserve wiel. De kans dat je het nodig hebt is klein, maar als je het nodig hebt is het toch wel een geruststelling.
Dus of nou mijn veter het gaat begeven, of mijn complete schoen, ik heb een plan B.

Ja prima en slim, met een rolstoel zoals ik heb ik niet echt slijtage aan m'n schoenen, maar door m'n knijp, duw en trek kracht gaat er wel eens een vetertje door de midden... schoenen zien er na 20 jaar (overdreven) nog als nieuw uit, alleen die veters... volgende keer klitteband of laarsen zonder veters
 
Bovenaan