• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Koeling onderweg

F

frans81

Gast
Heey @frans81 , ik heb de supercool 40 EGP, net zoiets zo'n ding.
Ik gebruik hem hoofdzakelijk op gas. Op 230V~ op de camping ofzo werkt ook prima hoor, maar voor continue gebruik in huis vreet het veel te veel energie.
Je kan er gewoon een gasdrukregelaar van 30 mBar met slang aan hangen, en het werkt. Tenminste die van mij moet 29 mBar hebben, zo te zien die van jou ook.
Ik bedoel een gasdrukregelaar tot op de milibar nouwkeurig is er niet hoor, het is doorgaans 30 mBar of 50 mBar voor caming spul.
Bij Obelink bijvoorbeeld kop je een gasdrukregelaar met slang voor niet al te veel geld als setje.
Die gasbus die ik je laatst meebracht kan je er zo op aansluiten, en dampen met die zooi.
>Link naar een gasdrukregelaar met slang geschikt voor jouw koelbox en gasfles bij Obelink<.

Die regelaar die heb ik ! Maar slang met kleinere koppeling ( koeler ingang ) nog niet .

Is die 24 Volt In plaats van 12 Volt niet ongunstig . Of kun je zoiets naar 12 V omzetten met ??

Voorlopig behoud ik het ding en neem het mee naar SC Noord Limburg .

De meevaller is de vraagprijs van 17.00 € en meenemen voor 15.00 € .

Carboot aankoopje :rolleyes:
 

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Heey @frans81 , je had tijdens dat ik aan het posten was ook al weer wat gepost zie ik net...
Maar zo te zien hebben ze op die van jou geen slangpilaar gemonteerd.
De draad die uit de koelkox komt is dat 1/4" of 3/8" of 1/2"?
Ik gok dat het 1/4" draad is. Is de draad ongeveer 11,4 mm. buitenkant tot buitenkant in diameter?
>Hier een PDF die ik op Google vond zodat je de draad kan herkennen<.
Je hoeft alleen maar te kijken naar de diameter van de schroefdraad, de rest is nu niet belangrijk.
Zo op de foto te zien is de binnenkant van de aansluiting ook konisch of niet?
Zo ja, dan kun je >deze koppeling van Obelink< gebruiken. (let op zonder tape, of afdichtmiddelen!).
Of >deze van Obelink, iets goedkoper, maar steekt wat verder uit<.

Edit: Ombouw naar 12V zie ik niet makkelijk gebeuren. Ik zeg niet dat het onmogelijk is,
maar ik heb mijne los gehad (wel 12V trouwens) en ik zou er niet aan beginnen energie in te steken.
De 24V word veel gebruikt in grotere voertuigen als vrachtwagens enzo.

Edit2: Ik heb ooit ook een topic gemaakt over >Koelbox op wegwerpgasbusjes stoken<.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Heey @frans81 , je had tijdens dat ik aan het posten was ook al weer wat gepost zie ik net...
Maar zo te zien hebben ze op die van jou geen slangpilaar gemonteerd.
De draad die uit de koelkox komt is dat 1/4" of 3/8" of 1/2"?
Ik gok dat het 1/4" draad is. Is de draad ongeveer 11,4 mm. buitenkant tot buitenkant in diameter?
>Hier een PDF die ik op Google vond zodat je de draad kan herkennen<.
Je hoeft alleen maar te kijken naar de diameter van de schroefdraad, de rest is nu niet belangrijk.
Zo op de foto te zien is de binnenkant van de aansluiting ook konisch of niet?
Zo ja, dan kun je >deze koppeling van Obelink< gebruiken. (let op zonder tape, of afdichtmiddelen!).
Of >deze van Obelink, iets goedkoper, maar steekt wat verder uit<.

Edit: Ombouw naar 12V zie ik niet makkelijk gebeuren. Ik zeg niet dat het onmogelijk is,
maar ik heb mijne los gehad (wel 12V trouwens) en ik zou er niet aan beginnen energie in te steken.
De 24V word veel gebruikt in grotere voertuigen als vrachtwagens enzo.

Het is idd 1/4 draad . En die 11.4 mm zal kloppen .

Ik ga eerst eens tussen de koppelingen neuzen die ik hier nog heb liggen . Alhoewel ik het voor de lage aanschafprijs niet hoef te laten .

Bedankt voor de link's Niels .
 
F

frans81

Gast
Gezien de 24 Volt ga ik denk ik toch voor een 12 Volt .

Wel handig als het in de personenauto kan die slechts 12 V afgeeft !
 

Ray

SHTF Expert
Mooie koeler @frans81 75 watt op stroom, dat betekent dat zelfs met dit weer je waarschijnlijk nog ijsblokjes kunt maken bovenop de koelplaat aan de binnenkant, dat gaat met de mijne althans wel.

Idd frappant dat er niet ook een 12 volt aansluiting op zit, alleen 24 volt. Is slechts een kwestie van een wikkelingetje koperdraad extra in principe, deze zal wel specifiek voor in de vrachtwagen bedoeld zijn.

Absorptie koeling werkt met een warmtebron als motor, ipv een compressor, het werk (globaal) hetzelfde verder. Die warmtebron kan een vlammetje zijn (gas), of wikkeling met weerstanddraad rond de leiding. Voor 220 volt wat meer wikkelingen, voor lager voltage wat minder.

Grote voordeel van absorptiekoeling is dat deze een heel royaal temperatuursbereik heeft. Itt tot een peltier koeling (zoals die goedkope koelboxen met ventilatortje erin) die maar een graad of 15 onder de omgevingstemperatuur kunnen koelen.
 
F

frans81

Gast
Mooie koeler @frans81 75 watt op stroom, dat betekent dat zelfs met dit weer je waarschijnlijk nog ijsblokjes kunt maken bovenop de koelplaat aan de binnenkant, dat gaat met de mijne althans wel.

Idd frappant dat er niet ook een 12 volt aansluiting op zit, alleen 24 volt. Is slechts een kwestie van een wikkelingetje koperdraad extra in principe, deze zal wel specifiek voor in de vrachtwagen bedoeld zijn.

Absorptie koeling werkt met een warmtebron als motor, ipv een compressor, het werk (globaal) hetzelfde verder. Die warmtebron kan een vlammetje zijn (gas), of wikkeling met weerstanddraad rond de leiding. Voor 220 volt wat meer wikkelingen, voor lager voltage wat minder.

Grote voordeel van absorptiekoeling is dat deze een heel royaal temperatuursbereik heeft. Itt tot een peltier koeling (zoals die goedkope koelboxen met ventilatortje erin) die maar een graad of 15 onder de omgevingstemperatuur kunnen koelen.

Dat op Gas kunnen vind ik een mega voordeel .
Ik denk dat ik middels @Niels zijn Topic van destijds eens wat aanpassingen ga doen .
Dit zodat het werkt op oa die Action of andere low budget gaspatronen .

Nu effe speuren naar een exerne DC omvormer van 12 naar 24 Volt met en ? Watt bereik ( wat heb ik nodig aan specs voor bij dit type koeler ) . En klaar is het voor in de auto .

Ik heb geduld gehad en ik ben beloond met iets dat 90 % aan mijn wens voldoet ;) 15 Euro voor iets dat werkende is, is toch :hug:

Dan neem ik die 24 V ingang op de Koop toe :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Bovenaan